تصاویر بزرگترین شهرهای جهان در تاریکی مطلق

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۳
تصاویر بزرگترین شهرهای جهان در تاریکی مطلق

تصور شهرهای بزرگ جهان در تاریکی مطلق و خالی از آلودگی نوری، احساس توامان از دلهره و آرامش را پدید می‌آورد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۴/۰۳/۳۱ توسط محمد روزبه نگاشته شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ بازنویسی شده است.

چه اتفاقی می‌افتاد اگر آسمان شهرها را میلیاردها ستاره روشن می‌کردند؟ اگر نورها و آلودگی هوا را که دیدمان نسبت به کیهان را محدود می‌کنند کنار بزنیم، به یک منظره نورانی اعجاب انگیز خواهیم رسید. هنرمند فرانسوی «تیری کوهن» (Thierry Cohen) این کار را انجام داده است؛ جهانی را به تصویر می‌کشد که در آن شهرها و آسمان زیبای شب در کنار هم زندگی می‌کنند. کوهن به «WIRED» می‌گوید:

با ترکیب این دو واقعیت، من یک واقعیت سوم تولید می‌کنم که شما نمی‌توانید ببینید؛ اما در اصل وجود دارد! من به شما ستارگان گم شده را نشان می‌دهم.

زیبایی خیره‌کننده این عکس‌ها چیزی را نشان می‌دهد که ما از دست داده‌ایم. یک مرثیه برای آسمانی که شهرنشین‌ها برای زندگی در کلان‌شهرها پشت سر می‌گذارند. کوهن معتقد است که آسمان‌های شهری با نورهای خیابان‌ها و مغازه‌ها آلوده می‌شوند؛ بنابراین مجبور شده که به همان عرض جغرافیایی در آن‌طرف جهان برود تا یک تصویر شفاف از آسمان را شکار کند. نتیجه کار عکس‌هایی تولید شده از طریق «under-exposure» و یک تکنیک به نام «شب برای روز» است. در زیر می‌توانید برخی از تصاویر ثبت شده توسط کوهن را ببینید.  برای دیدن تمام تصاویر می‌توانید به گالری «شهرهای تاریک» مراجعه کنید.

شهر پاریس بدون آلودگی نوری

پاریس

شهر توکیو بدون آلودگی نوری

توکیو

لس آنجلس بدون آلودگی نوری

لس‌آنجلس

ریودوژانیرو بدون آلودگی نوری

ریودوژانیرو

سانفرانسیسکو بدون آلودگی نوری

سانفرانسیسکو

سائوپائولو بدون آلودگی نوری

سائوپائولو

شانگهای بدون آلودگی نوری

شانگهای

نیویورک بدون آلودگی نوری

نیویورک

تماشای شهرهای بزرگ جهان در تاریکی مطلق، چه احساسی را برای شما تداعی می‌کرد؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس‌ کاور: هنگ‌کنگ

عکس‌ها از گالری  thierry cohen 

مطالب مرتبط:

منبع thierry cohen

دیدگاه