چگونه با مشکلات تحصیل در خارج از کشور مقابله کنیم

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا جمعه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰
چگونه با مشکلات تحصیل در خارج از کشور مقابله کنیم
این روزها بسیاری از جوانان سودای تحصیل در خارج را در سر دارند و بالطبع چنین رویایی حواشی بسیاری نظیر یادگیری زبان و غیره را در پی دارد. ولی همیشه همه چیز در زندگی بر وفق مراد پیش نمی‌رود و تحصیل در خارج نیز از این قاعده مستثنی نیست. با کجارو همراه باشید.
همه افراد با تصورات قبلی و به امید زندگی بهتر وارد کشور جدید می‌شوند ولی به محض ورود با مشکلاتی رو به رو شده و حتی برخی در این موقعیت مجبور به تغییر رویه زندگیشان نیز می‌شوند. واقعیت امر این است که همه امور را نمی‌توان تحت کنترل داشت برای مثال می‌توان به ترک تحصیل اجباری دانشجویان پس از وقوع زلزله فوریه ۲۰۱۱ در نیوزلند اشاره کرد. بعبارت دیگر کلیه امور در زندگی قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نیستند ولی تعیین اهداف و پیش‌بینی ابعاد آن‌ها از لحاظ منطقی، عاطفی و حتی روندهای قانونی در پیشبرد این اهداف بسیار موثر است. در برخی مواقع لازم است تا در کشور جدید بصورت مستقل یا با کمک سایرین در خصوص امور مهم تصمیم‌گیری کرده یا حتی مجبور به بازگشت شوید. در هر صورت، تصمیم‌گیری در موارد پیش‌بینی نشده بر عهده خود شماست و پیشنهادات زیر می‌توانند در چنین مواقعی سودمند واقع شوند. How to Deal with a Bad Study Abroad Experience

بازنگری اهداف

یک قدم به عقب بازگردید و اهدافتان را مرور کنید. آیا به آنچه که مدنظرتان بود، دست یافته‌اید؟ آیا میزان تسلط‌تان بر زبان پیشرفت کرده است؟ در طی چند هفته نخست دوستان جدید پیدا کرده‌اید؟ کیفیت کلاس‌ها و حضورتان در آن‌ها موثر بوده است؟ اغلب ما تصورات رویاگرایانه‌ای در رابطه با شرایط زندگی و تحصیل در خارج از کشور داریم که اغلب آن‌ها دور از واقعیت است. ولی باید بخاطر داشت که تحصیل در خارج یک فرآیند یادگیری است و قبل از اقدام به آن باید نسبت به خود شناخت کافی بدست آوریم. چنانچه اوضاع بر وفق مراد نیست، بهتر است نیم نگاهی به تصوراتمان داشته باشیم. آیا تصوراتمان برای ادامه تحصیل واقع‌گرایانه بوده است؟ در غیر اینصورت بهتر است آن‌ها را بازنگری کرده و با دید بازتری به اطراف بنگرید.

تمرکز بر موارد تحت کنترل

بی‌شک هیچ کس توانایی پیش‌بینی زلزله، تنش‌های سیاسی، اعتصاب و غیره را ندارد. هرچند احتمال وقوع این موارد بسیار کم است ولی غیر ممکن نیست و بدیهی است که خارج از اراده و کنترل افراد هستند. بهترین کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد پیشگیری از اتلاف وقت است. در واقع یادگیری صرفا در کلاس درس اتفاق نمی‌افتد و زندگی در محلی جدید خود یک تجربه یادگیری است و در صورت وقوع چنین اتفاقاتی هیچ عذر و بهانه‌ای برای اتلاف وقت وجود ندارد. در چنین شرایطی می‌توانید برای خود یک سرگرمی مناسب فراهم کنید و وقت خود را تا زمان تثبیت شرایط و بازگشت به حالت اولیه به بهترین شکل پر کنید. Stressed-student.jpg121212

تفکر مثبت

به جای تمرکز بر روی برخی نکات خاص در خصوص کشور مقصد، بهتر است افق دید خود را وسعت داده و دامنه تفکر و فعالیت‌ها را محدود به موارد خاصی نکنید. بعبارت دیگر سعی کنید تا در همه امور تعادل برقرار کرده و از تمرکز بر وجوه منفی خودداری کنید.  

اقدامات لازم در مواقع بحرانی

شرایط بحران به مواقعی گفته می‌شود که شما و زندگیتان را تحت تاثیر قرار دهد نظیر سرقت، سونامی یا حتی اعلام شرایط حکومت نظامی! طبیعتا در چنین مواردی باید به فکر حفظ امنیت خود باشید و نکات زیر می‌توانند در چنین وضعیتی راهگشا باشند.

تحلیل وضعیت

بدیهی است که امنیت شما در الویت قرار دارد. در صورت وقوع سرقت یا حمله، اولین اقدام مراجعه به مرکز  پلیس و بیمارستان برای رسیدگی است و حتی می‌توانید با مسئولان دانشگاه برای دریافت کمک تماس بگیرید. همچنین در صورت وقوع ناآرامی‌های اجتماعی، خشونت یا اتفاقات طبیعی فورا به پناهگاه یا مکانی امن بروید. پس از تامین امنیت جانی، اکنون نوبت اقدامات بعدی است. How to Deal with a Bad Study Abroad Experience

تماس با مسئولان دانشگاه

تماس با اساتید و مسئولان دانشگاه و اطلاع‌رسانی برای اعلام وضعیت، اولین و مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام بگیرد زیرا این افراد دارای اختیارات و امکانات ویژه درمانی و امنیتی هستند و در مواقع بحران امنیت شما را تامین یا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه خواهند کرد.

تماس با والدین

خانواده‌تان همواره و تحت هر شرایطی شما را از صمیم قلب دوست دارند و در شرایط بحرانی، بی‌شک اولین پاسخ آن‌ها بازگشت به خانه خواهد بود. اگرچه این بهترین راه‌حل است ولی همیشه عملی نیست. به هر حال همیشه باید والدین خود را در جریان امور قرار دهید بویژه در مورادی که مجبور به ترک محل هستید. ولی بهتر است تا قبل از صحبت با آنها وضعیت را بخوبی تحلیل کنید تا نگرانی بی‌مورد برای خانواده‌تان ایجاد نشود. فراموش نکنید که مسئولان دانشگاه در این مسئله نیز می‌توانند بخوبی شما را راهنمایی کنند.

مراجعه به سفارت یا کنسولگری کشور مطبوعه

به عنوان یک فرد خارجی در کشور محل تحصیل و در صورت نیاز به ترک محل حتما با سفارت کشورتان تماس بگیرید یا بصورت حضوری مراجعه کنید. حتی در سایر شرایط، مراجعه به سفارت می‌تواند راهگشای مناسبی برای شما باشد زیرا کلیه سفارتخانه‌ها ملزم به حفظ حقوق شهروندان خود و حمایت از آن‌ها هستند. How to Deal with a Bad Study Abroad Experience

بازگشت...

هیچ دانشجویی علاقه‌مند به نیمه‌کاره گذاشتن برنامه تحصیل و بازگشت به کشورش نیست ولی عوامل مختلفی از جمله بیماری، مرگ نزدیکان، حمله یا سرقت، دستور تخلیه بدلیل شرایط حاد سیاسی یا بلایای طبیعی، بحران مالی یا افسردگی در اتخاذ این تصمیم دخیل هستند. البته لازم نیست که در هنگام تصمیم‌گیری برای تحصیل در خارج برای این موارد نیز برنامه‌ریزی کرد ولی اطلاع از آن‌ها و در نظر گرفتن یک درصد احتمال وقوع نیز خالی از فایده نخواهد بود.

مرور برنامه برای ترک زودتر از موعد

اگر بنا به دلایل شخصی مجبور به ترک زودتر از موعد هستید، بهتر است از شرایط و ضوابط برنامه تحصیلی خود برای چنین مواقعی اطلاعات لازم را کسب کنید. برنامه تحصیلی بسیاری از دانشگاه‌ها دارای شرایط ویژه از جمله پرداخت هزینه بلیط، مرخصی تحصیلی و غیره برای دانشجویانی است که بنا به دلایلی مجبور به بازگشت به خانه هستند ولی استفاده از آن‌ها بستگی به دلایل بازگشت و پوشش بیمه سفر دانشجو دارد. در صورت وجود هر نکته مبهمی در برنامه تحصیلی، دانشجو این حق را دارد تا کاملا در مورد آن اطلاع کسب کند یا از مزایای مربوط بهره‌مند شود.

برنامه‌ریزی

ترک تحصیل اجباری احساس چندان خوشایند نیست ولی لازم است که در این مرحله برای شروع مجدد برنامه‌ریزی کنید و حتما از یک مشاور برای این کار کمک بگیرید. هرچند در این مرحله انجام این کار آسان به نظر نمی‌رسد ولی اشخاصی را تجسم کنید که از ادامه تحصیل شما بسیار خوشحالند و در نظر داشته باشید که شما تنها کسی نیستید که دچار چنین موقعیتی شده است و این مسئله نباید کلیه امور زندگیتان را تحت شعاع قرار دهد. پس احساسات خود را کنترل کنید و در مورد تجارب مثبتی که در این دوره به دست آورده‌اید، فکر کنید.

جستجوی راه حل برای ادامه ....

اگر  با وجود شرایط دشوار، همچنان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در خارج هستید، با کمک یک مشاور مجرب برای ادامه راه تصمیم بگیرید. در صورتی که ترم تحصیلی به تازگی شروع شده می‌توانید درخواست انتقال داده یا از مرخصی تحصیلی و ادامه تحصیل در ترم‌های آتی استفاده کنید. شاید در ابتدا این برنامه‌ریزی اندکی دشوار به نظر برسد ولی مشاور با در نظرگرفتن کلیه شرایط، شما را به بهترین نحو برای اتمام موفق دوره تحصیلی‌تان راهنمایی خواهد کرد. اگر شما نیز دارای تجربه و اطلاعات درباره مشکلات و دشواری‌های تحصیل در خارج از کشور هستید، لطفا با کجارو درمیان بگذارید! منبع: gooverseas

مطالب مرتبط:

دیدگاه