وجود ۲۲۳ محوطه تاریخی در استان سمنان

ساحره چمنی
ساحره چمنی یکشنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۶
وجود ۲۲۳ محوطه تاریخی در استان سمنان
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اعلام کرد که ۲۲۳ محوطه تاریخی در این استان وجود دارد.
حسین خواجه‌بیدختی از استان سمنان به عنوان یکی از غنی‌ترین استان‌های ایران از نظر محوطه‌های تاریخی یاد کرد و گفت:
۹۶ محوطه از ۲۲۳ محوطه استان سمنان تاریخی، ۳۷ محوطه آن مربوط به دوران اسلامی و ۱۱۰ محوطه‌ی آن مربوط به پیش از تاریخ است که عمدتا در مناطق شمالی استان واقع هستند.
وی با بیان اینکه از ظرفیتی به این بزرگی حفاظت درستی انجام نمی‌شود، افزود:
تنها بخش بسیار کوچکی از این محوطه‌های تاریخی نظیر تپه حصار دامغان به دلیل اهمیت حفاظت و جلوگیری از تعرض به آنها، حفاظت می‌شوند و بیشتر این محوطه‌ها هیچ‌گونه حفاظت و نگهداری از آنها صورت نمی‌گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان درباره‌ی برنامه این استان برای حفاظت بیشتر از این محوطه‌های تاریخی گفت: قصد داریم با کمک انجمن‌های میراث فرهنگی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، سازمان‌های مردم‌ نهاد و مردم محلی برای حفاظت و نگهداری از این محوطه‌ها استفاده کنیم. خواجه بیدختی با بیان اینکه به دنبال استفاده و بهره‌برداری از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی در راستای حفاظت از میراث فرهنگی استان هستیم، افزود:
یکی از اهداف ما استفاده بیشتر از دوستداران میراث فرهنگی و NGOها برای نگهداری و حفاظت از این آثار و جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان است.
وی همچنین از دعوت از یک تیم باستان‌شناسی متشکل از متخصصان ایرانی و فرانسوی برای پژوهش و کاوش در بزرگ‌ترین منطقه میراثی ایران خبر داد و افزود:
این تیم هم اکنون با استقرار در تپه‌های میرک سمنان، کاوش‌های خود در این منطقه را آغاز کرده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه این کاوش‌ها در دو مرحله انجام می شود، گفت:
مرحله اول این کاوش‌ها آغاز شده و تا کمتر از سه هفته دیگر ادامه دارد و مرحله دوم و تکمیلی کاوش‌ها نیز در صورت تامین اعتبارات در آینده نزدیک انجام خواهد شد.
منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه