قدیمی‌ترین شهردر بزرگترین کشورهای دنیا کدام است

هانیه احمدی | پنجشنبه, ۸ بهمن ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

دیر زمانی است که ما به کمک باستان‌شناسان و اکتشافات جدیدشان شهرها و روستاهایی را که مربوط به هزاران سال قبل هستند، شناخته‌ایم. اما شاید این سوال پیش بیاید که قدیمی‌ترین شهر کشورهای مختلف کدام است. در این مقاله به معرفی قدیمی‌ترین شهر ۱۰ کشور بزرگ دنیا می‌پردازیم. با کجارو همراه باشید.

بسیاری از شهرها در طول تاریخ با اسامی مختلفی شناخته می‌شدند یا اینکه اسناد دقیقی از آن‌ها وجود ندارد، به همین دلیل جمع‌آوری این اطلاعات کار چندان ساده‌ای نیست. فهرستی که در ادامه معرفی می‌کنیم با اطلاعاتی که امروز در اختیار داریم تهیه شده است. 

مکزیک ( جمعیت: ۱۲۷ میلیون)

چلولا (Cholula)

چولولا

تاریخ تاسیس: ۲۰۰-۸۰۰ سال قبل از میلاد

احتمالا چلولا را به‌عنوان یک سس می‌شناسید،اما در واقع نام قدیمی‌ترین شهر در مکزیک است. گفته می‌شود که این شهر خانه‌ی اولمک‌ها (Olmecs) بوده است؛ کسانی که هرم بزرگ چلولا را ساختند. بعلاوه این شهر قدیمی زادگاه یکی ازجشن‌های محبوب مکزیک به نام Cinco de Mayo به معنی «پنجم می» است. زمانی که در سال ۱۸۶۲ فرانسه به مکزیک حمله کرد، نیروهای اندک مکزیکی آن‌ها را در همین شهر شکست دادند و به همین مناسب نیز هر سال ۵ می را جشن می‌گیرند.

روسیه (جمعیت: ۱۴۳ میلیون)

دربند، جمهوری داغستان (Derbent, Dagestan)

دربند

تاریخ تاسیس: ۵ هزار سال قبل از میلاد

مانند بسیاری از شهرهای این فهرست تاریخ دقیق پیدایش دربند هم قابل بحث است. گفته می‌شود که به زمان یونان باستان باز‌می‌گردد و از آنجایی که در ساحل غربی دریای خزر و در فاصله‌ی کمی از کوه‌های قفقاز قرار دارد، یک پایگاه مرزی مهم برای امپراتوری روم بوده است. به‌دلیل اینکه دربند یکی از معدود شهرهای منطقه بوده که از کوه می‌گذرد، یک شهر مهم برای کنترل مسیرهای دفاعی و تجارت به شمار می‌رفته است. به همین دلیل بخش باستانی شهر بین دو دیوار عظیم که ۳۶۵ متر از هم فاصله دارند و از کوه‌ها تا دریا کشیده شده است، قرار دارد. این شهر حفاظت شده از دارایی‌های کلیدی امپراتوری‌های ساسانیان، اعراب، پارسیان، مغول‌ها و تیموری بوده است و خانه‌ی قدیمی‌ترین مسجد موجود در روسیه است.

بنگلادش ( جمعیت: ۱۶۱ میلیون)

بوگرا (Bogra)

Mahasthangarh

تاریخ تاسیس: قرن سوم پیش از میلاد 

بنگلادش که جمعیتی نزدیک به ۱۶۱ میلیون نفر دارد، پرتراکم ترین کشور از لحاظ جمعیت است. این کشورآسیایی در میان فقیرترین کشورهای جهان قراردارد که سبب شده تشکیلات شهرها و روستاهای آن هم به‌طور دقیق در جایی ثبت نشده باشد. قدیمی‌ترین سازمان شهرداری آن در رانگپور به سال ۱۸۶۹ باز‌می‌گردد، اما روستاهای آن قدمتی هزار ساله دارند و قدیمی‌ترین محل سکونت هم خرابه‌هایی از Mahasthangarh در خارج از شهر بوگرا است. از آنجایی که خرابه‌های این منطقه‌ی باستان‌شناسی اثبات می‌کند که قدیمی‌ترین شهر شناخته شده در بنگلادش است، و چون بخشی از منطقه‌ی شهری بوگرا است، این شهر به‌عنوان قدیمی‌ترین شهربنگلادش مطرح می‌شود.

نیجریه (جمعیت: ۱۸۲ میلیون)

کانو (Kano)

کانو

سال تاسیس: حدود ۶۰۰ سال پس از میلاد 

هزاران سال قبل کانو محل عبور تجاری بود که از شمال به جنوب صحرای آفریقا می‌رفتند. این شهر امروزه قدیمی‌ترین شهر در غرب آفریقا و دومین شهر بزرگ نیجریه و کماکان یک گذرگاه مهم تجارت است. تاریخ غنی آن روی دیوار باستانی اطراف شهر قابل‌مشاهده است؛ یک بنای ۱۹ کیلومتری با ارتفاع ۹ تا ۱۵ متر با ۱۴ ورودی که گفته می‌شود در قرن ۱۵ ساخته شده است. کشف لوازمی از عصر آهن نشان می‌دهد که احتمالا شهرک‌هایی از ماقبل تاریخ در این منطقه وجود داشته است. تا آنجایی که ما اطلاع داریم، شهر کانو در ۶۰۰ سال پس از میلاد با نام دالا کشف شده است و اولین تاج‌گذاری که از آن ثبت شده، Bagauda در سال ۹۹۹ سال پس از میلاد بوده است.

پاکستان (جمعیت: ۱۸۹ میلیون)

پیشاور (Peshawar)

پیشاورتاریخ تاسیس: در حدود ۵۳۹ سال قبل از میلاد 

برسر این موضوع که شهر مولتان، مرکز پادشاهی تریگارتا (Trigarta) که قدمتش به نزدیک ۲۵۰۰ سال قبل باز‌می‌گردد، قدیمی‌ترین شهر پاکستان است یا پیشاور، بحث هایی وجود دارد. اگرچه چند سال قبل در هنگام حفاری  شهر باستانی Gor Khatri شواهدی به دست آمد که نشان می‌داد پیشاور کمی قدیمی‌تر است و به‌عنوان استانی در امپراتوری هخامنشیان در قرن ششم قبل از میلاد مطرح بوده است ( جالب‌توجه است که قبل از پیدایش پاکستان در سال ۱۹۴۷ این شهر در کنترل ۱۵ نهاد دیگر هم بوده است). بر طبق گفته‌ی وزارت باستان‌شناسی دانشگاه عبدالولی خان مردان در پاکستان، پیشاور قدیمی‌ترین شهردرجنوب آسیا است که مردم در آن سکونت داشته‌اند.

برزیل (جمعیت: ۲۰۷ میلیون)

سائو ویسنت (São Vicente)

سائو ویسنت

تاریخ تاسیس: ۱۵۳۲ سال پس از میلاد

با اینکه شهرک‌هایی باستانی در بالای منطقه زینگو در برزیل وجود دارند که قدمتشان به بیش از۱۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد، اما همگی یا متروکه هستند یا خراب شده‌اند . قدیمی‌ترین شهر مسکونی و اولین دهکده‌ی ساخته شده در برزیل، سائو ویسنت است که یک جزیره‌ی کوچک در نزدیکی سانتوس است و هرگز خالی از سکنه نبوده است. این شهردرقرن شانزدهم یک تولید کننده‌ی مهم شکر بوده است اما با رشد سائو پائولو ( که اغلب از آن به‌عنوان قدیمی‌ترین شهر برزیل نام برده می‌شود)، این شهرهم کم‌کم به فراموشی سپرده شد. امروزه سائو ویسنت یک منطقه‌ی ساحلی کوچک در حومه‌ی سانتوس است که کماکان نقش مهم تاریخی خود را یدک می‌کشد.

اندونزی (جمعیت: ۲۵۷ میلیون)

پالمبانگ (Palembang)

پالمبانگ

تاریخ تاسیس: در حدود ۶۸۲ سال قبل از میلاد 

به زمانی باز می‌گردیم که اندونزی، مالزی و بخش‌هایی از تایلند به‌عنوان امپراتوری سریویجایا (Srivijaya) شناخته می‌شد و پایتخت این امپراتوری هم شهری به نام پالمبانگ بود که امروز به‌عنوان جزیره‌ای از سوماترا شناخته می‌شود. این شهر ایستگاه مهمی درتجارت بین چین و هند بود و به‌عنوان دروازه‌ای برای گسترش اسلام در مجمع‌الجزایر مالی از آن یاد می‌شود. پالمبانگ به‌نوعی کازابلانکای زمان خودش بوده است، چون خانه‌ی دریانوردانی از ژاپن، هند، چین، کشورهای عربی و جزایر مالزی بوده و به همین دلیل هم امروزه یکی از چند ملیتی‌ترین شهرها در این منطقه است. بر طبق گفته‌ی معماران محلی مسجدهای آن هم به سبک چینی کلاسیک طراحی شده بودند.

آمریکا (جمعیت: ۳۲۱ میلیون)

سنت آگوستین، فلوریدا (St. Augustine, FL)

سنت آگوستین

سال تاسیس: ۱۵۶۵

سنت آگوستین اولین پایتخت فلوریدا بود که هم قوانین اسپانیایی و هم بریتانیایی بر آن حاکم بوده است. این شهرخانه‌ی قدیمی‌ترین قلعه‌ی سنگی در آمریکا یعنی کاستیلو د سان مارکوس است. امروزه این شهر قدیمی مملو از رستوران‌ها و مغازه‌های سوغات فروشی است که گفته می‌شود جن زده‌اند و محل رفت و آمد مکرر ارواح شهروندانی هستند که توسط آنفلونزا، جنگ یا در زندان کشته شده‌اند!

هند(جمعیت:۱.۳۱ میلیارد)

بنارس

بنارس

سال تاسیس: در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد 

مارک تواین می‌گوید که بنارس از تاریخ، سنت وهر افسانه‌ای قدیمی‌تر است، و حتی به نظر می‌رسد ازمجموع این موارد هم دو برابر قدیمی‌تر باشد. البته پر واضح است که بسیاری از سخنانی که به مارک تواین نسبت داده می‌شود هرگز نگفته نشده است، اما از شواهد پیدا است که این شهر بسیار قدیمی است. بنارس درکرانه غربی رودخانه‌ی گنگ قرار دارد و یک منطقه‌ی مقدس برای هندوها است. آن‌ها معتقدند که این شهر در حدود ۵۰۰۰ سال پیش توسط لورد شیوا کشف شده است و برای بسیاری از افراد مکانی زیارتی است که گاهی آن را با نام شهر معابد یا شهر یادگیری می‌خوانند. بعلاوه بنارس خانه‌ی چندین دانشگاه بین‌المللی نیز است.

چین (جمعیت: ۱.۳۷ میلیارد)

لوئویانگ (Luoyang)

غارهای لانگمن

سال تاسیس: در حدود ۲۰۷۰ سال قبل از میلاد 

قدمت شیان و پکن به ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد باز‌می‌گردد، اما لوئویانگ که با نام‌های مختلف از آخرین دوره از عصر سنگ مطرح بوده است، به نظر می‌رسد قدیمی‌ترین شهر در آسیای شرقی باشد. یک مقصد فرهنگی مهم و یک میراث جهانی یونسکو که یکی از هفت پایتخت بزرگ باستانی چین بوده و خانه‌ی قدیمی‌ترین معبد بودا در کشور و غارهای لانگمن است (حدود ۲۰۰۰ غار با کتیبه‌های باستانی).

منبع: thrillist

مطالب مرتبط:

دیدگاه