بهترین ترفندها برای صرفه جویی در هزینه سفرهای جاده‌ای

محمد میرافشاری | شنبه, ۱۰ بهمن ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

یکی از بهترین روش‌های سفر کردن، مسافرت با ماشین شخصی است. در این نوع سفر تا حد زیادی کنترل همه امور به دست شما خواهد بود و دیگر نگران ساعت حرکت نخواهید بود و به شکل کاملاً انعطاف‌پذیری می‌توانید برنامه‌ریزی کنید. شاید تصور گران بودن این نوع سفرها، شما را از انجام آن باز دارد. با این مقاله کجارو همراه شوید تا با شکل ارزان سفرهای جاده‌ای آشنا شوید.

 مسافرت جاده‌ای

مسافرت جاده‌ای مسافرتی است که در آن مسافت‌های طولانی در جاده و معمولا به وسیله ماشین شخصی طی می‌شود. این مسافرت می‌تواند به همان اندازه‌ای که شما می‌خواهید، ارزان باشد. روش‌های متعدد و البته آسانی برای ذخیره کردن پول در این نوع سفر وجود دارد. اگر این روش‌ها به موقع و در زمان خودش به کار گرفته شود، می‌تواند در هر سفر چند صد هزار تومان ذخیره مالی برای شما به همراه داشته باشد. موارد زیر را به خوبی مطالعه کنید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

به گفته وزارت انرژی ایالت متحده آمریکا، رانندگی تهاجمی و پرخطر (aggressive driving) رانندگی با سرعت ‌بالا، شتاب بالا و ترمز) بنزین زیادی را هدر می‌دهد. این ‌کار می‌تواند مقدار بنزین مصرفی شما را تا ۳۳ درصد در بزرگراه‌ها و تا ۵ درصد در داخل شهرها کاهش دهد.

سفر جاده ای

حداقل برای یکبار هم که شده باید مسافرت جاده‌ای را تجربه کنید. شما باید سفری را تجربه کنید که در آن از یک مکان به مکان دیگر رانندگی کنید. در این حالت مکان‌ها، افراد و فرهنگ‌های مختلف را در مسیر خود کشف می‌کنید و تنها شما و جاده در کنار هم خواهید بود. با این حال، برنامه‌ریزی درست در مورد این سفر می‌تواند شانس تحقق رویای شما را بیشتر کند یا برعکس برنامه‌ریزی غلط این سفر را به یک کابوس برای شما تبدیل کند. سفرهای جاده‌ای ممکن است جایگزین مناسب و ارزانی برای پرواز باشد اما به من اعتماد کنید، از دست دادن کنترل روی هزینه‌ها در این نوع سفر بسیار آسان است به شکلی که در آخر سفر می‌بینید حتی بیشتر از قیمت یک بلیت هواپیما را پرداخته‌اید. برای جلوگیری از این موضوع باید یک رویکرد بسیار مقرون‌ به‌ صرفه در برابر پول بنزین، غذا و هزینه‌های اقامتی داشته باشید.

درک کردن شرایط

سفر جاده‌ای می‌تواند سفری دو روزه، سفری ۲ الی ۳ هفته‌ای در کشورهای مختلف یا حتی سفری طولانی و بدون مقصد باشد. اصلاً مهم نیست مقصد و مدت‌ زمان سفر شما چقدر است، شما می‌توانید با نکات و ترفندهای زیر در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌های بنزین

کارت‌های بنزین می‌تواند پول و هزینه‌ی مصرفی شما را تا حد زیادی کاهش دهد، البته این نوع کارت‌ها در ایران به علت پایین بودن قیمت بنزین توسط هتل‌ها عرضه نمی‌شود، ولی در کشورهای دیگر می‌توانید به عنوان گزینه‌ای برای کاهش هزینه‌های سوخت، روی آن حساب کنید، به ویژه این‌ که هزینه حامل‌های انرژی در کشورهای دیگر نسبت به ایران بسیار بالا است. بیشتر هتل‌ها دارای کارت‌های بنزین رایگان هستند البته به شرطی که قبلاً آن را رزرو کرده باشید. از آنجایی که بنزین برای ادامه سفر شما ضروری است، صرفه‌جویی در هزینه‌های آن می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‌ای هزینه‌های کلی سفر شما را کاهش دهد و اگر به جدول هزینه‌های خود نگاه بیاندازید، متوجه خواهید شد هزینه سوخت یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها خواهد بود. ارائه‌دهنده خدمات کارت‌های اعتباری متعدد هم جوایز و پاداش‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. این موارد برای مسافرت‌های طولانی ایده‌آل و مناسب است. این کارت‌ها هر بار که شما سوخت‌گیری مجدد می‌کنید، چند امتیاز برای شما ذخیره می‌کند. در واقع برگشت مقداری از وجه در این‌گونه موارد صورت می‌گیرد.

