راهنمای سفر به اسپانیا

اسپانیا، کشوری با فرهنگی غنی و متنوع و تاریخی پرفراز‌ونشیب است. دیدنی‌های اسپانیا، به کاخ‌های باشکوه و کلیساهای شگفت‌انگیز ختم نمی‌شود.

اسپانیا را بهتر بشناسید:

درباره اسپانیا

اطلاعات ضروری اسپانیا

آب‌ و‌ هوای اسپانیا

بهترین زمان سفر به اسپانیا

هزینه‌های سفر به اسپانیا

جاهای دیدنی اسپانیا

رژیم غذایی اسپانیا

درباره اسپانیا

چشم‌اندازی از اسپانیا

عکس از وب‌سایت parakar.eu (عکاس: نامشخص)

اسپانیا سرزمین سیستا یا همان خواب نیمروزی است. زندگی در اسپانیا به‌آرامی جریان دارد و تا دیروقت ادامه پیدا می‌کند. بسیاری از مسافران این کشور، در ابتدا از ساعت کاری محدود فروشگاه‌ها ناامید می‌شوند، ولی به مرور با ریتم زندگی در این کشور آشنا می‌شوند و خو می‌گیرند.

آرامش خاصی که بر اسپانیا حاکم است، مسافران را برای بار چندم برای سفر به این کشور دیدنی مشتاق می‌کند. اسپانیا، زیبا، سرگرم‌کننده و پویا است. شهرهای بزرگ آن پر از جنب‌وجوش و اشتیاق جوانانه است، آثار معماری و تاریخی جذابی دارد که نظیر آن را به‌ندرت می‌توانید در اروپا پیدا کنید.

اسپانیایی‌ها گردشگران را دوست دارند و از آن‌ها به گرمی استقبال می‌کنند. خوردن غذای خوب، تفریح با دوستان و اعضای خانواده در پارک‌ها و فضاهای سبز از بخش‌های جدانشدنی زندگی اهالی اسپانیا است.

اسپانیایی‌ها گردشگران را دوست دارند و از آن‌ها به گرمی استقبال می‌کنند

در سفر به اسپانیا، هرآنچه که فکر کنید برایتان فراهم است؛ از جاذبه‌های مدرن و مراکز خرید شیک گرفته تا آثار معماری اسلامی، غذاهای لذیذ، رستوران‌های عالی و فرهنگ‌ها و سنت‌های بومی. خاطرات سفر به اسپانیا، تا پایان عمر همراهتان است و هرگز لذت گشت‌وگذار در این کشور دیدنی را فراموش نمی‌کنید.

معماری شگفت‌انگیز در اسپانیا

عکس از وب‌سایت volunteerhq.org (عکاس: نامشخص)

اسپانیا از نظر هزینه‌های سفر نیز از بسیاری از کشورهای اروپایی، ارزان‌تر است. کشوری متنوع است و جاذبه‌های گوناگونی دارد. بیش از آنچه که تصویر می‌کنید، تنوع فرهنگی و هنری و معماری دارد و مقصدی ایدئال و کامل برای یک سفر خارجی است.

تنوع منظره‌های طبیعی در اسپانیا، علاقه‌مندان به طبیعت را به وجد می‌آورد. مناطق مرتفع و کوهستانی این کشور برای پیاده‌گردی، کوهنوردی و سایر تفریحات کوهستانی مناسب است در حالی که سواحل صخره‌ای با آب‌وهوای مدیترانه‌ای در گوشه‌ دیگری از این کشور، جا خوش کرده‌اند. دهکده‌های کوچک و قدیمی با حال‌وهوای سنتی و پنهان در دل دره‌ها، منظره‌ای است که بدون تردید از دیدن آن لذت می برید.

اگر جزو آن دسته از گردشگرانی هستید که در سفرهای خارجی دوست دارند غذاهای محلی را امتحان کنند، در اسپانیا ناامید نمی‌شوید. این کشور از نظر تنوع غذایی، بسیار بی‌نظیر و قابل‌توجه است. در اسپانیا هنوز از دستورهای اصیل و سنتی برای تهیه‌ بهترین غذاهای بومی استفاده می‌شود. هر جای این کشور و به هر شهری که سر بزنید، در رستوران‌ها می‌توانید غذاهایی لذیذ و متفاوت نوش جان کنید. در شهرهای توریستی اسپانیا، هم رستوران‌های کوچک و دنج محلی وجود دارد و هم رستوران‌های بزرگ با سرآشپزهای مشهور که ستاره‌ میشلن دارند. درمجموع در اسپانیا، فرصت‌های بی‌نظیری برای امتحان کردن بهترین غذاهای محلی دارید که بدون شک از همه‌ آن‌ها بی‌نهایت لذت می‌برید.

بناهای تاریخی اسپانیا

عکس از وب‌سایت afar.com/Shutterstock (عکاس: نامشخص)

در اسپانیا جشنواره‌های زیادی برگزار می‌شود که بعضی از آن‌ها شهرت جهانی دارند

اسپانیا، سرزمین هنر و معماری است. کلیساها، بقایای باستانی رومی، مساجد زیبا و کاخ‌های باشکوه با معماری اسلامی، تنها گوشه‌ای از هنر و معماری اسپانیا را به تصویر می‌کشند. این کشور، تاریخی پرفراز‌ونشیب داشته که بر فرهنگ و هنر آن تاثیرگذار بوده است. هنرمندان بزرگی از اسپانیا برخاسته‌اند که دنیای هنر را تحت‌تاثیر آثار بی‌نظیر خود قرار داده‌اند. از جمله هنرمندان مشهور اسپانیایی می‌توان به سالوادور دالی، پابلو پیکاسو و آنتونی گودی اشاره کرد که آثاری به‌جامانده از آن‌ها را در اسپانیا در موزه‌های متعدد آن خواهید دید.

یکی از بخش‌های جدانشدنی زندگی در اسپانیا، جشن‌های محلی و موسیقی و رقص فلامنکو است. در اسپانیا جشنواره‌های زیادی برگزار می‌شود که بعضی از آن‌ها شهرت جهانی دارند و مردم را از سراسر دنیا به سوی خود می‌کشند. اگر از علاقه‌مندان به سنت‌های بومی و جشن‌های محلی هستید، در جشن‌های محلی اسپانیا، از شنیدن موسیقی محلی مناطق مختلف اسپانیا و تماشای لباس‌های رنگارنگ سنتی لذت خواهید برد.

راهنمای سفر به اسپانیا، اطلاعات کاملی در مورد سفر به این کشور در اختیارتان می‌گذارد. با کمک این راهنمای سفر، می‌توانید سفری بهتر و حساب شده‌تر به اسپانیا برنامه‌ریزی کنید و از تک تک لحظات سفر خود به بهترین شکل لذت ببرید.

اطلاعات ضروری اسپانیا

زبان رسمی

اسپانیایی

واحد پول

یورو

نوع برق شهری

برق شهری در اسپانیا ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع F است که در ادامه، تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریز برق ترکیه

عکس از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

+۳۴

شماره‌های اضطراری

۱۱۲

جهت رانندگی

راست

آب‌ و‌ هوای اسپانیا

سواحل اسپانیا

عکس از وب‌سایت expatica.com (عکاس: نامشخص)

آب‌وهوا در اسپانیا تنوع زیادی دارد و در بخش‌های مختلف آن، متفاوت است. اسپانیا متنوع‌ترین کشور اروپا از نظر آب‌وهوا است و ۱۳ نوع آب‌وهوا و اقیلم متفاوت دارد و در دنیا نیز، دهمین کشور با تنوع آب‌وهوایی است. پنج منطقه‌ آب‌وهوایی اصلی دارد که با توجه به شرایط جغرافیایی، تغییر می‌کند.

آب‌وهوای مدیترانه‌ای یکی از چند نوع اقلیم اسپانیا است. از ویژگی‌های این آب‌وهوا می‌توان به تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های مرطوب و خنک اشاره کرد. این آب‌وهوا بیشتر در منطقه‌ شبه‌جزیره‌ ایبری مشاهده می‌شود. البته در نواحی شمالی این اقلیم کم کم جای خود را به اقلیم اقیانوسی می‌دهد. در نواحی کم‌ارتفاع‌تر، آب‌وهوای مدیترانه‌ای استاندارد و در نواحی مرتفع‌تر به‌دلیل ارتفاع بالا، آب وهوای مدیترانه‌ای با تاثیرات اقلیم قاره‌ای، مشاهده می‌شود.

آب‌وهوا در اسپانیا تنوع زیادی دارد و در بخش‌های مختلف آن، متفاوت است

آب‌وهوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم در نواحی جنوب غربی اسپانیا مشاهده می‌شود.

آب‌وهوای اقیانوسی در نواحی شمالی کشور است و این منطقه معمولا در زمستان بارش برف هم دارد.

آب‌وهوای نیمه‌خشک در نواحی جنوب شرقی اسپانیا وجود دارد. در این اقلیم، آب‌وهوای گرم و خشک تا بعد از تابستان نیز ادامه پیدا می‌کند و پوشش گیاهی بسیار محدودی در این منطقه وجود دارد.

آب‌وهوای قاره‌ای با تابستان‌های گرم در بسیاری از نواحی شمال شرقی اسپانیا حاکم است و ممکن است در بعضی نواحی مرتفع نیز مشاهده شود.

بهترین زمان برای سفر

معماری ساگرادا فامیلیا در اسپانیا

عکس از وب‌سایت dforceeducomp.com (عکاس: نامشخص)

بهترین زمان برای سفر به اسپانیا در فصل بهار یعنی از ماه مارس تا مه یا در فصل پاییز یعنی از سپتامبر تا نوامبر است. در این دو فصل، گردشگران کمتری را در این کشور خواهید دید و جاذبه‌ها خلوت‌تر هستند، اقامتگاه‌های ارزان‌تری پیدا می‌کنید و آب وهوا برای گشت‌وگذار مناسب است. نه از سرمای زیاد خبری است و نه از گرمای شدید، آسیب می‌بینید.

بهترین زمان برای سفر به اسپانیا در فصل بهار یعنی از ماه مارس تا مه یا در فصل پاییز یعنی از سپتامبر تا نوامبر است

البته هر زمان از سال که برای سفر آمادگی داشته باشید می‌توانید به اسپانیا سفر کنید چون این کشور، از این بابت، محدودیت ندارد و هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد. اگر می‌خواهید زمان مناسب برای سفر را با توجه به آب‌وهوا و جشنواره‌های این کشور تعیین کنید، این راهنما را دنبال کنید.

جشنواره‌های و رویدادهای فرهنگی و هنری محبوب اسپانیا

جشنواره‌های اسپانیا

عکس از وب‌سایت driftwoodjournals.com (عکاس: نامشخص)

در اسپانیا در طول سال، رویدادها و جشنواره‌های فراوانی برگزار می‌شود به‌خصوص در دو فصل بهار و تابستان. اگر قصد دارید برای شرکت در یکی از این جشنواره‌ها سفر کنید، باید امکانات مورد نظر خود را از قبل رزرو کنید چون در این روزها، شهرها پر از گردشگر می‌شود و پیدا کردن اقامتگاه و سایر امکانات، سخت می‌شود. اگر دوست ندارید در رویدادها شرکت کنید، از سفر در این ایام اجتناب کنید یا به شهر دیگری سفر کنید تا از هزینه‌های بالا دور بمانید و گرفتار جمعیت زیاد گردشگران نشوید.

اسپانیا به غیر از تعطیلات رسمی ملی، تعطیلات و جشنواره‌های محلی هم دارد. بنابراین قبل از سفر تحقیق کنید چون ممکن است در بعضی از روزهای سفرتان با درهای بسته‌ رستوران‌ها و فروشگاه‌ها مواجه شوید.

بهترین زمان سفر با توجه به آب‌وهوا

هوا در اسپانیا معمولا زیاد سرد نمی‌شود و حتی در زمستان هم ملایم است. این قانون تقریبا در سراسر اسپانیا وجود دارد ولی از طرف دیگر، تابستان‌ها بسیار گرم می‌شود و در بعضی از مناطق، گرمای هوا غیرقابل تحمل است. بنابراین بهتر است که برای سفر به اسپانیا به‌خصوص نواحی ساحلی، فصل بین زمستان و تابستان را انتخاب کنید مثلا اواخر بهار و اوایل تابستان یا آخر تابستان و ابتدای پاییز. به این ترتیب، از گرمای شدید هوا دور می‌مانید و در عینِ حال ازدحام گردشگران، مزاحم گشت‌وگذارتان نمی‌شود.

در حالی که در این فصل‌ها دمای هوا تقریبا قابل پیش‌بینی است ولی بهتر است که برای شرایط خاص مثلا بارش باران، آماده باشید. این دو زمان، برای تفریحات ساحلی و گشت‌وگذار در شهرها، هوای بسیار مطبوعی دارد.

اگر ماه‌های گرم و تابستانی ژوئیه و اوت، تنها فرصتی است که برای سفر به اسپانیا دارید، مناطق شمالی اسپانیا را به‌عنوان مقصد سفرتان در نظر بگیرید. در این مناطق، دمای هوا در تابستان نسبت به سایر جاها ملایم‌تر است.

فصل شلوغ گردشگری در اسپانیا

تابستان در سواحل اسپانیا

عکس از وب‌سایت tripsavvy.com/Getty Images (عکاس: Allard Schager)

هر مقصد گردشگری، یک فصل شلوغ دارد که در این فصل، سیل گردشگران در شهرها سرازیر می‌شود و همه‌ امکانات و خدمات با بیشترین هزینه‌ها ارائه می‌شوند. فصل شلوغ گردشگری در اسپانیا معمولا در ماه‌های تابستانی است به‌خصوص در ماه‌های ژوئیه و اوت. در این فصل، هزینه‌ پرواز‌ها و هتل‌ های اسپانیا به بیشترین مقدار خود می‌رسد. بنابراین اگر قصد دارید در این فصل به اسپانیا سفر کنید، حتما باید هتل و سایر امکانات موردنظرتان را از قبل رزرو کنید.

البته فصل شلوغ گردشگری در اسپانیا به این معنا نیست که همه جا شلوغ است و فروشگاه‌ها تمام وقت کار می‌کنند. بسیاری از اهالی اسپانیا نیز در این ایام به سفر می‌روند و شاید فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و رستوران‌ها بسته باشند و حتی بعضی از شهرها کاملا خلوت شوند.

هزینه‌ های سفر به اسپانیا

هزینه‌ محل اقامت

Yeah Barcelona Hostel

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

اقامتگاه‌ها در اسپانیا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، ارزان‌تر هستند. هزینه‌ اقامت در خوابگاه هاستل‌ها شبی ۱۵ یورو است و در شهرهای بزرگ‌تر تا ۳۰ یورو هم می‌رسد. اتاق‌های خصوصی هاستل‌ها از شبی ۴۰ یورو شروع می‌شود که این قیمت برای اتاق دو تخته است . وای‌فای رایگان، یکی از امکانات استاندارد هاستل‌ها است و معمولا بیشتر هاستل‌ها، صبحانه‌ رایگان هم می‌دهند.

هزینه‌ اقامت در هتل‌های ارزان از شبی ۴۵ یورو به‌ازای اتاق دوتخته شروع می‌شود و در شهرهای بزرگ افزایش می‌یابد. در مناطق دور از مرکز شهر و دور از نواحی توریستی، هزینه‌ اقامت در هتل‌ها کمتر می‌شود. یکی دیگر از انتخاب‌هایی که برای پیدا کردن محل اقامت دارید، استفاده از سایت Airbnb است که در شهرهای بزرگ رایج است. اقامتگاه‌های اشتراکی در این سایت از شبی ۲۵ یورو شروع می‌شود. برای اینکه یک خانه یا واحد آپارتمان کامل کرایه کنید، شبی ۸۰ یورو باید بپردازید. در سراسر اسپانیا بیش از ۴۰۰ کمپ با امکانات پایه برای اقامت مسافران وجود دارد. اگر چادر مسافرتی دارید، می‌توانید شب را در یکی از این کمپ‌ها سر کنید. هزینه‌ اقامت در این کمپ‌ها از شبی ۱۵ یورو شروع می‌شود.

هزینه‌ غذا

غذای ارزان در اسپانیا

عکس از وب‌سایت temporaryresidents.com (عکاس: نامشخص)

غذا یکی دیگر از خرج‌های عمده‌ سفر است. در اسپانیا با پرداخت ۳ تا ۷ یورو می‌توانید انواع ساندویچ و غذاهای ارزان را پیدا کنید. اگر بخواهید نوشیدنی هم سفارش دهید، هزینه‌ هر وعده بین ۱۰ تا ۱۳ یورو می‌شود. غذا خودن در یک رستوران خوب، ۱۳ یورو هزینه دارد و همراه با نوشیدنی به ۲۲ یورو هم می‌رسد. اسپانیا، رستوران‌های گران زیادی دارد و غذاهای رستوران‌ها از ۲۷ یورو شروع می‌شود. فست‌فودهایی مثل مک دونالد حدودا ۷ یورو هزینه دارند. اگر تصمیم دارید خودتان آشپزی کنید، هزینه‌ خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته بین ۲۵ تا ۳۰ یورو می‌شود به‌خصوص اگر خریدهای خود را از بازارهای محلی انجام دهید. در بازارچه‌های محلی می‌توانید ارزان‌ترین و تازه‌ترین مواد غذایی را خریداری کنید.  

هزینه‌ حمل‌ونقل عمومی

حمل و نقل عمومی در اسپانیا

عکس از وب‌سایت tripsavvy.com/etty Images (عکاس: Mario Guti)

بلیط اتوبوس‌های شهری و مترو به‌ازای هر سفر ۱ تا ۳ یورو است. سیستم قطار Renfe گران‌تر است. قطارهای پرسرعت بین ۵۰ تا ۱۴۰ یورو هزینه دارند و هزینه‌ آن‌ها به مسافتی که قرار است طی کنید و میزان شلوغ بودن آن مسیر بستگی دارد. قطارهای منطقه‌ای و کم‌سرعت، به‌ازای هر سفر بین ۱۵ تا ۴۵ یورو هزینه دارند. ارزان‌ترین انتخاب برای سفرهای بین شهری، استفاده از اتوبوس‌های شبانه است که حدودا ۱۸ یورو هزینه دارد.

هزینه‌ فعالیت‌های تفریحی

ورودی موزه‌ها و بیشتر جاذبه‌ها در اسپانیا بین ۲ تا ۱۴ یورو است. غواصی در جزیره‌ها ساعتی ۴۵ یورو هزینه دارد.

میانگین هزینه روزانه پیشنهادی: ۵۰ تا ۶۰ یورو

البته این هزینه‌ پیشنهادی در شرایطی است که سفری کم‌هزینه داشته باشید و صرفه‌جویی کنید یعنی در هاستل اقامت کنید، کمتر بیرون غذا بخورید و بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان بپزید و از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. با به کار بستن نکات زیر می‌توانید هزینه‌های سفرتان را تا حدودی کاهش دهید و سفری ارزان‌تر را تجربه کنید. اگر بخواهید سفری لوکس‌تر و راحت‌تر داشته باشید، هزینه‌ سفرتان به مراتب از این مقدار میانگین، بیشتر می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

یورو در اسپانیا

عکس از وب‌سایت theolivepress.es (عکاس: نامشخص)

اسپانیا درمجموع، نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی ارزان‌تر است ولی اگر قصد دارید تا جایی که ممکن است هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید، نکات زیر را در طول سفر در نظر بگیرید.

غذاهای منوی روزانه را انتخاب کنید

اگر قصد دارید در رستوران غذا بخورید، غذاهای منوی روز را انتخاب کنید که معمولا اکثر رستوران‌ های اسپانیا برای وعده‌ ناهار در نظر می‌گیرند و این وعده‌ها ارزان‌تر هستند و بین ۷ تا ۹ یورو قیمت دارند. این روش، بهترین فرصت برای کاهش هزینه‌های خورد و خوراک است ضمن اینکه این غذاهای اسپانیایی، عطر و طعمی فراموش‌نشدنی دارند و مطمئنا از آن‌ها لذت می‌برید. بهتر است که غذا خوردن در رستوران را به وعده ناهار موکول کنید و شب‌ها در رستوران غذا نخورید چون بسیار گران‌تر است.

کوچ سرفنیگ را امتحان کنید

کوچ سرفینگ یک روش عالی برای کاهش هزینه‌های اقامت در سفر است. به غیر از اینکه هزینه‌های سفرتان را کاهش می‌دهد، فرصتی عالی است که از طریق آن می‌توانید زندگی اهالی هر کشور را از نزدیک لمس کنید. در شهرهای بزرگ‌تر، شانس بیشتری برای پیدا کردن میزبان در سایت کوچ سرفینگ دارید ولی در این شهرها باید درخواست خود را زودتر بفرستید چون متقاضی زیاد است.

از اتوبوس استفاده کنید

برای سفرهای بین شهر می‌توانید به‌جای قطار از اتوبوس استفاده کنید. قطار امن و سریع است ولی بسیار گران‌تر تمام می‌شود. اگر زمان کافی در اختیار دارید و می‌خواهید صرفه‌جویی کنید، حتما اتوبوس را انتخاب کنید.

کارت‌های گردشگری بگیرید

کارت‌های گردشگری بارسلون

عکس از وب‌سایت barcelonahacks.com (عکاس: نامشخص)

در شهرهای توریستی اسپانیا، کارت‌های گردشگری به مسافران ارائه می‌شود. اگر در سفر به اسپانیا قصد دارید از جاذبه‌های زیادی بازدید کنید و از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، این کارت‌ها به میزان قابل توجهی هزینه‌های سفرتان را کاهش می‌دهند. با این کارت‌ها ۲۰ درصد در هزینه‌ ورودی جاذبه‌ها تخفیف می‌گیرید و می‌توانید رایگان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.

در کمپ‌ها اقامت کنید

در سراسر اسپانیا کمپ‌های زیادی برای مسافران در نظر گرفته شده است که امکانات پایه را با قیمت مناسب شبی ۱۵ یورو در اختیار گردشگران می‌گذارند. اگر چادر مسافرتی دارید، می‌توانید به‌جای هتل و هاستل در کمپ اقامت کنید.

از سرویس‌های اشتراک خودرو استفاده کنید

برای سفرهای بین شهری می‌توانید از سرویس‌های اشتراک سفر مثلا BlaBlaCar استفاده کنید. این روش از قطار و اتوبوس راحت‌تر و ارزان‌تر است. با استفاده از این سرویس می‌توانید همسفرانی پیدا کنید و یک مسیر را با هم اشتراکی سفر کنید و هزینه‌ها را تقسیم کنید.

جاهای دیدنی اسپانیا

چشم‌اندازهای توریستی اسپانیا

عکس از وب‌سایت shrm.org (عکاس: نامشخص)

شکوه و عظمت کاخ‌های سلطنتی، سواحل مدیترانه‌ای زیر تابش آفتاب، نمایش‌ها، رقص‌ها و موسیقی‌های محلی، غذاهای لذیذ و متنوع و بازدید از کلیساهای باشکوه و دیدنی و آثار هنری جذاب، تنها گوشه‌ کوچکی از جذابیت‌های سفر به سرزمین رنگارنگ و دیدنی اسپانیا است.

در شهرهای مختلف اسپانیا، موزه‌ها و گالری‌های هنری زیادی وجود دارد که گردشگران را با هنر، تاریخ و فرهنگ این کشور آشنا می‌کند

تاریخ پرفراز و نشیب و فرهنگ غنی اسپانیا را می‌توانید در گوشه و کنار شهرهای این کشور ببینید و از تماشای زیبایی‌های طبیعت آن لذت ببرید. هر جاذبه‌ای که مد نظرتان باشد، در اسپانیا وجود دارد. حتی آثار معماری اسلامی نیز در بعضی از شهرهای اسپانیا وجود دارد که یادگاری از دوران حکمرانی مسلمانان بر بخش‌هایی از اسپانیا است.

در شهرهای مختلف اسپانیا، موزه‌ها و گالری‌های هنری زیادی وجود دارد که گردشگران را با هنر، تاریخ و فرهنگ این کشور آشنا می‌کند. هر شهری که پا بگذارید، جاذبه‌ای دارد که توجهتان را جلب کند. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی اسپانیا را معرفی می‌کنیم.

کاخ الحمرا و باغ‌های ژنرالیف (Generalife)، گرانادا

جاذبه های اسپانیا

فرقی نمی‌کند که چقدر در مورد کاخ الحمرا در گرانادا شنیده باشید یا تصاویر آن را دیده باشید، این شاهکار معماری موریش نفس را سینه‌تان حبس می‌کند. این کاخ سلطنتی یکی از بهترین نمونه‌های معماری اسلامی است که یادگار زمان فرمانروایی مسلمانان در اسپانیا است. منطقه اندولس در زمان فرمانروایی مسلمانان که هم‌زمان با قرون وسطای اروپایی بود، به اوج شکوه فرهنگی و هنری رسیده بود.

مجموعه‌ الحمرا، از چندین بنا، برج، دیوار، باغ و مسجد تشکیل شده است. طراحی‌های بی‌نظیر، حکاکی‌های فوق‌العاده روی دیوارها و ستون‌ها، کاشی‌کاری‌های سقف، طاق‌های دیدنی و محوطه‌های سبز و زیبا از ویژگی‌های این مجموعه است که باعث می‌شود که خاطره‌ بازدید از آن را هرگز فراموش نکنید. کاخ دیگری در مجاورت این مجموعه قرار دارد که برای پادشاه چارلز پنجم ساخته شده و نمونه‌ای عالی از معماری «های رنسانس» در اسپانیا است.

ژنرالیف یا جنرالیف یا جنت‌العریف به‌معنای بهشت هنرمندان یک محوطه‌ تاریخی ثبت‌شده به‌عنوان میراث جهانی یونسکو است که در گرانادا قرار دارد. ژنرالیف در نزدیکی الحمراء واقع شده و متشکل از تعدادی باغ است که به‌عنوان قصر پادشاهان استفاده می‌شد. ژنرالیف به‌شکل باغ ایرانی طراحی شده‌ است. زمان ساخت این مجموعه به اوایل قرن چهاردهم میلادی می‌رسد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا و آثار معماری گودی در بارسلون

جاذبه های اسپانیا

آنتونی گودی یکی از معماران مشهوری است که سبک معماری هنر نو را چند قدم جلوتر برد و آثاری بی‌نظیر و خارق‌العاده خلق کرد. سازه‌های به‌جامانده از این معمار، ظاهری خیال‌انگیز و عجیب دارند و به آثار نمادین و جاذبه‌های مهم بارسلون تبدیل شده‌اند. یکی دیگر از جاذبه‌های مهم بارسلون، کلیسای ساگرادا فامیلیا است. این کلیسا با معماری غیرمتعارفش یکی از دیدنی‌ترین کلیساهای اروپا است که البته هنوز ناتمام است.

مسجد بزرگ قرطبه (Great Mosque of Cordoba)

جاذبه های اسپانیا

یکی از مهم‌ترین مساجد غرب، مسجد قرطبه است که به‌عنوان یکی از بزرگترین مساجد دنیای اسلام و یکی از بهترین دستاوردهای معماری موروها شناخته می‌شود. البته برنامه‌هایی برای تبدیل بخش مرکزی مسجد به کلیسای جامع صورت گرفته است. این مسجد به‌همراه کاخ الحمرا، دو نمونه از باشکوه‌ترین آثار معماری و هنر اسلامی در غرب اروپا هستند. ساخت‌وساز این مجموعه در سال ۷۸۵ میلادی آغاز شد و تا سال ۱۰۰۰ به وسعت امروزی خود رسید. فرقی نمی‌کند کجای مسجد و نمازخانه‌ بزرگ آن بایستید، از هر جایی که نگاه کنید، ردیف منظم ستون‌ها را خواهید دید که در شکل‌های دقیق هندسی در کنار هم قرار گرفته‌اند. فضای اطراف مسجد هم با وجود خیابان‌های باریک، میدان‌های کوچک و خانه‌های قدیمی با بالکن‌های زیبا، بسیار تماشایی است.

موزه‌ پرادو، مادرید

جاذبه های اسپانیا

موزه‌ پرادو یکی از برترین موزه‌های هنری دنیا است و آثاری بسیار دیدنی و ارزشمند در آن به نمایش درآمده است. در این موزه‌ بسیار غنی، گنجینه‌های ارزشمند هنری را خواهید دید.

بعد از پروژه‌های گسترده‌سازی موزه در سال ۲۰۰۷، ۱۲ گالری دیگر به این موزه اضافه شده است از جمله گالری‌ بزرگی که به آثار گویا و سایر هنرمندان اواخر قرن نوزدهم اختصاص دارد. موزه‌ پرادو، یکی از بزرگترین مجموعه‌های هنر اسپانیایی در دنیا را در اختیار دارد. از آثار قرن دوازدهم و قرون وسطی گرفته تا جنبش‌های آوانگارد اوایل قرن بیستم در این موزه نگهداری می‌شود. از مشهوترین هنرمندانی که آثارشان در این موزه به نمایش درآمده می‌توان به گویا، ال گرکو و... اشاره کرد.

آثار ارزشمند و مجموعه‌های غنی این موزه به هنر اسپانیایی محدود نمی‌شود. آثار هنری متعددی از هنرمندان سایر کشورهای اروپایی، زینت‌بخش گالری‌های متعدد این موزه است. درمجموع اگر از علاقه‌مندان به هنر به‌خصوص هنر اسپانیا هستید، فرصت بازدید از این مجموعه‌ بی‌نظیر را از دست ندهید.

سن لورنزو د ال اسکوریال

جاذبه های اسپانیا

سن لورنزو د ال اسکوریال یک دهستان در ۴۵ کیلومتری شمال غربی مادرید است که در زمان‌های قدیم، تفریح‌گاه و اقامتگاه تابستانی پادشاهان اسپانیا بود. در سال ۱۵۶۳، پروژه‌هایی برای ساخت یک مجموعه‌ بزرگ در این منطقه آغاز شد که شامل صومعه، کلیسا، کاخ سلطنتی، آرامگاه، کتابخانه، موزه و بناهای یادبودی برای پادشاه فیلیپ دوم و ملکه بود. نتیجه‌ نهایی، مجموعه‌ای جذاب و ارزشمند از از جاذبه‌های دیدنی است که در اطراف ۱۶ محوطه قرار گرفته‌اند و اتاق‌ها و سازه‌های مختلف این مجموعه از طریق ۱۶ کیلومتر راهرو، به هم متصل شده‌اند. یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این مجموعه، کلیسا است که برجی بلند و مرمرین دارد.

صومعه، دارای نقاشی‌های دیواری بسیار زیبایی است که به‌تنهایی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه هستند. حتی تالار بزرگ کتابخانه نیز با نقاشی دیواری تزیین شده است. در کاخ سلطنتی حتما از سوییت شخصی پادشاه چارلز چهارم بازدید کنید که وسایلی بسیار منحصربه‌فرد و دیدنی دارد. تک تک تالارها و اتاق‌های کاخ سلطنتی، زیبا و دیدنی است و با وسایل قدیمی و اشیای ارزشمندی مزین شده است. یک گالری نقاشی هم در این مجموعه وجود دارد که آثاری از بزرگترین نقاشان اسپانیا در آن به نمایش گذاشته شده است.

موزه‌ گوگنهایم بیلبائو (Guggenheim Museum, Bilbao)

جاذبه های اسپانیا

موزه‌ گوگنهایم در بیلبائو یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های اسپانیا است. هیچ عکسی نمی‌تواند زیبایی و ویژگی‌های منحصربه فرد بنای این موزه را نشان دهد. معمار این بنا، فرانک گری، یکی از بهترین نمونه‌های معماری مدرن را ارائه کرده است و بنای موزه، به‌تنهایی بسیار دیدنی و جذاب است. معماری جذاب ساختمان موزه، بر بسیاری از بناهای دیگر تاثیرگذار بوده و سبک خاصی از معماری مدرن را عرضه کرده است. داخل موزه نیز آثاری دیدنی از هنر مدرن به نمایش درآمده است. اگر به معماری و هنر مدرن علاقه دارید، در سفر به اسپانیا حتما باید برای بازدید از این موزه برنامه‌ریزی کنید.

کلیسای جامع سویا و کاخ Alcazar

جاذبه های اسپانیا

کلیسای جامع سویا و کاخ Alcazar از مهم‌ترین دیدنی‌های شهر سویا هستند و به‌عنوان میراث جهانی یونسکو، انتخاب شده‌اند. برج این مجموعه که در واقع نوعی مناره است، شاهکاری در معماری سویا محسوب می‌شود. فضای داخلی کلیسا بسیار وسیع است و محرابی ۳۷ متری دارد. این محراب با تندیس‌های حکاکی شده مزین شده است و تندیس‌ها تماما از طلا پوشیده شده‌اند.

ساخت مجموعه‌ Alcazar در سال ۷۱۲ توسط موروها آغاز شد و حتی بعد از فتح اسپانیا به دست مسیحیان، ساخت آن توسط پادشاه پدرو در دهه‌ ۱۳۰۰ ادامه پیدا کرد. سبک معماری این مجموعه نئوموریش است که Mudejar هم نامیده می‌شود. اتاق‌ها و تالارهای این قصر، به زیبایی مزین شده‌اند و بسیار نفس‌گیر و زیبا هستند. باغ‌های اطراف قصر، فرصت خوبی برای گشت‌وگذار در این مجموعه‌ تاریخی است؛ باغ‌هایی که زیر سایه‌ درختان لیمو و نارنج، قرار دارد. البته در اطراف قصر نیز می‌توانید از محله‌های قدیمی شهر بازدید کنید که معماری خاص، خانه‌های سفید و حیاط‌های دیدنی و بالکن‌های جذابی دارد.

کلیسای جامع سنت جیمز (Santiago de Compostela Cathedral)

جاذبه های اسپانیا

کلیسای جامع سنت جیمز، یکی از کلیساهای باشکوه اسپانیا است که از زمان قرون وسطی، محلی برای زیارت مسیحیان بوده است. در این بنا که به سبک رمانسک ساخته شده، آرامگاه‌ها و یادبودهای زیادی وجود دارد. کلیسا بین سال‌های ۱۰۶۰ تا ۱۲۱۱ ساخته شده است. فضای خارجی کلیسا به مرور زمان تغییر سبک داده و نشانه‌هایی از معماری باروک دارد ولی فضای داخلی کلیسا به سبک رمانسک باقی مانده است. تغییر سبک معماری را به وضوح در بخش‌های مختلف کلیسا و در نمای بیرونی آن خواهید دید.

در این کلیسا محرابی بزرگ وجود دارد که با تندیس‌های چوبی از حواریون تزیین شده است که قدمت آن‌ها به قرن سیزدهم برمی‌گردد. این تندیس‌ها با فلزات و سنگ‌های گران‌بها مزین شده است.

پلازا مایور (Plaza Mayor)، مادرید

جاذبه های اسپانیا

پلازا مایور، قلب تپنده‌ شهر مادرید، پایتخت اسپانیا است. این میدان از قرن شانزدهم یعنی زمانی که به دستور فیلیپ دوم ساخته شد، همواره یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی در مادرید بوده و حوادث تاریخی و رویدادهای بی‌شماری را میزبانی کرده است. از این میدان برای برپایی مراسم خاص، معرفی پادشاهان جدید، مسابقات و رویدادهای عمومی و... استفاده می‌کردند. امروزه در اطراف این میدان سنگ‌فرش‌شده و در نواحی مخصوص عابر پیاده، کافه‌های زیادی وجود دارد و این منطقه را به یکی از محبوب‌ترین محله‌های شهر برای گشت‌وگذار و قرارهای دوستانه تبدیل کرده است. هم اهالی مادرید و هم گردشگران، از گشت‌وگذار در این این میدان استقبال می‌کنند.

شهر هنر و علوم والنسیا

جاذبه های اسپانیا

شهر هنر و علوم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های والنسیا است. بنای این مجموعه، شاهکاری در زمینه‌ معماری مدرن است و نمایی نفس‌گیر و زیبا دارد که به یکی از لندمارک‌های والنسیا تبدیل شده است. نه‌تنها بنای این مجموعه و معماری شگفت‌انگیز آن، بلکه موزه‌ها، نمایشگاه‌های هنری و آکواریوم این مجموعه، جزو برترین جاذبه‌های دیدنی اسپانیا است. این مجموعه از جاذبه‌های علمی و هنری، توجه همه‌ گردشگران اسپانیا را جلب می‌کند و معمولا همه‌ گردشگران سعی می‌کنند در طول سفر خود، برای بازدید از این مجموعه‌ دیدنی، برنامه‌ریزی کنند. آکواریوم این مجموعه، بزرگترین آکواریوم اقیانوس‌شناسی در کل اروپا است و ساختمان آن به‌شکل نیلوفر آبی طراحی شده است. در این مجموعه، محیط‌های متنوع دریایی از استوا گرفته تا قطب، ایجاد شده و موجودات رنگارنگ و زیبای دریایی در معرض نمایش گذاشته شده‌اند.

سواحل Costa del Sol

جاذبه های اسپانیا

سواحل Costa del Sol جزو آفتابی‌ترین نقاط اروپا است. چندین مایل سواحل شنی سفید در کنار دریای آرام که مقصد گردشگری محبوبی برای علاقه‌مندان به ساحل و تفریحات ساحلی در اروپا است. البته محبوبیت زیاد این سواحل باعث رشد بی‌رویه‌ امکانات توریستی شده بود و ساحل‌های زیبای شنی را از حالت طبیعی خارج کرده بود. ولی مسئولان محلی در تلاش هستند که این سواحل را به‌شکل اولیه‌ خود برگردانند و زیبایی طبیعی آن را حفظ کنند. امروزه چندین ساحل دارای بناهای مدرن و هماهنگ با طبیعت است و سایر سواحل، زیبا، تمیز و با ظاهری طبیعی و دنج، آماده‌ استقبال از گردشگران هستند.

سواحل شنی تنها جاذبه‌ این منطقه برای گردشگران نیستند. تفرجگاه‌های ساحلی، امکانات ورزشی، رویدادهای فرهنگی و هنری از دیگر بخش‌های دیدنی این منطقه برای مسافران است. نواحی اطراف نیز پر از مناطق قدیمی با معماری‌های جذاب موریش است.

خیابان La Rambla، بارسلون

جاذبه های اسپانیا

گشت‌وگذار در خیابان La Rambla در یک بعدازظهر تابستانی یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در بارسلون داشته باشید. انگار همه‌ ساکنان شهر عصرها به این خیابان سر می‌زنند. این خیابان مخصوص عابر پیاده، بسیار شلوغ و پجنب‌وجوش است و بهترین فرصت برای یک تفریح لذت‌بخش در روزاهای آخر هفته است. در اطراف خیابان، درخت‌های سبز و زیبا قرار دارند و حال‌وهوای خاصی به آن می‌دهند. در سراسر خیابان، بازارچه‌های رنگارنگی برپا می‌شود و پر از رستوران‌ها و کافه‌های عالی است که در آن‌ها می‌توانید ساعتی را در فضای باز تفریح کنید و بهترین غذاها و نوشیدنی‌های محلی را امتحان کنید. هنرمندانی در مسیر، بوم‌ و سه‌پایه‌ خود را قرار می‌دهند و آثاری زیبا خلق می‌کنند. نوازنده‌های خیابانی، با ملودی‌های زیبا، حال‌وهوای خاصی به خیابان می‌‌دهند و مردم شهر و گردشگران، پیر و جوان، دست در دست هم از این فضای جذاب و فراموش‌نشدنی لذت می‌برند.

شهر تاریخی تولدو (Toledo)

جاذبه های اسپانیا

شهر تاریخی تولدو که نقاش مشهور اسپانیایی یعنی ال گرکو آن را در یکی از مشهورترین آثارش به تصویر کشیده است، ترکیبی خارق‌العاده از سبک‌های مختلف معماری است؛ از معماری موریش گرفته تا گوتیک و رنسانس. این شهر بر فراز تپه‌ای مرتفع قرار دارد که از سه طرف با تنگه‌ای احاطه شده که یک رود از میان آن می‌گذرد و به همین دلیل، چشم‌اندازی بسیار زیبای و خیره‌کننده دارد. نقشه‌ کلی شهر با وجود خیابان‌ها و کوچه‌های باریک و تودرتو، نشانی از معماری موریش و تاثیرات دوران بازگشت مسیحیت در اسپانیا است. کلیساهای متعددی در گوشه و کنار شهر قرار دارد که بسیار دیدنی هستند و از نظر تاریخی نیز دارای اهمیت هستند. این شهر تاریخی، درست مثل یک موزه‌ روباز است که به زیبایی، تاریخ و فرهنگ و هنر اسپانیا را طی قرن‌های متمادی نشان می‌هد. شهر تاریخی تولدو یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. کلیسای جامع به سبک گوتیک با نمای زیبا و فضای داخلی مزین به حکاکی‌های ظریف و زیبا، یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر است. در میدان‌های قدیمی این شهر دیدنی می‌توانید از گشت‌وگذار لذت ببرید و حال‌وهوای خاص متفاوت شهر را درک کنید.

شهرهای سفید اندلس

جاذبه های اسپانیا

در نواحی جنوبی اندلس، شهرهایی در میان مناطق مرتفع و صخره‌ای قرار دارد که به نام شهرهای سفید مشهورند. این شهرها و دهکده‌های زیبا نه‌تنها از نظر زیبایی بسیار جذاب هستند بلکه از نظر تاریخی نیز اهمیت دارند و تاریخچه‌ پرفراز و نشیب اسپانیا را نشان می‌دهند. در این شهرهای دیدنی، میدان‌های قدیمی قرار دارد که با کلیساهای گوتیک مزین شده‌اند. دره‌هایی پر از درختان نارنج و زیتون این شهرها  روستاها را از هم جدا می‌کند. در هزارتوی خیابان‌ها و کوچه‌های باریک شهرها، کافه‌ها و فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی وجود دارد که محل رفت‌و‌آمد و تفریح گردشگران است.

در حدود ۱۹ دهکده متشکل از این خانه‌های کوچک و قدیمی و سفیدرنگ، در یک منطقه‌ حفاظت شده قرار دارند. علاوه بر خانه‌های زیبای دهکده‌ها، جاذبه‌های دیگری مثل نمایش‌ها و رقص‌های محلی نیز در این روستاها برپا می‌شود که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

کوه آتشفشان El Teide، تنریف

جاذبه های اسپانیا

کوه آتشفشان El Teide تید در تنریف، بلندترین قله در اسپانیا و آتش‌فشانی قدیمی و فعال است. این آتش‌فشان یکی از برترین شگفتی‌های طبیعت در کل اروپا است. این کوه به‌همراه نواحی اطرافش که شامل چند دهانه‌ آتش‌فشانی است، پارک ملی تید را تشکیل می‌دهند که این پارک درست در مرکز جزیره‌ تنریف قرار دارد. در سال ۲۰۰۷ این پارک به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده تا از این جاذبه‌ دیدنی و شگفتی‌بی‌نظیر طبیعت، به‌خوبی حفظ و نگهداری شود.

چندین راه برای صعود به تید و گشت‌وگذار در دامنه‌های آن وجود دارد. یک روش از طریق تله‌کابین است که از روش‌های دیگر راحت‌تر است و هشت دقیقه طول می‌کشد تا تقریبا به بالای کوه برسید. دیگری از طریق پیاده‌روی یا رانندگی از یک مسیر دهانه‌ آتشفشانی است که فرم‌های صخره‌ای جالبی در اطراف آن وجود دارد و وقتی از آن عبور می‌کنید انگار که به مرکز زمین سفر می‌کنید. همچنین می‌توانید از دامنه‌ها به بالای کوه صعود کنید که این روش برای مبتدی‌ها مناسب نیست و باید کوهنورد باشید. در روزهای آفتابی و صاف می‌توانید از بالای کوه، تمام مجموعه جزایر قناری را ببینید و حتی تا آفریقای شمالی که نزدیک‌ترین خشکی به جزایر قناری است، قابل‌مشاهده است.

پارک رتیرو (Retiro)

پارک رتیرو

عکس از وب‌سایت madrid-discovery.com (عکاس: نامشخص)

مشهورترین پارک مادرید در ابتدا به‌عنوان باغ سلطنتی ساخته شد و در اواخر قرن نوزدهم، درهای آن به روی عموم مردم گشوده شد. پارک رتیرو، یکی از مقصدهای محبوب مردم شهر برای گشت‌وگذار و پیک‌نیک است به‌خصوص در روزهای آخر هفته که شلوغ و پرجنب‌وجوش است. برای اینکه از شلوغی و ازدحام و آلودگی شهر فاصله بگیرید، زمانی را برای بازدید از این پارک در نظر بگیرید و از امکانات ورزشی مختلف آن استفاده کنید.

کاخ سلطنتی، مادرید

کاخ سلطنتی مادرید

عکس از وب‌سایت headout.com (عکاس: نامشخص)

بزرگترین کاخ سلطنتی در غرب اروپا، کاخ سلطنتی مادرید است که نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری باروک است. این کاخ برعکس سایر کاخ‌های اروپایی، با دیوارها و دروازه‌های بزرگ حفاظت نمی‌شود. امروزه این کاخ، توسط خاندان سلطنتی در موقعیت‌های رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در سایر مواقع، بازدید از آن برای عموم آزاد است.

رژیم غذایی در اسپانیا

غذاهای گوناگون اسپانیا

عکس از وب‌سایت halalweekly.com (عکاس: نامشخص)

دلایل زیادی برای سفر به اسپانیا وجود دارد؛ تاریخ پرفراز و نشیب، فرهنگ غنی و متنوع، هنر در بالاترین سطح ممکن، سواحل زیبا و... یکی از دلایل دیگری که گردشگران را برای سفر به اسپانیا مشتاق می‌کند، غذاهای لذیذ و متفاوت است. آشپزی اسپانیایی جزو متنوع‌ترین آشپزی‌های دنیا است و تنوع آن به‌قدری زیاد است که در سفر به این کشور حتما می‌توانید غذایی متناسب با ذائقه‌ خود پیدا کنید.

در سفر به اسپانیا، مطمئنا فرصتتان برای امتحان کردن همه‌ غذاها، محدود است. بنابراین باید تعدادی از شناخته‌شده‌ترین غذاهای اسپانیایی را بشناسید و فرصت امتحان کردن آن‌ها را از دست ندهید. تورهای غذایی زیادی در اسپانیا برگزار می‌شود که با شرکت در آن‌ها می‌توانید حتی یک غذای اسپانیایی را از یک سرآشپز ماهر و مشهور یاد بگیرید ولی اگر زمان و بودجه‌ کافی برای شرکت در این تورها ندارید، جای نگرانی نیست. با سر زدن به رستوران‌های سراسر اسپانیا می‌توانید بهترین غذاهای محلی را نوش جان کنید.

در ادامه، تعدادی از از این غذاها را معرفی می‌کنیم تا راحت‌تر بتوانید در رستوران‌ها، غذای موردعلاقه‌ خود را انتخاب کنید.

املت سیب‌زمینی اسپانیایی

املت سیب زمینی، غذای اسپانیایی

عکس از وب‌سایت recipethis.com (عکاس: نامشخص)

تورتیا یا املت اسپانیایی یکی از غذاهایی است که معمولا گردشگران خیلی خوب می‌شناسند و در رستوان‌ها، سراغش را می‌گیرند. این غذا، غذایی ساده و کلاسیک است و انواع مختلفی دارد. تورتیای اسپانیایی یا املت سیب‌زمینی، نوعی املت ضخیم است که با سیب‌زمینی تهیه شده و معمولا آن را قطعه قطعه سرو می‌کنند. تنوع زیادی دارد و با عطر و طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود. تهیه‌‌ این غذا ساده است و به‌راحتی با استفاده از یک دستور دقیق و اصیل می‌توانید آن را تهیه کنید ولی خوردن این غذا در رستوران‌های محلی، حال‌وهوای دیگری دارد که نباید از دست بدهید. یک تکه از املت سیب‌زمینی در اسپانیا، یکی از فیلینگ‌های رایج برای ساندویچ است.

پائیا

پائیا، غذای اسپانیایی

عکس از وب‌سایت realfood.tesco.com (عکاس: نامشخص)

پائیا یکی از مشهورترین و نمادین‌ترین غذاهای اسپانیایی است. در این کشور هر طرف که نگاه ببیاندازید، رستورانی را خواهید دید که پائیای اصیل و محلی سرو می‌کند. البته این غذا در اصل متعلق به شهر والنسیا است ولی این روزها به‌راحتی آن را در سراسر اسپانیا می‌توانید پیدا کنید و از چشیدن طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

زیتون

شاید با دیدن نام زیتون در فهرست غذاهای اسپانیایی تعجب کنید. زیتون اسپانیا یکی از لذیذترین زیتون‌های سراسر دنیا است و بدون امتحان کردن آن، نباید این کشور را ترک کنید. زیتون، یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در تهیه‌ بسیاری از غذاهای اسپانیایی است. علاوه بر خود زیتون، از روغن آن برای تهیه‌ انواع غذاها و طعم دادن به انواع سالادها استفاده می‌شود. در رستوران‌ها می‌توانید قبل از غذا، یک کاسه کوچک زیتون سفارش دهید و نوش جان کنید.

کاریادا (Carrillada)

این غذای آب‌دار و لذیذ طعمی فراموش‌نشدنی دارد. برای تهیه‌ آن از بناگوش گاو استفاده می‌شود سسی بسیار لذیذ دارد. این غذای کلاسیک و اصیل را در بعضی از رستوران‌های بزرگ می‌توانید سفارش دهید و از امتحان کردن طعم متفاوت آن لذت ببرید.  

ماهی سرخ شده و غذاهای دریایی

انوع غذاهای دریایی در اسپانیا

عکس از وب‌سایت spanishsabores.com (عکاس: نامشخص)

اسپانیا چندین مایل خط ساحلی دارد. یکی از مزایای این خطوط ساحلی این است که در اسپانیا، می‌توانید تازه‌ترین و لذیذترین غذاهای دریایی و انواع ماهی را نوش جان کنید. در نواحی جنوبی اندلس، ماهی سرخ شده رواج زیادی دارد. البته اگر فکر می‌کنید این غذا یک تکه ماهی بی‌مزه است که در روغن فراوان سرخ کرده‌اند، اشتباه می‌کنید. در این منطقه، ماهی‌ها به بهترین شکل ممکن ابتدا طعم‌دار می‌شوند و بعد آن را سرخ می‌کنند. طعم لذیذ ماهی و بافت ترد آن، بدون شک مورد توجهتان قرار می‌گیرد.

خوارک دم گاو (Rabo de toro)

حتما می‌دانید که اسپانیا به سنت دیرینه‌ گاوبازی مشهور است. ولی این روزها بیشتر از آنکه گاوها را در رینگ ببینید، سر میز شام خواهید دید! خوراک دم گاو یکی از غذاهای لذیذ اسپانیایی است که جزو سنتی‌ترین غذاهای این کشور محسوب می‌شود و سابقه‌ای طولانی دارد. کسانی که این غذا را امتحان می‌کنند معمولا یا به کل از آن متنفر می‌شوند یا برعکس، عاشق عطر و طعم این خوراک می‌شوند. قبل از اینکه هر پیشنهادی مبنی بر خوردن این غذا را رد کنید، حداقل یک بار آن را امتحان کنید.

آنچوی‌ماهی

این ماهی‌های کوچک در بسیاری از نقاط دنیا، محبوب نیستند ولی در اسپانیا، غذاهای لذیذی با آن‌ها تهیه می‌شود. اگر از علاقه‌مندان به غذاهای دریایی و انواع ماهی هستید، حتما در اسپانیا یک بار این نوع ماهی را امتحان کنید. این ماهی در اسپانیا به‌شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود؛ تازه، سرخ شده و نمکی.  

نان گوجه‌ای (Pan tumaca)

نان گوجه‌ای در اسپانیا

عکس از وب‌سایت erasmusu.com (عکاس: نامشخص)

نان گوجه‌ای یکی از ساده‌ترین غذاهای اسپانیایی  است. این غذا فقط با نان، روغن زیتون، نمک و گوجه تهیه می‌شود. معمولا نان گوجه‌ای را برای وعده‌ صبحانه یا به‌عنوان اسنک عصرانه آماده می‌کنند. سراسر اسپانیا در کافه‌ها و رستوران‌ها می‌توانید نان گوجه‌ای پیدا کنید.

Salmorejo

شاید تابه‌حال سوپ سرد امتحان نکرده باشید ولی حتما از خوردن این غذا که تقریبا شبیه به سوپ سرد است، لذت می‌برید. ماده‌ اصلی تهیه‌ این سوپ، گوجه فرنگی است و مواد دیگری مثل قطعات نان، روغن زیتون و مقدار زیادی سیر دارد. این غذا در اصل متعلق به منطقه‌ قرطبه است ولی این روزها در سراسر اسپانیا به‌راحتی پیدا می‌شود به‌خصوص در رستوران‌های سنتی و محلی.

Bacalao

غذاهای محلی اسپانیا

عکس از وب‌سایت thespruceeats.com (عکاس: Philippe Desnerck/Getty Images)

این غذا، ماهی روغن نمک‌سود شده است که آن را به‌شکل‌های مختلفی مصرف می‌کنند. مثلا سرخ شده، کبابی، در قالب کرکت‌های ترد و... اگر به امتحان کردن انواع ماهی علاقه دارید، حتما در رستوران‌ها غذاهای تهیه شده با این ماهی را سفارش دهید.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به اسپانیا

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map