معرفی مختصری از جاذبه‌های ساحل دریای خزر

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان دوشنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
معرفی مختصری از جاذبه‌های ساحل دریای خزر

وقتی تصمیم می‌گیریم سفر کوتاهی را آغاز کنیم، معمولا اولین مقصدی که به ذهن‌مان می‌رسد جاده چالوس، شمال، دریای خزر، و ساحل است.

شالیزارهای شمال

ساحل خزر، شامل دو استان ساحلی گیلان (مرکز استان: رشت) و مازندران (مرکز استان: ساری)، به‌خاطر وجود جنگل‌های انبوه و کشت وسیع برنج تضاد چشمگیری در مقایسه با فلات خشک داخلی ایران به‌وجود آورده است. در ایام تعطیلات، ساحل خزر در بین ایرانیان مقصد پرطرفداری برای سفر به شمار می‌آید. اما از منظر بین‌المللی مکان‌های دیدنی کمتری نسبت به سایر نواحی کشور دارد.

chalous-road59

جاده چالوس - عکاس: وحید نبی‌لو

چندین جاده‌ی اصلی، تهران را به ساحل خزر متصل می‌کنند که همه آن‌ها از بین مناظر بسیار زیبا، از میان کو‌ه‌ها یا از نزدیکی رودخانه‌ها می‌گذرند.

رشت

رشت بزرگترین محل سکونت اهالی خزر است و در بخش جنوبی دریای خزر قرار دارد که شامل چندین مکان دیدنی، موزه‌ی جالب‌توجه و بازاری روباز است.

شهر تاریخی ماسوله

شهر تاریخی ماسوله

به فاصله‌ی یک ساعت رانندگی از رشت، شهر تاریخی ماسوله قرار دارد که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. خانه‌های این شهر در سراشیبی صخره بنا شده‌اند و بام خانه‌ها مشخصا قابل تشخیص از خیابان‌ها نیست.

خاویار ایرانی

خاویار ایرانی - عکاس: ابوطالب نادری

دو مورد از سودآورترین صنایع ایران یعنی تولید خاویار و ابریشم در بندر خزر، بندر انزلی، اجرا می‌شوند.

تالاب انزلی

تالاب انزلی، به‌خاطر وجود تنوع فراوان در گیاهان و جانوران و زندگی آبزیان، زیبایی منحصربه‌فردی به این منطقه بخشیده است که فرصت مناسبی برای سفر کوتاهی با قایق برای گردشگران فراهم کرده است.

برج آجری مقبره قابوس بن وشمگیر

برج تمام آجری گنبد کاووس - منبع عکس

شهر ترکمن‌نشین گنبدکاووس در مسیر گرگان به مشهد شهرت فراوانش را وام‌دار برج تمام آجری مقبره قابوس بن وشمگیر، از امیران سلسله‌ی زیاری، است. این برج تمام آجری، از پای‌بست بنا تا گنبد مخروطی شکل آن حدود 51 متر ارتفاع دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه