مناسب ترین کشورهای جهان برای مهاجرت (قسمت اول)

عماد جعفری | شنبه, ۳۱ مرداد ۹۴ ساعت ۱۹:۰۰

مهاجرت شاید به‌اندازه تاریخ بشر قدمت داشته باشد. از گذشته‌های دور تاکنون همواره افرادی برای بهبود شرایط زندگی خود اقدام به مهاجرت کرده‌اند. اگر هوای مهاجرت در سردارید و در انتخاب کشور مناسب برای مهاجرت تردید کرده‌اید، با کجارو همراه باشید تا به معرفی مناسب‌ترین کشورها برای مهاجرت بپردازیم و درباره شرایط فرهنگی، اقتصادی و اقلیمی هریک مختصری توضیح دهیم. به یاد داشته باشید در انتخاب کشور مقصد مناسب برای مهاجرات، به شرایط مناسب برای خودتان بی اندیشید و دنباله‌رو دیگران نباشید.

مقاله مرتبط

۹. برزیل

Boa_viagem

برزیل یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیاست. بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور آمریکای جنوبی، با ۱۸۷ میلیون جمعیت پنجمین کشور پرجمعیت دنیاست که به‌دلیل وسعت مساحت سرزمینش با ۲۲ نفر به‌ازای هر کیلومتر مربع یکی از پایین‌ترین تراکم‌های جمعیت دنیا را داراست. کشوری که شعار ملی خود را نظم و پیشرفت قرار داده، اقتصادی در حال‌توسعه و رو به رشد دارد و ازاین‌رو جذب نیروی کار ماهر را بیش‌ازپیش موردتوجه قرار داده است. بر اساس اعلام مجله میامی هرالد، برزیل به‌دنبال جذب ۶ میلیون مهاجر خارجی است، بنابراین اگر هوای مهاجرت در سردارید می‌توانید از همین حالا زبان پرتغالی یاد بگیرید.

640px-Fishing_Village_along_Coast_-_Near_Salvador_-_Brazil

واقعیت تلخی که در مورد برزیل مطرح می‌شود، ترافیک سنگین و وضعیت بد رانندگی در شهرهای بزرگ این کشور، و آمار بالای جرم و جنایت است به‌گونه‌ای که بر اساس آخرین آمار منتشرشده از طرف سازمان ملل متحد از هر ۱۰۰۰۰۰ برزیلی ۲۵/۲ نفر به قتل می‌رسند. اما نقطه امیدواری که باعث شده برزیل در میان یکی از کشورهای مناسب برای مهاجرت دنیا قرار بگیرد این است که این آمار هرساله روندی نزولی را طی می‌کند و علاوه بر آن، بیشتر جرم و جنایات اتفاق افتاده در چند شهر گم نام این کشور یا در مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ رخ می‌دهد و سایر مناطق کشور از امنیت کافی برخوردار است.  نرخ افراد باسواد برزیل در چند دهه گذشته روندی صعودی داشته و از حدود ۷۵% به ۹۰% رسیده است، علاوه بر آن تلاش و رقابت شدیدی در میان جوانان این کشور برای ورود به بهترین دانشگاه‌های این کشور در جریان است. بالاترین نرخ نهایی مالیات (Top marginal personal tax rates) (بخشی از هر پوند اضافی درآمد که به‌صورت مالیات پرداخت می‌شود) در این کشور برابر ۲۷/۵ درصد است که مقدار معقولی به نظر می‌رسد. شعار ملی برزیلی‌ها ( نظم و پیشرفت) (Ordem e Progresso) که روی پرچم کشورشان حک‌شده، برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است و به نظر می‌رسد در سال‌های نه‌چندان دور برزیلی رو به نظم و پیشرفته را شاهد باشیم. می‌توان با اطمینان گفت که روزهای ضعف برزیل برای همیشه رفته است و این کشور بزرگ روزبه‌روز جایگاه خود را در عرصه جهانی ارتقا می‌بخشد.

640px-Rio_de_Janeiro_Helicoptero_49_Feb_2006_zoom

پرتغالی‌ها هنوز هم با اختلاف زیاد نسبت به ژاپن بالاترین درصد از ترکیب جمعیتی مهاجران این کشور را تشکیل می‌دهند، اما بیشتر جمعیت برزیل را متولدین برزیل تشکیل داده‌اند.

3774395982_fa15f82092_z

شمار بالایی از مهاجران به برزیل را برزیل الاصل هایی تشکیل می‌دهند که والدین آن‌ها سال پیش به آرژانتین یا پاراگوئه مهاجرت کرده بودند، بولیوی و پاراگوئه نیز مبدا شمار کمتری ازاین‌دست مهاجرات‌ها هستند.

640px-Aerial_view_of_the_Amazon_Rainforest

موج جدید مهاجرت به برزیل از خارج از قاره آمریکای جنوبی آغازشده که بیشترین مهاجران به‌ترتیب از کشورهای ایالات‌متحده، ژاپن، پرتغال،ایتالیا، فرانسه، آلمان و چین هستند.

2390598836_d0e4fedb7a_z

برزیل وزارت مهاجرت ندارد، برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با شرایط مهاجرت به این کشور به وب‌سایت وزارت کار این کشور ( Ministry of Labour's website) مراجعه کنید.

۸. نروژ

Norway-_Fjord_on_a_rainy_day

وقتی پای امنیت، ثبات و صلح روی زمین به میان می‌آید اسکاندیناوی همیشه در صدر فهرست جهانی قرار می‌گیرد و نروژ کشور کرانه غربی این شبه‌جزیره،  سری بلندتر از سایر کشورهای این ناحیه بالا می‌گیرد. شادی،  عدالت اجتماعی و یکی از بالاترین استانداردهای زندگی همواره مختص نروژ، یادگار امپراتوری وایکینگ‌ها  بوده است. در یک نگاه نروژ را می‌توان کشور سرمای زمین و هوا، اسکی استقامت، حامی گونه‌های گیاهی در حال انقراض و شاه‌ماهی‌های مشهور آن دانست. سیستم بهداشت و سلامت همگانی را برای تمام شهروندانش به  وجود آورده و سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیاد و مسئولانه‌ای روی استخراج نفت صورت داده است.

640px-Trollstigen_Norway_2004

نروژ رتبه ۵ ام جهان را از سازمان شفافیت بین‌المللی دریافت کرده و یکی از پایین‌ترین میزان جرم و جنایت در جهان را به خود اختصاص داده است. از هر ۱۰۰۰۰۰ نروژی تنها ۲/۲ نفر به قتل می‌رسد، که این آمار تنها در تعداد معدود از کشورها همچون کانادا و استرالیا دیده می‌شود. سرود ملی پادشاهی برای نروژی‌ها تقدس خاصی دارد و شعار ملی آن‌ها آری این سرزمین را دوست می‌داریم (Ja, vi elsker dette landet) است. تحصیل در بهترین دانشگاه‌های این کشور رایگان است و سیستم رفاه اجتماعی برای همگان برقرار است.

 این کشور پادشاهی، صندوق ذخیره ارزی مملو از ثروتی دارد که از  سرمایه‌گذاری روی استخراج نفت به دست آمده است. باوجوداین سرمایه‌گذاری‌ها مردم کشور نروژ مالیات بالایی برای دریافت خدمات اجتماعی پرداخت می‌کنند. بالاترین نرخ نهایی مالیات در این کشور معادل ۴۷/۲ درصد، بالاترین نرخ پرداخت مالیات در دنیا نیز محسوب می‌شود. در واقع نروژ مشغول پس‌انداز کردن پول حاصل از فروش نفت خام و گاز در صندوق ذخیره ارزی است. ارزش منابع مالی این صندوق حدود ۸۰۰ میلیارد دلار برآورد شده و خود صندوق، معادل یک درصد مجموع سهام جهانی را در اختیار دارد. منابع این صندوق به‌اندازه‌ای است که اگر سهم هر شهروند نروژی با کرون (واحد پول نروژ) محاسبه و پرداخت شود، همه آن‌ها میلیونر می‌شوند. در عمل، این صندوق یک حساب سرمایه‌گذاری عظیم است و به نظر می‌رسد که اغلب مردم نروژ از این وضعیت راضی هستند. ورزش ملی نروژی‌ها اسکی است، و با پوشیدن  یک جفت چوب اسکی می‌توان از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر این کشور لذت برد.

Stalheim_Norway

جای تعجب نیست که بیشتر مهاجران به نروژ را مهاجرانی از اروپای غربی و شمالی تشکیل دهند. مهاجران لهستانی نیز جامعه بزرگی در نروژ تشکیل داده‌اند. تعداد مهاجرانی که از سراسر آسیا و به‌ویژه ترکیه به این کشور می‌آیند نیز قابل‌توجه است.

۷. نیوزلند

Road_to_mount_cook_new_zealand

اگر به مناظر شگفت‌انگیز طبیعی و زندگی پر از آرامش و به دور از هیاهو علاقه‌مند باشید، نیوزیلند بهترین مقصد مهاجرت برای شما است. مجمع‌الجزایر به نسبت کوچک ساکن جنوب غربی اقیانوس آرام، بهترین توازن میان کار و زندگی جهان را برقرار کرده، به‌گونه‌ای که زندگی راحت در نیوزلند مقدم بر کار است. فرهنگ غنی اقوام مائوری (Maori) که ساکنان نخستین این جزیره بودند با فرهنگ مهاجرانی که  از کشورهای گوناگون آمده‌اند، درآمیخته و نیوزلند را به خانه‌ای امن و مهربان برای مهاجران بدل کرده است. اگر هوای زندگی کلان‌شهرهای بزرگ را در سردارید گزینه نیوزلند را انتخاب‌هایتان خارج کنید، در غیر این صورت نیوزلند بهترین سرزمین برای شروع زندگی آرام، به دور از دغدغه و آشتی با طبیعت زیبای این کشور است.

640px-01_New_Zealand_Lake_Taupo_Maori

فضای باز این کشور و شفافیت آن، انسان را به شک می‌اندازد که شاید روزی نیوزیلند بخشی از شبه‌جزیره اسکاندیناوی بوده است. نیوزلند رتبه دوم جهان را از سازمان شفافیت بین‌المللی گرفته و نرخ فوق‌العاده پایین آمار جرم و جنایت اتفاق افتاده در آن،  حتی از کشورهایی چون کانادا و استرالیا نیز کمتر است. در نیوزلند به‌ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر تنها ۰/۹ نفر به قتل می‌رسد، که این آمار به‌خوبی فرهنگ مردم این کشور و امنیت موجود برای شهروندانش را نشان می‌دهد.

640px-Beaumont,_New_Zealand_aerial_photo_2006

نکته‌ی تلخی که در ارتباط با نیوزلند می‌توان گفت شهریه بالایی است که دانشجویان بین‌المللی نسبت به دانشجویان بومی این کشور می‌پردازند، به‌عنوان مثال برای تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه آوکلند (University of Auckland) ، دانشجویان بین‌المللی برای هر سال تحصیل ۳۰۵۶۲ دلار نیوزلند ( معادل ۲۳۴۰۰ دلار آمریکا) می‌پردازند، در حالی که دانشجویان نیوزلندی تنها ۶۰۰۰ دلار نیوزلند ( معادل ۴۵۰۰ دلار آمریکا) پرداخت می‌کنند. نرخ مالیات نهایی نیز در نیوزلند ۳۳% است که کمی بالا به نظر می‌رسد، اگرچه عواید پرداخت این مالیات با دریافت خدمات اجتماعی مناسب به خودتان بازمی‌گردد. شعار ملی نیوزلندی‌ها درگذشته پیش به‌سوی جلو (Onward) بود، که در دهه پنجاه با بازطراحی نشان ملی این کشور تغییر یافت، شعار کنونی آن‌ها (خدا نیوزیلند را پاس بدارد) است. ورزش ملی نیوزیلندی‌ها راگبی است و شور و اشتیاق آن‌ها به این بازی از مردم تمام کره خاکی بیشتر است.

640px-Tasman_Valley_-_Aoraki_Mount_Cook_-_Canterbury

نیوزیلند که در سال  ۱۹۰۷ میلادی استقلال خود را از بریتانیا گرفته، مطابق با آنچه انتظار می‌رود حدود یک‌سوم مهاجرانش    را از بریتانیا ( به‌ویژه انگلستان و اسکاتلند) گرفته است. ژاپن و کره جنوبی نیز بخش بزرگی از جامعه مهاجران به نیوزلند را تشکیل داده‌اند. از کشورها و جزایر اقیانوس آرام نیز مهاجران زیادی به نیوزلند سفرکرده‌اند. آفریقای جنوبی، اندونزی و سایر کشورهای جنوب آسیا نیز در ارسال مهاجر به نیوزلند پررنگ ظاهرشده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع immigroup

دیدگاه