۱۰ چشم‌انداز برتر سال ۲۰۱۵

مریم اصلانی | چهار شنبه, ۷ بهمن ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

طبیعت و چشم‌اندازهای بکر و تماشایی آن همواره قلب‌های زیباپسند را به تپش انداخته و چشم‌ها را خیره می‌کند. حتما برای شما هم پیش آمده است که با دیدن یک منظره، حتی اگر در قاب تصویر محصور باشد، شور و شوقی خاص را در دل خود حس کنید. به همین مناسبت این بار با عکاسان خوش ذوق همراه شده و چشم‌اندازهای برتر سال ۲۰۱۵ را مرور خواهیم کرد. با کجارو همراه باشید.

سال گذشته نیز شاهد برگزاری مجموعه مسابقاتی متنوع و پرطرفدار در عرصه‌ی عکاسی بودیم، مسابقاتی جهانی که هم میزبان عکاسان آماتور و هم حرفه‌ای بودند. این رقابت‌های پرشور همچون گذشته و در قالب شاخه‌های مختلف، شماری از بهترین تصاویر ارسال شده  را به علاقه‌مندان معرفی کردند.

مسابقات عکاسی

همان گونه که می‌دانید، عکاسی از چشم‌انداز، یکی از شاخه‌های پرطرفدار هنر عکاسی است. جایی که زیبایی چشم‌اندازهای طبیعت، در قالب تصاویری تماشایی جاودانه شده و قلب‌های بسیاری را در گوشه و کنار جهان به تسخیر خود درمی‌آورند.

هنر عکاسی از مناظر و چشم اندازها

بی‌شک مادر طبیعت از قدرتی جادویی و افسون‌کننده برخوردار است. جاذبه‌ای عمیق و سحری پایدار، که همواره بیننده را به‌دنبال خود می‌کشد. زیبایی که گاه در چشم‌اندازی سرسبز و پرطراوت و گاهی نیز در قالب منظره‌ای سرد و برف‌آلود، تجسمی از درخشش باشکوه آفرینش این جهان بوده و حتی گاهی بغض به گلو می‌اندازد.

چشم انداز

شاید هنر عکاسی نتواند آن گونه که باید و شاید، این جادو را به تصویر بکشد، اما با تشکر از عکاسان خوش ذوق، هنوز هم می‌توانیم شاهد زیبایی خوش رنگ و لعاب طبیعت باشیم. زیبایی که همچون تابلویی دلفریب پیش چشمان‌مان گسترده شده و انسان را مبهوت خود می‌کند.

چشم انداز

همراه ما باشید در سفری به دل طبیعت و مناظر مسحورکننده‌ی آن، سفری توأم با تماشای زیباترین چشم‌اندازهایی که عکاسان در سال گذشته‌ی میلادی موفق به ثبت آن‌ها  شدند.

باهیا د کادیز(Bahia de Cadiz)، اسپانیا

پارک ملّی باهیا کادیز در اسپانیا

عکاس "پره سولر" (Pere Soler)، این تصویر خیره‌کننده را "هنر جلبکی" نام نهاده است. این هنر ظریف و دلفریب طبیعی در "پارک ملّی باهیا د کادیز" درناحیه‌ی آندلس (Andulacia) به نمایش درآمده است.

به نظر می‌رسد چشمه‌ی آب گرم و جلبک‌های خوش ذوق دست به دست هم داده و خالق جهانی رنگارنگ ، جادویی و مخصوص به خود شده‌اند.

پارک ملّی باهیا کادیز در اسپانیا


اسلوپ پوینت (Slope Point)، جزیره‌ی جنوبی، نیوزیلند

اسلوُپ پوینت در نیوزیلند

بی اغراق می‌توان نیوزیلند را یکی از کشورهای زیبا و خوش‌منظره‌ی جهان نامید. زیبایی بکر و تقریبا دست‌نخورده که شما را مبهوت خود می‌کند. در جنوبی‌ترین نقطه‌ی این کشور خوش آب و رنگ، گلّه های گوسفند آزادانه این سو و آن سو در رفت و آمد هستند. اما این سرزمین زیبا مخاطرات خاص خود را نیز داراست.  این ناحیه به‌طور مکرر شاهد وزش بادهایی بسیار شدید است، بادهایی که از سمت منطقه‌‌ی جنوبگان (Antarctica) وزیده و خُلق و خویی بی‌رحم دارند. این جریان‌های شدید که معمولا با سرعت ۲۰۰ مایل می‌وزند، تقریبا هر چیزی را در مسیر خود جارو می‌کنند.

اما طبیعت یاد گرفته چگونه با شرایط مختلف تطبیق پیدا کرده و به حیاتش ادامه دهد. در اینجا نیز درختان و پوشش گیاهی به شکلی جالب و غیر منتظره با وزش تندبادهای سهمگین کنار آمده‌اند، درختانی زیبا و مقاوم که نقش شلاق باد را بر پیکر خود، به زیبایی تمام به تصویر کشیده‌اند. به‌طوری که حتی وقتی در یک روز آرام نیز به آن‌ها می‌نگرید، احساس می‌کنید که گویی زیر فشار شدید باد کمر خم کرده‌اند.

عکاس "لوک آستن" (Luke Austen)،  از این زاویه به چشم‌اندازهای منطقه‌ی "اسلوپ پوینت" نگریسته و این درختان بر باد رفته را جاودانه کرده است.

 

درختان برباد رفته‌ی اسلوپ پوینت در نیوزیلند


هَفنِر کریک (Haffner creek)، پارک ملّی کوتنی (Kootenay)، بریتیش کلمبیا، کانادا

هفنر کریک در بریتیش کلمبیای کانادا

 این پارک ملّی خود مملو از چشم‌اندازهای زیبا و تماشایی بوده و در فهرست میراث ماندگار یونسکو قرار دارد. "هفنر کریک" یکی از خوش‌منظره‌ترین بخش‌های این پارک است که به‌ویژه مورد توجه و علاقه‌ی کوهنوردان قرار دارد. البته عکاسان نیز بدشان نمی‌آید از این خوان نعمت بهره‌ای برده و تصاویری به‌یادماندنی را از این معجزه‌ی زیبای طبیعت به ثبت برسانند.

عکاس خوش قریحه "پائول زیزکا" (Paul Zizka)  نیز دست به کار شده و از کوهنوردان حین فعالیت عکسبرداری کرده است. تصاویری که ما را نیز به قلب این دنیای سرد و یخی برده و مجذوب خود می‌کنند.

هفنرکریک


گلوگاه هَمِرسلی (Hamersley)، پارک ملّی کِریجینی (Karijini)، استرالیای غربی

گلوگاه همرسلی در استرالیای غربی

دومین پارک بزرگ استرالیا محصول تخته سنگ‌هایی است که به لطف نرمی و لطافت جادویی آب، جاودانه کنده‌کاری شده‌اند. این پارک دارای پنج گلوگاه و آبکند است که موفق به خلق حوضچه‌های آب متعدد، استخرها و آبشارهای تماشایی شده‌اند.

استخر زیبایی که در گلوگاه "هَمِرسلی" شکل گرفته، یکی از زیبایی‌های طبیعی این منطقه است که به کمک ذوق و سلیقه‌ی تحسین‌برانگیز عکاس "مَت هاتِن" (Matt Hutton) و در قالب این تصاویر رویایی به نمایش درآمده است.

گلوگاه همرسلی در استرالیای غربی


اسنودونیا (Snowdonia)، ولز شمالی

اسنودونیا در ولز شمالی

 پارک ملّی و بسیار زیبای اسنودونیا به لطف بلندترین قلّه‌ی  ناحیه ولز و بریتانیا حال و هوایی دیگر یافته است. قلّه‌ی "اسنودِن" (Snowdon) با ارتفاع ۱.۰۸۵ متر در این منطقه سر به آسمان ساییده و با چشم‌اندازی از پوشش گیاهی کمیاب، غنی و قابل‌توجه، محصور شده است.

ندیر خان (Nadir Khan) عکاسی خوش ذوق،  این زیبایی را در قابی متفاوت به تصویر کشیده است. جایی که دوچرخه سوارانی را می‌بینیم که در حال پایین آمدن از تپه هستند، در حالی که نور خورشید در پس زمینه‌ی تصویر در حال خودنمایی است.

کوهستان اسنودِن در ولز


صحرای نامیب، نامیبیا

صحرای نامیب در نامیبیا

صحرای نامیب، وسعتی است  تماشایی و پهناور که در جنوب قاره‌ی آفریقا گسترده شده است. ریشه‌ی نام این صحرا از کلمه‌ی "Nama" به معنی "سرزمین پهناور" گرفته شده است. این صحرا ۲ هزار کیلومتر وسعت داشته و بخش‌هایی از کشورهای نامیبیا، آفریقای جنوبی و آنگولا را اشغال کرده است.

در میان چشم‌اندازهای بکر و تماشایی این صحرا، منطقه‌ی "Sossusvlei" با تلماسه‌های سرخ رنگ خود  و ناحیه‌ی "Deadvlei" که با خاک رس سفید رنگی پوشیده شده است، جذابیت و دلربایی دیگری دارند.

صحرای نامیب سوژه‌ی عکاسی "دانا الن" (Dana Allen) بوده است که ماحصل آن تصویر تماشایی فوق است. جایی که نیمی از تلماسه درگیر باد و طوفان است در حالی که نیمه‌ی دیگر در سکون و آرامش به سر می‌برد. تضادی دل‌انگیز و رویایی که بیننده را شیفته‌ی خود می‌کند.

صحرای نامیب


مزارع تراسی شکل برنج، یونان (Yunnan)، چین

مزارع تراسی شکل برنج در چین

استان "یوآن‌یانگ" (Yuanyang) در کشور چین و در کنار رود سرخ گسترده شده است. گوشه‌ای از این جهان که بیش از هر چیز دیگر با مزارع برنج تراسی شکل و مبهوت‌کننده‌ی خود شناخته شده و محبوب است. این جذابیت به‌اندازه‌ای بوده که این منطقه را در فهرست میراث جهانی جای داده است.

عکاس "تیری برونیر" (Thierry Bronier)، این تابلوی دست‌ساز بشر را که در کنار چشم‌اندازهای بکر مادر طبیعت جلوه‌ای دیگر یافته، دست مایه کار خود قرار داده  و این تصاویر زیبا را به ثبت رسانده است.

مزارع تراسی شکل برنج در چین

مزارع تراسی شکل برنج در چین


پارک ملّی چاپادا داس ویادیراس (Chapada dos Veadeiros)،  برزیل

پارک ملّی چاپاتا داس ویادیراس در برزیل

عکاس "مارسیو کابرال" (Marcio Cabral)، از این منطقه‌ی زیبا تصویربرداری کرده است. منطقه‌ای مسطح به وسعت ۶۵۵ کیلومتر مربع که گفته می‌شود ۱.۸  میلیارد سال قدمت دارد. این پارک زیبا نیز بخشی از منابع ارزشمند طبیعت بوده و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

در این تصویر زیبا شما می‌توانید بخشی از کهکشان راه شیری را مشاهده کنید که بر فراز گل‌های وحشی "Paepalanthus" خودنمایی می‌کند.

پارک ملّی چاپاتا داس ویادیراس در برزیل


کوهستان هوآشان (Huashan)، شیِن (Xian)، چین

کوهستان هوآشان در چین

منطقه‌ی کوهستانی بسیار زیبا که به خاطر قلل مخروطی شکل و مسیرهای خطرناک خود در سطح جهان شهرتی قابل‌توجه به هم زده است.

و اینجا است که نبوغ یک عکاس، زیبایی چشم‌اندازهای این ناحیه را به شکلی تأثیرگذار به بیننده معرفی می‌کند." ویراپونگ چایپاک" (Weerapong chaipuck)، نمایی نفس‌گیر و تحسین برانگیز از ژرفنای شکل گرفته در میان این قلل مرتفع را در قالب تصویری متفاوت ثبت کرده است.


آلتی‌پِلانو (Altiplano)، بولیوی

آلتی پلانو در بولیوی

فلات کوهستانی "آلتی پلانو "در بخش مرکزی و غرب آمریکای جنوبی و درست در امتداد کوه‌های آند گسترده شده  است. ناحیه‌ی فوق در میان محدوده و قلمروی دو کشور بولیوی و پرو جای گرفته است، در حالی که در جنوب آن دو کشور آرژانتین و شیلی واقع شده‌اند.

این منطقه با سرزمین‌های مسطح و قللی که اینجا و آنجا خودنمایی می‌کنند، جلال و جبروتی خاص دارد. جلوه‌ای که شاید در کمتر نقطه‌ای از جهان شاهد آن باشیم.

عکاس "ریکاردو دا کونا" (Rickardo da Cunha)، تصویری تحسین برانگیز را از این فلات تماشایی به ثبت رسانده که قابل‌توجه است. جایی که قاب تصویر صحنه‌ی بازی خیره‌کننده‌ی ابرها، تابش اشعه‌ی خورشید از میان این توده‌های سفید و البته نمایی از قله‌ای باشکوه در پس زمینه است.

آلتی پلانو در بولیوی

در پایان چشم‌انداز محبوب شما کدام‌یک از تصاویر فوق بود؟ نظر شما در مورد عکاسی از مناظر و چشم‌اندازها چیست؟ و اگر شما عکاس بودید، چه منظره‌ای را سوژه‌ی کار خود می‌کردید؟ نظرات خود را نیز با ما در ????? در میان بگذارید.

منبع placestosee

مطالب مرتبط:

دیدگاه