مرگ سارا، سریع‌ترین چیتای جهان

راضیه شاهوردی | چهار شنبه, ۷ بهمن ۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

تا به حال به سریع‌ترین حیوان روی خشکی در کره‌ی زمین فکر کرده‌اید؟ این حیوان، چیتایی با اسم سارا بود که چند روز پیش درگذشت. با کجارو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره او کسب کنید. 

وقتی که به "سریع‌ترین حیوان در خشکی" فکر می‌کنید، چه حیوانی به ذهنتان می‌آید؟ امریکن فارو (سریعترین اسب مسابقه‌ای حال حاضر)؟ یوسین بولت؟ خب جواب هیچ‌کدام است.  تا به امروز این عنوان به سارا، چیتایی که در باغ وحش سین‌سیناتی زندگی می‌کرد، تعلق داشت. سارا چند روز پیش در سن ۱۵ سالگی درگذشت.

سایت ان‌پی‌آر (NPR) در گزارشی به دویدن برق‌آسای وی و شکستن رکورد خودش به عنوان سریع‌ترین پستاندار جهان می‌پردازد. در سال ۲۰۱۲، سارا مسافت ۱۰۰ متری  را در ۵/۹۵ ثانیه دوید و رکورد قبلی‌اش را که ۶/۱۳ ثانیه در سال ۲۰۰۹ بود جابه‌جا کرد. یعنی او در ۱۱ سالگی، با سرعت ۹۸ کیلومتر بر ساعت می‌دوید، در حالی که خیلی از چیتاها تا این سن حتی عمر هم نمی‌کنند.

یکی از دلایل دیگر خاص بودن سارا این است که وی یکی از گربه‌سانانی بود که در باغ وحش سین‌سیناتی در کنار یک توله سگ بزرگ شد. باغ وحش‌ها گاهی این کار را می‌کنند، چون سگ‌های اهلی باعث آرامش چیتاها می‌شوند. به گفته‌ی مسئول بخش گربه‌های باغ وحش، لکسی که یک آناتولین شپرد (Anatolian shepherd) است "همدم همیشگی" سارا بود.

دوستی چیتا و سگ

منبع: gizmodo

مطالب مرتبط:

دیدگاه