مناسب ترین کشورهای جهان برای مهاجرت (قسمت سوم)

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
مناسب ترین کشورهای جهان برای مهاجرت (قسمت سوم)

از گذشته‌های دور تاکنون همواره افرادی برای بهبود شرایط زندگی خود اقدام به مهاجرت کرده‌اند. اما بهترین کشورها برای مهاجرت کدام کشورها هستند؟

مهاجرت شاید به‌اندازه تاریخ بشر قدمت داشته باشد و در حال حاضر، افراد زیادی برای ادامه تحصیل، بهبود شرایط زندگی، فرصت شغلی بهتر و دلایل مشابهی سودای مهاجرت را در سر دارند. در این رابطه تعدادی از کشورها به‌دلیل برخورداری از استاندارهای بالا در موارد یاد شده گزینه‌های بهتری نسبت به سایر کشورها محسوب می‌شوند.

۳. آلمان

Wolken_ueber_Passau_1

شرایط بد اقتصادی و رکود در اروپا منجر به تقویت موضع احزاب دست راستی افراطی و گسترش احساسات ضد مهاجرت در سراسر اروپا از فرانسه تا مجارستان شده است. ولی آلمان، همچنان در شرایط اقتصادی مناسبی به سر می‌برد، و خیل مهاجران از سراسر اروپا و خارج از این قاره به این کشور سرازیر شده‌اند. مهاجرت به آلمان مزایایی چون کار مدرن، بازدهی کار بالا و لذت بردن از غذاهای خوشمزه آلمانی را به‌همراه دارد. به‌ علاوه هنگامی‌که به آلمان مهاجرت کنید و شهروندی این کشور را بگیرید، می‌توانید به‌ راحتی به جایجای کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنید و فرهنگ‌ها و اقلیم‌های گوناگون قاره اروپا را تجربه کنید.

890px-City_hall_frankfurt_hesse_germany

نرخ جرم و جنایت در آلمان با بیش از هشتاد میلیون جمعیت و جامعه بزرگی از مهاجران، به‌طور حیرت‌انگیزی حتی از نیوزلند، کشوری به دور از آشفتگی‌های قاره‌های اروپا و آمریکا، هم کمتر است.  به‌ازای هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر آلمانی تنها ۰٫۸ نفر به قتل می‌رسد. ۴۱ میلیون از جمعیت آلمان را زنان و ۳۹ میلیون باقی‌مانده را مردان تشکیل می‌دهند.  جمعیت زیر ۱۸ ساله‌های آلمان حدود ۱۵٫۷٪ کل جمعیت است. ۱۴٫۱ درصد از جامعهٔ آلمان ۱۸–۲۹ سال سن دارند، ۲۸٫۲ درصد جمعیت ۳۰–۴۹ ساله هستند و ۵۰–۶۴ ساله‌های این کشور ۲۰٫۸ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند. ۲۱٫۲ درصد درصد جمعیت نیز بالای ۶۵ سال سن دارند.

بیشتر بخوانید:

از لحاظ فضای آموزشی نیز، آلمان که اولین مهدکودک‌های جهان را به دنیا عرضه کرد، امروزه و به‌ گونه‌ای روز افزون به یکی از بهترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی دانشجویان بین‌المللی حتی به زبان انگلیسی (و نه آلمانی) تبدیل‌ شده است. دانشگاه‌های دولتی آلمان شهریه دریافت نمی‌کنند و  بسیاری از اساتید آلمانی معتقد هستند، درک صحبت‌های زبان انگلیسی دانشجویان بین‌المللی زبان انگلیسی از لهجه‌های یورکشایر (Yorkshire)، ناحیه‌ای در شمال انگلستان، و آمریکایی آسان‌تر است. البته شهریه دانشگاه‌های خصوصی آلمان بسیار بالا است و با شهریه دانشگاه‌های آمریکایی برابری می‌کند. با وجود تحصیل رایگان و خدمات رفاه و سلامت همگانی که در آلمان وجود دارد، نکته منفی در مورد این کشور نرخ بالای مالیات نهایی پرداختی است که رقمی در حدود ۴۵% است.

640px-Germany_Luebeck_Burgtor_with_bridge

حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت مشغول به کار هستند، از این تعداد ۵۳٫۲ درصد مرد و ۴۶٫۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. حدود ۲٫۱ میلیون نفر نیز در آلمان فاقد کار هستند و نرخ بیکاری بین افراد (۱۵–۷۴ ساله) ۵٫۱ درصد است.  ورزش ملی (اما غیررسمی) آلمانی‌ها فوتبال است که در طی سال‌های اخیر موفقیت دوچندانی کسب کرده است. به‌ طور سنتی آلمانی‌ها شعار ملی مشخصی نداشته‌اند. اما شعاری که امروزه بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده اتحاد، عدالت و آزادی (Unity, Justice, and Freedom)  (و به آلمانی Einigkeit und Recht und Freiheit)  است که در کشوری با این حجم گوناگونی بسیار جالب به نظر می‌رسد.

640px-7_of_10_-_Lake_Titisee,_Black_Forest_-_GERMANY

مهاجران ترک در آلمان برای همه شناخته شده‌اند و بزرگ‌ترین اقلیت موجود در آلمان را تشکیل داده‌اند. به‌طوری که یک‌ پنجم کل مهاجرانی که در آلمان حضور دارند، از ترکیه آمده‌اند. سایر کشورهای اروپایی که مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر آن‌ها است، منبع بعدی مهاجرت به آلمان را تشکیل می‌دهند.

2729088983_7c457f5641_z

بالاترین میزان حضور اتباع خارجی در ایالت‌های هامبورگ، هسن، برلین و بادن-وورتمبرگ است. اتباع خارجی در ایالت‌های جدید کمتر از ۲ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند. حدود ۱۹ درصد جمعیت آلمان، از خانواده‌های مهاجر هستند یا خود مهاجر بوده‌اند. هامبورگ بالاترین میزان مهاجران را به خود اختصاص داده است. جمعیت مهاجران این ایالت به نسبت کل جمعیت حدود ۳۰ درصد است.  

۲. استرالیا

Melbourne_yarra_twilight

مهاجرت به استرالیا مزایایی چون دریافت یارانه برای یادگیری زبان، حمایت شغلی، پشتیبانی درزمینه درمان و سلامت، گشت‌وگذار در طبیعت شگفت‌انگیز این قاره و دیدن کانگوروها و کوالاها را به‌همراه دارد. اگرچه زندگی در سرزمین آفتاب ملایم و مزایای بزرگ هزینه‌بر است (استرالیا یکی از گران‌ترین کشورهای جهان است)، اما می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید با کار در این کشور پول لازم برای خرج کردن را به دست می‌آورید. استرالیا چند سالی است به خاطر برخورد با مهاجران غیرقانونی در صدر اخبار مهاجرت قرارگرفته است، اما اگر فکر سفر با قایق‌های غیرقانونی را از سر بیرون کنید و  از راه صحیح و قانونی اقدام به کنید، استرالیا یکی از بالاترین استانداردهای زندگی را برایتان فراهم می‌آورد.

640px-Sydney_Australia_6

استرالیا با کسب رتبه یازدهم از سازمان شفافیت بین‌المللی، یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تجارت و فعالیت اقتصادی است. آمار جرم و جنایت در این کشور پایین است و نرخ قتل به‌ازای هر ۱۰۰,۰۰۰ استرالیایی تنها ۱٫۱ نفر است که این تعداد از  نرخ قتل در کشورهای مهاجرپذیری چون کانادا و آمریکا پایین‌تر است. در امتداد سواحل شمالی نیو ساوت ولز (New South Wales) و کوئینزلند جنوبی (southern Queensland)، بالاترین میزان جرم و جنایت رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

در میانه شهر سیدنی و بریزبن (Brisbane)  که مزارع زغال اخته، ماهیگیری و گردشگری بیشترین رونق را  به آن بخشیده است، بندر کاف (Coff’s Harbour) خطرناک‌ترین شهر این ناحیه محسوب می‌شود. اگرچه از نظر مردم استرالیا این شهر دارای بهترین آب و هوا برای زندگی است، اما نرخ جرم و جنایت آن را نمی‌توان انکار کرد. استرالیا روی تجارت، آموزش‌های فنی و تحصیلات دانشگاهی سرمایه‌گذرای و توجه خاصی دارد، با این حال شهریه دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان بین‌المللی به‌هیچ‌وجه ارزان نیست. برای مثال شهریه سالانه تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور به حدود ۲۵,۰۰۰ دلار آمریکا می‌رسد. نرخ مالیات نهایی پرداختی در استرالیا نیز همانند آلمان در حدود ۴۵ درصد است.

640px-Sydney_Opera_House_Australia

جمعیت استرالیا در سرشماری ژوئیه (۲۰۰۸)  ۲۰,۰۰۷,۳۱۰ نفر و با تراکم نسبی ۶٫۲ نفر در هر کیلومتر مربع بوده است. این کشور یکی از پایین‌ترین میزان تراکم در جهان را دارا است. کرانه جنوب شرق این کشور تراکم جمعیتی بیشتری نسبت به سایر نقاط دارد. یک‌سوم جمعیت کشور در ایالت نیو ساوت ولز و یک‌چهارم دیگر در ایالت ویکتوریا به سر می‌برند.

640px-Vineyards_in_Barossa_Valley,_South_Australia,_1987

میانگین نرخ رشد جمعیت در سال ۱٫۲۲۱ نفر است. فوتبال اسکاتلندی (Gaelic Football) که با توپ راگبی و زمینی بزرگ‌تر از زمین کریکت برگزار می‌شود، ورزش ملی استرالیایی‌ها است.  شعار ملی استرالیایی‌ها، استرالیای پیشرفته است که از سرود ملی آن‌ها باشد تا استرالیای زیبا ترقی کند، برگرفته شده است. اگرچه بسیاری از استرالیایی‌ها به ریتم خسته‌کننده و خواب‌آور این سرو معترض‌ هستند اما همچنان احترام زیادی برای آن قائل هستند.

640px-National_Museum_of_Australia_January_2012

استرالیا که تا قرن نوزدهم میلادی مستعمره بریتانیا بود، هنوز هم بزرگ‌ترین جامعه مهاجرانش را انگلیسی‌ها تشکیل می‌دهند. تا سال ۱۹۷۳ میلادی قوانین مهاجرت استرالیا که از آن به‌عنوان سیاست مهاجرت سفید White) Australia policy)  یاد می‌شد، به بریتانیایی‌ها اجازه می‌داد تا پس از اقامت کوتاهی در استرالیا، حق شهروندی این کشور را دریافت کنند. علاوه بر آن تنها شهروندان کشورهای اروپایی اجازه مهاجرت به این کشور را داشتند. با لغو این قانون، اجازه مهاجرت به شهروندان تمامی کشورها اعطا شد. با این حال بیشتر جمعیت مهاجران استرالیا را بریتانیایی‌ها و نیوزلندی‌ها تشکیل می‌دهند. جمعیت ایتالیایی‌ها، هندی‌ها و چینی‌ها نیز بالای ۲۰۰,۰۰۰ نفر است.

۱. کانادا

Spray-River

ممکن است کمی مغرضانه به نظر برسد، اما باید گفت کانادا مناسب‌ترین کشور دنیا برای مهاجرت است. مهاجرت بخشی از فرهنگ کانادا است و مهاجران به‌سرعت عضوی از جامعه کانادا می‌شوند. دو شهر ونکوور و تورنتو کانادا در میان شش شهر با بیشترین تنوع فرهنگی در جهان قرار گرفته‌اند و کانادا رتبه اول سلامت و بهداشت را در جهان دارا است. اگرچه کانادا کشور سردی است و زندگی در مناطق روستایی آن چنگی به دل نمی‌زند، اما یکی از بالاترین استانداردهای زندگی و بهترین خدمات اجتماعی مختص این کشور است.

Peggys_Cove_Harbour_01

در بیشتر رتبه‌بندی‌ها کانادا را می‌توان جایی در حوالی رتبه استرالیا پیدا کرد. برای مثال، کانادا از سازمان شفافیت بین‌المللی رتبه دهم را گرفته و نرخ قتل در این کشور که از هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر تنها ۱٫۶ است که از این نظر بیشتر به استرالیا شباهت دارد. پس شهر کبک، گوئلف و باری (Guelph, and Barrie) ، تورنتو امن‌ترین شهر کانادا تلقی می‌شود. دو شهر رجینا و ساساکاچون از سایر شهرهای کانادا ناامن‌تر هستند و میزان جرم و جنایت در شهرهایی چون  کلونا (Kelowna)، ونکوور، ادمونتون (Edmonton)، برنتفورد (Brantford) و وینیپگ  (Winnipeg) بالاتر از میزان متوسط کانادا است.

640px-Vancouver_ib

از لحاظ آموزشی دانشگاه‌های این کشور در هر سه رده فدرال، ایالتی و محلی بودجه دریافت کرده و مدیریت می‌شوند. اما شهریه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان بین‌المللی بالاتر از شهروندان کانادا است. نرخ نهایی مالیات بر درآمد در کانادا ۲۹ درصد است. جمعیت کانادا بر طبق آخرین گزارش اداره آمار کانادا، بیش از ۳۵ میلیون نفر است. حدود چهارپنجم مردم کانادا در شهرهایی که کمتر از ۱۵۰ کیلومتر تا مرزهای آمریکا فاصله دارند، زندگی می‌کنند. زبان فرانسه زبان مادری حدود ۶٫۶ میلیون کانادایی است. بیشتر فرانسوی‌ زبانان در استان کبک زندگی می‌کنند. اما در حدود ۱ میلیون نفر از آن‌ها در استان‌های دیگر کانادا به سر می‌برند. زبان فرانسوی به‌همراه زبان انگلیسی، دو زبان رسمی در کشور کانادا محسوب می‌شوند.

640px-Toronto_at_Dusk_-a

کانادا که با تولید ناخالص داخلی در حدود ۱٫۷۹ تریلیون دلار در رده یازدهم بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت دارای منابع معدنی غنی، صنایع پیشرفته (همچون خودروسازی، صنایع شیمیایی و نفت، صنایع غذایی، چوب و کاغذ، صنایع معدنی و فلزی و شیلات) و محصولات فراوان کشاورزی (از جمله گندم، دانه‌های روغنی، میوه، سبزیجات و توتون) است.

640px-Cumulus_Clouds_over_Yellow_Prairie2

کانادایی‌ها دو ورزش ملی محبوب دارند. هاکی روی یخ محبوب‌ترین ورزش زمستانی و چوگان سرپهن (Lacrosse) سرگرمی ملی کانادایی‌ها در فصل تابستان است، که تاریخچه آن به سال ۱۸۴۰ میلادی و حضور استعمارگران اروپایی در این کشور باز می‌گردد. ریشه این ورزش به بازی خشن باگاتاوی (baggataway) برمی‌گردد، که صدها نفر در بازی شرکت داشتند. اما شکل مدرن این بازی به دور از خشونت و معمولا در زمین‌های چمن مصنوعی، هاکی یا نواحی بیرون شهر برگزار می‌شود. اگرچه سعی می‌شود از خشونت در این بازی کاسته شود، اما شکل کلی این بازی هنوز هم دوستانه نیست.

640px-Quebec_city

شعار ملی کانادایی‌ها از دریا تا دریا (یا از این کران تا آن کران است) (A Mari Usque ad Mare) است که در سال ۱۹۲۱ برای اولین بار روی لباس ارتش این کشور حک شد. این شعار به‌نوعی تنوع فرهنگی و  وسعت جغرافیایی کانادا که از اقیانوس اطلس تا آرام گسترده شده را یادآور می‌شود. درست مانند استرالیا، بیشتر جمعیت مهاجران به کانادا را بریتانیایی‌هایی تشکیل می‌دهند که از سال‌های دور به این کشور مهاجرت کرده‌اند. با این حال اگر هنگ‌کنگ را هم بخشی از چین به‌حساب بیاوریم، چینی‌ها بزرگ‌ترین جامعه مهاجران به کانادا را تشکیل خواهند داد. سایر مهاجران به کانادا از سراسر جهان گرد هم آمده‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه