۱۰ اقامتگاه برتر کوله پشتی گردها در آفریقای جنوبی

بهداد خسور | جمعه, ۹ بهمن ۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

کوله‌پشتی‌گردی (Backpacking) یکی از محبوب‌ترین انواع سفر در میان جوانان کشورهای مختلف بوده و به شیوه‌ای از زندگی تبدیل شده است. یک کوله‌پشتی گرد (Backpacker) با کمترین هزینه به هر جایی سفر می‌کند و با فرهنگ و سنت‌ ملت‌ها آشنا می‌شود. آفریقا قاره‌ای پر رمز و راز و مقصدی جالب برای گردشگری است، در ادامه با کجارو همراه باشید تا چند اقامتگاه معروف کوله‌پشتی گرد‌ها در آفریقای جنوبی را به شما معرفی کنیم.

در میان جاذبه­‌های گردشگری آفریقای جنوبی، ساحل وحشی (Wild Coast) و کوه‌­های آماتول (Amathole Mountains)، دو مکانی هستند که کمتر دست‌خوش تغییرات به سبک غربی شده­ و هم ‌چنان بکر باقی مانده‌­اند. این تپه‌های سبز همان جایی است که نلسون ماندلای جوان زمانی در آن‌ گشت می‌زد. ساکنان این مناطق خوسایی‌ها هستند که هنوز هم زندگی خود را به همان سبک سنتی پیشین خود ادامه می‌دهند. این بخش‌‌ از آفریقای جنوبی که در همسایگی منطقه کیپ شرقی واقع شده‌، دارای اقامتگاه‌های متعدد سازگار با محیط زیست به نام رانداول‌ (Rondavel) است. اقامت در این کلبه‌های کوچک و زیبا فرصت تجربه زندگی به سبک خوسایی را برای شما فراهم می‌کند. رانداول‌ها در واقع همان کلبه‌های مردم خوسایی هستند که برای اقامت توریست‌ها اندکی به استانداردهای دنیای مدرن نزدیک‌ شده‌اند.

اقامتگاه کوله پشتی گردهای الوندینی (Elundini Backpackers)

پس از گذر از یک جاده‌ی خاکی از میان کوه‌های آماتول در شمال آلیس، که «فورت هِیر» (Fort Hare) دانشگاه سابق نلسون ماندلا در آن واقع شده است، به روستای کوچک الوندینی می‌رسید. این اقامتگاه که توسط یک زوج بلژیکی - خوسایی اداره می‌شود، دارای یک خوابگاه و همچنین اتاق‌های اختصاصی به صورت رانداول است. در این اقامتگاه روشنایی مورد نیاز توسط انرژی خورشیدی و آب حمام از آب باران تامین می‌شود. همچنین پسماندهای سرویس بهداشتی آن به کود کشاورزی تبدیل می‌شوند. آب آشامیدنی اقامتگاه مذکور هم از تصفیه آب باران و همچنین یک چاه آب تامین می‌شود. در این روستا طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های متنوع برای توریست‌ها در دسترس است که تمامی آن‌ها توسط افراد محلی مدیریت می‌شوند. پیاده‌روی‌ طولانی یک روزه‌ از میان جنگل و دوچرخه‌سواری کوهستان، جذاب‌ترین فعالیت‌ها در این روستا هستند. همچنین در صورت تمایل می‌توانید مدتی را در روستا بمانید و روش درست کردن نان خوسایی در تنور را تمرین کنید و گوشه‌هایی از زبان خوسایی را یاد بگیرید.

بر پا کردن چادر در اطراف این اقامتگاه ۳ پوند (۱۷,۳۱۱ تومان) به ازای هر نفر، اقامت در خوابگاه ۵ پوند (۲۸,۸۵۲ تومان) و هزینه‌ی اجاره یک اتاق دو تخته ۱۲ پوند (۶۹,۲۴۵ تومان) برای یک شب است. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره‌ی این اقامتگاه به دست بیاورید، بد نیست سری به وب‌سایت elundinibackpackers.com بزنید.

اقامتگاه امدامبی

mdumbi-lodge

امدامبی در عمق زمین‌های ساحل وحشی واقع شده و ۳۰ درصد آن در مالکیت جامعه‌ی خوسایی‌ قرار دارد. این اقامتگاه در سال ۲۰۱۴ جایزه‌ی مقام دوم گردشگری مسئولانه را از آن خود کرد. ترکیبی از منظره‌ی دهانه رود امدامبی و ساحلی بکر و دست نخورده، محل سکونت و نیازهای اولیه‌ی مردم روستا را تامین می‌کند. برای گردشگران هم رانداول‌هایی کاملا ابتدایی در مجاورت مهدکودک روستا ساخته شده‌ است. در این روستا فعالیت‌های بسیار جذابی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید به موج‌‌سواری بروید، سوار قایق‌های کایاک شوید،‌ اسب‌‌سواری کنید و در تورهای مربوط به آشنایی با فرهنگ و هنر روستا شرکت کنید. شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه هم یکی از کارهایی است که در طول مدت اقامت می‌توانید به آن بپردازید.

چادر زدن در این روستا ۳/۵ پوند (۲۰,۱۹۷ تومان) به ازای هر نفر هزینه دارد و هر تخت در خوابگاه اقامتگاه ۶ پوند (۳۴,۶۲۳ تومان) و اتاق‌های دو تخته ۱۲/۵ پوند (۷۲,۱۳۱ تومان) برای شما هزینه خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به  وب‌سایت آن‌ به آدرس mdumbi.co.za مراجعه کنید.

تراخایا

terrakhaya-suites

این اقامتگاه در یکی از مزارع روستای کوهستانی هاگزبک (Hogsback) ساخته شده است. لوازم مورد نیاز برای اقامت در این روستا یک چراغ قوه و اندکی حس ماجراجویی است. در طول مدت اقامت، شما در سازه‌های کاهگلی ساکن می‌شوید و باید در حمام‌هایی اشتراکی که آب آن توسط اجاق‌های قدیمی گرم می‌شود، بدن خود را بشویید و از سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید که پسماندهای آن‌ به کود کشاورزی تبدیل می‌شود. اما تمام این‌ها ارزشش را دارد زیرا منظره‌ای که در طول روز با آن روبرو هستید، نمای خیره کننده‌ی دره‌ای زیبا در کوه‌های آماتول است. تنها محلی که پریز برق در آن یافت می‌شود، محل استراحت شما است. شین ایدس (Shane Eades) مربی سوارکاری روستا است که تمام فنون سوارکاری و تربیت اسب را می‌داند. تورهای اسب‌سواری پیشنهادی شین در جنگل‌های اطراف برگزار می‌شود و مدت آن‌ بین ۱ تا ۴ روز است که در این مدت در یک خانه‌ی خوسایی در جنگل اقامت خواهید داشت. همچنین با اقامت در این روستا شما می‌توانید از برنامه‌هایی چون دوچرخه‌سواری کوهستان، تور جستجوی قارچ خوراکی و تور پیاده‌‌روی به سمت آبشار هم لذت ببرید.

چادر زدن در این اقامتگاه برای هر نفر ۴ پوند (۲۳,۰۸۲ تومان) هزینه دارد و برای اجاره‌ی تخت در خوابگاه باید شبی ۶ پوند (۳۴,۶۲۳ تومان) بپردازید و اگر دوست داشته باشید یک اتاق دو تخته در اختیارتان باشد شبی ۱۳/۵ پوند (۷۷,۹۰۱ تومان) برایتان هزینه خواهد داشت. البته میهمانان می‌توانند با کاشتن یکی از درختان بومی منطقه، یک شب اقامت رایگان دریافت کنند.

وب سایت: terrakhaya.co.za

اقامتگاه بولونگولا

backpacker-bulungula

رسیدن به این اقامتگاه بسیار هیجان انگیز است و خود از جذابیت‌های آن به حساب می‌آید. شما باید نقشه‌ای دانلود کنید که دستورالعمل‌های جالبی برای رسیدن به بولونگولا در آن وجود دارد، مثلاٌ در جایی از این نقشه به شما گفته می‌شود که وقتی به «دیرک‌های حصار زرد» رسیدید به راست بپیچید، یا یکی از آن‌ها را بردارید! درست مثل این است که صدایی از آن سوی آب‌ها مسیر منتهی به یک ساحل اسرارآمیز را در گوش شما زمزمه می‌کند.

پس از ۴۰ کیلومتر رانندگی در جاده‌ای خاکی که از میان تپه‌های سرسبزی می‌گذرد که روستاهای سوخایی در جای جای آن‌ها گسترده شده‌اند، مسیر حرکت زنانی که سبدهایی را روی سرشان حمل می‌کنند، دنبال می‌کنید تا به رانداول‌هایی به رنگ صورتی و فیروزه‌ای مشرف به ساحلی زیبا برسید.

در این روستا فعالیت‌های جذابی برای گردشگران در نظر گرفته شده که توسط افراد محلی اداره می‌شوند. شما می‌توانید به بازدید از نقاط مختلف روستا بروید، قایقرانی کنید، در فعالیت‌‌های خیرخواهانه‌ی داوطلبانه شرکت کنید و با دمیدن سپیده‌دم به تماشای طلوع خورشید بنشینید. ماندن در این روستا به قدری برای گردشگران خوشایند است که اکثر آن‌ها مدت اقامت خود را برای چند روز دیگر تمدید کرده‌اند. این اقامتگاه در سال ۲۰۰۴ ساخته شد و تمام سهام آن تا سال ۲۰۱۵ در اختیار افراد محلی قرار گرفت. مدیران مجموعه تاکید فراوانی بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارند بنابراین پسماندهای سرویس‌های بهداشتی این اقامتگاه به کود کشاورزی تبدیل می‌شوند و دوش حمام به سبک موشکی-نفتی است که آب آن از باران تامین می‌شود و هفت دقیقه زمان می‌برد تا توسط نفت به گرمای مناسب برسد، همچنین چیزی به نام برق در رانداول‌های این مجموعه وجود ندارد.

هزینه‌های اقامت در بولونگولا ۷ پوند (۴۰,۳۹۳ تومان) برای هر تخت در خوابگاه، ۱۵ پوند (۸۶,۵۵۷ تومان) برای یک شب اقامت در چادرهای سافاری دو نفره، ۱۶/۵ پوند (۹۵,۲۱۳ تومان) برای اتاق دو نفره است.

آدرس وب‌سایت: bulungula.com

اقامتگاه بوکانیرز

bucaneers-room

بوکانیرز با اشغال ۸ هکتار از جنگل‌های ساحلی روستای چینستای غربی (Chinsta) مانند دیباچه‌ای دست یافتنی به سواحل وحشی است. این استراحتگاه کوله‌پشتی گردی به صورت خانوادگی اداره می‌شود و گزینه‌های هیجان انگیزی برای اقامت شما در اینجا در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید شب را در چادرهای سافاری سر کنید یا کلبه‌های ساحلی را برای اقامت خود انتخاب کنید، به علاوه می‌توانید در سوئیت‌ مجللی اقامت کنید که تراس حمام آفتاب آن رو به خلیج زیبای چینستا ساخته شده است. هر شب هنگام صرف شام تیمی متشکل از یک خواهر و برادر معرفی مختصری از برنامه‌های تفریحی که برای میهمان‌ها در نظر گرفته شده، ارائه می‌کنند. این برنامه‌ها شامل کلاس‌های موج‌‌سواری، یوگا، اسب‌سواری و تور حیات وحش می‌شود که توسط مردم محلی اداره می‌شوند. یکی از جالب‌ترین برنامه‌هایی که در تور گردش روستا گنجانده شده، ملاقات با مادر فوق‌العاده‌ی خوسایی، «مامان توفو» ۹۵ ساله است. سازمان خیریه‌ای هم در محل این اقامتگاه حضور دارد که تعداد زیادی فرصت برای فعالیت داوطلبانه در اختیار گردشگران مشتاق قرار می‌دهد.

برای اقامت در خوابگاه اقامتگاه بوکانیرز شما باید به ازای هر نفر ۶ پوند(۳۴,۶۲۳ تومان) پرداخت کنید، همچنین گذراندن یک شب در چادرهای سافاری حداقل شبی ۱۴ پوند (۸۰,۷۸۶ تومان) برای شما هزینه خواهد داشت و قیمت اتاق‌های دو نفره‌ی آن هم از ۱۵ پوند (۸۶,۵۵۷ تومان) به بالا است. می‌توانید با مراجعه به آدرس cinsta.com سری هم به وب‌سایت آن‌ها بزنید.

اقامتگاه وایلد لوبانزی (Wild Lubanzi)

wildlubanzi-lodge

بخشی از سهام این اقامتگاه ساحلی که در روستای لوبانزی قرار دارد متعلق به جامعه‌ی روستایی لوبانزی است. در این اقامتگاه اصول زندگی پایدار رعایت می‌شود و تمام دکوراسیون آن از مواد طبیعی ساخته شده و راه پله‌های چوبی در ساختمان‌های آن‌ها تعبیه شده است. عناصری همچون تخت‌هایی با ارتفاع زیاد برای دیدن طلوع خورشید یا درهای چوبی بیضی شکل که انگار به هابیتون (سرزمین هابیت‌ها) باز می‌شود، اتاق‌های اختصاصی این اقامتگاه را به مکانی خارق‌العاده برای اقامت تبدیل کرده‌اند. همچنین گرم کردن آب حمام و روشنایی کلبه‌ها با استفاده از انرژی خورشیدی ممکن می‌شود. اقامتگاه دارای یک آشپزخانه اشتراکی است که هر گردشگر می‌تواند برای خودش در آنجا آشپزی کند. برق مورد نیاز یخچال و فریزر این آشپزخانه هم از پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود. شام ویژه‌ی لوبانزی با سبزی‌های ارگانیک پرورش یافته در باغچه‌های همانجا تهیه می‌شود و هنگام شام فضا با انبوهی از چراغ‌های نفتی روشن می‌شود. در لوبانزی فعالیت‌های هیجان انگیزی مثل ماهیگیری در دریا، بازدید از روستا و پیاده‌روی از ساحل تا غار درون دیوارهای صخره‌ای برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

هزینه اقامت در لوبانزی از این قرار است: ۶ پوند (۳۴,۶۲۳ تومان) به ازای هر شب در خوابگاه و اتاق دو تخته ۱۴/۵ پوند (۸۳,۶۷۲ تومان) برای هر شب.

وب‌سایت مجموعه: lubanzi.co.za

آلونک‌های کافی (Coffee)

coffe-shack

کافی بی (Coffee Bay) یا خلیج قهوه یکی از معروف‌ترین روستاهای منطقه سواحل وحشی (Wild Coast) است که سواحل دو طرف جریان جزر و مدی باموو (Bomvu) را به هم متصل می‌کند. اتاق‌های خصوصی این اقامتگاه رانداول‌هایی کاهگلی هستند که در سراشیبی تپه‌ای سبز ساخته شده‌اند و محل مخصوص کمپ آن درست در کنار شن‌های ساحل قرار دارد، همچنین حدود ۶ تا ۸ تخت‌ دو طبقه در هر خوابگاه آن وجود دارد.

در اقامتگاه کافی مراسم شاد هفتگی مختلفی برگزار می‌شود، میهمانی یکشنبه‌ها با سرو شام مجانی همراه است و در شب‌هایی که ماه کامل است، بالای تپه‌ی صخره‌ای، مراسم باشکوهی همراه با رقص باستانی سوخایی برگزار می‌شود.

براساس آمار ۳۰ درصد از سهام این اقامتگاه در اختیار جامعه روستایی کافی بی قرار دارد و تمام فعالیت‌های آن بر اصول گردشگری پایدار استوار هستند. سازمان‌ غیر دولتی کافی بی فعالیت‌های متنوعی به گردشگران ارائه می‌دهد و تورهای متنوعی برای آشنا کردن میهمانان با زندگی روستایی خوسایی در نظر گرفته شده است. درس‌های موج‌سواری و پیاده‌روی‌ در طبیعت هم از فعالیت‌های دیگری هستند که می‌توانید با اقامت در اینجا به آن‌ها بپردازید.

شما باید برای برپا کردن چادر در این اقامتگاه به ازای هر نفر ۳/۵ پوند (۲۰,۱۹۷ تومان) پرداخت کنید، اقامت در خوابگاه آن شبی ۶ پوند (۳۴,۶۲۳ تومان) برای هر نفر هزینه دارد و قیمت اتاق‌های دو تخته‌ی آن شبی ۱۶ پوند (۹۲,۳۲۷ تومان) است.

وب‌سایت مجموعه coffeshack.co.az           

اقامتگاه «با پریا»

away-with-fairies-tub

بسیاری از مردم هوگزبک بر این باور هستند که نویسنده‌ی کتاب ارباب حلقه‌ها، جی.آر.آر تولکین (JRR Tolkien) که متولد شهر بلومفونتون (Bloemfontein) آفریقای جنوبی است، به احتمال زیاد یک بار برای تعطیلات به اینجا آمده و برای نوشتن داستان خود از این دهکده الهام گرفته است. بر خلاف این احتمال، تولکین هرگز به آن دهکده نرفته، اما پسرش کریستوفر هنگامی که در نیروی هوایی سلطنتی در آفریقای جنوبی به سر می‌برد، بازدیدی از این دهکده داشته و از این منطقه رویایی برای پدرش قصه‌هایی تعریف کرده بود. «با پریا» فضایی فانتزی دارد که کاملاً درخور این روستای پوشیده از دایره‌های سنگی و شیشه‌ای است. میهمانان این اقامتگاه می‌توانند با هابیت درونشان از کافه آستین جادوگر با اتاق‌ها و کلبه‌های جنگلی که براساس نام فرودو (Frodo) و دوستانش نام‌گذاری شده‌اند، ارتباط برقرار کنند یا در وان حمام فضای بازی که رو به دره‌ی جنگلی است از این فضای سحرآمیز لذت ببرند. فعالیت‌های طراحی شده برای گردشگران در این دهکده اکثراً در جنگل‌های اطراف اتفاق می‌افتند که شامل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری کوهستان، صخره‌نوردی و بانجی جامپینگ از آبشار است.

چادر زدن در این اقامتگاه ۴ پوند (۲۳,۰۸۲ تومان)، اقامت در خوابگاه ۷ پوند (۴۰,۳۹۳ تومان) و اجاره‌ی اتاق‌های دو تخته ۱۶ پوند (۹۲,۳۲۷ تومان) هزینه دارد. اگر دوست دارید بیشتر در مورد این مجموعه بدانید سری به وب‌سایت آن‌ها awaywiththefairies.co.za بزنید.

کرال (Kraal)

kraal-rondavel

 کرال نام خود را از رعیت آفریقایی می‌گیرد که برای اولین بار اینجا را کشف کرد. این مکان پرت و دور از دسترس با منظره‌ی دهانه رودخانه، در منطقه نیمه گرمسیری پوندولند (Pondoland) در سواحل وحشی واقع شده است. لامپ‌هایی که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، باغچه‌ای سرشار از گیاهان دارویی، مزارع کرم برای بازیافت مواد ارگانیک و ساعت خروسی تعدادی از ویژگی‌های زیست محیطی این اقامتگاه فوق‌العاده هستند. هدف از احداث این مجموعه توسعه‌ی گردشگری پایدار در منطقه‌ای است که طبیعت و زندگی جانوری آن به صورت جدی توسط معدن‌های متعدد و توسعه بزرگراه تهدید می‌شود. تعداد زیادی از ساکنین روستای تسوولنی (Tswelleni) (تسوولینی در لهجه‌ی پوندویی زبان خوسایی به معنی پیاز است) در این مجموعه مشغول به کار هستند. اسکان میهمانان در رانداول‌های کاهگلی صورت می‌گیرد که از پنجره‌ی آن‌ها منظره‌ی اقیانوس هند پیدا است و اگر خوش شانس باشید، می توانید از ایوان این رانداول‌ها، وال‌ها و دلفین‌ها را در اقیانوس ببینید. شانس امتحان کردن غذاهای مخصوص سوخایی در روستای تسوولینی را در مدت اقامت در این مکان از دست ندهید.

برای چادر زدن در کرال باید به ازای هر نفر ۵ پوند (۲۸,۸۵۲ تومان)پرداخت کنید، تخت‌های خوابگاه برای یک شب ۷ پوند (۴۰,۳۹۳ تومان) هزینه دارند و هزینه‌ی کلبه‌های اشتراکی ۹/۵ پوند (۵۴,۸۱۹ تومان) برای یک شب است.

وب سایت کرال: thekraal.co.za

اقامتگاه امتنتو (Mtentu)

mtentu-lodge

در مناطق حفاظت شده‌ی امخامباتی (Mkhambathi) پای‌رودی به نام امتنتو وجود دارد که در آنجا سواحل طلایی جای خود را به چمنزارهای وسیع و جنگل‌های باتلاقی می‌دهند. اقامتگاه امتنتو درست در همین پای‌روددرانتهای حیطه منطقه پوندولند واقع شده است. در این منطقه حفاظت شده امکان انجام فعالیت‌های زیادی برای گردشگران وجود دارد. قایقرانی کانو در رودخانه، کاوش در ساحل زیبای «پوندو پونیز»، پیاده‌روی به سمت آبشار و تجربه حضور در یکی از مراسم سنتی شفای خوسایی تعدادی از این فعالیت‌ها هستند. گردشگران در مدت اقامت در اتاقک‌های کاهگلی دهاتی می‌خوابند که حداکثر به اندازه ۴ نفر ظرفیت دارند و هرکدام از آن‌ها ایوانی دارند که می‌توانید برای صرف قهوه صبحگاهی در آن‌ها بنشینید و منظره اقیانوس را تماشا کنید. در این اقامتگاه امکانات سبز فراوانی مانند دوش‌هایی که آب آن‌ها توسط انرژی خورشیدی و گاز گرم می‌شود، وجود دارد. درصدی از درآمد امتنتو هم به جامعه‌ی محلی آمادیبا (Amadiba) اختصاص می‌یابد.

هزینه‌ی اقامت در امتنتو ۴ پوند (۲۳,۰۸۲ تومان) به ازای هر نفر برای چادر زدن و ۶/۵ پوند (۳۷,۵۰۸ تومان) برای اجاره‌ی تخت در خوابگاه است، و اجاره‌ی یک اتاقک چهار نفره هم ۲۹/۵ پوند (۱۷۰,۲۲۹ تومان) هزینه دارد.

وب سایت مجموعه: mtentulodge.co.za

منبع: گاردین

  

مطالب مرتبط:

دیدگاه