۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت پایانی)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم شنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۰
۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت پایانی)
تا چندی پیش برای فراگیری تکنیک‌های عکاسی باید سال‌ها جور استاد می‌کشیدیم و به هر دری می‌زدیم تا به کتابی دست یابیم و هنر عکاسی خود را ارتقاء دهیم. پس از آن تازه اول داستان یادگیری فوت و فن‌های ریز و به قولی فوت کوزه‌گری آغاز می‌شد که فراگیری آن مستلزم صرف سال‌ها تجربه و هزینه بود. اما امروزه به دلیل پیشرفت عکاسی دیجیتال و افزایش امکانات و تنظیمات مختلف، بر‌خلاف تصور عموم عکاسی بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر شده است.
با کمک منبع بسیار فوق‌العاده‌ی اینترنت و دسترسی کم هزینه و حتی رایگان به تکنیک‌های عکاسی و سال‌ها تجربه‌ی عکاسان حرفه‌ای، یادگیری ترفندهای عکاسی بسیار آسان است. با کجارو همراه شوید تا در چند مقاله، ۶۰ فوت کوزه‌گری بسیار مفید را در عکاسی دیجیتال بیاموزید.

مقاله مرتبط:

۵۵- با ترکیب سرعت‌های مختلف شاتر، تصاویر جالب خلق کنید

ترکیب عکس‌های گرفته شده با نوردهی متفاوت در تکنیک HDR بسیار جالب است. حالا نظرتان درباره‌ی ترکیب تصاویر گرفته شده با سرعت‌های متفاوت شاتر چیست؟ این یک تکنیک بسیار مفید و جالب مخصوصا زمان عکاسی در شب است. تصویری که با نور فلش فریز شده را با تصویری که با نور‌دهی طولانی ثبت می‌شود ترکیب کنید. Photography tips این تکنیک در عکاسی مناظر کاربرد دارد. مثلا ابر‌های ثابت شده با سرعت شاتر بالا را با آب محو شده‌ی سرعت شاتر پایین ترکیب کنید.

۵۶- مقداری مخمل سیاه بخرید

مخمل سیاه پشت‌زمینه‌ی مناسبی برای عکاسی سوژه‌های بی‌جان و پرتره است. چرا که برخلاف باقی مواد و جنس‌ها نور را منعکس نمی‌کند و پشت‌زمینه‌ای سیاه و عمیق به وجود می‌آ‌‌ورد. Photography tips پیش از عکاسی تمام ناپاکی و گرد و خاک روی پارچه را تمیز کنید تا وقتتان برای این‌کار در فتوشاپ تلف نشود.

۵۷- با ساخت ابزار نور‌دهی خودتان، صرفه‌جویی کنید

شما می‌توانید با استفاده از کمی فویل آشپزخانه یا کارتن مقوایی، رفلکتور و خنثی کننده‌ی نور درست کنید. یا می‌توانید با چسباندن کمی کاغذ کاهی یا روغنی نیمه‌شفاف بر پشت پنجره، به نورپردازی ایده‌آل برای عکاسی ماکرو برسید. Photography tips حتی می‌شود با یک کارتن مقوایی ساده، نور فلش‌های استودیویی را متمرکز کرد. فقط مراقب باشید این کار را با فلش‌هایی که داغ می‌شوند و لامپ‌های مدلینگ امتحان نکنید!

۵۸- برای تشخیص سریع جزئیات، از ارتباط زنده‌ی دوربین و رایانه بهره ببرید

اگر در استودیو یا خانه عکاسی پرتره می‌کنید، دوربین و رایانه را در زمان عکاسی به هم متصل کنید تا به محض گرفتن هر عکس جزئیات و مشکلاتی که در نمایشگر کوچک دوربین مشخص نیستند را تشخیص دهید. Photography tips برای مثال درست کردن تار موی مدل که بر روی صورتش افتاده در لحظه‌ی عکاسی بسیار سریع‌تر و بهتر از ویرایش آن در فتوشاپ است.

۵۹- کیف دوربین‌تان را تمیز کنید!

شاید این نکته به نظر ترفند خاصی نرسد اما به طور شگفت‌انگیزی مفید و ضروری است. بله تمیز کردن سنسور دوربین بسیار مهم است اما بد نیست گاهی کیف دوربین‌تان را نیز تمیز کنید و با جارو برقی دستی به سرو رویش بکشید. Photography tips با این کار هم لذت استفاده از کیف بیشتر می‌شود و هم دوربین و تجهیزات‌تان دیرتر کثیف می‌شوند. گاهی میزان ناپاکی‌هایی که در کیف جمع‌ می‌شود شما را حیرت‌زده خواهد کرد.

۶۰- برای ارتقاء عکاسی، برای خودتان پروژه‌ تعریف کنید

همه‌ی ما روزی درگیری برای یافتن خلاقیت در عکاسی‌مان را تجربه‌ خواهیم کرد. Photography tips برای افزایش خلاقیت و کیفیت عکاسی‌تان برای خود پروژه‌هایی در آخر هفته‌ها یا حتی با زمان بیشتر یعنی چند هفته‌، ماه یا سال تعریف کنید. سری ۱۰ قسمتی این مقاله به پایان رسید. نظر شما چیست؟ آیا این ترفند‌ها را به کار برده‌اید؟ آیا خود ترفندی را با تجربه، کسب کرده‌اید که فکر کنید برای دیگران مفید است؟ نظراتتان را با دوستان خود در کجارو به اشتراک بگذارید.
منبع: Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه