آنچه در مورد قهوه نمی دانید

هانیه احمدی | یکشنبه, ۲۷ دی ۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های دنیا است که علی‌رغم محبوبیت زیاد، بسیاری از مردمی که هرروز آن را مصرف می‌کنند، چیز زیادی در موردش نمی‌دانند. آیا شما هم از طرفداران این نوشیدنی هستید که اطلاعات کمی از آن دارند؟ پس با کجارو همراه باشید تا مواردی را برایتان ذکر کنیم که به احتمال زیاد از آن‌ها بی خبر هستید.

در این مقاله ۱۷ مورد را برایتان عنوان خواهیم کرد که احتمال می‌دهیم کمتر در مورد آن‌ها شنیده‌اید یا از آن‌ها بی‌خبر هستید.

۱. افسانه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه قهوه توسط یک چوپان کشف شده است

یکی از قابل‌قبول‌ترین افسانه‌ها در مورد کشف قهوه این است که یک گله‌دار بز اهل اتیوپی متوجه شد که حیواناتش پس از خوردن دانه‌های رسیده‌ی قهوه انرژیشان بیشتر شد و فعالیت بیشتری کردند!

۲. موکا( Mocha) که نام یک قهوه‌ی مشهور است، در اصل نام یک بندر در یمن است

شهر موکا ( mocha ) اولین بندری بود که دانه‌های قهوه را در سراسر جهان پخش کرد. گفته می‌شود که دانه‌های یمنی دارای  طعم شکلات هم بودند، مشخصه‌ای که سبب شده است  امروزه نوشیدنی‌های شکلاتی برچسب موکا (mocha) داشته باشند.

۳. دو گونه‌ی تجاری قهوه عربیکا و کنوفرا هستند

کنوفرا (canephora) پربارتر، مفید برای جلوگیری از بیماری و غنی از کافئین است. عربیکا (Arabica) پنجاه درصد بیشتر چربی و نزدیک به دوبرابر بیشتر شکر دارد که همین امر سبب می‌شود اسیدیته بیشتر و طعم و بوی پیچیده‌ای داشته باشد.

قهوه‌ی کنوفرا ارزان‌تراست در حالی که قهوه‌ی خاص‌تر عربیکا نام دارد. هرکدام از این دو گونه نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، مثلا بوربن (bourbon) و تیپیکا (typica) دو نمونه‌ی رایج ازعربیکا هستند. از انواع مشهور کنوفرا هم می‌توان به روباستا (robusta) اشاره کرد که در همه جا یافت می‌شود و بسیاری از تولیدکنندگان قهوه ترجیح می‌دهند برچسب روباستا را به‌جای کنوفرا روی قهوه‌ها استفاده کنند.

۴. گیاهان قهوه به مقدار زیادی آب نیاز دارند

همیشه صحبت از این بوده که فرایند تولید گوشت به میزان بسیار زیادی آب مصرف می‌کند، اما طبق گفته‌ی سایت FoodBev مشخص شده است که حدود ۵۰۰ گرم از گوشت گاو ۶۸۱۴ لیتر(۱۸۰۰ گالن) آب نیاز دارد در حالی که ۵۰۰ گرم قهوه ۹۴۶۳ لیتر(۲۵۰۰ گالن) آب مصرف می‌کند.

۵. دانه‌های قهوه می‌توانند به رنگ‌های مختلف باشند

رنگ آن‌ها از سبز شروع می‌شود، بعد از رسیدن هم با توجه به نوعشان به رنگ‌های زرد، نارنجی یا قرمز در می‌آیند.

۶. فقط در اتیوپی هزاران نوع مختلف قهوه وجود دارد

بیشتر نمونه‌هایی که ما می‌نوشیم از تعداد انگشت شماری از انواع  مختلف قهوه تهیه می‌شوند اما در جنگل‌های اتیوپی هزاران نوع مختلف از قهوه وجود دارد که باید کشت شوند.

۷. یک گیاه قهوه می‌تواند دویست سال عمر کند

زمانی که آن‌ها جوانه می‌زنند، سرگیاه شبیه به دانه‌ای کوچک است و نهایتا به گیاهی انبوه تبدیل می‌شود که می‌تواند ۲ قرن زندگی کند.

۸. معمولا کسانی که قهوه را بو می‌دهند، در یک مرحله دانه‌هایی به ارزش یکسال را خریداری می‌کنند

بودادن قهوه

کشورهایی که پرورش قهوه دارند در کل فقط یکبار در سال محصول را درو می‌کنند (در برخی از آن‌ها دوبار درسال) بنابراین کسانی که قهوه را بو می‌دهند برای یکسال خود محصول خریداری می‌کنند و با تکنولوژی خاص آن‌ها را ذخیره می‌کنند تا تازه بمانند، اگرچه دانه‌های سبز ممکن است برای مدتی در یک انبار نگهداری شوند اما به‌محض اینکه بو داده می‌شوند آن‌ها را به‌سمت مقصدهایشان می‌فرستند.

۹. قهوه‌ای که از فضولات گربه‌ها به دست می‌آید چیز خاصی است

حیوانی به نام گربه زباد (civet) که از خانواده‌ی راسویان است، گیلاس‌های قهوه را میخورد و سپس ساختار پروتئینی آن‌ها در دستگاه گوارشش کمی تغییر می‌کند و بعد دانه‌ها به‌صورت سالم در مدفوعش یافت می‌شوند. از این روش دانه‌هایی از قهوه به‌دست می‌آید که طعم خاصی دارد نام آن کوپی لواک است اما دسترسی محدود سبب گرانی زیاد آن می‌شود. اگر این مسئله برای شما آن‌چنان خاص نیست مکانی در تایلند وجود دارد که همین فرآیند را با فیل‌ها انجام می‌دهد و قهوه‌ای به دست می‌آید که به آن black ivory coffee یا قهوه‌ی عاج سیاه می‌گویند که بسیار هم گران است.

۱۰.آمریکایی‌ها بیشتر از هر کشور دیگری در جهان قهوه مصرف می‌کنند

در این رتبه بندی جایگاه بعدی متعلق به آلمان است.

۱۱. شما می‌توانید بهترین قهوه‌ی دنیا را با قیمتی بسیار ارزان بنوشید

قهوه، یک کالای خاص در میان دیگر کالا هاست که حتی گرانترین نمونه‌ی آن‌ها هم می‌تواند برای شما خیلی ارزان تمام شود، به شرط آن که قهوه را در خانه‌ی خودتان دم کرده و بنوشید. شاید در مورد نوشیدنی‌های دیگر بیل گیتس بتواند بهترین را داشته باشد اما وقتی صحبت از قهوه می‌شود، شما هم می‌توانید همان نمونه‌ای که او میل می‌کند را بنوشید.

۱۲. زمانی که کارشناسان قهوه  را می‌چشند آن را با صدای بلندی سرمی کشند

برای داشتن تصور درست از طعم قهوه، کارشناسان آن را با صدای بلند و با اشتها سر می کشند و در تمامی قسمت‌های دهان خود آن را می چرخانند زیرا هر قسمت از زبان برای یک مزه مناسب است. ( مثلا نوک زبان شیرینی و انتهای آن تلخی)

۱۳. برای طعم قهوه زبانی مخصوص وجود دارد

انجمن تخصصی قهوه در آمریکا نموداری از طعم و عطر تهیه کرده است تا افرادی که قهوه را بو می‌دهند از آن به‌عنوان مرجعی برای ارزیابی نقص و ویژگی‌های قهوه‌های خاص مد نظرشان  استفاده کنند. 

۱۴. اسپرسو به‌معنای فوری نیست

اسپرسو

کلمه‌ای که از زبان لاتین می‌آید و به‌معنای "to press out" یا با فشار خارج شدن است و اگر نمی‌خواهید طرفداران پرو پاقرص قهوه را عصبانی کنید، هرگز نگویید اکسپرسو!

۱۵. اسپرسو نسبت به قهوه‌ی دم کرده کافئین کمتری دارد

طبق آمار سایت coffee chemistry  یک فنجان۲۲۷ گرمی (۸ اونسی ) از قهوه در حدود ۲.۳ برابر بیشتر ازشات ۲۷ گرمی (۱ اونسی) از اسپرسو کافئین دارد. بله درست است که از لحاظ حجم دارای کافئین بیشتری است اما به‌دلیل کوچک بودن شات اسپرسو کافئین کمتری وارد بدنتان می‌شود.

۱۶.مرحله‌ی آسیاب کردن قهوه یکی از مراحل تخصصی در پروسه‌ی تولید آن است

قهوه‌ی آسیاب شده  زودتر از دانه‌ی قهوه عطر و طعم خود را از دست می‌دهد. بنابراین اگر به‌دنبال تهیه بهترین نمونه هستید، دانه‌ی کامل را خریداری کنید و در خانه آسیاب کنید.  خیلی مهم است که اغلب کافی‌شاپ‌ها هزاران دلار را برای یک دستگاه آسیاب خوب هزینه می‌کنند به این منظور که مطمئن شوند که دانه‌ها درست و دقیق آسیاب می‌شود.

۱۷.قهوه در عرض دو دقیقه، ۷۰ درصد از طعم خود را از دست می‌دهد

بر طبق اداره‌ی استانداردهای قهوه، این نوشیدنی پس از ۱۵ دقیقه کهنه می‌شود.

منبع: thrillist

مطالب مرتبط:

دیدگاه