حق آبه محیط زیست تالاب هامون از چاه نیمه ها رهاسازی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
حق آبه محیط زیست تالاب هامون از چاه نیمه ها رهاسازی شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت حق آبه محیط زیست تالاب هامون بر اساس برنامه قبلی از ۱۷ شهریور از آبهای ذخیره شده در چاه نیمه های سیستان رهاسازی شده است.
سعید محمودی گفت:
بر اساس مصوبه شورای آب، کشاورزی و منابع طبیعی سیستان که اواخر مرداد ماه گذشته با حضور فرمانداران پنج شهرستان و مردم محلی در شهرستان نیمروز برگزار شد، مقرر شد هر سه ماه یک بار حق آبه محیط زیست در تالاب هامون رهاسازی شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به پیگیری‌های زیاد این مجموعه برای تحقق حق آبه محیط زیست تالاب هامون گفت:
در مرحله نخست اجرای این مصوبه از ۱۷ شهریور ۱۵ میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه ها در این تالاب رهاسازی شد.
محمودی افزود:
هم اینک با جریان پیدا کردن آب در مناطق مختلف تالاب هامون از جمله اطراف کوه خواجه علاوه بر اهداف زیست محیطی، کشاورزان و دامداران منطقه نیز انگیزه ای مضاعف برای فعالیت پیدا کرده اند.
وی با تاکید بر تاثیرگذار بودن رهاسازی این حق آبه در بهبود وضعیت زیست محیطی و کشاورزی منطقه تصریح کرد:
مردم سیستان تا هر زمانی که این آب تبخیر نشود با عشق و علاقه به فعالیت های کشاورزی و دامداری می پردازند و حتی تعدادی قایق تفریحی نیز در این محدوده قابل مشاهده است.
وی گفت:
مرحله بعدی رهاسازی حق آبه زیست محیطی تالاب هامون از چاه نیمه ها معادل ۱۵ میلیون مترمکعب در آبان امسال خواهد بود.
تالاب بین المللی هامون به عنوان یکی از دریاچه های کویری و بیابانی شرق کشور متشکل از سه قسمت هامون پوزک در شمال شرق، هامون صابوری در شمال و شمال غرب و هامون هیرمند در غرب و جنوب غرب منطقه سیستان واقع شده است. پیش از بروز بحران خشکسالی و در سال های پر آبی به ویژه در فصل بهار بعد از جاری شدن سیلاب رودخانه هیرمند و انشعابات آن، سه هامون به یکدیگر اتصال پیدا می کردند که در ۱۷ سال گذشته به دلیل خشکسالی این امر محقق نشده است. تالاب بین المللی هامون از سه تالاب یادشده به گستره تقریبی پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع تشکیل شده که از این گستره حدود سه هزار و ۸۶۰ کیلومتر مربع (در مواقع پرآبی) در محدوده سرزمین ایران قرار دارد و بقیه آن در خاک افغانستان است. سیستان با پنج شهرستان هیرمند، زابل، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و ۲۰۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان واقع شده و ولایت نیمروز افغانستان همسایه است. منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه