۱۰ شهر و دهکده‌ تاریخی و چشم‌ نواز فرانسه

مریم اصلانی
مریم اصلانی جمعه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
۱۰ شهر و دهکده‌ تاریخی و چشم‌ نواز فرانسه

اسم فرانسه که به میان می‌آید، انقلاب را به خاطر می‌آوریم، ناپلئون بناپارت را، فروریختن دیوارهای زندان باستیل، زیبایی بی اغراق عروس شهرهای اروپا و البته برج تماشایی ایفل. اما فرانسه تاریخی پربار و معماری تحسین برانگیز هم دارد. بناهایی که در شهرها و دهکده‌های کوچک و بزرگ آن جا خوش کرده و درخششی تماشایی از دوران کهن را به خاطر می‌آورند. این بار مسیر سفر ما از میان تاریخ این کشور عبور می‌کند.

شاید بتوان گفت فرانسه با صدها شهر و دهکده‌ی کوچک و بزرگ تاریخی چراغانی شده است. شهرهایی که هرکدام رنگ و جادوی مخصوص به خود را دارند. دهکده‌هایی سرسبز که با بناهای کهن نشانه گذاری شده و در میان عصری از دوران جدید و قدیم، به جلوه گری مشغولند. جایی طبیعت به دلبری مشغول است و جایی دیگر عمارت‌های سنگی خودنمایی می‌کنند، جایی سنگر دفاع برپاشده و جایی آرامش و سکوت جریان یافته است. village-of-queen-marie-france france-landscape در ادامه به سراغ 10 شهر و دهکده‌ی زیبا و تاریخی این کشور خواهیم رفت که قطعا ارزش توجه و بازدید را داشته و خاطراتی خوش از خود به یادگار خواهند گذاشت. خوشحال خواهیم شد در این سفر هم، همراه ما باشید.

سن مَلو(Saint- Malo)، بریتِنی (Brittany)

شهر بندری سن ملو

سن مَلو، شهر بندری محصور و خوش منظره‌ای است که در کانال مانش (کانال مانش، کانال انگلیسی (English Channel) یا به‌طور خلاصه کانال؛ گستره‌ی آبی است که جنوب انگلستان را از شمال فرانسه جدا می‌کند)،  واقع شده است. این شهر از جمعیت متوسطی برخوردار بوده که در فصل تابستان و با هجوم گردشگران افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. این شهر بندری به‌ویژه در قرون وسطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و رفت و آمد بین رود رِنس (Rance) و دریای شمال را در کنترل کامل خود داشته است. به‌علاوه دزدان دریایی و مسافران همیشگی دریاها اغلب در این شهر اقامت می‌کردند. در کنار تاریخ غنی و معماری چشم‌نواز، طعم بی‌نظیر خوراک‌های دریایی این منطقه، نقشی مهم در جذب گردشگران داشته و شاید به همین دلیل است که این شهر بیشترین تمرکز رستوران‌ها را در قاره‌ی اروپا به خود اختصاص داده است. به هر حال این ویژگی یک شهر بندری است که می‌توان طعم واقعی و اصیل موهبت‌های دریایی را در آن مزه مزه کرد.

saint-Malo-port arrivee_saint-malo Top-10-French-Saintmalo-3 Top-10-French-Saintmalo-2 Top-10-French-Saintmalo-1


اِسپیلِت (Espelette)

Top-10-French-Espelette-4

خصوصیت اصلی این منطقه قلعه‌ی زیبا و خانه‌های متفاوتی است که در نوع خود بی‌نظیر و تماشایی هستند. فلفل قرمز تند، به‌نوعی نماد و سمبل این ناحیه است که درخشش سرخ رنگ آن به‌خوبی با معماری و چشم اندازهای این منطقه عجین شده است. اگر سری به این شهر بزنید، با هزاران ریسه‌ی فلفلی مواجه می‌شوید که بیرون منازل آویزان شده‌ تا زیر نور آفتاب خشک شوند. بعداً این فلفل‌های خشک شده به پودر فلفل قرمز تندی تبدیل می‌شوند که محصول اصلی این منطقه است. در سفری به این شهر هم می‌توان پودر خالص فلفل قرمز تهیه کرده و هم در جشنواره‌ای که در آخرین یکشنبه ماه اکتبر برگزار می‌شود، شرکت کرد.  

Top-10-French-Espelette-1 Top-10-French-Espelette-2 Top-10-French-Espelette-3


بندر گریمو (Grimaud)، کوت دازوق (Côte d’Azur)، ایالت پرووانس

Top-10-French-Port-Grimaud-1

بی‌شک در فهرست ما، این شهر که در مجاورت دریا ساخته شده، از همه جوان‌تر بوده و شاید بتوان گفت بسیار نوپاست. در واقع این منطقه در دهه‌ی 1960 توسط معمار فرانسوی فرانسیس اسپوری (Francois Spoerry) و با الهام از سبک کانال‌های شهر ونیز بنیان نهاده شد. شاید به همین دلیل است که دارای اسمی مستعار و خاص خود است، ونیز فرانسوی. اگرچه این کلبه‌های ماهیگیری ساحلی این ناحیه هستند که گوی سبقت را از دیگر دیدنی‌های این منطقه ربوده‌اند، اما منطقه سن تروپز (Saint Tropez)خود یک جاذبه‌ی گردشگری تماشایی و بی‌نظیر است. به‌علاوه فروشگاه و بازارهای این منطقه تمامی اسباب و لوازم مورد نیاز برای یک اقامت رویایی در این بهشت زمینی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. این شهر بیش از هر چیز دیگر به‌عنوان یک شهر بندری معرفی شده است. جایی که مالکان قایق‌های تفریحی می‌توانند آسوده خاطر قایق خود را جلوی منزل‌جای دهند. در نتیجه اینجا شاهد ترافیک چندانی نخواهیم بود. امکانات بسیاری در اختیار گردشگران است تا از اقامت خود در بندر گریمو نهایت لذت را برده و لحظاتی فراموش‌نشدنی را تجربه کنند.  

Top-10-French-Port-Grimaud-2 Top-10-French-Port-Grimaud-3 Top-10-French-Port-Grimaud-4 Top-10-French-Port-Grimaud-5


ایوُوآ (Yvoire)، آلپ

Top-10-French-Yvoire-1

اینجا اغلب به‌عنوان یکی از زیباترین دهکده‌های فرانسه شناخته می‌شود که در خط ساحلی دریاچه‌ی جنووا (Geneva) منزل گرفته است. این منطقه‌ی قرون‌وسطایی که در قرن 14 پا گرفته، یکی از خوش منظره‌ترین خیابان‌های جهان را به خود اختصاص داده است. در طول فصل تابستان همه جا مملو از گیاهان، گل‌ها و گلدان‌های خوش و آب و رنگی است که فضارا معطر کرده و لذت تماشای رنگین کمانی از رنگ‌های دلفریب را نصیبت بازدیدکنندگان خوش شانس خود می‌کنند. همین مسئله باعث شده که افراد اغلب ترجیح می‌دهند به‌صورت خود خواسته در پیچ‌وخم این مسیرهای افسون شده گم شوند و در پیاده روی رمانتیک، هیجان‌انگیز و رویایی، لحظاتی را نیز در سرزمین پریان قدم بزنند. باغ حواس پنجگانه (Garden of Five Senses)، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. جایی که منزلگاه صدها گل معطر، میوه‌های خوش و آب و رنگ و مارپیچ‌های افسون شده‌ای  است که هنر، معماری و طبیعت را در هم ادغام کرده و تجربه‌ای منحصربه‌فرد را شکل می‌دهند.

Garden-of-Five-senses Top-10-French-Yvoire Top-10-French-Yvoire-2


کونک (Conques)

Top-10-French-Conques-4

این دهکده‌ی قرون‌وسطایی در حد فاصل دو رودخانه جای گرفته است. خیابان‌های سرسبز و زیبای آن به حدی باریکند که وسائل نقلیه‌ی بزرگ امکان عبور و مرور در آن‌ها را ندارند. به‌طور کلی می‌توان گفت این شهر مینیاتوری در میان اتمسفری از آرامش و جریان سبز طبیعت در صلح و صفا آرمیده است. قدمت ساختمان‌های این منطفه اغلب به قرون وسطی بازگشته و بسیار خوب حفظ و نگهداری شده‌اند. این دهکده با جنگل‌های انبوه و تپّه‌های کوچک و بزرگ احاطه شده است. شاید منظره‌ی امروز این ناحیه درست همان چیزی باشد که قرن‌ها قبل مسافران را شیفته و مفتون خود می‌کرده است.  

Top-10-French-Conques-1 Top-10-French-Conques-2 Top-10-French-Conques-3


کولماخ (Colmar)، آلزاس (Alsace)

Top-10-French-Colmar-3

این شهر قدیمی و سبک‌های معماری متفاوتش آن‌چنان جذاب و تماشایی است که به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار فرانسه شناخته می‌شود. می‌توان ساعت‌ها بدون خستگی روی سنگ‌فرش‌های ساده‌ی این شهر قدم زده و واقعه‌ای بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی را که در مرز بین جهان امروز و رنگی از دنیای قدیم شکل گرفته، جشن گرفت. همچنین می‌توان در سوار بر قایق از یک تور تفریحی وگردشی خاطره‌انگیز لذت برد. این کانال‌های دیدنی در تمام شهر گسترده شده‌اند، به همین دلیل این منطقه عنوان "ونیز کوچک" را یدک می‌کشد. خوراک‌ها و نوشیدنی‌ینهای این شهر در نوع خود دلپذیر و مجذوب کننده هستند. به این‌ها اضافه کنید معجونی از سبک‌های معماری مختلف همچون گوتیک، رنسانس، باروک، نئوباروک، کلاسیک و نئوکلاسیک. معجونی شگفت‌انگیز از دوره‌های متفاوت معماری که در یک منطقه متمرکز شده و جادوی معماری در قرون متمادی را یک‌جا  در معرض دید عموم قرار داده‌اند.  

Top-10-French-Colmar-1 Top-10-French-Colmar-2 Top-10-French-Colmar-4 Top-10-French-Colmar-5 Top-10-French-Colmar-6


شامونی مون بلان (Chamonix Mont Blanc)

Top-10-French-Chamonix-2

یک زیبایی دیگر که در سراشیب‌های قلّه‌ی مون بلان جا خوش کرده، جایی مناسب که اسکی‌بازان را با پیست‌های اسکی متعدد خود شگفت‌زده و مجذوب کرده است. اینجا حتی یک پیست با ارتفاع 3.300 متری نیز وجود دارد. به‌علاوه به‌دلیل ارتفاعات متعدد، یک چشم‌انداز متفاوت و رویایی پیش چشم بازدیدکنندگان گشوده شده است. همچنین می‌توان از ورزش پاراگلایدینگ بر فراز جنگل‌های سرسبز لذت برد. درمجموع هر امکانی که عاشقان هیجان و ارتفاع در پی آن باشند، در این شهر فراهم شده است. اینجا یکی از بهترین مناطق اروپا برای اسکی بازی است که درهای آن تمام طول سال به روی آن‌ها باز بوده و به بهترین شکل ممکن به خدمت رسانی مشغول است. یک تجربه‌ی متفاوت که ارزش یک بار امتحان شدن را دارد.  

Top-10-French-Chamonix-1 Top-10-French-Chamonix-3


کاخکاسون (Carcassonne)

Top-10-French-Carcassonne-1

باز هم یک شهر قرون‌وسطایی دیگر که بیش از هر چیز دیگر بابت قلعه و استحکامات نظامی بی‌نظیری به خود میبالد که در قرن 19 مجدداً نوسازی شده‌اند. حتی گفته می‌شود که یکی از برج‌های این قلعه درقرن سیزدهم به‌عنوان دادگاه تفتیش عقاید کاتولیک مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این شهر بی‌شک یکی از معروف‌ترین و در عین حال دوست داشتنی‌ترین شهرهای نظامی است که سالانه میزبان 3 میلیون گردشگر وبازدید کننده از اقصی نقاط جهان است.  

Top-10-French-Carcassonne-2 Top-10-French-Carcassonne-3 Top-10-French-Carcassonne-4


گوقد (Gordes)، پرووانس

Top-10-French-Gordes-4

اینجا باز هم شاهد حضور پرصلابت استحکامات نظامی هستیم که بر فراز تپّه‌ها جای گرفته‌اند. مدافعانی سنگی برای قرون متمادی مردم را از حمله‌ی بی‌امان مهاجمان در امان نگاه داشته‌اند. امروزه این شهر باستانی میزبان جشنواره، مراسم و بازارهای متعددی است که چهره‌ای دیگر از این جنگجوی پیر رابه نمایش می‌گذارند. جنگاوری که در گذر ایام جوشن سنگی خود را همچنان با اقتدار حفظ کرده و آن را با نشان‌های افتخار بی‌شماری آذین بسته است. در کنار چشم‌اندازی از معماری باستان، منویی متنوع از خوراک‌ها و نوشیدنی‌های محلی، رستوران‌های خیال‌انگیز و گشت و گذاری در تاریخ، دیگر پیشنهادها وسوسه انگیزی هستند که پیش روی بازدیدکنندگان قرار دارند.  

Top-10-French-Gordes-1 Top-10-French-Gordes-2 Top-10-French-Gordes-3


اَوینیو(ن) (Avignon)

Top-10-French-Avignon-4

اَوینیون، یکی از شناخته شده‌ترین بخش‌های باستانی فرانسه است که در جنوب شرقی این کشور قرار گرفته است. گفته می‌شود که این شهر در قرن 6 پیش از میلاد تأسیس شده است. به همین دلیل این جواهر تاریخی باشکوه در فهرست میراث فرهنگی یونسکو جای داشته و تحت حفاظت قرار گرفته است. کاخ زیبایی که در این شهر قرار گرفته، منظره‌ای متفاوت و چشم‌نواز داشته و از دور دست‌ها نیز قابل‌مشاهده است. هر ساله میلیون‌ها گردشگر از این منطقه بازدید کرده و ضمن سفری به درازای تاریخ در میان مناظر قدیمی و ساختمان‌های باستانی، از گشت و گذار روی رودخانه نیز لذت می‌برند.  

Top-10-French-Avignon-3 Top-10-French-Avignon-1 Top-10-French-Avignon-2

سفر ما در همین نقطه به پایان رسید. امیدوارم شما هم از این گشت و گذار تاریخی لذت برده باشید. فراموش نکنید با نظرات و پیشنهادها سازنده‌ی خود، کجارو را در مسیر پیشرفت یاری کنید.

منبع Placestosee

مطالب مرتبط:

دیدگاه