شاخ آفریقا کجاست؟

مینا داودی | یکشنبه, ۲۷ دی ۹۴ ساعت ۲۲:۳۰

ممکن است تابه‌حال کلمه‌ی شاخ آفریقا را به کرات شنیده باشید. اما واقعا شاخ آفریقا کجاست و چه کشورهایی در آن واقع شده‌اند؟ با کجارو همراه باشید.

 شاخ آفریقا شبه‌جزیره‌ای در شرق آفریقا است که گاهی نیز به نام شمال شرقی آفریقا و گاهی با عنوان شبه‌جزیره سومالی شناخته می‌شود. این شبه‌جزیره صدها کیلومتر در دریای عرب پیشروی کرده و در طول کناره جنوبی خلیج عدن قرار دارد. این محل، شرقی‌ترین پیش رفتگی قاره آفریقا محسوب می‌شود. شاخ آفریقا از سوی جنوب به اقیانوس هند و از سوی شمال به دریای سرخ محدود می‌شود.

منطقه شاخ آفریقا دربرگیرنده کشورهای اریتره، جیبوتی، سومالی و اتیوپی است. برخی جغرافی‌دانان، سودان و کنیا را نیز جز آن می‌دانند. این منطقه وسعتی در حدود ۲ میلیون کیلومتر مربع را در بر گرفته و جمعیتی بالغ بر ۹۰/۲ میلیون نفر را در خود جای داده‌است (اتیوپی ۷۵ میلیون، سومالی ۱۰ میلیون، اریتره ۴/۵ میلیون، و جیبوتی ۰/۷ میلیون نفر). این سرزمین به‌دلیل وجود تنگه باب‌المندب برای آسیا و آفریقا ارزش راهبردی دارد، زیرا این تنگه دریای سرخ را به اقیانوس هند وصل می‌کند.

منطقه‌ی شاخ آفریقا دائما شاهد بحران بوده‌است. اتیوپی از نظر اهمیت جمعیتی، بخش قابل ملاحظه‌ای از منطقه شاخ را اشغال کرده است (حدود ۸۵٪ درصد جمعیت منطقه در این کشور زندگی می‌کنند). اما در عین حال تاریخ اتیوپی درگیری‌های بسیاری را بین مسلمانان و مسیحیان سر منابع و زمین برای زندگی نشان می‌دهد. همچنین در دوران معاصر درگیری‌های ملی‌گرایان و طرفداران مارکسیسم – لنینیسم نیز نمونه‌ی دیگر از درگیری‌ها بوده است.

شاخ آفریقا

مابقی منطقه نیز شاهد جنگ‌های پیوسته بوده‌ است: در سال ۱۹۷۷ جنگ داخلی  در سومالی اتفاق افتاد که نتیجه آن بدون دولت ملی ماندن این کشور از سال ۱۹۹۱ به بعد بود. جنگ‌های داخلی سودانی نمونه مهم دیگری از بی‌ثباتی در کل منطقه به شمار می‌رود. همچنین جیبوتی و اریتره نیز شاهد درگیری‌های مشابه بوده‌اند.

از آن گذشته، این منطقه دائما شاهد بلایای طبیعی مانند قحطی‌های مکرر (در اتیوپی) یا سیل (سومالی) است که به‌ویژه به نقاط روستایی آسیب می‌رسانند. در نتیجه، این منطقه از بالاترین سطح سو ءتغذیه در جهان برخوردار بوده و همواره با بحران‌های انسانی گسترده دست‌وپنجه نرم می‌کند. در فاصله سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲، حدود دو میلیون نفر از ساکنان منطقه شاخ آفریقا، بر اثر جنگ و خشکسالی، جان خود را از دست دادند.

شاخ آفریقا

از سال ۲۰۰۲، شاخ آفریقا نقطه اصلی توجه ایالات متحده، فرانسه و آلمان به‌ همراه یازده کشور آفریقائی در خصوص موضوع معروف جنگ علیه تروریسم قرار گرفته‌است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه