۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت دوم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم جمعه، ۱۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
۶۰ ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت دوم)

تا چندی پیش برای فراگیری تکنیک‌های عکاسی باید سال‌ها جور استاد می‌کشیدیم و به هر دری می‌زدیم تا به کتابی دست یابیم و هنر عکاسی خود را ارتقاء دهیم. پس از آن تازه اول داستان یادگیری فوت و فن‌های ریز و به قولی فوت کوزه‌گری آغاز می‌شد که فراگیری آن مستلزم صرف سال‌ها تجربه و هزینه بود. اما امروزه به‌دلیل پیشرفت عکاسی دیجیتال و افزایش امکانات و تنظیمات مختلف، بر‌خلاف تصور عموم عکاسی بسیار پیچیده‌تر و دقیق‌تر شده است.

مقاله‌های مرتبط: 60 ترفند فوق‌العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده‌اید (قسمت اول)

با کمک منبع بسیار فوق‌العاده‌ی اینترنت و دسترسی کم هزینه و حتی رایگان به تکنیک‌های عکاسی و سال‌ها تجربه‌ی عکاسان حرفه‌ای، یادگیری ترفندهای عکاسی بسیار آسان است. با کجارو همراه شوید تا قسمت در بخش دوم 60 فوت کوزه‌گری بسیار مفید را در عکاسی دیجیتال بیاموزید.

۷. چطور فضای رنگ بهتر را انتخاب کنیم؟

در صورت عکاسی روی فایل JPEG  اگر می‌خواهید عکسی برای نمایش روی مانیتور یا وب‌سایت‌ها بگیرید، با استفاده از فضای رنگ sRGB نتایجی به مراتب بهتر دریافت خواهید کرد. اما Adobe RGB گزینه‌ی بهتری است اگر می‌خواهید عکس خود را چاپ کنید.

8. هر نوع عکسی را می‌توانید با حالت تقدم دیافراگم بگیرید

حالت تقدم دیافراگم یکی از مفید‌ترین حالات نوردهی است، این حالت به شما امکان کنترل عمق میدان و همچنین تسلط بر نوردهی را می‌دهد. برای داشتن عکسی که پیش زمینه و پس زمینه‌ی محو دارد، تلاش کنید از دیافراگم‌های باز مثل ۴ استفاده کنید. برای داشتن تصویری که در همه جا شارپ است می‌توانید از دیافراگم بسته مثل ۱۶ بهره ببرید. از دیافراگم‌های خیلی بسته امتناع کنید چراکه به‌دلیل یک اثر نوری به نام انکسار، جزئیات خیلی نرم می‌شوند. اگر به سرعت شاتر بالاتر احتیاج دارید نیازی به رفتن به حالت تقدم شاتر نیست. فقط کافی است که با عدد دیافراگم بازی کنید که به سرعت شاتر مناسب برسید ( با توجه به تنظیم خودکار سرعت مناسب توسط دوربین). اگر به سرعت خاصی احتیاج داشتید، آنوقت از حالت تقدم شاتر یا تنظیم دستی استفاده کنید.

9 . برای عکاسی از سوژه‌های متحرک از حالت دستی M استفاده کنید

Manual Mode اگر برای تنظیم سرعت شاتر و میزان دیافراگم وقت کافی دارید، از تنظیمات دستی بهره ببرید. بیشتر دوربین‌ها برای کمک به نوردهی عکس شما نمایشگر کوچکی دارند، اما بهتر است از یک عکس تست کمک بگیرید. اگر نور اطراف سوژه با ثبات و بی تغییر است ولی پس زمینه تغییر می‌کند، استفاده از حالت دستی تصاویر بهتری را به شما خواهد داد تا حالت‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک. به‌سادگی تنظیمات خود را انجام دهید تا فقط نگران سوژه باشید.

۱۰. از حالت برنامه ریزه شده Programچشم‌پوشی نکنید

صرف‌نظر کردن از حالت برنامه به‌عنوان یک حالت عکاسی آماتور آسان است. اما اگر برای عکسی سرعت شاتر یا دیافراگم خاصی برایتان مهم نیست، حالت برنامه به شما کمک می‌کند روی بعدهای دیگری مانند ترکیب‌بندی یا زمان‌بندی تمرکز کنید. وقتی روی این حالت هستید، با چرخاندن دکمه‌ی ‌‌Dial ، می‌توانید ترکیب سرعت شاتر و دیافراگم را تغییر دهید. این به شما کمک می‌کند بدون اجبار بر استفاده از حالت‌های دیگر، روی عکاسی خلاقانه مثل تصویر محوی در اثر حرکت ( Motion Blur ) یا عمق میدان کنترل داشته باشید. این ترفند را آن‌قدر تمرین کنید تا کاملا یاد بگیرید کدام جهت تغییرات سرعت کمتر/دیافراگم بسته‌تر یا برعکس را به شما می‌دهد. این تمرین شما را برای عکس‌العمل سریع در زمان لازم آماده ‌می‌کند.

۱۱. از بسته‌ترین دیافراگم‌های لنزتان دوری کنید

استفاده از دیافراگم‌های خیلی بسته یا همان عددهای بالای F مثل ۳۲، به معنی کاهش وضوح به‌دلیل پدیده‌ی انکسار است. بهترین کیفیت معمولا با دو یا سه گام بالاتر از بازترین حالت دیافراگم مثل ۸ یا ۱۱ به دست می‌آیند. می‌توانید لنز خود را با یک سوژه‌ی ثابت روی سه‌پایه آزمایش کنید. با همه‌ی دیافراگم‌های در دسترس عکس بگیرید، پس از آن عکس‌ها را در حالت بزرگنمایی ۱۰۰ درصد بررسی کرده تا واضح‌ترین عددهای دیافراگم لنز خود را بیابید.

۱۲. چشمی دوربین شما دروغ می‌گوید!

بیشتر دوربین‌های  DSLR کل تصویر را از ویزور یا همان چشمی نشان نمی‌دهند. امروزه فقط دوربین‌های نیمه حرفه‌ای و کاملا حرفه‌ای چشمی ۱۰۰ درصد دارند. برای کادربندی دقیق، از نمایشگر زنده‌‌ی دوربین( View Finder) استفاده کنید. تصویر در نمایشگر همیشه همان درصدی است که توسط سنسور ثبت می‌شود. در مقاله‌های بعدی بخش‌های دیگر ترفندهای عکاسی را ارائه می‌کنیم. منبع: Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه