راهنمای سفر به کربلا

کربلا یکی از مهم‌ترین شهرهای زیارتی عراق و حتی می‌توان گفت جهان است. مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، این شهر را به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در جهان تبدیل کرده است. در طول سال شیعیان و محبان ائمه‌ اطهار برای زیارت به این شهر می‌روند اما در ایام محرم و صفر، به‌خصوص روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی تعداد زائران به اوج خود می‌رسد.

عزاداری در ماه محرم هر سال باشکوه‌تر از سال قبل در این کشور برگزار می‌شود و تجمع شیعیان و محبان اهل بیت در روز اربعین حسینی یکی از بزرگ‌ترین تجمع‌های مذهبی جهان است. ازاین‌رو می‌خواهیم اطلاعات و نکاتی را در مورد این سفر به شما یادآوری کنیم که شاید دانستن آن برای هر زائری لازم باشد:

کربلا

هرآنچه باید در سفر به کربلا بدانید:

اطلاعات ضروری سفر به کربلا

بهترین زمان سفر به کربلا

هزینه‌های سفر به کربلا

جاهای دیدنی کربلا    

غذاهای کربلا

نکات سفر به کربلا

اطلاعات ضروری سفر به کربلا

اختلاف ساعت با ایران: ۱/۵- ساعت

زبان رسمی: عربی و کردی

واحد پول: دینار عراق

کد کشور: ۹۶۴++

کد شهری: ۴۰

شماره تلفن‌های اضطراری:

پلیس: ۱۲۲۱۰۴

آمبولانس: ۱۲۲

آتش‌نشانی: ۱۲۲۱۱۵

جهت رانندگی: راست

فرودگاه بین‌المللی: ندارد

بهترین زمان سفر به کربلا

آب‌و‌هوای کشور عراق (به‌جز شمال) عمدتا صحرایی است؛ با زمستان‌های خنک و گاه سرد و تابستان‌های خشک و گرم و آفتابی. دمای هوا در تابستان در بیشتر جاهای این کشور به ۴۰ درجه سانتی‌گراد و در برخی مناطق به ۴۸ درجه می‌رسد. دمای هوا به‌ندرت در زمستان بالای ۲۱ درجه می‌رود و در شرایط سخت بین ۱۵ تا ۱۹ درجه و در شب‌ها تا حد ۲ تا ۵ درجه قرار می‌گیرد. مناطق کوهستانی شمال اغلب از زمستان‌های سرد با بارش برف و باران برخوردار است که گاهی موجب طغیان رودخانه‌ها می‌شود. به‌طور معمول بارندگی در این کشور کم است. در بیشتر مناطق سالانه کمتر از ۲۵۰ میلی‌لیتر بارش وجود دارد. این بارش‌ها هم بیشتر در زمستان رخ می‌دهد. باران‌های تابستانی به‌جز در شمال به‌ندرت اتفاق می‌افتند.

از آن‌ جایی که این شهر از شهرهای مقدس شیعیان است، در تمام طول سال زائران برای زیارت به آنجا می‌روند اما در ایام مقدس و خاص مانند عاشورا و تاسوعا، اعیاد مانند عید قربان و حتی عید نوروز شهر مملو از زائر می‌شود. در این ایام قیمت هتل‌ها کمی گران‌تر از ایام معمولی سال است. برای سفر به عتبات عالیات بهتر است به‌شکل کاروان به این کشور سفر کنید چون هم از لحاظ هزینه به‌صرفه‌تر است و هم بیمه و امنیت شما در این کشور تأمین می‌شود. اگر قصد سفر به این کشور را دارید در شهر خود اقدام به گرفتن ویزا کنید تا در مرز گرفتار کلاهبرداران نشوید.

هزینه‌های سفر به کربلا

هزینه هاستل‌ها (خوابگاه) و هتل‌ها

کشور عراق جزو کشورهای جهان سوم است و تا چند سال پیش وضعیت هتل‌ها و گردشگری آن اصلا مناسب نبود. بعد از سقوط صدام ورود زائران شیعه و اغلب ایرانی، وضعیت هتل‌ها کمی بهتر از قبل شد. اگر قصد سفر به کربلا را دارید و می‌خواهید به‌صورت انفرادی به این سفر بروید، به شما توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه در هاستل‌ها (مسافرخانه‌ها) اقامت نکنید چون وضعیت آن‌ها اصلا مناسب نیست.

هتل‌ های کربلا نیز درجه‌های مختلف دارند و کیفیت و وضعیت آن‌ها روزبه‌روز بهتر می‌شود. اگر بخواهیم بهترین و لوکس‌ترین هتل‌های شهر را به شما معرفی کنیم، باید از «هتل ریحان کربلا» نام ببریم؛ هتل «برج یوسف»، «کریستال»، «آلماناسیک»، «سفیر» و «زیارا» نیز جزو بهترین هتل‌های شهر کربلا محسوب می‌شوند.

هتل ریحان کربلا

هزینه خوراک و مواد غذایی

اگر با کاروان‌های سازمان حج و زیارت به این شهر سفر می‌کنید، این تورها تهیه‌ صبحانه، ناهار و شام شما را خود بر عهده دارند و در هتل‌ها غذاهای با کیفیت به مسافران عرضه می‌کنند. اما اگر قصد دارید به‌صورت انفرادی به این سفر مشرف شوید توصیه می‌شود در رستوران‌های بین راهی غذا نخورید چون به‌دلیل کیفیت پایین و عدم رعایت کامل بهداشت، احتمال مسمومیت بسیار بالا است. در خورد شهر نیز سعی کنید در رستوران‌های معتبر و بهداشتی مانند رستوران «الفردوس»، «النخیل»، «زعفران»، «جبل عامل» و «فست فود الطازج» غذا میل کنید. 

هزینه حمل‌و‌نقل عمومی 

هزینه‌ تاکسی از گاراژ نجف تا حرم حدود ۱۵۰۰ دینار است. مسیرهای مستقیم و کوتاه حدود ۳ دینار است. هزینه‌ رفت‌و‌آمد در شهر و با تاکسی را می‌توان حدود ۷ هزار تومان تخمین زد. اگر در کربلا یا در دیگر شهرهای عراق سوار تاکسی شدید مراقب باشید تا چیزی در ماشین جا نگذارید، چون در شلوغی شهر و نبود نظارت کافی پیدا کردن وسایلتان تقریبا غیرممکن می‌شود. به بانوان نیز توصیه می‌شود در حد امکان به‌تنهایی سوار ماشین نشوند و بهتر است یک آقا همراهی‌شان کند. 

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

همان طور که قبلا هم ذکر شد بهترین روش برای سفر به عتبات عالیات مسافرت با کاروان‌های سازمان حج و زیارت است؛ سفرهای این‌چنینی به‌صرفه‌تر از سفر انفرادی است چون در طول سفر تمام مسئولیت هتل، بیمه، حمل‌و‌نقل و خوراک بر عهده‌ کاروان بوده و شما می‌توانید به‌راحتی به سفر و زیارت خود بپردازید. اکثر ایرانی‌ها با زبان عربی آشنایی چندانی ندارند و در صورت سفر انفرادی احتمال اینکه گیر کلاهبرداران بیفتند خیلی زیاد است.

ثبت‌نام در تورهای سازمان حج و زیارت این امکان را به شما می‌دهد که در ایام پیک و اوج شلوغی شهر کربلا، دغدغه‌ پیدا کردن هتل را نداشته باشید، در غیر این‌ صورت معلوم نیست خودتان بتوانید هتل مناسب با قیمت خوب پیدا کنید یا نه. البته در ایام عزاداری امام حسین (ع) مردم شهر نذری می‌دهند و در هر گوشه‌ آن می‌توان غذای نذری و ایستگاه صلواتی پیدا کرد که این امر می‌تواند هزینه‌های مربوط به غذا را کاهش دهد.

در شهر کربلا بازارهای زیادی وجود ندارد و اغلب جنس‌های آن نامرغوب هستند، پس سعی کنید در این سفر زیارتی وقت خود را در بازارها تلف نکرده و برای عزیزانتان به‌عنوان سوغاتی مهر، تسبیح و پارچه‌ سبز متبرک به یادگار بیاورید چون در حقیقت سوغاتی اصلی این شهر همین اشیا متبرک و معنوی است؛ اغلب جنس‌های بازار چینی و بی‌کیفیت است، پس با حذف خرید کالاهای نامرغوب هزینه‌های سفر خود را پایین بیاورید.

بازار کربلا

جاهای دیدنی کربلا

کربلا جزو شهرهای مذهبی جهان و شیعیان است و مهم‌ترین جاذبه‌ آن‌ها وجود مرقد مطهر امامان و دیگر بزرگان دینی در این شهر است:

حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع)

مهم‌ترین جاهای دیدنی کربلا شامل حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) می‌شود که به‌فاصله‌ ۳۰۰ متر از هم قرار دارند. فاصله‌ بین حرم این دو بزرگوار را «بین الحرمین» می‌نامند که مومنان عاشق و دوستداران اهل بیت را به این شهر می‌کشاند. حضرت علی اکبر (ع) نیز در پایین پا و حضرت علی اصغر (ع) روی سینه‌ مطهر امام حسین (ع) دفن شده‌اند. قبل از واقعه‌ عاشورا در این منطقه اصلا شهری وجود نداشت و یک بیابان بی‌آب و علف بود. بعد از دفن پیکر مطهر شهدای کربلا در این دشت، شیعیان برای زیارت به این مکان آمدند و رفته رفته زندگی در آنجا شکل گرفت و به شهر تبدیل شد.

کربلا

بسیاری از علما و بزرگان ایران و اسلام طبق وصیت خود در کربلا دفن شده‌اند و خود به جاذبه‌ مذهبی دیگری تبدیل شده‌اند:

مزارهای کربلا

بیشتر یاران امام حسین علیه‌السلام که در واقعه‌ عاشورا به شهادت رسیدند، در نزدیکی امام حسین (ع) دفن شده‌اند؛ اما برخی از آنان ‌به‌دلایل مختلف در اماکن دیگر دفن شده‌اند که عبارت‌اند از:

حر بن یزید ریاحی: قبیله وی، جنازه‌ او را از میدان جنگ خارج کردند و در روستایی در ۹ کیلومتری غرب کربلا به خاک سپردند؛ همان جا که امروزه به سبب وجود قبر او به «روستای حر» معروف است. بارگاه وی در  ۳۷۰  هجری قمری به دستور «عضدالدوله دیلمی» ساخته شد و در  ۹۱۴  هجری قمری شاه اسماعیل صفوی، پس از زیارت قبر وی، دستور تجدید بنای آن را صادر کرد.

عون بن عبداللّٰه: در کنار اتوبان کنونی کربلا-بغداد، مزار باشکوهی قرار دارد که متعلق به «عون بن عبدالله» است. بنا بر روایتی، وی همان عون بن عبدالله بن جعفر طیار فرزند زینب کبری (س) است که در روز عاشورا به شهادت رسید؛ اما بنا به روایتی دیگر، اینجا مزار عون بن عبداللّٰه یکی از احفاد امام حسن مجتبی (ع) است و این صحیح‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا باید عون نیز در کنار سایر شهدا دفن شده باشد.

طفلان مسلم: در اتوبان کربلا-بغداد، در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری کربلا، درحومه‌ شهرکی به نام «مسیب» مزار و مرقد طفلان مسلم بن عقیل قرار دارد.

زیارت کربلا

عکس از وب‌سایت iraqyar.com (عکاس: نامشخص)

عالمان و سادات

محمد بن نبی بن کاظم علیه‌السلام: وی نوه‌ گرامی امام کاظم علیه‌السلام است که در میان عرب‌ها به «امام نوح» شهرت دارد و در منطقه «طویرج»، دوازده کیلومتری کربلا، دفن شده است.

اخرس بن کاظم علیه‌السلام: محمد بن ابی الفتح مشهور به «الاخرس»، از نواده‌های امام موسی بن جعفر علیه‌السلام، در محله‌ای به نام «الابتر» در اطراف کربلا به خاک سپرده شده است. در آن محل زیارتگاهی بنا شده و زائران زیادی به آنجا می‌روند.   سادات آل خراسان در نجف به الاخرس منسوب هستند.

سید احمد ابوهاشم: نسب وی با چند واسطه به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد. سید احمد در شمال غربی منطقه شفائه (در  ۲۵  کیلومتری آن) دفن شده و مزار و گنبد و صحن دارد و گنبد آن با کاشی‌های آبی مزین شده است.

ابن حمزه: عماد الدین ابو محمد بن علی بن حمزه بن حسن بن عبید اللّٰه بن عباس بن علی علیه‌السلام، مشهور به ابن حمزه و از نواده‌های حضرت عباس (ع) است. وی از عالمان بزرگ و فقیهان برجسته و راویان حدیث بود و در قبرستان قدیمی کربلا، که امروزه در جنوب شرقی آستان حضرت ابوالفضل (ع) کنار بزرگراه کربلا-طویرج قرار گرفته، دفن شده است.

ابو احمد حسین بن محمد ( ۳۰۴ ق -  ۴۰۰  ق): نسب او با سه نسل به امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌رسد. وی پدر گرامی سید رضی است.

سید رضی ( ۳۵۸ ق -  ۴۰۶  ق): سید رضی از عالمان شیعه در قرن چهارم هجری و گردآورنده نهج البلاغه است. او در کنار پدر و برادرش در نزدیکی قبر سید ابراهیم مجاب در رواق غربی حرم دفن است.

ابن فهد حلی ( ۷۵۸ ق -  ۸۴۱  ق): قبر شیخ احمد بن محمد بن فهد، فقیه بزرگ امامیه، در غرب خیابان «باب القبله»، داخل مسجدی قرار دارد که به نام او معروف است. وی خانه‌اش را برای زائران به‌عنوان منزل‌گاهی وقف کرده بود و پس از مرگش او را در همان خانه‌ خود به خاک سپردند. شاه عباس در  ۱۰۳۳  هجری قمری باغ جنوب قبر «ابن فهد» را به‌صورت مسجدی درآورد و آن را کاشی‌کاری کرد و گنبدی روی قبر وی برپا ساخت.

 شیخ یوسف بحرانی ( ۱۱۰۷ ق -  ۱۱۸۶  ق): شیخ یوسف آل عصفور بحرانی، صاحب کتاب الحدائق الناضره، در رواق شرقی حرم دفن شده است. وی به‌همراه سید علی طباطبایی و وحید بهبهانی در یک مقبره آرمیده‌اند.

علامه وحید بهبهانی ( ۱۱۱۸ ق -  ۱۲۰۵  ق): شیخ محمد باقر بن محمد اکمل مشهور به وحید بهبهانی، از عالمان بزرگ شیعه در قرن دوازدهم هجری است. وی در رواق شرقی حرم دفن شده است. او در کربلا رهبری و مرجعیت شیعیان را بر عهده داشت.

شریف العلماء(-۱۲۴۶ ق): محمد شریف بن حسن آملی، از عالمان بزرگ شیعه و استاد شیخ مرتضی انصاری است. وی در سمت جنوب شرقی آستان، در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان امام حسین علیه‌السلام دفن شد و دارای بقعه بود که امروزه از میان رفته است.

سید علی طباطبایی: سید علی طباطبایی، صاحب کتاب ریاض المسائل در فقه است. وی در رواق شرقی حرم خاک شد. او دیوار شهر کربلا را بنا کرد. فرزند او به سید محمد مجاهد معروف است.

این‌ افراد تنها بخشی از علما و سادات مدفون در شهر کربلا هستند.

جاهای دیدنی کربلا

عکس از وب‌سایت abu.ac.ir (عکاس: نامشخص)

قبور پادشاهان و رجال سیاسی

پادشاهان آل بویه: چند تن از پادشاهان آل بویه در صحن حرم امام حسین (ع) دفن شده‌اند. در زمان‌های پیشین، بقعه‌ای بر فراز قبر آنان وجود داشت که در  ۱۲۶۸  هجری قمری تخریب شد.

مظفرالدین شاه قاجار: وی از پادشاهان قاجار است که فرمان مشروطیت را در  ۱۳۲۴  هجری قمری صادر کرد و در همان‌ سال از دنیا رفت. بر اساس وصیتش او را در کربلا به خاک سپردند. قبر وی داخل رواق پادشاهان است.

محمد علی شاه قاجار: محمد علی شاه فرزند مظفرالدین شاه از پادشاهان دوره‌ قاجار و از مخالفان مشروطه است که به سبب به توپ بستن مجلس شورای ملی شهرت دارد. وی در  ۱۳۴۱ ق از دنیا رفت و در کنار قبر پدرش دفن شد.

احمد شاه قاجار: احمد شاه فرزند محمد علی شاه و آخرین پادشاه سلسله‌ قاجار است که در دوران وی کودتای  ۱۲۹۹  رضا خان به وقوع پیوست. او در  ۱۳۴۸  هجری قمری  از دنیا رفت و در کنار قبر پدرش به خاک سپرده شد.

امیر کبیر: میرزا تقی خان هزاوه‌ای مشهور به امیر کبیر، صدر اعظم معروف ناصرالدین شاه است که به دستور وی در  ۱۲۹۸ هجری قمری در حمام فین کاشان به قتل رسید و در رواق پادشاهان به خاک سپرده شد. در کنار قبر وی فرزندش ساعد الملک و برادرش میزا حسین خان دفن شده‌اند.

شیعیان در کربلا

عکس از وب‌سایت roadfinders.com (عکاس: نامشخص) 

آثار تاریخی کربلا

جای‌جای شهر کربلا با گذشته‌ پرفراز و نشیب خود، پر از آثار تاریخی است که متاسفانه بسیاری از آن‌ها از بین رفته است. اگر سعادت داشتید و به این شهر سفر کردید، می‌توان سری هم به آثار تاریخی آن بزنید:

قلعه‌ اخیضر: این قلعه در منطقه‌ای به همین نام در ۲۰ کیلومتری غرب شهر کربلا واقع شده است. این قلعه بسیار قدیمی است و در مورد بانیان آن اختلاف نظر وجود دارد. در داخل قلعه مسجد کوچکی وجود دارد و اطراف دیوارهای آن به‌صورت برج ساخته شده است.

قلعه‌ هندی: آقا محمد خان قاجار برای حفظ امنیت شهر کربلا قلعه مستحکم و حصاری استوار پیرامون شهر بنا کرد. این قلعه که در چهار کیلومتری شهر قرار دارد، با مرگ آقا محمد خان نیمه تمام ماند و مرحوم سید علی طباطبایی هزینه‌ آن را از هندوستان تأمین کرد و آصف الدوله هندی نیز در ابتدای قرن سیزدهم هجری بر آن حجره‌ها و مکان‌هایی ساخت تا زائران کربلا بتوانند شب را در آنجا اقامت کنند. به‌همین مناسبت این قلعه به «قلعه‌ هندی» معروف شد. مساحت آن به حدود سه هزار متر می‌رسد. این قلعه بارها و بارها زائران کربلا را که در مسیر این شهر دچار راهزنان و حرامیان می‌شدند پناه داده است.

قصر عطشان: زمان ساخت این قصر به عصر عباسی باز‌می‌گردد و در سی کیلومتری جنوب غربی کربلا واقع است. امروزه بخشی از دیوارها و طاق‌های آن باقی مانده که با آجرهای بسیار محکم ساخته شده‌اند. این دیوارها و طاق‌ها حکم اسلحه خانه یا پناهگاه را برای زائران داشت. گفتنی است قصرهایی چون «ابن مقاتل» و نیز دیوارهای شهر کربلا تا قرن چهاردهم هجری برپا بوده که امروزه تخریب شده‌اند.

مقام امام صادق علیه‌السلام: در اطراف حرم امام حسین علیه‌السلام، در زمین‌های معروف به «جعفریات»، قبه و زیارتگاهی وجود دارد که گفته می‌شود امام صادق علیه‌السلام هنگام زیارت امام حسین (ع) در آن مکان با آب نهر فرات غسل زیارت می‌کردند. این نقطه در ساحل غربی نهر علقمه قرار دارد و گنبد این مقام با کاشی مزین شده است.

مقام حضرت مهدی (عج): در سمت چپ نهر حسینیه کنونی، در ورودی کربلا و راه مقام امام صادق علیه‌السلام، بقعه و مقامی است که گنبد بلندی دارد. این بقعه به یاد و نام حضرت بقیة اللَّه بنا شده است.

مقام زین العابدین علیه‌السلام: در ابتدای قرن سیزدهم (۱۲۱۷  قمری) ابوطالب خان، جهانگرد معروف، به خیمه‌گاه یا مقام زین العابدین اشاره می‌کند که همسر آصف الدوله بنایی روی آن احداث کرده بود. این مقام ظاهرا در کنار بیمارستان امام حسین علیه‌السلام امروزی است و برخی آن را محل اصلی خیمه‌گاه می‌دانند.

مقام امام زمان در کربلا

مسجد سهله/عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Zygoptera) 

مساجد کربلا

شهر کربلا بیش از صد مسجد دارد که معروف‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: مسجد رأس الحسین (ع)، مسجد عمران بن شاهین، مسجد شهید ثانی، مسجد سردار حسن خان، مسجد ناصری، مسجد شهرستانی، مسجد حمیدیه، مسجد سید علی نقی طباطبائی، مسجد کبیس، مسجد شیخ یوسف بحرانی، مسجد شیخ خلف، مسجد اردبیلی‌ها، مسجد حاج نصر الله، مسجد خیمه‌گاه.

حسینیه‌های کربلا

با توجه به اینکه کربلا شهری زیارتی است و سالانه صدها هزار مسلمان از سراسر کشورهای شیعه نشین برای زیارت به این شهر مقدس می‌آیند، ازاین‌رو بسیاری از مردم شهرهای گوناگون به ساختن حسینیه و زائرسرا پرداخته‌اند و تعداد حسینیه‌ها در این شهر به بیش از صد حسینیه می‌رسد که مهم‌ترین آن‌ها متعلق به ایرانیان است مانند: حسینیه تهرانی‌ها، اصفهانی‌ها، مازندرانی‌ها، قمی‌ها و آذربایجانی‌ها و ده‌ها حسینیه‌ دیگر که قسمت عمده این مراکز در سال‌های اخیر ویران شده است.

غذاهای کربلا

در روز تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی در جای‌جای کربلا همه نذری پخش می‌کنند و مهم‌ترین آن‌ها قیمه‌ نجفی است. در این روزها هیچ کس در کربلا گرسنه نمی‌ماند؛ همه‌ مردم محلی مشغول پخش نذری میان زائران هستند. در هر گوشه‌ کربلا و بازارهای آن می‌توانید شیرینی «دهینه» نیز پیدا کنید که از شیره‌ خرما تهیه می‌شود و از مشهورترین شیرینی‌های عراق است؛ شاید طعم آن به مزاج برخی از ایرانی‌ها خوش نیاید اما بعضی‌ها هم این شیرینی را دوست دارند. از دیگر غذاهای سنتی این کشور و شهر کربلا می‌توان به بامیه، البریانی، دولما، کباب، فاضولیا و حققا اشاره کرد.

قیمه نجفی عراق

نکات سفر به کربلا

۱. در کلیه موارد می‌توانید سوالات و مشکلات را با مدیر کاروان خود در میان بگذارید. مدیر در این سفر نقش هماهنگ‌کننده و هدایت‌کننده و وظیفه دفاع از حقوق زائران را دارد.

۲. در صورت بروز هرگونه بیماری یا مصدومیت، خونسردی خود را حفظ کرده و به اتفاق مدیر کاروان و با همراه داشتن کارت شناسایی زائر، به مراکز درمانی پیش‌بینی شده و درمانگاه‌های شبانه‌روزی مراجعه کنید.

۳. روی تمام ساک‌ها، کیف و چمدان، موبایل و دوربین حتما نام و مشخصات خود را بنویسید. (ضمنا توصیه می‌شود مشخصات را روی کاغذ یا مقوا نوشته داخل چمدان نیز قرار دهید).

۴. بردن موبایل، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری به داخل حرم‌ها و اماکن زیارتی ممنوع است.

۵. در ایران و عراق حساسیت زیادی روی مواد مخدر و داروهای روان‌گردان وجود دارد و در صورت همراه داشتن حتی یک گرم‌، موجب بازداشت دارنده‌ مواد و مدیر کاروان شده و باعث برگرداندن کل اعضای کاروان به ایران می‌شود!

۶. همراه داشتن اسناد و مدارک (مانند شناسنامه، کارت ملی، کارت بسیج، کارت شناسایی شغلی، گواهی نامه رانندگی، دسته چک، دفترچه بانکی، دفترچه بیمه، کارت‌های اعتباری و نظایر آن) در سفر عتبات عالیات به‌هیچ‌وجه ضرورت ندارد و احتمال مفقود شدن آن‌ها در سفر زیاد است، بدیهی است کارت شناسایی زائر و کارت هتل محل اسکان و گذرنامه کافی است.

۷. در هیچ شرایطی از لیوان و حوله‌ مشترک با دیگران استفاده نکنید و همیشه در تمام مراحل در بین راه و هتل از آب بطری‌های پلمپ شده مصرف کنید. (آب لوله کشی در عراق فقط برای شست‌وشو مناسب است.)

۸. از رفتن به شهرهای دیگر و نقاط ممنوعه اکیدا خودداری فرمایید، چون پوشش امنیتی در آن اماکن وجود ندارد. در صورت تأمین امنیت در شهر مقدس سامرا یا سایر اماکن زیارتی، به‌طور رسمی اعلام می‌شود.

۹. از تنها گذاشتن کودکان خود در هتل و نیز بازی کردن آن‌ها با آسانسور جدا خودداری کنید تا خطری متوجه آن‌ها نشود.

۱۰. از محل تصادفات که تجمع افراد را موجب می‌شود و محل انفجارات احتمالی دور شوید و از عکس گرفتن یا فیلم‌برداری از این صحنه ها اکیداً خودداری کنید.

سفر به عتبات عالیات جزو سفرهای معنوی و گردشگری مذهبی است، پس اگر قسمتتان شد و سعادت این زیارت نصیبتان شد حتما ما را از دعای خیرتان بی‌نصیب نکنید.

نویسنده: مینا رهبری

از کجا شروع کنیم

چگونه ویزای عراق بگیریم؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map