راهنمای سفر به یانگون؛ میانمار

علی نظرپور | شنبه, ۳ بهمن ۹۴ ساعت ۲۲:۳۰

 با وجود اینکه امروزه یانگون دیگر پایتخت جمهوری میانمار نیست، ولی بزرگ‌ترین شهر این کشور به شمار می‌رود. این شهر روی رودی به همین نام بنا شده است، ازاین‌رو بندری پررونق دارد. تماشایی‌ترین جاذبه‌های این شهر، معابد بودایی، پاگوداها و مقبره‌های گنبدی‌شکل هستند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا در مطلبی جامع، هرآنچه را که برای سفر به این شهر نیاز داریم، با هم مرور کنیم.

متاسفانه به خاطر تحریم‌های نیمه‌رسمی، صنعت گردشگری یانگون نسبت به شهرهای کشورهای همسایه‌اش در سطح پایین‌تری قرار دارد، اما این موضوع چیزی از زیبایی‌ها و ارزش آن کم نمی‌کند. به‌طور معمول، همه چیز در یانگون برای گردشگران ارزان است، حتی در ماه‌هایی که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. با این وجود، سعی کرده‌ایم راهنمایی لازم برای کمتر کردن هزینه‌ها را در لابه‌لای مطلب بگنجانیم. یادتان باشد که علاوه بر پول رسمی این کشور، می‌توان از دلار هم استفاده کرد. بنابراین اگر با پرداخت‌های دلاری راحت‌تر هستید، بهتر است در فرودگاه این شهر، پول‌هایتان را به دلار تبدیل کنید. این مقاله برای سفری ۲ تا ۳ روزه به این شهر تنظیم شده است.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران: ۰۳:۰۰+

زبان رسمی: برمه‌ای

واحد پول رسمی: کیات (MMK)

نرخ تبدیل ارز: ۱۰,۰۰۰ کیات=۷.۶۸ دلار آمریکا

شماره پلیس: ۱۹۹

شماره اورژانس: ۱۹۲

شماره آتش‌نشانی: ۱۹۱

کد کشور: +۹۵

فرودگاه: Yangon International Airport - RGN

وضعیت آب و هوایی

یانگون از ماه نوامبر تا آوریل بسیار گرم و خشک است. ماه آوریل قبل از بارانی شدن هوا در ماه مه، به‌شدت گرم می‌شود. فصول بارانی تا ماه اکتبر به طول می‌انجامد. از ماه ژوئن تا اگوست (اوت) هوا به‌شدت مرطوب و گاهی اوقات واقعا آزاردهنده می‌شود. پس بهتر است قبل از سفر به این شهر، با برنامه‌ریزی صحیح درصد خراب شدن سفرتان را به حداقل برسانید.

بهترین زمان برای رزرو هتل

در یانگون، فصول پرگردشگر یا به اصطلاح انگلیسی High Season که به تبع آن قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، قابل پیش‌بینی است و از ماه دسامبر تا مارس یا آوریل به طول می‌انجامد، آنچه که مسلم است، بقیه سال فصول کم گردشگر یا به اصطلاح انگلیسی Off Season است، ازاین‌رو قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، البته به‌دلیل رقابت کم، کاهش قابل ملاحظه‌ای را شاهد نخواهیم بود.

انواع هزینه‌ها

هزینه‌ی هاستل (خوابگاه)

متاسفانه خوابگاه‌های مناسبی در یانگون وجود ندارد، با این وجود، برای یک شب اقامت در اتاقی اشتراکی، ملزم به پرداخت ۱۶,۹۳۰ تا ۲۴,۷۴۰ کیات هستید. برای یک شب اقامت در اتاق‌های خصوصی هم باید بین ۵,۲۰۸ تا ۱۳,۲۱ کیات بپردازید.

هزینه‌ی اقامت در هتل

نکته‌ی قابل‌توجه در مورد هتل‌های یانگون این است که تنها چند سال است که هتل‌های خوب این شهر، ساخته شده‌اند. هتل‌های ارزان کمی در یانگون وجود دارد و آن‌هایی هم که در محدوده‌ی قیمتی پایین هستند، کیفیت پایینی هم دارند. احتمالا، بیشتر از انتظارتان باید برای هتل‌های باکیفیت غربی بپردازید. در هر صورت اگر بخواهیم لیستی از قیمت انواع هتل، بر اساس کیفیت و تعداد ستاره تهیه کنیم، نتیجه به شرح زیر خواهد بود:

۱ ستاره       ۱۹,۵۳۲ تا ۴۵,۵۷۵ کیات

۲ ستاره       ۲۲,۱۳۶ تا ۸۴,۶۴۰ کیات

۳ ستاره       ۴۵,۵۷۵ تا ۱۱۷,۱۹۴ کیات

۴ ستاره       ۱۲۱,۱۰۰ تا ۲۵۱,۳۷۹ کیات

۵ ستاره       ۲۹۰,۳۷۹ تا ۳۹۰,۶۴۵ کیات

متوسط قیمت مواد غذایی

خوشبختانه نوشیدنی و غذا، از ارزان‌ترین مواردی هستند که در این شهر یافت می‌شوند، البته تا زمانی که از غذاهای خیابانی و محل میل کنید چراکه در رستوران‌ها، قیمت‌ها کمی افزایش می‌یابند. با این وجود گرانی در حدی نیست که بسیاری از شما، از عهده‌ی آن بر نیایید.

صبحانه: نودل‌ها و سوپ‌های ارزان را می‌توانید در غرفه‌های خیابانی میل کنید (۱,۰۰۰ تا ۱,۸۰۰ کیات).

ناهار: رستوران‌های محلی اندکی گران‌تر هستند، اما انتخاب‌هایی عالی را می‌توانید از فروشندگان خیابانی تهیه کنید (۲,۰۰۰ تا ۳,۵۰۰ کیات).

شام: فرض اینکه برای شام، انتخاب‌تان رستوران‌های درجه یک باشد، هنوز هم می‌توانید غذای ارزان میل کنید، البته به شرط اینکه انتخاب‌تان غذاهای ویژه‌ی برمه‌ای باشد (۳,۵۰۰ تا ۶,۰۰۰ کیات).

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به‌ترتیب حدود۷۷,۴۷۴  و ۵۵,۰۱۳ کیات تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که شامل اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم‌مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

حمل و نقل عمومی در یانگون

در یانگون می‌توانید به‌راحتی با پیاده‌روی به گشت‌وگذار در اطراف بپردازید. اما با این وجود می‌توانید از وسایل نقلیه‌ی موتوری بسیار جالبی که به اصطلاح تریشا (trishaw) نامید می‌شوند به‌علاوه‌ی سه‌چرخه‌های موتوری (ریکشاو) یا اتوبوس هم استفاده کنید. همه این وسایل بسیار ارزان هستند، اگرچه، اتوبوس‌ها با وجود هرج و مرج و شلوغی، ایمنی بیشتری دارند. تاکسی‌ها، ساده‌ترین راه برای دسترسی به اطراف شهر هستند. با اینکه کرایه تاکسی بسیار ارزان است، اما یادتان باشد قبل از سوار شدن، حتما سر نرخ کرایه به توافق برسید. مورد نگران‌کننده این است که بعضی از راننده تاکسی‌ها در طول شب  بدون دلیل خاصی، چراغ‌های جلو را خاموش می‌کنند! به‌طور کلی در میانمار و البته یانگون، عادات رانندگی بسیار بدی از جمله رانندگی در لاین مخالف وجود دارد که بهتر است برای روبه‌رو شدن با آن‌ها، آمادگی داشته باشید.

تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر

۸,۰۰۰ کیات

اتوبوس عمومی از فرودگاه تا مرکز شهر

۳۰۰ کیات

هر ۳ کیلومتر جابه‌جایی توسط تاکسی در شهر

۲,۰۰۰ تا ۳,۰۰۰ کیات

تریشا در سطح شهر

۵۰۰ تا ۱,۰۰۰ کیات

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. اگر نه می‌توانید برای کسب اطلاعات لازم از این صفحه دیدن کنید. ارزان‌ترین اتاق‌ها در یانگون خوابگاه‌های اشتراکی هستند که حدود ۱۶,۹۳۰ تا ۲۴,۷۴۰  کیات قیمت دارند. احتمالا دوست دارید حتی از پرداخت چنین هزینه‌ای هم اجتناب کنید. خب مشکلی نیست! سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد. این سایت فرصتی را در اختیار شما می‌گذارد تا  به‌جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به‌صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به‌زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به‌سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.

بهترین جاذبه‌ها و تفریحاتی که در یانگون باید ببینید و انجام دهید

پاگودای (بت‌کده) Sule

در قلب یانگون و واقع در خیابانی شلوغ می‌توان پاگودای Sule را پیدا کرد. احتمالا قدمت این بنا به ۲,۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد. افسانه‌ای می‌گوید که گنبد طلایی این بت‌کده، رشته‌ای از موهای بودا را نگه می‌دارد. بازدیدکنندگان هنگام ورود به این مکان، باید کفش‌هایشان را در بیاورند و مقداری هم هزینه بپردازند، اما بدون شک ارزشش را دارد. این پاگودا هنگام شب هم زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد که پیشنهاد می‌شود فرصت دیدن آن را از دست ندهید.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، تک‌نفره، به‌همراه دوستان، مشتاقان تاریخ، زوج‌های جوان، سالمندان، خانواده، عاشقان هنر و معماری

Chaukhtatgyi Paya - چوک تودگی پایا

معبد Chaukhtatgyi Paya (چوک تودگی پایا) به خاطر تزیینات رنگارنگ و بسیار یچیده‌‌ی بودای دراز کشیده مشهور است. این مجسمه‌ی زیبای ۶۵ متری، به‌وسیله‌ی الماس و سنگ‌های قیمتی دیگری مزین شده است. در نزدیکی پاهای این مجسمه، حرم کوچک Ma قرار دارد. انسان مقدسی که در باور بودایی،‌ قدرت توقف باران و کمک به ملوانان برای سفری کم خطر را دارد. در کنار مجموعه‌ی معبد، مرکز مراقبه‌ی Shweminwon Sasana Yeiktha قرار دارد که روزانه، محلی‌های زیادی برای انجام مراقبه (مدیتیشن) در آن جمع می‌شوند.

مناسب برای: تک‌نفره، به‌همراه دوستان، مشتاقان تاریخ، زوج‌های جوان، سالمندان، خانواده، عاشقان هنر و معماری

نکته‌ها:

  • بازدید از معبد رایگان است.
  • یادتان باشد، قبل از ورود به معبد، کفش‌هایتان را در بیاورید.

پارک و دریاچه‌ی کان‌دوژی (Kandawgyi)

دریاچه‌ی مصنوعی Kandawgyi Park که به دریاچه‌ی سلطنتی هم شهرت دارد، توسط بریتانیایی‌ها و به‌عنوان مخزن ساخته شده است. این دریاچه، به‌خصوص هنگام غروب آفتاب، بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جلب می‌کند. تفرجگاهی که عمدتا از سمت جنوب و غرب دریاچه امتداد دارد، محلی ایدئال برای پیاده‌روی صبحگاهی است. درست در شرق هتل Kandawgyi و سمت جنوبی دریاچه، زیارتگاه شناور Upagot (روحانی بودایی که گفته می‌شود از نسل بشر، هنگام رویارویی با خطر محافظت می‌کند) قرار دارد. سمت شرقی دریاچه به‌وسیله‌ی ی پارک اشغال شده است. این پارک دارای زمین بازی کودکان، زمین پینت‌بال و کاخ Karaweik است. در طرف شمالی دریاچه، برج اتوپیا (Utopia) قرار دارد که یکی دیگر از ویژگی‌های این ناحیه محسوب می‌‌شود. این توده‌ی عظیم سنگی، میزبان چندین رستوران، کافه، سالن کارائوکه (نوعی سرگرمی ژاپنی) و سالن بیلیارد است.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، تک‌نفره، به‌همراه دوستان، زوج‌های جوان، سالمندان، به‌همراه خانواده، عاشقان طبیعت

نکته‌ها:

  • بازدید از کرجی سلطنتی وسط دریاچه را از دست ندهید. این کرجی، شبیه کاخی شناور روی آب است.

رستوران و فروشگاه ۹۹۹ خانه نودل شان (999Shan Noodle House)

در رستوران ذکر شده می‌توانید انواع مختلفی از نودل را میل کنید. چه گیاه‌خوار باشید و چه عاشق گوشت قرمز یا حتی طرفدار سر سخت انواع سالاد، می‌توانیم اطمینان دهیم که طعم مناسب ذائقه‌ی شما در این رستوران پیدا می‌شود. اگر همیشه در آرزوی مزه کردن انواع نودل بوده‌اید، بی‌شک نباید فرصت نشستن در چنین رستورانی را از دست بدهید!

مناسب برای: خوش‌خوراک‌ها، تک‌نفره، به‌همراه دوستان، زوج‌های جوان، سالمندان، به‌همراه خانواده

نکته‌ها:

  • این رستوران برای صرف وعده‌ی صبحانه و ناهار پیشنهاد می‌شود.

پاگودای شوییدگون (Shwedagon Pagoda)

معبد Shwedagon ، احتمالا در صدر لیست مکان‌های دیدنی یانگون قرار می‌گیرد. از آنجایی  که این پاگودا روی یک تپه بنا شده است، از نقاط بسیار دور هم می‌توان آن را تماشا کرد. این مکان علاوه بر اینکه جاذبه‌‌ی بسیار محبوبی در میانمار به شمار می‌رود، یکی از مهم‌ترین معابد بودایی جهان هم محسوب می‌شود.این پاگوادی عظیم با طلا پوشیده شده است. روی تاج این پاگودا ۵,۴۴۸ الماس، ۲,۳۱۷ یاقوت سرخ و در نوک تاج یک الماس ۷۶ قیراتی قرار دارد. در مجموعه حدود ۸,۰۰۰ سنگ قیمتی و ۳,۱۵۴ زنگوله‌ی طلا برای تزیین پاگودا به کار رفته است.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، تک‌نفره، به‌همراه دوستان، مشتاقان تاریخ، زوج‌های جوان، سالمندان، خانواده، عاشقان هنر و معماری

نکته‌ها:

  • خانم‌ها باید هنگام ورود به معبد، لباس مناسب بپوشند.
  • به‌همراه داشتن دوربین عکاسی را فراموش نکنید، خوشبختانه نیازی به تهیه بلیط جداگانه به‌منظور عکاسی ندارید.
  • پیشنهاد می‌کنیم هنگام بازدید از معبد، حتما یک بطری آب آشامیدنی به‌همراه داشته باشید.

 بازار بوگ‌یوک اونگ سان (Bogyoke Aung San)

بازار بوگ‌یوک که به نام بازار اسکات هم شناخته می‌شود، در سال ۱۹۲۶ افتتاح شد و محبوب‌ترین نقطه‌ی خرید در میانمار به شمار می‌رود. این بازار بزرگ، با معماری استعماری و خیابان‌های سنگ‌فرش، مقصد گردشگری پرطرفداری محسوب می‌شود که در آن می‌توان بی‌شمار کالای لوکس، صنایع دستی، جواهرفروشی، گالری‌های هنری و فروشگاه لباس پیدا کرد. بی‌شک، خانم‌ها از گشت‌وگذار در این بازار پررونق لذت خواهند برد.

مناسب برای: دوستداران خرید، عاشقان هنر و معماری، زوج‌های جوان، افراد صرفه‌جو

نکته‌ها:

  • بازار در روزهای دوشنبه تعطیل است.

موزه‌ی بوگ‌یوک اونگ سان (Bogyoke Aung San)

تا سال ۲۰۱۲، این موزه تنها سه بار در سال بروی عموم باز بود. این موزه با معماری استعماری، در واقع قبل از سال ۱۹۴۷ که ژنرال اونگ سان را ترور کنند، محل زندگی خود و خانواده‌اش بود. ژنرال اونگ سان را پدر میانمار امروزی می‌نامند. یاد و خاطره‌ی این شخص در ذهن مردم برمه زنده و در نزد آن‌ها از احترام زیادی برخوردار است. در این موزه می‌توانید در مورد زندگی وی اطلاعات زیادی کسب کنید.

مناسب برای: تک‌نفره، به‌همراه دوستان، مشتاقان تاریخ، زوج‌های جوان، سالمندان، خانواده، عاشقان هنر و معماری

دریاچه‌ی اینیا (Inya)

اینیا بزرگ‌ترین دریاچه‌ی یانگون است که از مرکز شهر کمی فاصله دارد. تعدادی هتل بسیار خوب کنار این دریاچه قرار دارند، بنابراین اگر دنبال هتل هستید، اقامت در کنار دریاچه بهتر از مرکز شهر خواهد بود و آرامش بیشتری با خود به‌همراه دارد. مانند دریاچه‌ی Kandawgyi، نقاط دیدنی بیشماری در اطراف این دریاچه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به یک پارک سرگرمی اشاره کرد.

مناسب برای: تک‌نفره، زوج‌های جوان، خانواده، به‌همراه دوستان، سالمندان، عاشقان طبیعت

باغ‌ حیوان‌شناسی (Zoological Garden)

در یانگون می‌توانید بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین باغ وحش برمه را پیدا کنید. مجموعه‌ای عالی از حیوانات وحشی بومی از این باغ‌وحش، مقصد توریستی جذابی برای سفرهای آخر هفته‌ای و محلی‌ها ساخته است. در کنار این باغ‌وحش، ناحیه‌ای وجود دارد که میزبان موزه‌ی تاریخ طبیعی، آکواریومی است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

مناسب برای: تک‌نفره، به‌همراه دوستان، خانواده، زوج‌های جوان، عاشقان طبیعت

 تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه