۱۷ حقیقت در مورد عربستان سعودی که نمی‌دانستید

هانیه احمدی
هانیه احمدی پنجشنبه، ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
۱۷ حقیقت در مورد عربستان سعودی که نمی‌دانستید

عربستان سعودی کشوری در خاورمیانه است که به‌دلیل وجود خانه کعبه همیشه مورد توجه مسلمانان سراسر جهان قرار دارد. ا در مورد این کشور حقایقی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عربستان سعودی کشوری در خاورمیانه است که به‌دلیل وجود خانه کعبه همیشه مورد توجه مسلمانان سراسر جهان قرار دارد. اما به غیر از این مسئله که توجه جهانیان را به‌سمت آن معطوف می‌کند، این کشور که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و فروشندگان نفت در دنیا است، اخیرا به‌دلیل مسائلی چون فاجعه منا، جنگ با یمن و دادن حق رای به زنان در صدر بسیاری از اخبار قرار گرفته است. ازاین‌رو ما هم برآن شدیم که مختصری در مورد قوانین و اتفاقات مربوط به پادشاهی عربستان سعودی برای شما توضیح دهیم. پس با کجارو همراه باشید.

۱. روزانه حدود ۱۰۰ شتر در پایتخت عربستان سعودی فروخته می‌شوند

IMG_0229444

مرکز عربستان، ریاض، بازار بسیار بزرگی برای خریدوفروش شتر دارد.

۲. به‌طور متوسط در سال ۲۰۱۵، یک روز در میان یک نفر در عربستان اعدام شده است.

دست‌کم ۱۵۱ نفر در سال ۲۰۱۵ در عربستان اعدام شدند، که این میزان از سال ۱۹۹۵ تاکنون به بیشترین تعداد خود رسیده است. این موج بی‌سابقه از اعدام‌ها برای مقامات عربستان سعودی شروع یک مرحله تیره و تار است. به‌طوری که در سال‌های اخیر به‌ندرت این تعداد از مرز ۹۰ نفر تجاوز می‌کرد، اما اکنون به این رقم بالا رسیده است.

۳. میدان نفتی غوار این کشور برای پرکردن ۴،۷۷۰،۸۹۷ استخر در سایز استاندارد المپیک کافی است.

1424298696

منابع نفتی این سرزمین بسیار زیاد است و منطقه‌ی نفتی غوار بزرگ‌ترین نمونه در جهان است، که در حدود ۷۵ میلیارد بشکه نفت از آن استخراج می‌شود. (یک استخر المپیک ۶۶۰،۲۵۳،۰۹ گالن گنجایش مایعات را دارد).

۴. عربستان سعودی بزرگ‌ترین کشور بدون رودخانه در جهان است

عربستان سیزدهمین کشود پهناور جهان است، که با مساحت ۸۳۰ هزار متر مربع پس از الجزایر دومین کشور بزرگ در میان کشورهای عربی به شمار می‌رود. ۹۵ درصد از این کشور را بیابان یا شبه بیابان تشکیل می‌دهد، برخی از بزرگ‌ترین مناطق بیابانی آن  صحرای نفوذ (an nafud) و ربع الخالی (Rub al-Khali) هستند. تنها ۱٫۴۵ درصد از این سرزمین قابل زرع است. در حالی که این کشور هیچ رودخانه‌ای ندارد، سواحل پهناور آن با خلیج فارس و دریای سرخ اهرم بزرگی برای کشتی‌های آن در خلیج فارس و کانال سوئز است.

۵. عربستان تنها کشوری است که زنان در آن اجازه‌ی رانندگی ندارند

saudi_women_drivers_1024135855

برطبق گفته‌ی رویترز، این کشور اسلامی محافظه‌کار قانون مصوبی مبنی بر منع رانندگی زنان ندارد، اما شهروندان عربستان موظف هستند  تا زمانی که در کشور هستند مجوزهایی را برای رانندگی تهیه کنند که این مدارک برای زنان صادر نمی‌شود و بدین ترتیب علنا از رانندگی منع شده‌اند. البته اخیرا قانون اجازه رانندگی زنان به تصویب رسیده است.

۶. جمعیت کشور عربستان بیشتر از ایالت تگزاس آمریکا است، اما تولید ناخالص داخلی تگزاس از آن بیشتر است

جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۳ در حدود ۲۸٫۸ میلیون نفر اعلام شده است که از جمعیت ۲۶٫۵ میلیونی تگزاس  بیشتر است، اما تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در همان سال حدود ۷۵۰ میلیارد دلار بوده که این رقم در تگزاس چیزی در حدود دوبرابر است، یعنی ۱٫۴ تریلیون دلار. به‌علاوه عربستان سعودی، نوزدهمین کشور در تولید ناخالص داخلی است، اما اگر تگزاس یک کشور مستقل محسوب می‌شد در جایگاه سیزدهم قرار می‌گرفت، پس از کشور استرالیا و بالای اسپانیا. در واقع ایالت تگزاس از کشوری مانند عربستان بازدهی بیشتری دارد.

۷. بخش نفتی عربستان سعودی ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را جبران می‌کند.

این امر سبب می‌شود که تولید ناخالص داخلی آن‌ها از کشورهایی مانند مصر، عراق و تونگا بیشتر باشد. درآمد بخش نفتی عربستان در حدود ۳۳۵،۳۷۲ میلیارد دلار است در حالی که عراق ۲۲۲،۸۷۹ میلیارد دلار، مصر ۱۰۴،۴ میلیارد، رواندا ۷.۴۵۱ میلیارد دلار و تونگا ۴۶۶ میلیون دلار است.

۸. عربستان سعودی در حال ساخت بلندترین ساختمان جهان است.

saudi-arabia-is-erecting-the-worlds-tallest-building-which-will-be-1-kilometer-tall--taller-than-492-lebron-jameses-standing-on-top-of-one-another

این برج که موافقت‌های لازم برای ساخت آن صورت گرفته است، در حدود یک کیلومتر ارتفاع دارد حتی اگر ۴۹۲ لبرون جیمز (بسکتبالیست مشهور که ۲٫۰۳  متر قد او است) روی سر هم قرار گیرند، باز هم به ارتفاع این برج نمی‌رسند. نام این برج قرار است برج جده باشد، با نام مستعار برج پادشاهی. اما عراق تصمیم دارد، در این زمینه از عربستان پیشی بگیرد و برجی به نام عروس را با ارتفاع در حدود ۱۵۰ فوت بیشتر از برج جده بسازد!

۹.هزینه‌ی ساخت این برج بلند ۱۹٫۲ برابر بیشتر از درآمد تیلور سوئیفت (Taylor Swift) خواننده ثروتمند آمریکایی در سال ۲۰۱۴ است.

هزینه‌ی ساخت آن در حدود ۱٫۲۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است. در حالی که تیلور سوئیف ( Taylor Swift) خواننده مشهور پاپ در سال ۲۰۱۴، ۶۴ میلیون دلار درآمد داشته است.

۱۰. عربستان سعودی و اردن دارای مرزی عجیب و غریب هستند که به نام سکسکه وینستون یا عطسه وینستون شهررت دارد! شایعه‌ها حاکی از آن است که یک روز بعدازظهر که وینستون چرچیل (وزیر مستعمرات بریتانیا در زمان‌های دور که مسئول مشخص کردن مرزهای فرااردن بوده) حال خوشی نداشته است و با داشتن سکسکه این مرز را با خودکار مشخص کرده است. اما به راستی دلیل دیگری پشت این قضیه بوده است.

the-zig-zag-shaped-border-between-saudi-arabia-and-jordan-is-rumored-to-be-a-byproduct-of-winston-churchills-love-of-boozy-lunches

۱۱. در حدود ۶۰ درصد نیروی کار عربستان سعودی را خارجی‌ها تشکیل می‌‌دهند.

almost-60-of-the-labor-force-in-saudi-arabia-is-foreign

درست است که بهبودی در ساختار نیروی کار عربستان سعودی به چشم می‌خورد، اما بخش اعظم این پیشرفت را مدیون نیروی کار خارجی هستند. بر طبق گفته مسئول خاورمیانه HBSC ( بانک هنگ کنگ شانگهای) رزن ناصر ( Razan Nasser) مردم عربستان کماکان در پست‌های دولتی این کشور مشغول به کار هستند و انگیزه کمی برای کار در بخش خصوصی یا افزایش بازدهی دارند. بنابراین بیشتر افرادی که در بخش‌های خدماتی و نفتی مشغول به کار هستند، خارجی هستند. و این مسئله تا سال ۲۰۱۲ که قوانین مربوط به ممنوعیت ورود غیر مسلمانان به خاک عربستان راحت‌تر شد برای کشور مشکل ساز شده بود.

۱۲. نرخ مشارکت نیروی کار زن در عربستان حدود ۲۰ درصد است.

saudi

عربستان هشتمین کشوری است که کمترین نیروی کار خانم را دارد. در مقایسه با کشورهایی نظیر آمریکا که ۴۷ درصد نیروی کار آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و کشورهای آلمان و ژاپن که این رقم در آن‌ها به‌ترتیب ۵۴ درصد و ۴۹ درصد است؛ این رقم پایین است. این مسئله‌ای است که حتی بیل گیتس هم در مصاحبه‌اش در سال ۲۰۰۷ نسبت به آن اعتراض کرده است، او در پاسخ به سوال شخصی که پرسید آیا عربستان می‌تواند یک کشور بزرگ باشد، گفت زمانی که کشوری از نیمی از استعدادهای خودش استفاده نمی‌کند، هیچ‌گاه نمی‌تواند در صدر قرار بگیرد. در سال ۲۰۱۲، سرانجام زنان اجازه یافتند در مشاغلی مانند فروشندگی لباس زیر زنانه فعالیت کنند، پیش از این زنان مجبور بودند در این فروشگاه‌ها با فروشندگان مرد روبه رو شوند و اصلا وضعیت خوشایندی برایشان نبود.

۱۳. ۴۷ درصد جمعیت این کشور را افراد زیر ۲۴ سال و ۵ درصد آن را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

به واقع نیروی جوان عربستان از نقاط مثبت آن در مقایسه با کشور پیشرفته‌ای مانند ژاپن با جمعیتی سال‌خورده است. یک نویسنده HBSC می‌گوید که جمعیت جوان و در حال رشد عربستان ظرفیت رشدی کشور در دهه‌های پیش رو را افزایش می‌دهد. اگرچه در طولانی مدت، خواسته‌های این جمعیت رو به رشد خود یک چالش برای کشور خواهد بود.

۱۴. رشد عربستان سعودی به افزایش منابع آن ارتباط دارد نه افزایش بازدهی.

نمودار HSBC (بانک هنگ کنگ شانگهای) در تصویر زیر نشان می‌دهد که رشد عربستان سعودی به میزان قابل‌توجهی به افزایش منابع آن ارتباط دارد نه بازدهی یا کار. (منابع با رنگ مشکی نشان داده شده است و کار و بازدهی به‌ترتیب با توسی و قرمز).

3895217_342

۱۵. عربستان سعودی در حال ساخت ۶ شهر اقتصادی است که پیش‌بینی می‌شود تولید آن‌ها در حدود ۳٫۵ برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی به تولید ناخالص داخلی عربستان اضافه کند.

آن‌ها در تلاش برای ایجاد تنوع در اقتصاد خود هستند که تنها به بخش نفتی متکی نباشد. عربستان سعودی در حال ساخت ۶ شهر بزرگ اقتصادی است که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که افزایش ۱۵۰ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی را به‌همراه خواهد داشت. شهرهایی که در نقاط مختلف کشور قرار خواهند گرفت و گفته می‌شود ۱٫۳ میلیون موقعیت شغلی ایجاد خوهند کرد و سرانه تولید ناخالص داخلی از ۱۳هزار دلار به ۳۳٫۵۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

۱۶. هزینه نظامی عربستان سعودی سالانه ۴ برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور افغانستان است.

saudi-arabias-annual-military-expenditure-is-four-times-as-much-as-the-gdp-of-afghanistan

هزینه‌ی نظامی عربستان از ۶۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۸۰٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رسیده است. که این رقم این کشور را پس از آمریکا، چین و روسیه در رتبه‌ی چهارم قرار داده است. نکته‌ی قابل‌توجه این است که ۱۰٫۴ درصد از هزینه‌ی نظامی عربستان سعودی از تولید ناخالص داخلی این کشور تامین می‌‌شود که رقم بالایی است. بیشتر کشورها ۲ تا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این امر اختصاص می‌دهند و حتی این رقم در کشور آمریکا هم ۳٫۵ درصد است.

۱۷. درآمد نفتی عظیم به عربستان سعودی اجازه‌ی خرج‌های ناکارآمد را می‌دهد، اما کاهش قیمت جهانی نفت نشان می‌دهد این وضعیت ثبات ندارد.

ناصر مسئول خاورمیانه HSBC ( بانک هنگ کنگ شانگهای)  می‌گوید:

افزایش قیمت نفت در دهه‌های  اخیر برای عربستان رشد مالی چشم‌گیری را به ارمغان آورده است که باعث ایجاد سیر صعودی مخارج آن شده و همچنین انگیزه‌ی کمی برای انضباط مالی آن ایجاد کرده است.

او در ادامه  می‌افزاید :

این عادات خرج کردن و ناتوانی در تولید درآمد غیر نفتی سبب ایجاد وابستگی شدید به نفت می‌شود. بنابراین این کاهش قیمت نفت تاثیر زیادی روی عربستان سعودی و کل شورای همکاری خلیج فارس دارد.

منبع:uk.businessinsider

مطالب مرتبط:

منبع businessinsider

دیدگاه