شگفت انگیزترین اهرام مکزیک

علی هواسی
علی هواسی شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
شگفت انگیزترین اهرام مکزیک
مدت‌ها قبل از اینکه اولین کشتی اسپانیایی در امتداد افق اقیانوس اطلس دیده شود، چندین تمدن باستانی بر بخش‌هایی از مکزیک حکمرانی می‌کردند. بقایای شگفت انگیز بسیاری در مکزیک وجود دارند که نمایش دهنده شکوه این تمدن‌ها هستند. هرم‌های متعدد مکزیک که به‌منظور ادای احترام به خدایان ستاره‌اي و حیوانی ساخته می‌شدند، از جمله قابل توجه‌ترین موارد این بقایای باستانی هستند. این بناهای یکپارچه در فیلم‌های سینمایی بسیاری، مانند ایندیانا جونز، استفاده شده و زیبایی و تکنیک‌های پیشرفته ساخت آنها هنوز هم شگفت انگیز هستند. در این مقاله از کجارو، به بررسی برخی از مشهورترین هرم‌های مکزیک می‌پردازیم.

۷. هرم طاقچه‌ها (El Tajín)

هرم طاقچه ها، ال تاخین در مکزیک

Pyramid of the Niches (El Tajín)

El Tajín که در زمان تمدن کلاسیک وراکروز ایجاد شد، یک شهر مهم بندری مربوط به سال‌های ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلادی است. مشهورترین ساختمان El Tajín، هرم طاقچه‌ها است. این بنا ۲۰ متر ارتفاع و چندین لایه دارد و در سمت شرقی آن راه پله‌ای عریض قرار گرفته است. نکته غیرعادی در مورد این سازه، وجود طاقچه‌های تزئینی است. رنگ اصلی بنا قرمز تیره بوده و طاقچه‌های مشکی آن باعث عمیق‌تر شدن سایه‌ها می‌شدند.

۶. هرم بزرگ (Calakmul)

هرم Calakmul معروف به هرم بزرگ، در مکزیک

The Great Pyramid

در اعماق جنگل‌های یوکاتان (Yucatan)، پادشاهی مار، یا Calakmul، قرار دارد. اعتقاد بر این بود که این شهرِ مایاها یکی از مراکز اصلی قدرت بوده و پیوسته با تیکال که در همسایگی آن قرار داشته در جنگ بوده است. Calakmul، یکی از بزرگ‌ترین هرم‌ها در این منطقه است و چهار مقبره درون آن کشف شده که به احتمال فراوان مربوط به خانواده سلطنتی هستند. قرار گرفتن داخل جنگل ویژگی مهمی در مورد این هرم به شمار می‌رود، چراکه در میان زیست‌کره Calakmul قرار گرفته است – پرندگان گرمسیری و میمون‌های پر سروصدا در این مکان دور افتاده و هیجان انگیز فراوان هستند.

۵. هرم Nohoch Mul (شهر تاریخی Cobá)

هرم Nohoch Mul، در مکزیک

Nohoch Mul pyramid

این بنا که بلندترین مورد در یوکاتان است، بخشی از مهم‌ترین شهر مایان در این منطقه است. خرابه‌های Cobá از بیشتر موارد مشابه خود بزرگتر است و شانزده جاده مختلف سفید و تشریفاتی از Nohoch Mul به شهرک‌های مختلف اطراف که تصور می‌شد جمعیتی نزدیک به ۵۰ هزار نفر را در خود جای می‌دادند، کشیده شده است. نام Nohoch Mul به معنی تپه بزرگ است. بعد از بالا رفتن از ۱۲۰ پله، بازدید کنندگان می‌توانند از منظره‌ای شگفت انگیز، که شامل دو تالاب است و به احتمال زیاد نام Cobá (باد بر روی آب‌ها) نیز از آنها گرفته شده، لذت ببرند.

۴. هرم جادوگر (Uxmal)

هرم جادوگر، در مکزیک

Pyramid of the Magician

Uxmal به معنی ”سه بار ساخته شده“، نشان دهنده کثرت سبک‌های معماری در منطقه است. این شهر کوچک در قرن دهم و زمانی که نفوذ تولتک (Toltec) آغاز شد کنار گذاشته شد و تا زمانی که اسپانیایی‌ها وارد شدند همچنان متروکه باقی ماند. هرم جادوگر یکی از معدود بناهایی است که نشان دهنده نوع کاربردش در زمان مایاهاست. این هرم یکی از ساختمان‌هایی است که سطح دانش ستاره شناسی مردمان آن دوره را مشخص می‌کند، چرا که در راستای سیاره ونوس قرار گرفته و پلکان آن در تراز کامل با پرتو خورشید در حال غروب در زمان بلندترین روز سال است.

۳. هرم ماه (Teotihuacan)

هرم ماه، در مکزیک

Pyramid of the Moon

Teotihuacan، شهر خدایان که یکی از اولین کلان‌شهرهای عمده در منطقه آمریکای مرکزی است، در حدود زمان حضرت مسیح تأسیس شد. این نام را آزتک‌ها که قرن‌ها بعد از متروکه شدن این شهر به آن وارد شدند، بر روی آن گذاشتند. هرم ماه دومین هرم بزرگ در این شهر است که به الهه بزرگ اختصاص داده شده بود. این هرم بین سال‌های ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلادی ساخته شده و در واقع از چندین هرم که به‌صورت لایه‌های متفاوت بر روی یکدیگر قرار گرفته‌، تشکیل شده است و در هر یک از آنها یک اتاق دفن اجساد قرار دارد. این بنا به شکلی طراحی شده که در امتداد محيط مرئي کوه Cerro Gordo باشد.

۲. هرم خورشید (Teotihuacan)

هرم خورشید، در مکزیک

Pyramid of the Sun

این هرم که بسیار بزرگ است نیز در شهر خدایان قرار گرفته و چندین قرن قدیمی‌تر از تمامی سازه‌های مایاهاست و مانند خواهرش، از شکل کوه‌های اطراف تقلید کرده و شامل چندین مقبره است که در طول ایجاد لایه‌های مختلف ایجاد شده‌اند. Teotihuacan بلندترین هرم در منطقه است و تصور می‌شود محل بسیاری از مراسم‌های جادویی بوده است. باستان شناسان مجموعه‌ای از اتاق‌ها به شکل برگ شبدر را در درون این هرم یافته‌اند که تصور می‌شود مکان انجام بسیاری از آیین‌های مربوط به آتش و آب بوده است.

۱. معبد کوکولکان (Chichen Itza)

معبد کوکولکان واقع در مکزیک

Temple of Kukulkan

این هرم بزرگ و پله‌ای در منطقه وسیع و معروف Chichen Itza قرار گرفته و به خدای مایاها که به شکل یک مار پردار نمایش داده شده، اختصاص یافته است. معماری این بنا چنان دقیق است که غروب خورشید در اعتدالین تابستان و پاییز موجب می‌شود سایه پله‌ها به شکل ماری که به پایین می‌خزد در آید. همچنین تعداد تمامی پله‌ها در چهار طرف هرم برابر با ۳۶۵ است که تعداد روزهای سال را نمایش می‌دهد. منبع : touropia

مطالب مرتبط:

دیدگاه