بنزین زدن

حفظ وضعیت خودرو نیز می‌تواند مقدار بنزین مصرفی شما را کاهش دهد. همیشه فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کنید و فشار داخلی آن‌ها را روی مقادیری که از سوی کارخانه سازنده پیشنهاد شده، قرار داده و ترمزها و چراغ‌های خطر را نیز بررسی نمایید. روغن و مایع خنک‌کننده را فراموش نکنید. برای اینکه مصرف بنزین خودروی خود را بهبود دهید، وزن اضافی را از روی خودرو بردارید، هر چیزی که در این سفر مورد استفاده قرار نگیرد یا ضروری نباشد باید از داخل خودرو برداشته شود. به طور معمول، تمامی لوازم مورد نیاز خود را فهرست کنید و سپس سعی کنید تا این فهرست را تا نصف کاهش دهید.

کروز کنترل (Cruise control دستگاهی که سرعت خودرو را روی سرعت موردنظر راننده ثابت نگه می‌دارد و برای رانندگی در جاده بسیار مناسب است) نیز در سفرهای جاده‌ای به شدت توصیه می‌شود. این گزینه برای ذخیره پول و هزینه‌های مصرفی می‌تواند مفید باشد. بهتر است آرام‌تر از چیزی که فکر می‌کنید، برانید. از اپلیکیشن‌های مخصوص سفر جاده‌ای مانند «گس بادی» (GasBuddy) برای مقایسه قیمت بنزین استفاده کنید تا بتوانید از پمپ‌بنزین‌های ارزان‌قیمت سوخت خود را تأمین کنید. اگر می‌خواهید سفر خارج از کشور داشته باشید، حتماً قیمت بنزین در مناطق مختلف را بررسی کنید و از ایستگاه‌های ارزان‌قیمت استفاده کنید.

سفر کردن

برای اینکه به ترافیک برنخورید منزل را زودتر ترک کنید. ترافیک به شدت می‌تواند مصرف سوخت شما را افزایش دهد. از رفتن به جاده‌هایی که مشکلات ترافیکی دارند خودداری کنید. زمانی که به شهری جدید رسیدید، از نرم‌افزار گوگل مپ (Google maps) استفاده کنید تا مسیرهای مناسب و کوتاه‌تر را بیابید. «رانندگی تهاجمی» مانند ترمز گرفتن مداوم، شتاب گرفتن ناگهانی و با سرعت راندن، بیشتر از هر چیز دیگری می‌تواند میزان گاز مصرفی شما را کاهش دهد؛ بنابراین آرام به رانندگی خود ادامه دهید و از کروز کنترل استفاده کنید. همیشه مقدار توصیه شده‌ بنزین را که در دفترچه راهنمای ماشین شما ذکر شده است، در باک ماشینتان بریزید و اجازه ندهید بنزین شما از این میزان کمتر شود. برخی اوقات درجه خاصی از بنزین ممکن است در این دفترچه‌ها به عنوان «مقدار ترجیحی» ذکر شده باشد، اما زیاد سردرگم نشوید. تفاوت بین «مقدار ترجیحی» و «مقدار موردنیاز» را به خوبی درک کنید. مقدار ترجیحی یعنی ایده‌آل‌ترین میزان برای کارکرد بهینه موتورِ ماشین و «مقدار موردنیاز» یعنی این‌ که ماشین با کمتر از آن روشن نمی‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل‌ونقل

قبل از اینکه در مورد اجاره  یا استفاده از خودروی شخصی تصمیم بگیرید، حتماً مقدار سوخت مصرفی و هزینه‌های مرتبط با آن را تخمین بزنید. به این کار در کشور ایالات‌متحده آمریکا «اقتصاد سوخت»(Fuel Economy) می‌گویند. منبع رسمی هم توسط دولت آمریکا ایجاد شده است که اطلاعاتی درباره اقتصاد سوخت موردنظر شما، بسته به مقصد، سن، مدل و شرکت سازنده خودرو به شما ارائه می‌دهد و کمک می‌کند مصرف سوخت خود را تخمین بزنید. بعد از این‌ که قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کردید، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در برخی از مواقع، اجاره کردن خودرو به مراتب با صرفه‌تر از مسافرت با خودروی شخصی است و مقدار بنزین مصرفی در حد چشمگیری کاهش می‌یابد. انتخاب یک خودرو با سوخت کارآمد باید اولین اولویت شما در سفرهای جاده‌ای باشد.

رانندگی کردن

اگر تصمیم دارید از یک خودروی اجاره‌ای استفاده کنید، بهتر است از شرکت‌هایی استفاده کنید که مزایای مختلفی همچون بنزین اضافی، عضویت موقت در یک باشگاه خودرو در سراسر کشور یا کیلومتر رایگان مصرفی (برای آن دسته از شرکت‌های کرایه ماشین که ماشین خود را براساس کیلومتر به مشتریان اجاره می‌دهند) در اختیار شما قرار دهد. گاهی اوقات، فراموش نکنید قانون بیمه اجباری که برای خودروی شخصی شما وجود دارد، برای خودروهای اجاره‌ای نیز صدق می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود بخشی از هزینه پرداختی شما به شرکت کرایه دهنده به خاطر بیمه شخص ثالث یا حتی بیمه بدنه خودرو باشد. قبل از اجاره خودرو، حتماً در مورد این موضوع با شرکت کرایه ماشینی که انتخاب کرده‌اید، صحبت کنید. اگر سفر شما به مدت ۳ یا ۴ هفته طول می‌کشد، می‌توانید از ماشین‌های کاروان (Recreational vehicle که به اختصار RV نامیده می‌شوند) استفاده کنید. این ماشین‌ها تغییر کاربری داده شده‌اند و به نوعی ماشینی هستند که وسایل اولیه زندگی و خواب در آن‌ها تعبیه شده است. ماشین‌های کاروان به شما کمک می‌کند در هزینه‌های اقامتی و غذا به شدت صرفه‌جویی کنید. قبل از انتخاب، هزینه‌های غذا و اقامت خود را به طور دقیق محاسبه نمایید و سپس براساس اطلاعات موجود از هزینه کرایه یک ماشین کاروان سعی کنید که انتخاب مناسبی داشته باشید. زمانی که صحبت از سفر به میان می‌آید، هرگز در مورد بررسی تمام گزینه‌های موجود شک نکنید. در برخی از شهرها شما می‌توانید از موتورسیکلت یا دوچرخه استفاده کنید ولی فراموش نکنید استفاده از این وسایل نقلیه در برخی از کشورها در بزرگراه‌ها ممنوع است و باید برای ادامه سفرتان در جاده‌های اصلی از ماشین استفاده کنید، پس اگر قصد مسافرت به خارج از کشور را دارید، اطلاعات لازم در این مورد را درباره کشور مقصدتان قبل از سفر و برنامه‌ریزی کسب کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌های اقامتی

 اگر کمی برای سفر خود برنامه‌ریزی کرده باشید، می‌توانید اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت زیادی را در مسیر خود انتخاب کنید. می‌توانید از میان پیشنهاد‌ها، تخفیف‌ها و بسته‌های مختلف اقامتی در هر یک از آن‌ها یکی را به دلخواه انتخاب نمایید. با این حال، چیزی که بیشتر مردم از آن بی‌خبر هستند این است که برخی از هتل‌ها قیمت‌های خود را در آخرین لحظات پایین می‌آورند. اگر نیمه‌های شب به هتلی رسیدید، ممکن است با قیمت‌های اقامتی بسیار نازلی روبرو شوید و به این شکل هزینه‌های اقامتی خود را کم کنید.

سفر جاده ای

البته این تخفیف‌های آخر لحظه‌ای، به شانس شما هم بستگی دارد. اگر با یک کودک به سفر می‌روید، بهتر است از قبل رزرو اتاق خود را انجام دهید، البته به یاد داشته باشید که همیشه تخفیف‌های موجود را بررسی کنید حتی اگر رزرو خود را انجام داده باشید. برخی اوقات نیز ممکن است حتی قیمت‌های بسیار پایینی پیدا کنید که حتی بعد از لغو کردن رزرو خود و پرداخت خسارت، باز هم در مجموع توانسته‌اید مبلغی پول را ذخیره کنید.

اگر اهل چادر زدن باشید می‌توانید از این گزینه به خوبی استفاده کنید. شاید باور نکنید اما چادر زدن به مقدار قابل‌توجهی باعث  صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود. سایت‌های رسمی شهر یا کشورهای مقصد خود را بررسی کنید و در مورد قوانین این کار اطلاعات لازم را کسب کنید. هر شهری ممکن است قوانین خاصی در این مورد داشته باشد. برخی مواقع سال ممکن است نتوانید اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت پیدا کنید. در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات سال نو، پیدا کردن هتل یا منزل ارزان‌قیمت اصلاً کار آسانی نیست، به همین خاطر بهتر است زمان‌هایی را برای سفر انتخاب کنید که جمعیت کمتری از مسافرین وجود داشته باشند و بتوانید پول خود را ذخیره کنید.

صرفه‌جویی در هزینه غذا

 همیشه سعی کنید به جای خوردن غذای هتل‌های زنجیره‌ای در رستوران‌های محلی غذا بخورید. این‌گونه مکان‌ها، برای مواقعی مناسب است که می‌خواهید برای خوردن غذا توقف کنید. استفاده از غذاهای بسته‌بندی‌شده فروشگاه‌ها نیز انتخاب خوبی است. استفاده نکردن از رستوران‌های گران‌قیمت معمولاً در این‌گونه سفرها انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای است. استفاده از یک یخچال مسافرتی نیز  به شما در نگهداری مواد غذایی، کمک فراوانی ‌می‌کند. شما می‌توانید مواد غذایی را در درون این یخچال‌ها قرار دهید و بسته‌های یخ آن را نیز در پمپ بنزین‌ها یا مغازه‌های بین‌ راهی تعویض کنید.

ماشین کاروان

برخی از هتل‌ها دارای گزینه‌های مختلفی برای غذا خوردن هستند. مثلاً ممکن است در برخی از آن‌ها غذا خوردن کودکان رایگان باشد. شما می‌توانید قبل از آغاز سفر، این‌گونه هتل‌ها یا رستوران‌ها را شناسایی کنید. همین امر در صرفه‌جویی و ذخیره کردن پول، به شما کمک فراوانی می‌کند. هرگز در مورد مقایسه کردن این گزینه‌های ارزان‌قیمت با غذاهای محلی شک نکنید شاید باز هم رستوران‌های عادی ارزان‌تر بود. برداشتن غذا از منزل برای سفرهای کوتاه‌مدت ایده بسیار خوبی است. بهتر است از موادی استفاده کنید که به آسانی خراب نشوند. اگر از مواد غذایی پخته‌ شده در منزل به همراه دارید، قبل از سایر موارد آن‌ها را مصرف کنید تا خراب نشوند.

موارد کوچکی که ارزش بسته‌بندی کردن دارند شامل بادام، موز، هویج‌های کوچک، انواع شکلات، میوه‌های خشک‌شده، ذرت، کلوچه‌های خانگی و غیره است که می‌توانند به عنوان میان وعده کمک شایانی به شما بکنند.

در برخی شهرها نیز سایت‌های آنلاینی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های غذا وجود دارد. شما می‌توانید از این سایت‌ها و تخفیف‌های آن استفاده کنید. این‌گونه موارد در بیشتر شهرها موجودند پس می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید. رستوران‌های مختلفی در این سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند و برای مدت مشخص، تخفیف خوبی روی ارائه خدمات و غذاهای خود قرار می‌دهند.

صرفه‌جویی در هزینه بلیت و ورودی‌ها

روش‌های بسیار مختلفی در مورد صرفه‌جویی هزینه‌های بلیت و گذرنامه وجود دارد. اگر شما به طور پیاپی سفر می‌کنید، می‌توانید از این گزینه به نفع خود استفاده کنید. مثلاً در کشور ایالات‌متحده آمریکا، پارک‌های ملی، بلیت‌هایی را برای سرنشینان خودرو تهیه کره‌اند که می‌توانند با آن از تمامی پارک‌های ملی کشور با تخفیف زیاد، بازدید کنند. برخی از بلیت‌ها، موزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهند. این موضوع می‌تواند برای افرادی که با کودک خود سفر می‌کنند بسیار مفید باشد. این ترفند می‌تواند به شما کمک کند جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی مختلف را به صورت رایگان یا با تخفیف زیاد بازدید کنید. همچنین به همراه داشتن کارت دانشجویی در بسیاری از مواقع باعث می‌شود شما با تخفیفی ۵۰ درصدی بلیت ورودی خود را تهیه کنید، پس اگر دانشجو هستید کارت دانشجویی خود را حتماً به همراه داشته باشید.

سفر جاده ای 2

ذخیره کردن پول با اپلیکیشن‌های مختلف

امروزه اپلیکیشن‌های سفر مختلفی به صورت رایگان یا پولی وجود دارند که در بخش‌های مختلف خدماتی می‌توانند مفید و کارساز باشند. مثلاً در بخش‌های قبلی این مقاله در مورد اپلیکیشن «گس بادی» (Gasbuddy) صحبت کردیم که برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت مصرفی خودرو طراحی شده است. به طور مشابه، شما می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که تخفیف‌های موجود روی وعده‌های غذایی را در شهرهای مختلف پیشنهاد می‌دهند. غذا بخش مهمی از بودجه شما را به خود اختصاص می‌دهد پس با تخفیف‌های آنلاین، می‌توانید از هزینه‌های کلی خود بکاهید.

غروب آفتا در سفر

بهتر است یک اپلیکیشن مناسب در مورد آب‌وهوا نیز پیدا کرده و سپس نصب نمایید. از این اپلیکیشن برای بررسی آب‌وهوای منطقه‌ی بعدی توقف خود استفاده کنید. اگر خطر برف، طوفان، رانش زمین و غیره وجود داشته باشد می‌توانید در موقعیت فعلی خود بمانید و از تحمل هزینه‌های اضافی پیشگیری کنید. با استفاده از اپلیکیشنی مانند «یلپ» (Yelp) شما می‌توانید نزدیک‌ترین خواربارفروشی، بیمارستان، داروخانه یا سایر موارد را پیدا کنید. با این‌گونه برنامه‌ها هرگز در یک شهر گم نمی‌شوید. اپلیکیشن‌ها به شما کمک می‌کنند بدون هدف رانندگی نکنید.

راه‌های صرفه‌جویی بیشتر

با استفاده از «گوگل مپ» (Google Maps)، مسیرهایی را پیدا کنید که نیازی به پرداخت عوارض نداشته باشند. شما می‌توانید مسیرهای جایگزین را بررسی کنید که آیا این مسیرها هزینه بیشتری تحمیل می‌کنند یا خیر و براساس آن‌ها تصمیم خود را عوض کنید.

بریم سفر

اگر به صورت گروهی سفر می‌کنید، اجازه دهید یک نفر مدیریت حساب را به عهده داشته باشد. او می‌تواند تمامی صورت‌حساب‌ها را جمع کند و برای تجزیه و تحلیل بیشتر پیش خود نگهدارد. بهترین راه نوشتن نام شخصی است که پرداخت‌ها را انجام داده است.

برداشت وجه از خودپردازهایی که خارج از شبکه هستند، هزینه اضافی برای شما به همراه خواهد داشت. بهتر است قبل از سفر از بانک خود بخواهید روی نقشه، تمامی موقعیت‌های خودپردازهای داخل مسیر را به شما نشان دهد. هر چند استفاده از اپلیکیشن‌های سفری موجود می‌تواند بهترین و عاقلانه‌ترین گزینه باشد. برای اینکه سفر خوبی داشته باشید هوشمندانه از آن‌ها استفاده کنید. اجازه ندهید هزینه‌های شبکه بعداً شما را غافلگیر کند. به جای استفاده از «جی.پی.اس» (GPS) می‌توانید از یک اطلس جاده‌ای و موارد مشابه استفاده کنید.

چادر زدن در شب

کاهش توقف‌های غیرضروری می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های کلی شما شود. صرفه‌جویی در هزینه‌های مسافرت جاده‌ای، اگر با جستجوی جایگزین‌های مناسب باشد، اصلاً دشوار نیست. با استفاده از این روش‌های آسان، سفر جاده‌ای ارزان و فوق‌العاده‌ای برای خود رقم بزنید.

 منبع:Buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه