همه چیز درباره ی فرهنگ و آداب و رسوم در کشور ایتالیا (قسمت دوم)

حمیده کریمی | سه شنبه, ۶ بهمن ۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

ایتالیا مهد معماری و هنر، کشور غذاهای لذیذ و سنت‌های جالب و منحصر به‌فرد است. تاریخچه‌ی غنی، بناهای تاریخی دیدنی و چشمگیر و فرهنگ بی‌نظیر این کشور زیبا، هر علاقه‌مند به سفری را مشتاق دیدن جاذبه‌های نفس‌گیر خود می‌کند. در این مقاله با فرهنگ و آداب و رسوم ایتالیا بیشتر آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

 مقاله مرتبط:

همه چیز درباره ی فرهنگ و آداب و رسوم در کشور ایتالیا (قسمت اول)

آشپزی 

لازانیا

آشپزی ایتالیا ریشه در سنت‌های آشپزی اتروسک، یونان باستان و روم باستان دارد. آشپزی ایتالیا در سراسر دنیا شناخته‌ شده است و بر آشپزی سایر ملت‌ها نیز اثر گذاشته است. در ایتالیا، پنیر و انواع مختلف پاستا جزئی جدایی‌ناپذیر از وعده‌های غذایی هستند. پاستا که به اشکال گوناگون وجود دارد، موردعلاقه‌ی همه است. انواع مختلف پاستا عبارت اند از پنه، اسپاگتی، لینگوئینی، فوسیلی و لازانیا.

پیتزا

ماهی، سیب‌زمینی، سوسیس، برنج و گوشت خوک از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌ی غذاها در بخش‌های شمالی این کشور هستند. در قسمت‌های جنوبی، مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی غذاها، گوجه‌فرنگی، کیپر یا علف مار (Caper)، زیتون، سیر، بادمجان و پنیر ریکوتا است.  

اسپاگتی

مناطق مرکزی ایتالیا از گوجه‌فرنگی، پنیر پکورینو، ماهی و انواع مختلف گوشت به‌عنوان مواد اصلی طبخ غذا استفاده می‌کنند. وعده‌های غذایی معمولا از دو قسمت تشکیل می‌شوند. یک غذای جانبی در کنار قهوه. معمولا میوه‌ها به‌صورت تازه یا خشک به‌همراه کمی پنیر، به‌عنوان دسر سرو می‌شوند.

پاستا

دین و مذهب

پاپ

پاپ بندیکت

کاتولیسیزم رومی بزرگ‌ترین مذهب در ایتالیا است. شهر واتیکان مرکز مذهب کاتولیک در تمام جهان و محل استقرار پاپ است. کلیسای کاتولیک رومی به‌دلیل قرارگیری سریر مقدس (Holy See) در شهر واتیکان، نقش مهمی در امور سیاسی این کشور دارد.

واتیکان

برخی از سنت‌های مذهبی ایتالیایی مانند بازسازی صحنه‌ی تولد حضرت عیسی مسیح (ع) خارج از کلیسا، امروزه در سراسر دنیا رواج یافته است. اعمال مذهبی شامل شرکت در جلسات هفتگی کلیسا و تعطیلات مذهبی و اطاعت از آموزه‌های مذهبی است که توسط پاپ تعلیم داده می‌شود.

تقریبا ۹۸ درصد ایتالیایی‌ها کاتولیک و تعداد کمی از طرفداران کلیسای پروتستان، والدوسیان و ارتدوکس شرقی هستند. کلیساهای دیگر مسیحی نیز در ایتالیا وجود دارند. دومین دین پر‌طرفدار در ایتالیا، اسلام است. ۱.۴ درصد جمعیت ایتالیا را مسلمانان تشکیل می‌دهند. در این کشور ۷۵ هزار هندو، ۵۰ هزار بودایی و ۳۰ هزار یهودی نیز زندگی می‌کنند.

آیین غسل تعمید و نام‌گذاری فرزند و سنت‌های ازدواج در ایتالیا

مذهب، نقش مهمی در هنگام تولد نوزاد در یک خانواده‌ی ایتالیایی بازی می‌کند. نوزاد در یک مراسم سنتی کاتولیک غسل داده می‌شود و والدینش برای او یک پدرخوانده و مادرخوانده انتخاب می‌کنند. در صورتی که پدر و مادر فرزند به هر دلیلی از عهده‌ی بزرگ کردن و تربیت نوزاد برنیایند، پدرخوانده و مادرخوانده‌اش، این وظیفه را به عهده می‌گیرند.

عروسی ایتالیایی

در سنت‌های ازدواج ایتالیایی، داماد برای عقد کردن عروس به اجازه‌ی خانواده‌ی او نیاز دارد. ایتالیایی‌ها نیز به نشانه‌ی  تعهد و ازدواج، حلقه‌ی الماسی به دست می‌کنند. مراسم ازدواج معمولا صبح برگزار می‌شود و مراسم جشن با پذیرایی از میهمانان در طول روز ادامه می‌یابد. میزبانان با یک غذای سنتی ایتالیایی به‌همراه انواع و اقسام نوشیدنی، پیش‌غذا، غذای فرعی، پنیر، میوه و دسرهای متنوع پذیرایی می‌کنند.

سنت‌های جالب ازدواج در ایتالیا

عروسی در ایتالیا

  • سنتی به نام la borsa وجود دارد که در جریان آن، در مراسم جشن ازدواج، عروس، کیفی از جنس ساتن به‌همراه دارد و دوستان و اعضای خانواده‌اش در ازای رقصیدن با او مبلغی را به‌عنوان شاباش در کیفش می‌گذارند.
  • اولین رقص دونفره‌ی تازه‌ عروس و تازه‌ داماد، tarantella یکی از رقص‌های سنتی ایتالیا است. میهمانان نیز اطراف عروس و داماد حلقه می‌زنند و همراه با آن‌ها می‌رقصند.
  • در آخر مراسم، داماد کراواتش را تکه تکه می‌کند و ساقدوش‌ها این تکه‌های کراوات را به میهمان‌ها می‌فروشند و این پول را برای سفر ماه عسل به عروس و داماد می‌دهند.
  • یکی دیگر از سنت‌های جالب و بسیار قدیمی ازدواج در ایتالیا این است که آبنات‌هایی با مغز بادام و پیچیده شده در تور به میهمان‌ها می‌دهند که نمادی از روزهای تلخ و شیرین زندگی است.
  • عروس معمولا شب قبل از ازدواجش لباس سبز به تن می‌کند. ایتالیایی‌ها معتقد هستند که این لباس سبز برای آن‌ها خوش‌شانسی و خوش‌بختی به ارمغان می‌آورد.

عروسی در ایتالیا

جشنواره‌ها

جشنواره‌ی گل

جشنواره‌ی گل

ایتالیا سرزمین جشنواره‌های گوناگون است و همه این جشنواره‌ها ریشه در سنت‌های کهن این کشور دارند. جشنواره‌های متعددی از جمله مراسم مذهبی گوناگون، جشنواره‌های تاریخی، مسابقات قرون‌وسطایی، جشنواره‌های سینمایی، رویدادهای هنر معاصر و نمایش‌های سنتی عجیب و غریب هر سال در این کشور برگزار می‌شوند.

بیشتر این جشنواره‌ها نمادی از رویداد‌های تاریخی هستند و صدها و هزاران نفر با لباس‌های سنتی در آن‌ها شرکت می‌کنند. فلورانس و ونیز شهرهایی هستند که به خاطر برگزاری این جشنواره‌ها مورد توجه گردشگران قرار دارند.

یکی از جشنواره‌هایی که با شور و شوق زیادی در ایتالیا برگزار می‌شود، کارناوال ونیز است. یکی دیگر از این جشنواره‌ها Festa della Madonna della Salute نام دارد که به‌طور خلاصه آن را la Salute نیز می‌نامند. این جشنواره برای بزرگداشت La Salute، یکی از شناخته‌شده‌ترین کلیساهای شهر برگزار می‌شود.

جشن Scoppio del Carro که در صبح یکشنبه‌ی عید پاک در شهر فلورانس برگزار می‌شود، نزدیک به ۵۰۰ سال قدمت دارد. این جشن، ترکیب زیبایی از مراسم آتش‌بازی، نمایش‌های عجیب و سنت‌های مذهبی است.

نبرد پرتقال

نبرد پرتقال

یکی از شرکت‌کنندگان در کارناوال ونیز با ماسک‌ مخصوص

کارناوال ونیز

یکی دیگر از جشن‌های پر‌طرفدار، Festa della Madonna Bruna است که در شهر ماترا (Matera) برگزار می‌شود. در این جشنواره  یکی از بهترین و خیره‌کننده‌ترین آتش‌بازی‌های اروپا برگزار می‌شود.

جشنواره‌های گل متعددی نیز در فصل تابستان برگزار می‌شود که بسیار جالب توجه است به‌خصوص جشنواره‌ی گل Almond Blossom Festival که در شهر آگریجنتو در سیسیل برگزار می‌شود. در این فستیوال، آثار هنری دیدنی تنها با گلبرگ‌ها و دانه‌های گل ساخته می‌شوند.

از میان سایر جشنواره‌ها و مسابقاتی که در ایتالیا برگزار می‌شود، کالچیو فیورنتینو، نبرد پرتقال، پالیو، Sagra di' Pinolo، جشن سانتا رزالیا، Corsa Dei Seri، L'Ardia di San Constantino، فستیوال موسیقی  Maggio Musicale Fiorentino و جشن سن مارکو را می‌توان نام برد.

زندگی خانوادگی

ایتالیایی‌ها بسیار به خانواده پایبند هستند. در گذشته، خانواده‌ها معمولا پرجمعیت بودند و زوج‌ها معمولا بیشتر از شش بچه داشتند. اما به هر حال با تغییر سیستم کشور از کشاورزی به صنعتی، در سی سال اخیر همه چیز تغییر کرده است. خانواده‌های ایتالیایی، کوچک‌تر شده‌اند و معمولا یک یا دو بچه در هر خانواده وجود دارد. افراد معمولا دیر ازدواج می‌کنند و فرزندان کمتری دارند. تعداد فرزندان خانواده‌های جنوب ایتالیا بیشتر از شمال این کشور است.

سبک زندگی ایتالیایی

به هر حال با وجود کوچک‌تر شدن خانواده‌ها، اعضای خانواده زمان زیادی را با هم می‌گذرانند و روابط صمیمانه‌ای دارند. حداقل یک وعده‌ی غذایی را با هم می‌خورند تا از این فرصت برای دور هم جمع شدن و گفت‌و‌گو راجع به وقایع روز استفاده کنند.

اعضای خانواده حتی اگر دور از هم زندگی کنند، روابط محکم و دوستانه‌ی خود را حفظ می‌کنند و به بهانه‌های مختلف و در جشن‌های کوچک و بزرگ دور هم جمع می‌شوند. بچه‌ها نسبت به سایر کشورهای غربی، بیشتر تمایل دارند که در کنار خانواده باشند. آن‌ها حتی بعد از ازدواج هم سعی می‌کنند در نزدیکی والدین یکی از دو طرف زندگی کنند. حتی گاهی اوقات در یک خانه با هم زندگی می‌کنند. بزرگ‌تر‌های خانواده و فامیل، مورد احترام هستند. آن‌ها قدرت زیادی دارند و معمولا تصمیمات بزرگ خانواده به عهده‌ی آن‌ها است.

زبان

زبان رسمی این کشور ایتالیایی است و ۹۳ درصد از جمعیت این کشور به این زبان صحبت می‌کنند. گویش‌های متعددی از جمله ساردینیایی، فریولی، ناپولی، سیسیلی، لیگوری، پیدمونتی، ونتی و کالابریایی نیز در ایتالیا وجود دارند. بومی‌ها به زبان‌های باواریایی، کاتالان، Cimbrian، کرسی، کرواتی، فرانسوی، یونانی، اسلوونیایی و Walser نیز صحبت می‌کنند. به‌علاوه، اهالی میلان به زبان Milanese حرف می‌زنند. درمجموع، ۳۴ زبان در ایتالیا وجود دارد.

ایتالیایی یکی از زبان‌های رومی‌تبار است به این معنا که مانند زبان‌های اسپانیایی، فرانسه و پرتغالی از زبان لاتین نشات می‌گیرد. به‌دلیل تنوع منطقه‌ای، گویش‌ها و لهجه‌های متفاوتی از زبان ایتالیایی وجود دارند. با این حال، اگر به ایتالیا سفر کنید از اینکه با وجود لهجه‌ها و لحن‌های مختلف، می‌توانید به‌راحتی منظور همه را متوجه شوید، شگفت‌زده خواهید شد. آن‌ها هم به‌راحتی منظور شما را می‌فهمند. چراکه ایتالیایی‌ها در مواجهه با خارجی ها معمولا با لهجه صحبت نمی‌کنند.

ورزش 

مثل سایر کشورهای اروپایی، فوتبال یکی از ورزش‌های پرطرفدار در ایتالیا است. تیم ملی فوتبال ایتالیا یکی از بهترین تیم‌های جهان است و توانسته در سال‌های ۱۹۳۴، ۱۹۳۸، ۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ مقام قهرمانی جام جهانی را کسب کند. راگبی، والیبال، بسکتبال، بوکس و دوچرخه‌سواری، ورزش‌های دیگری هستند که در ایتالیا طرفدار دارند.

آداب معاشرت

ایتالیایی‌ها هنگام معرفی خود به دیگران از عبارت 'molto lieto' به‌معنای " از آشنایی با شما خوشحالم" استفاده می‌کنند. دوستان نزدیک با عبارت 'buongiorno' یا 'hello' به هم سلام می‌کنند. ایتالیایی‌ها هنگام ورود به یک فروشگاه، آسانسور یا موقعیت‌های مشابه، معمولا از "روز بخیر" یا "وقت بخیر" استفاده می‌کنند.

سبک زندگی ایتالیایی

برای مخاطب قراردادن بزرگ‌ترها معمولا از نام خانوادگی استفاده می‌شود. اگر نام آن‌ها نامشخص باشد، از signore به معنی آقا و signorina به معنی خانم استفاده می‌کنند. اگر دو نفر روابط گرم و صمیمانه‌ای هم داشته باشند برای خطاب قرار دادن یکدیگر عبارت‌های محبت آمیز به کار می‌برند.

هنگام ملاقات، اعضای خانواده یا دوستان معمولا گونه‌ی یکدیگر را می‌بوسند. البته این بوسه فقط تماس گونه‌های یکدیگر است. ابتدا گونه‌ی راست و سپس گونه‌ی چپ بوسیده می‌شود.

سبک زندگی

رستوران ایتالیایی

ایتالیایی‌ها مردمی خون‌گرم و دوست‌داشتنی هستند. آن‌ها دوست دارند که زمان استراحتشان را در کنار خانواده و به جشن و شادی بگذرانند. بنابراین در خانه یا رستوران دور هم جمع می‌شوند و دور میز به گفت‌و‌گو و شوخی و خنده می‌پردازند. همان طور که قبلا هم گفتیم، ایتالیایی‌ها بسیار خانواده‌دوست هستند و همین طور به غذا علاقه‌ی خاصی دارند و از فرصت غذا خوردن برای جمع شدن دور هم استفاده می‌کنند. گفت‌و‌گو و برقراری ارتباط در ایتالیا هنر محسوب می‌شود. در ایتالیا اهالی را خواهید دید که در بحث‌های مختلف با موضوعات گوناگون شرکت می‌کنند و در حالی که با هم صحبت می‌کنند، در خیابان قدم می‌زنند.

خیابانی در ایتالیا

یک خیابان در ایتالیا

در فرهنگ ایتالیا معمولا میدان‌ها مکانی برای جمع شدن و صحبت کردن در مورد موضوعات مختلف هستند. از شهرهای کوچک و روستا‌ها گرفته تا شهرهای بزرگ، افرادی را می‌بینید که در میدان‌ها قدم می‌زنند و با هم گفت‌و‌گو می‌کنند. به‌علاوه، این میدان‌ها مکان‌های اصلی برگزاری گردهمایی‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای سیاسی هستند. تنها زمان خالی بودن میدان‌های مذکور، هنگام ناهار و شام است؛ زمانی که ایتالیایی‌ها برای صرف یک وعده غذای لذیذ در خانه و کنار خانواده به سر می‌برند.

برای یک ایتالیایی اصیل، زمان صرف غذا، یکی دو ساعت طول می‌کشد. به همین دلیل است که بسیاری از فروشگاه‌ها و حتی بانک‌ها در این ساعات تعطیل هستند.

ایتالیایی‌ها معتقد هستند که باید تا جایی که ممکن است از لحظات زندگی لذت برد. هر فعالیت لذت‌بخشی را امتحان می‌کنند.  زوج‌های سال‌خورده، دست در دست هم، اطراف خانه قدم می‌زنند، زنان در میدان‌ها دور هم جمع می‌شوند و گپ می‌زنند، نوجوان‌ها در کوچه فوتبال بازی می‌کنند و مادرانشان آن‌ها را از پنجره صدا می‌زنند تا برای خوردن غذا به خانه بروند. یکی از صحنه‌هایی که در ایتالیا زیاد می‌بینید، موتورهای اسکوتری هستند که در حیاط پارک شده‌اند.

اسکوتر

همان طور که دیدید، کشور ایتالیا، فرهنگی غنی و منحصر‌ به‌ فرد دارد. دلایل زیادی وجود دارد که عاشق ایتالیا و سنت‌ها و آداب و رسوم این کشور زیبا شوید و از سفر به آن لذت ببرید.

ایتالیا

منبع: Buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه