۸ مکان شگفت انگیزی که باور نمی کنید واقعی باشند

حمیده کریمی | پنجشنبه, ۲۴ دی ۹۴ ساعت ۰۹:۱۴

شاید فکر کنید دنیای فانتزی و شگفت‌آوری که در فیلم‌های علمی‌تخیلی می‌بینید یا در داستان‌های فانتزی می‌خوانید، بسیار دور از ذهن و غیر واقعی به نظر می‌رسند. اما همین دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم هم می‌تواند عجیب‌و‌غریب باشد. مکان‌هایی در این عالم خاکی وجود دارند که ممکن است تخیلی به نظر برسند اما واقعی هستند. برای آشنایی با ۸ مکان شگفت‌انگیز و عجیب در دنیا با کجارو همراه باشید.

در جهان اطراف ما مناظر شگفت‌انگیزی وجود دارند که واقعی به نظر نمی‌رسند. انگار بخشی از یک فیلم تخیلی هستند که به حقیقت پیوسته‌اند؛ یک جنگل مسحور‌کننده، یک منظره‌ی آینده‌نگرانه با معماری‌های عجیب و زمین‌هایی بایر که بیشتر به ویران‌شهر شباهت دارند.

شاید برای همه‌ی ما ممکن نباشد که بار سفر ببندیم و این مکان‌های عجیب‌و‌غریب را از نزدیک ببینیم. اما امروزه به لطف اینترنت می‌توانیم در چند دقیقه به سراسر دنیا سفر کنیم و عجایب دنیا را بشناسیم. در ادامه‌ی این مقاله با ۸ مکان عجیب و غریب از گوشه و کنار دنیا آشنا می‌شویم. مکان‌هایی که هر کدام می‌توانند موضوع خوبی برای ساخت یک فیلم علمی‌تخیلی باشند.

۸. پارک باغ‌های خلیج (Gardens By The Bay) در سنگاپور

باغ‌های خلیج

این پارک شگفت‌انگیز یک پارک طبیعی در سنگاپور است. وقتی به این پارک قدم می‌گذارید، در نگاه اول احساس می‌کنید که به آینده سفر کرده‌اید. احداث این پارک، بخشی از برنامه‌های دولت برای تبدیل سنگاپور از یک باغ‌شهر به "شهری درون باغ" است. این آینده‌نگری‌ها به ساخت این پارک زیبا و نفس‌گیر منجر شده است.

قسمت‌های مختلف این باغ نیز نام‌هایی شبیه به فیلم‌های علمی‌تخیلی دارند مثلا "جنگل ابر" که بلندترین آبشار سرپوشیده‌ی جهان در آن قرار گرفته است. آبشاری که از یک کوه مصنوعی سرازیر می‌شود. بخش دیگر، "بیشه‌ی اَبَردرخت‌ها" است. مجموعه‌ای شامل آسمان‌خراش‌هایی به شکل درخت و پوشیده از انواع گوناگون گیاهان که یک رستوران نیز در آنها وجود دارد.

باغ‌های خلیج

باغ‌های خلیج

۷. شهر Rjukan، نروژ

 شهر Rjukan، نروژ

نزدیک به صد سال، اهالی این شهر در سایه زندگی می‌کردند.

از آنجایی که این شهر در دره‌ای عمیق ساخته شده، بیشتر از نیمی از ایام سال، اهالی این شهر، رنگ آفتاب را نمی‌بینند و همواره در گرگ و میش زندگی می‌کنند. برای مدت‌های طولانی، تنها راه استفاده از تابش آفتاب این بود که اهالی، سوار تله‌کابین شوند و بالای یکی از کوه‌های اطراف بروند.

در سال ۲۰۱۳ هنرمندی به نام Martin Anderson از این شهر بازدید کرد و تصمیم گرفت تا آفتاب را به دره هدایت کند. او با ساختن و قرار دادن آینه‌های بزرگ و آفتاب‌یاب (heliostat) بر روی یکی از کوه‌های اطراف، سبب شد که اشعه‌ی آفتاب به داخل دره و اهالی آن بتابد.

حالا یک دولت ظالم را تصور کنید که کنترل این آینه‌ها را به دست بگیرد و از این طریق، اهالی را به انجام خواسته‌های خود مجبور کند. سپس شورشی میان ارتش نور و ارتش سایه‌ها برای به دست گرفتن کنترل نور، در خواهد گرفت. فیلم هیجان‌انگیزی نیست؟

 شهر Rjukan، نروژ

 شهر Rjukan، نروژ

۶. جزیره‌ی میمون‌ها، لیبریا

جزیره‌ی میمون‌ها

جزیره‌ای در وسط رودی در لیبریا وجود دارد که اهالی آن منطقه، هرگز به آنجا پا نمی‌گذارند. این مکان جزیره‌ی میمون‌ها نام دارد و شامپانزه‌ها در آن تاخت‌و‌تاز می‌کنند. همه‌ی میمون‌ها زمانی به بیماری‌های واگیردار مبتلا بودند چرا که از آنها در دهه‌ی ۷۰ برای پیدا کردن درمان بیماری‌های نظیر هپاتیت، استفاده می‌شد.

شاید این سوال برایتان پیش آمده که این شامپانزه‌ها چرا در جزیره مانده‌اند؟ حقیقت این است که شامپانزه‌ها قادر به شنا کردن نیستند و از آنجایی که این جزیره کاملا با آب احاطه شده است بهترین مکان برای نگه‌داری آنها است. این روش، بهتر از نگه‌داری آنها در قفس است.

فیلم سیاره‌ی میمون‌ها (Planet of the Apes) نیز با الهام از این جزیره ساخته شده است.

میمون‌هایی که ساکنان اولیه‌ی این جزیره بودند توسط تعدادی از اهالی مراقبت می‌شدند و در واقع این عده برای میمون‌ها غذا و دارو می‌بردند. میمون‌ها نیز نسبت به غریبه‌ها رفتار خشونت‌آمیزی نشان می‌دادند. البته احتمال می‌رود که بسیاری از این میمون‌ها اکنون بهبودی پیدا کرده‌اند و دیگر بیمار نیستند اما هنوز اطمینانی در این‌باره وجود ندارد.

پس باید دعا کنیم که میمون‌های این جزیره، شنا یاد نگیرند.

جزیره میمون ها

جزیره‌ی میمون‌ها

۵. مجتمع مسکونی Habitat ۶۷، مونترال

مجتمع مسکونی Habitat ۶۷

این مورد علاوه بر عجیب بودن، یک اسم مناسب علمی‌تخیلی هم دارد؛ زیستگاه ۶۷.

این مجتمع مسکونی که در مونترال کانادا واقع شده، به عنوان یک تجربه‌ی معماری در نمایشگاه جهانی اکسپو ۶۷، ساخته شده است. این بنا، ترکیب نامتوازنی از جعبه‌های پیش‌ساخته‌ی بتنی است که به طور اتفاقی و نامرتب روی همدیگر قرار گرفته‌اند. در واقع، این مجتمع، به شکل زاغه‌هایی فوق مدرن طراحی شده‌اند.

هدف از ساخت این مجتمع این بود که هم از مزایای ساختمان‌های بلند استفاده شود و هم ساختمان‌ها ظاهر روستایی و ساده‌ی خود را حفظ کنند. گرچه ظاهر این ساختمان به پروژه‌های نیمه‌کاره و متروکه شباهت دارد اما عده‌ی زیادی در این مجتمع سکونت دارند. علی‌رغم ظاهر بروتالیست، داخل این خانه‌ها زیبا هستند. به علاوه این خانه‌ها بسیار ارزان هستند.

شاید بد نباشد که فرانسوی یاد بگیرید و به این منطقه نقل مکان کنید.

مجتمع مسکونی Habitat ۶۷

مجتمع مسکونی Habitat ۶۷

۴. کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Família)، بارسلون

 کلیسای ساگرادا فامیلیا

کلیسای کاتولیک ساگرادا فامیلیا، یک کلیسای نیمه‌کاره است که توسط معمار اسپانیایی آنتونیو گائودی طراحی شده است. برای معماران، این بنای باشکوه ترکیبی از معماری گوتیک و فرم‌های منحنی هنر نو (آرت نووُ Art Nouveau) است اما برای بقیه بیشتر به خانه‌های ارگانیک فیلم‌های علمی‌تخیلی شباهت دارد.

فرض کنید گونه‌های نادر و تکامل‌یافته‌ای از موریانه‌ها این بنا را با ترکیبی از شن و ماسه و بزاق دهان خود ساخته‌اند.

ساخت این بنا هنوز به پایان نرسیده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۶ در صدمین سالگرد مرگ معمارش، به پایان برسد.

کلیسای  ساگرادا فامیلیا

 کلیسای ساگرادا فامیلیا

۳. رود قرمز رنگ (Rio Tinto)، اسپانیا

رود قرمز رنگ (Rio Tinto)

در نگاه اول شاید فکر کنید که این عکس‌ها به سیاره‌ی دیگری تعلق دارند، یا در فتوشاپ دستکاری شده‌اند. اما این طور نیست. این رود قرمز‌رنگ در اسپانیا قرار دارد و این رنگ قرمز آن به خاطر یک آلودگی قدیمی است.

این رود در کنار یک معدن قدیمی واقع شده که بیشتر از پنج هزار سال محل استخراج فلزاتی نظیر مس، نقره و طلا بوده است و به نظر می‌رسد که همین امر، موجب تغییر رنگ رود شده است. رنگ قرمز این رود نیز به خاطر وجود مقدار زیادی آهن است که در آب اسیدی این رود، حل می‌شود.

این منطقه علی‌رغم ظاهر نامهربانش، توجه دانشمندان ناسا را به خود جلب کرده است. آنها حدس می‌زنند که شرایط این رود بسیار شبیه به رودهای زیرزمینی فرضی است که در مریخ جریان دارند. این دانشمندان از این رود استفاده کرده‌اند تا بفهمند زندگی در مریخ چگونه است. شاید جواب این سوال این باشد: وحشتناک، متعفن و پر از باکتری‌های بی‌هوازی.

رود قرمز رنگ (Rio Tinto)

رود قرمز رنگ (Rio Tinto)

۲. جنگل خمیده در لهستان

جنگل خمیده

شاید فکر کنید که این جنگل از دل مجموعه داستان‌های فانتزی His Dark Materials بیرون آمده است. اما این جنگل عجیب‌و‌غریب در لهستان قرار دارد. درختان این جنگل، اشکال عجیب و غریبی دارند، همه‌ی آنها پس از اینکه از زمین سر بر آورده‌اند، به یک سمت خمیده شده سپس به سمت بالا رشد کرده‌اند.

دلیل علمی این پدیده همچنان به شکل یک راز باقی مانده است و کسی نمی‌داند چه نیرویی موجب این تغییر شکل در درختان شده است. عده‌ای معتقد هستند که این خمیدگی درختان ممکن است کار بشر باشد. انسان‌ها سبب شده‌اند که درختان به این شکل رشد کنند تا چوب آنها برای ساخت قایق مناسب باشد.

فرضیه‌ی خوبی به نظر می‌رسد اما هنوز هیچ کس نمی‌داند که انسان‌ها به چه وسیله‌ای توانسته‌اند این تغییر را ایجاد کنند.

جنگل خمیده

جنگل خمیده

۱. شهر بازی Six Flags، نیواورلئان

شهر بازی Six Flags

این شهر بازی در سال ۲۰۰۵ و پس از طوفان کاترینا، تعطیل شد. اکنون بقایای این پارک رو به ویرانی رفته است و این مکان را به لوکیشنی مناسب برای فیلم‌های ترسناک و آخرالزمانی تبدیل کرده است.

خراب کردن این پارک برای صاحبان آن گران تمام می‌شد از این رو آنها پارک را رها کردند و این شهر بازی از زمان طوفان کاترینا، دست نخورده باقی مانده و توسعه نیافته است. آینده‌ی این مکان نیز نا‌مشخص است. احتمال دارد که در آینده به یک مرکز خرید تبدیل شود.

شهر بازی Six Flags

شهر بازی Six Flags

منبع: What Culture

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه