چند نکته‌ی ضروری برای کسانی که چندین زبان می‌آموزند

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
چند نکته‌ی ضروری برای کسانی که چندین زبان می‌آموزند

شاید شما هم دوست داشته باشید چند زبان مختلف را هم‌زمان بیاموزید اما احتمالا فکر می‌کنید که این کار، غیر‌ممکن باشد یا اینکه یادگیری یک زبان در یادگیری زبان دیگر، تاثیر بگذارد. در این مقاله، صحبت‌ها و نظرات ارزشمند چند فرد چندزبانه را درباره‌ی شیوه‌ی کارشان مرور می‌کنیم. قطعا تجربیات گرانقدر آنها می‌تواند راهنمای خوبی برای ادامه‌ی این مسیر سخت و شرین باشد. با کجارو همراه باشید.

زبان این نکته را مد نظر داشته باشید که در این مقاله، هر جا از زبان اول صحبت می‌کنیم، منظور آن زبان خارجی است که تصمیم به یادگیری آن گرفته‌اید نه زبان مادری. زبان

نکات کلیدی برای یادگیری چند زبان مختلف از زبان افراد چندزبانه

۱. از انتخاب اول خود دست نکشید

بسیاری از افراد، زبان اولشان را برای دلیل خاصی انتخاب می‌کنند. این انتخاب ممکن است بر اساس بررسی فهرست بهترین زبان‌ها برای یادگیری باشد یا علاقه به صحبت با مردم، هنگام سفرهای خارجی یا حتی علاقه‌ی شخصی به فرهنگ کشوری خاص. دست کشیدن از انتخاب اولتان باعث می‌شود که به سادگی اولویت خود رااز دست داده و از تلاش‌های بعدی برای یادگیری آن دریغ کنید. Kiyeun Baek که به پنج زبان انگلیسی، اسپانیایی، کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی صحبت می‌کند و به عنوان رئیس توسعه‌ی کسب و کار انتشارات DK فعالیت می‌کند در این‌باره گفت: "به جای رها کردن زبان اول، به دنبال راه‌حل مناسبی برای خود باشید. این راه برای من، خواندن رمان های واقعی بود." Judith Meyer سایت learnlangs.com را اداره می‌کند و به ۹ زبان صحبت می‌کند. به چهار زبان دیگر هم در حد مبتدی یا متوسط، تسلط دارد. وی در این‌باره توصیه می‌کند:" ابتدا یک متد متفاوت یا ابزارهای آموزشی دیگر را به کار ببرید. اگر از دوره‌ی خود خسته شده‌اید و نمی‌توانید مباحث آن را دنبال کنید، موقتا کار دیگری انجام دهید. یک دوره‌ی دیگر را شروع کنید یا می‌توانید فعالیت‌های سرگرم‌کننده مانند وب‌گردی و دیدن فیلم‌های جالب را جایگزین کنید." Meyer به کسانی که زبان مادریشان انگلیسی است توصیه می‌کند که از یادگیری زبان‌های اروپایی شروع کنند و سپس به سمت زبان‌های پیچیده‌تر و دشوار‌تر بروند.

زبان ۲. مولفه‌های استعداد ذاتی را بشناسید.

متخصصان معتقد اند که انگیزه، یکی از مهم‌ترین عوامل برای شروع یادگیری چندین زبان است. استعداد ذاتی در یادگیری زبان می‌تواند به مولفه‌های کوچک‌تری تقسیم شود. Julia Saperia به پنج زبان مسلط است. او در این‌باره می‌گوید:

"من فکر می‌کنم استعداد‌ها متفاوت اند. اگر از همه‌ی آنها برخوردار باشید، فرد خوش‌بختی هستید. من در بحث دستور زبان موفق هستم چرا که ذهن منطقی دارم. در شنیدن نیز توانایی دارم. برخی از افراد با قرار گرفتن در محیط، زبان را به خوبی فرا می‌گیرند. برخی از افراد از اشتباه کردن نمی‌ترسند و بدون دانستن قوانین و نگرانی درباره‌ی آنها، به خوبی یاد می‌گیرند. استعدادی که من از آن بی‌بهره‌ام."

Meyer در این باره این طور توضیح می‌دهد:

"من فکر می‌کنم برای جنبه‌های مختلف و تاثیر‌گذار در یادگیری زبان، استعداد‌های متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال، افرادی هستند که لهجه‌ها را به خوبی تقلید می‌کنند. آنها این توانایی را دارند که خوب بشنوند و صداها را به درستی، تلفظ کنند. برخی افراد نیز از حافظه‌ی خوبی برخودار هستند. به هر حال، من اعتقادی به وجود ژن یادگیری زبان ندارم."

ممکن است حافظه‌ی خوبی نداشته باشید اما ممکن است بتوانید به راحتی با دیگران صحبت کنید، بدون اینکه نگران اشتباهات خود باشید. یا ممکن است در دستور زبان چندان قوی نباشید، اما به خوبی، لهجه‌ها را یاد بگیرید.

زبان

۳. با استفاده از قانون ۷۰/۳۰ یادگیری خود را طبقه‌بندی کنید

یکی از سوال‌هایی که معمولا از افراد چند زبانه زیاد پرسیده می‌شود این است که باید یادگیری چند زبان را هم‌زمان ادامه دهیم یا به دنبال هم؟ Lora Green که به چهار زبان مسلط است این طور توضیح می‌دهد:

"یادگیری دو زبان را به طور هم‌زمان آغاز نکنید چرا که قوانین و تعریف‌های متفاوت، شما را سردرگم خواهند کرد. اما آن قدر صبر نکنید تا بتوانید یک زبان را سلیس و روان صحبت کنید. چرا که هیچ حد و مرزی برای زبان وجود ندارد. با این کار، فقط وقتتان را تلف می‌کنید. اگر می‌توانید با استفاده از زبان اول، نظر خود را بیان کنید، قوانین دستور زبان آن را بفهمید و یک سریال تلویزیونی را دنبال کرده و از آن سر در بیاورید، این نشان می‌دهد که می‌توانید به سراغ یادگیری زبان دوم بروید."

او اضافه می‌کند:

"من از نسبت ۷۰ به ۳۰ استفاده می‌کنم. یعنی ۷۰ درصد زمانم را برای یادگیری زبان جدید و ۳۰ درصد آن را برای یادگیری زبان‌هایی که در حد متوسط می‌دانم، صرف می‌کنم."

این کار به او کمک می‌کند که طبقه‌بندی‌شده، پیش‌روی کند. Meyer نیز شیوه‌ی مشابهی را به کار می‌گیرد. او در این‌باره می‌گوید:

"روشی که برای من جواب می‌دهد این است که یک زبان را که در حد ابتدایی بلدم و تازه شروع به یادگیری آن کرده‌ام، با یک زبانی که پیش از این شروع کرده بودم و در حد متوسط یا پیشرفته بلدم، به طور همزمان فرا بگیرم. البته می‌توانم یک زبان سطح متوسط یا پیشرفته‌ی دیگر را هم به برنامه‌ام اضافه کنم. اما شروع یادگیری دو زبان، به طور هم‌زمان، فاجعه است."

زبان ۴. برای هر زبان، شخصیتی در نظر بگیرید

زمانی که به چندین زبان مختلف، مسلط می‌شوید، گاهی طبقه‌بندی آنها برایتان مشکل می‌شود. به خصوص اگر زبان‌ها به هم شبیه باشند. Natasha Asghar مجری Zee TV، به سه زبان هند و آریایی و سه زبان اروپایی مسلط است و از چهار تای آنها روزانه در محل کارش استفاده می‌کند. او می‌گوید:

"من زبان های انگلیسی، هندی، اردو و پنجابی را هم‌زمان یاد گرفتم و سپس به دنبال یادگیری فرانسوی و آلمانی رفتم. نکته‌ی مفیدی که زبان‌آموزان جدید می توانند از آن استفاده کنند این است که برای هر زبانی که یاد می‌گیرند، شخصیتی تعیین کنند. این مسئله به شما کمک می‌کند که آنها را جداگانه در ذهن خود نگه دارید."

به عنوان مثال برای زبان فرانسوی می‌توانید شخصیتی نظیر ( Amélie) را در نظر بگیرید یا برای زبان آلمانی دانشمند سخت‌گیری که بریده بریده حرف می‌زند. اگر رفتار، تن صدا و آهنگ گفتار آنها را یاد بگیرید، این به شما کمک می‌کند که زبان‌ها را جداگانه در ذهن خود دسته‌بندی کنید. اگر زبان‌های مورد نظر خود را با استفاده از قانون ۷۰/۳۰ طبقه‌بندی کنید، این به شما کمک می‌کند که محیطتان را متناسب با زبان مورد نظر، تغییر داده و آنها را در روزهای متفاوتی مطالعه کنید.

زبان ۵. طبق اصول و قاعده، پیش بروید

اگر به طور جدی قصد دارید که چندین زبان را فرا بگیرید، زمان ‌هایی را که برای هر کدام در نظر می‌گیرید، ثبت کنید. Meyer در این‌باره می‌گوید:

"من زمانی که نمی‌توانم نتیجه‌ی کارم را سریعا مشاهده کنم، بی‌حوصله می‌شوم. بنابراین زمان‌هایی را که برای مطالعه صرف می‌کنم، یادداشت می‌کنم. بزرگ‌ترین پروژه‌ی حال حاضر من، یادگیری زبان عبری است و من می‌توانم به طور دقیق به شما بگویم که از اول ماه ژانویه، ۱۳۶ ساعت برای یادگیری آن وقت گذاشته‌ام که به طور متوسط حدود نیم ساعت در روز است."

ثبت کردن ساعت‌های مطالعه‌، شما را تشویق می‌کند که پیروزی‌های کوچک خود را جشن بگیرید و برای یادگیری خود، بیشتر وقت بگذارید. این کار، معیار قابل اطمینانی برای اندازه‌گیری تلاش‌های آینده‌تان، به شما می‌دهد. زبان

۶. یادگیری زبان، بیشتر از این که سخت باشد، زمان‌بر است

بیشتر ما فکر می‌کنیم که یاد گرفتن یک زبان جدید، سخت است و در طولانی مدت، ممکن است ناامید‌کننده، چالش‌برانگیز باشد و رضایت ما را جلب نکند. اما با این حال، سخت نیست. یادگرفتن چندین زبان یا حتی یک زبان دیگر، بیشتر از این که سخت باشد، زمان‌بر است. برای تسلط پیدا کردن به ساده‌ترین زبان‌ها نیز ۶۰۰ ساعت مطالعه، نیاز است. رمز موفقیت، این است که همواره، متمرکز و با‌انگیزه باشید. Shannon Del Vecchio به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی و ژاپنی صحبت می‌کند. او در این‌باره می‌گوید:

"زمانی که با همسرم آشنا شدم، چهار زبان بلد بودم. ایتالیایی را یادگرفتم چون خانواده‌ی همسرم ایتالیایی بودند و من نام خانوادگی ایتالیایی داشتم. همسرم همیشه درباره‌ی من به دیگران می‌گفت که فوق العاده‌ام و زبان را به خوبی یاد می‌گیرم. حالا می‌گوید که زمانی که مسئله‌ی یادگیری زبان در میان باشد، هیچ چیزی نمی‌تواند تمرکز من را به هم بزند."

زبان ۷. نگران به خاطر سپردن آنها نباشید

شاید فکر کنید که به عنوان مثال یادگیری زبان فرانسه، هم‌زمان با زبان اسپانیایی، ممکن نیست. چرا که ممکن است یکی بر دیگری غلبه کند و روند یادگیری را با مشکل مواجه کند، اما این طور نیست. نظریه‌ای وجود داشت که بر اساس آن زبان‌ها ، در ظرف‌ها و قسمت‌های مختلفی در ذهن نگه‌داری می‌شوند و هر کدام از این ظرف‌ها دارای محدودیت هستند. در صورتی که یکی از این ظرف‌ها از اطلاعات پر شود، در کار بخش‌های دیگر، اختلال ایجاد می‌کند. اما این نظریه، دهه‌ها است که منسوخ شده و عدم درستی این نظریه را وجود افراد دو یا چند زبانه، ثابت می‌کند. به طور خلاصه، مغز شما قابلیت یادگیری زبان‌های بی‌شماری را دارد. پس نگران به خاطر سپردن آنها به طور هم‌زمان نباشید. Baek که خود یک فرد چند‌زبانه است در این‌باره می‌گوید:

"بر اساس تجربیات من، زبانی که بیشتر مورد استفاده‌ی من قرار می‌گیرد، به سادگی قابل دسترس است اما سایر زبان‌هایی که بلدم به فعال شدن نیاز دارند."

Meyer اضافه می‌کند:

"در دسترس نگه داشتن چندین زبان به طور مساوی کار سختی است. اما می‌توان با چند ساعت مطالعه، زبان‌های خفته را دوباره فعال کرد."

پس، قبل از این که یادگیری زبان جدیدی را شروع کنید، نگران فراموش کردن آن نباشید. زبان منبع: Matador Network

مطالب مرتبط:

دیدگاه