۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت دوم: شانگهای، چین

پرهام نوری
پرهام نوری چهار شنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت دوم: شانگهای، چین

مطابق گزارش وب‌سایت وایرد یکی دیگر از موفق‌ترین الگوهای شهری امروز شانگهای است. طراحی شهری در آینده به چالش با‌اهمیتی تبدیل خواهد شد. با توجه به محدودیت‌های پیش‌ رو، نیاز به طراحی هدفمند شهرها بیش از پیش احساس می‌شود. برای آشنایی با رویکرد طراحان شانگهای در مقابل این چالش با کجارو همراه باشید.

چالش پیش‌ روی طراحان شهری شانگهای: طراحی فضایی ۱۱ هکتاری در ترکیب با پارک مجسمه‌ها در مرکز شهر به جای موزه‌‌ای قدیمی

حرکت مارپیچ ساختمان موزه: بیان مسیری از گذشته به آینده

Shanghai Park

خط آسمان شانگهای در سال‌های اخیر با اضافه شدن آسمانخراش‌های جدید درحال انفجار است. در کنار این هیاهو ساختمان جدید موزه تاریخ طبیعی شانگهای قرار گرفته است. مجموعه‌ای در نزدیکی منطقه اقتصادی پودونگ. ساختمان مارپیچ و بیرون زده‌ی آن از زمین گویی ریشه در تاریخ این کشور کهن دارد. حیاط مرکزی آن با الهام از باغ‌های آبی سوژو که یادآور فرهنگ باستانی چینی و ارتباط آن با طبیعت است، طراحی شده است. دور آن دیواری شیشه‌ای با طرح لانه زنبوری ساخته شده که ورود نور به داخل را کنترل می‌کند.

رالف جانسون، معمار این مجموعه از گروه معماری پرکینز+ویل می گوید: فرم اصلی ساختمان از پوسته ناتیلوس الهام گرفته است. البته کارایی آن بیشتر برای کنترل جمعیت است. موزه‌های چین اغلب مملو از جمعیت هستند. به این ترتیب جمعیت توسط رمپ‌ها و به آرامی به داخل مجموعه راهنمایی می‌شوند. در این مسیر بیش از ۱۱هزار نمونه از جانوران برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است. قسمت جالب دیگر این موزه به نمایش تکنولوژی‌های جدید و سبز اختصاص دارد. در کنار این سیستم‌های جدید، استخر موجود در حیاط مرکزی، کمک شایانی به خنک کردن فضای ساختمان می‌کند. این موزه کاملا مدرن، بخشی از آینده‌نگری طراحان شهری چین برای آینده شهرهای این کشور است. طرح‌هایی که در کنار مدرن بودن، نشانه‌هایی از تاریخ بستر طرح دارند. - ویکتوریا تنگ 

برای آشنایی با شش شهر باقیمانده از این لیست در روزهای آینده با کجارو همراه باشید.

منبع: وبسایت وایرد

مطالب مرتبط:

دیدگاه