از قرآن خطی دوره قاجار در موزه کتابخانه نیاوران رونمایی شد

ساحره چمنی
ساحره چمنی دوشنبه، ۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰
از قرآن خطی دوره قاجار در موزه کتابخانه نیاوران رونمایی شد

از یک جلد قرآن خطی متعلق به دوره‌ی قاجار در موزه کتابخانه نیاوران هم‌زمان با ماه مبارک رمضان و به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع)  رونمایی شد.

این قرآن خطی متعلق به دوره‌ی قاجار، به خط نسخ و سر سور به خط ثلث است و توسط محمد مهدی بن محمد تقی اصفهانی در سال ۱۳۲۹ هجری قمری با طرح جلد روغنی لاکی با طرح گل و مرغ روی کاغذ ترمه کتابت شده است. گفته می‌شود، خط نسخ در آغاز خطى هم پايه خط کوفي بوده است.

خط نسخ از اواخر قرن دوم هجرى رايج شد. ولى تا اواخر قرن سوم هجرى چندان متداول نبود. اين خط به تمام سرزمين‌هاى شرقى که تحت لواى اسلام بوده‌اند، گسترش يافت. همچنین، امتياز مهم خط نسخ در رعايت نسبت است که يکى از قواعد مهم خوشنويسى و موجب زيبايى خط است. حروف چاپ و ماشين تحرير نيز با اين قلم فراهم آمده است و کتاب‌ها و نشريات نيز به همين خط چاپ مى‌شوند که البته با نسخ قرآنى تفاوت‌هايى مختصر دارد. خواندن و نوشتن در خوشنويسى نسخ بسيار ساده و روان است.

از اساتيد اين خط مي‌توان به عثمان طه (شيوه عربی) و احمد نيريزی تبريزی (شيوه ايرانی) اشاره کرد. کاغذ ترمه نیز کاغذ بسیار مرغوبی است که در اصفهان از ترمه‌ی بسیار نازک و ظریفی ساخته می‌شده است. این کاغذ بسیار ظریف و نازک و در عین حال محکم و با دوام و با نسوخ یکنواخت و منظم است. کاغذهایی که به رنگ ترمه‌ای یا فستقی (پسته‌ای) باشد به‌راحتی قابل تمیز است. برخی از نسخه‌های دیوانی دوره‌ی صفویه و قاجار که دارای تزیینات و خوش نویسی بوده روی همین کاغذ کتابت می‌شده است. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه