رنگ‌ پرچم کشورها به چه معناست؟ (قسمت اول)

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰
رنگ‌ پرچم کشورها به چه معناست؟ (قسمت اول)

هر کشور با ترکیبی از رنگ‌های مختلف، نمادی منحصربه‌فرد برای خود و مردمش ساخته است که به‌عنوان هویت آن کشور به شمار می‌رود. اما واقعا پشت این انتخاب رنگ‌ها مفهومی پنهان است یا مردم هر کشور به‌طور تصادفی آن‌ها را کنار هم قرار داده‌اند؟ در این مقاله با کجارو همراه باشید تا معنای هر رنگ را در پرچم چند کشور توضیح دهیم.

بریتانیا: قرمز، سفید و آبی

1280px-Flag_of_the_United_Kingdom

پرچم انگلستان متشکل از صلیب قرمز سنت جورج (قدیس حامی انگلستان)، صلیب سنت پاتریک (قدیس حامی ایرلند) و صلیب ضربدری سنت اندرو (قدیس حامی اسکاتلند) است. با اینکه ویلز نیز جزئی از انگلستان است، اما در پرچم به آن اشاره‌ای نشده است، چراکه ویلز زمان طراحی پرچم، بخشی از خاک انگلیس بود.

کانادا: قرمز و سفید

Flag_of_Canada

مدت زیادی نیست که علامت برگ چنار، روی پرچم رسمی کانادا قرار گرفته است. این پرچم در سال ۱۹۶۵ و پس از بحث‌های طولانی لِستر بی پیرسون (نخست وزیر وقت) طراحی شد. برگ چنار ۱۱ گوشه‌ی پرچم چنان با کانادا عجین است که هر ساله روز ملی کانادا، پرچمی با همین شکل و شمایل ساخته می‌شود.

فرانسه: قرمز، سفید و آبی

2000px-Civil_and_Naval_Ensign_of_France

رنگ سفید پرچم فرانسه نشان‌دهنده‌ی پادشاه بوده و همچنین رنگ خانه‌ی بِربِن (Bourbon) است که تا پیش از انقلاب فرانسه بر این کشور حکمرانی می‌کرد. قرمز و آبی نشان‌دهنده‌ی شهر پاریس هستند؛ این دو رنگ توسط انقلابیونی مورد استفاده قرار گرفته بود که در سال ۱۷۸۹ به‌سمت باستیل روانه شدند.

آلمان: مشکی، قرمز و طلایی

flag-of-germany

وابستگی آلمانی‌ها به این سه رنگ به سال ۱۸۴۰ بازمی‌گردد که پارلمان فرانکفورت مشکی، قرمز و طلایی را به‌عنوان رنگ‌های رسمی آلمان اعلام کرد. گفته می‌شود که این رنگ‌ها نشان‌دهنده‌ی دموکراسی هستند و شکل فعلی پرچم پس از اتحاد دو آلمان معرفی شد.

آمریکا: آبی، قرمز و سفید

united-states-american-flag-HD-wallpaper

از سال ۱۷۷۵ میلادی، ۲۸ شکل مختلف از این پرچم ارائه شده است که هرکدام در تعداد ستاره و خطوط موازی متفاوت هستند. نسخه‌ی امروزی این پرچم از روز استقلال در سال ۱۹۶۰ معرفی شده و دارای ۱۳ خط افقی نشان‌دهنده‌ی ۱۳ مستعمره‌ای است که ادعای استقلال کردند و تبدیل به اولین ایالت‌های عضو اتحادیه شدند و ۵۰ ستاره نشان‌دهنده‌ی ۵۰ ایالت فعلی ایلات متحد‌ه‌ی آمریکا است.

ایران: سبز، سفید و قرمز

Flag_of_Iran

در فرهنگ ایرانی سبز نشان‌دهنده‌ی رشد و شادی، سفید به‌معنای صلح و قرمز متناظر با شجاعت، آتش و عشق است. عبارت "الله اکبر" ۲۲ بار روی این پرچم تکرار شده (۱۱ بار روی قرمز و ۱۱ بار روی سبز) که نماد روز ۲۲ بهمن است. نماد وسط پرچم نیز طراحی زیبایی از کلمه‌ی الله به شمایل گل لاله است.

چین: قرمز و طلایی

Flag_of_the_People's_Republic_of_China

قرمز نشان‌دهنده‌ی انقلاب کمونیستی در چین و پنج ستاره‌ی طلایی و ارتباط آن‌ها نماد اتحاد مردم چین تحت رهبری حزب کمونیست این کشور (CPC) است. جهت ستاره‌ها (چهار ستاره‌ی کوچک‌تر در اطراف یک ستاره‌ی بزرگ) نشان‌دهنده‌ی اتحاد در کنار خوبیِ برتر است.

اتریش: قرمز و سفید

at

اعتبار طراحی این پرچم مربوط به لئوپولد پنجم، دوک اتریش در سال ۱۲۳۰ است. بر اساس افسانه، طراحی این پرچم از روی لباس سفید رزم لئوپولد بود که پس از بازگشت از جنگ به خون آغشته شده بود. هنگامی که وی کمربندش را باز کرد، قسمتی از لباس که زیر کمربند بود، همچنان سفید بود.

یونان: آبی و سفید

Flag_of_Greece

مفهوم ۹ خط نشان‌دهنده‌ی ۹ سیلاب عبارت "آزادی یا مرگ" (به زبان یونانی) و صلیب سفید در گوشه‌ی سمت چپ نشان‌دهنده‌ی مسیحیت اُرتدکس شرقی، مذهب رسمی یونان است. ادامه دارد...

مطالب مرتبط:

منبع boredpanda

دیدگاه