عجیب‌ترین حیوانات استرالیا

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور یکشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
عجیب‌ترین حیوانات استرالیا

بدون شک بسیاری از مردم دوست دارند یک کروکودیل را از نزدیک مشاهده کنند. البته تماشای کوآلا‌ها و کانگورو‌ها نیز می‌‌تواند بسیار جالب باشد. اما تمام حیوانات نیز دوست داشتنی نیستند، گاهی برخی از آ‌ن‌ها می‌توانند زندگی را از شما سلب کنند. اکنون در این مقاله از کجارو تصمیم داریم تا به بررسی خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا بپردازیم. پس اگر قصد سفر به این کشور را دارید یا به دنیای حیوانات علاقه‌مند هستند، این مقاله را از دست ندهید.

تیغ شیطان (Thorny Devil)

تیغ شیطان دور ماندن، تمام اطلاعاتی است که باید در مورد این مارمولک بدانید و رعایت کنید. این نوع از مارمولک که تیغ شیطان نامیده می‌شود دارای تیغ‌هایی در بدن خود است که البته تنها یک وسیله دفاعی هستند و این مارمولک از آن‌ها برای حمله و گرفتن شکار استفاده نمی‌کند. زمانی که این حیوان احساس خطر کند، سریعا سر خود را بین پاهای خود قرار می‌دهد تا تیغ‌هایش به‌سمت بیرون باشند و خطری وی را تهدید نکند. گفتنی است که این تیغ‌ها در بخش پشتی بدن مارمولک قرار گرفته‌اند. بدن مامولک تیغ شیطان بسیار خاص است. روی بدن این حیوان کانال‌هایی وجود دارد که تمام این کانال‌ها به‌سمت دهان مارمولک هستند که در زمان بارش باران یا حتی وجود شبنم، مارمولک می‌تواند قطرات باران را مکیده و به‌سمت دهان خود بکشد و این موضوع برای شرایط کویری می‌تواند در حیات مامولک بسیار تاثیر گذار باشد.

مارمولکی با گردن چین‌دار

مارمولک عجیب همانند مارمولکی که در قسمت قبل با آن‌ها آشنا شدیم، گردن چین‌دار نیز یکی دیگر از مارمولک‌هایی است که در دسته حیوانات جالب جای می‌گیرد و عضوی از خانواده سوسمار‌ها به حساب می‌آید. رنگ پوست این حیوان بر اساس اینکه در کجا زندگی می‌کند، متفاوت است. پس اگر دوست دارید بیشتر با آن آشنا شوید، وجود رنگ‌های مختلف آن را در نظر داشته باشید. بخش گردن این مارمولک که به‌صورت چین‌دار است در شرایط عادی به بدن و شانه‌های آن چسبیده است ولی زمانی که این مارمولک وحشت‌زده باشد، دهان خود را کاملا باز می‌کند و در این حین گردن چین‌دار آن نیز به سرعت باز می‌شود و چهره ترسناکی را به آن می‌بخشد. مارمولک نیز با استفاده از این چهره می‌تواند در یک نبرد بزرگ شرکت کند. البته نترسید، هیچ‌کدام از اقدامات این مارمولک، برای انسان خطرناک نیستند.

رتیل شرقی

رتیل شرقی رتیل شرقی که به عنکبوت پرنده‌خوار نیز شهرت دارد یکی از حیواناتی است که باید در مواجه با آن بسیار محطاط باشید. این عنکبوت نسبت به سایر عنکبوت‌ها سایز بزرگ‌تری دارد و تهاجمی‌تر از آن‌ها عمل می‌کند و البته اشتهای زیادی نیز دارد. توجه کنید که این حیوان رژیم غذایی خاصی ندارد و دلیل نمی‌شود چون یک رتیل است باید تنها برخی از غذاها را بخورد. رتیل شرقی می‌تواند پرندگان، حشرات، پستانداران کوچک، مارمولک‌ها، غورباقه‌ها و حتی سایر عنکبوت‌ها را بخورد. سم این عنکبوت می‌تواند یک سگ یا گربه را در مدت ۳۰ دقیقه بکشد ولی این سم در بدن انسان تاثیری مرگ‌بار ندارد، ولی قادر است دردی شدید در بدن شما به وجود آورد. حالت تهوع و تعریق فراوان نیز از سایر آثار این سم هستند. پس با این اوصاف بهتر است با رتیل شرقی رفتاری بسیار خشک و جدی داشته باشید.

کانگرو درختی Lumholtz

کانگرو درختی بعد از دو نوع عنکبوت، کانگرو درختی Lumholtz نیز در لیست جالب‌‌ترین حیوانات ما قرار گرفته است. این حیوان پرانرژی و چالاک در انواع درخت‌ها سکونت دارد و اغلب به‌صورت شبانه زندگی می‌کند. شما تنها در کوئینزلند می‌توانید این حیوان را پیدا کنید و اغلب نیز آن‌ها به درخت‌ها چسبیده‌اند و در خوابی ناز به سر می‌برند. این حیوان اگر درختی را که خود در آن سکونت داشته باشد، نپسندد، قادر است بسیار سریع آن را با یک جهش تغییر داده و به سراغ درخت دیگری برود. گفتنی است که کانگرو درختی Lumholtz قادر است به طول ۱۵ متر پرش داشته باشد.

شترمرغ استرالیایی

شترمرغ استرالیایی با وجود اینکه شترمرغ استرالیایی شکل و شمایلی احمقانه دارد، اما پشت این چهره آرام، ذاتی خبیث قرار گرفته است. پاهای این حیوان یکی از قوی‌ترین‌ها در بین حیوانات مختلف هستند و البته پنجه‌های پرقدرتی نیز دارد که قادر است سیم‌های فلزی را پاره کند و نهایت سرعتش نیز به ۳۱ مایل بر ساعت می‌رسد. این حیوان آب بسیار کمی می‌نوشد و در مقابل سنگ، شیشه، تکه‌های فلزی و... را می‌خورد که باعث کمک رسانی به سیستم گوارشی آن می‌شود. شترمرغ استرالیایی موجودی کنجکاو و در مقابل بیهوده است؛ زیرا بسیاری از اوقات عمر خود را با منقارش به تمیز کردن پر‌های خود مشغول است.

خفاش Sugar Glider

خفاش نام خفاش Sugar Glider که در واقع به‌معنای هواپیما است از عملکرد این حیوان برگرفته شده، زیرا این نوع از خفاش قادر است به‌صورت شبانه منطقه وسیعی را پرواز کند و حضور واژه Sugar یا همان شکر در نام این حیوان نیز به علاقه غذایی آن باز می‌گردد. زیرا این نوع از خفاش غذاهای شیرین، نظیر شکر را بسیار دوست دارد و موجودات کوچک نیز یکی دیگر از غذا‌های آن هستند. خفاش Sugar Glider اغلب ۴۰ سانتی متر طول دارد (از دماغ تا دم) و وزن آن‌‌ها نیز حدود ۱۵۰ گرم است. این حیوان از درخچه‌های اوکالیپتوس تغذیه می‌کند و به‌سادگی قادر است از درختی به درخت دیگر پرواز کند. ناگفته نماند که این خفاش می‌تواند به طول ۱۰۰ متر پرواز کند.

سوسمارِ زبان آبی

سوسمارِ زبان آبی این مارمولک آرام که علاقه زیادی هم به خورشید دارد، در استرالیا به‌سادگی یافت می‌شود. قسمت پشتی بدن این مارمولک به‌صورت خال خال و برجسته است. زمانی که یک اتفاقی این حیوان را تهدید کند، سریعا چهره‌ای متفاوت به خود می‌گیرد و زبان آبی رنگ خود را به نمایش می‌گذارد. حظور یک زبان آبی در دهان صورتی رنگ این حیوان، یک تضاد خوبی را ایجاد کرده است که برای ترساندن موجود حمله کننده، بسیار مناسب است. البته اگر انسان‌ها نیز زیاد این موجود را آزار دهند، سریعا دست به کار می‌شود و دست وی را گاز می‌گیرد و البته آثار آن نیز بسیار سریع از بین می‌رود.

عنکبوت Funnelweb

عنکبوت Funnelweb بدون شک کابوس بسیاری از مردم مشاهده یک عنکبوت بزرگ، مشکی و مودار است که در خانه آن‌ها حضور دارد. عنکبوت Funnelweb حدود ۴.۵ سانتی‌متر طول دارد که اغلب روی پاهای پشتی خود می‌نشیند و دندان‌های سمی خود را به رخ رقیبان می‌کشد. این نوع از عنکبوت قادر است دندان‌های سمی خود را به حدی فشار دهد تا از ناخن انگشتان نیز عبور کند. سم این موجود، Atraxtoxin نام دارد که باعث ایجاد یک نوع حمله عصبی در فرد می‌شود و هزاران هشدار عصبی از طریق آن ارسال می‌شوند. بر اثر این سم، عظلات به‌صورت ناگهانی کشیده می‌شود و قربانی جریان شدید عرق، اشک و آب دهن را تجربه می‌کند. حتی این سم قادر است تنفس را نیز از قربانی سلب کند و وی را به حالت کُما ببرد. امکان ایجاد آسیب‌هایی در مغز نیز وجود دارد. ناگفته کنند که عنکبوت Funnelweb می‌تواند در مدت ۱۵ دقیقه یک انسان را بکشد. جانور عجیب این موجود کوچک را می‌شناسید؟ درختان سکونتگاه اصلی این حیوان هستند. این جانور که از نوع کیسه داران است بدنی درخشان و گاهی خال خال دارد و اغلب در زمین‌های پست و جنگل‌های بارانی گرمسیری و مجاور مناطق مانگرو زندگی می‌کند. این جانور به‌صورت شبانه از درختان توخالی مواد غذایی مورد نیاز خود را می‌یابد و به زندگی ادامه می‌دهد. ناگفته نماند که این حیوان دوست داشتنی Spotted Cuscus نامیده می‌شود. بینی گرد مانند این حیوان باعث شده که چهره‌ای شبیه به میمون داشته باشد و بدن آن نیز حالتی خز مانند دارد که قهوه‌ای مایل به زرد است و بخش‌های سفیدی نیز روی پوست آن دیده می‌شود. دم این جانور نیز در بخش داخلی خود شبیه به سوهان است و همین موضوع باعث می‌شود که این حیوان بتواند به‌سادگی از شاخه‌های درختان آویزان شود. Platypus برخلاف قاعده طبیعت، سیر تکامل به‌صورت دیوانه‌واری پیش می‌رود. اولین باری که اروپایی‌ها موجودی به نام Platypus که یک حیوان پستاندار آبزی است و منقاری پهن دارد را یافتند،‌ در ابتدا فکر نمی‌کردند که این یک حیوان واقعی باشد و یک نمونه از آن را برای آزمایش بیشتر به انگلستان فرستادند. دانشمندان بر این باور هستند که Platypus حیوانی است که شاید ترکیبی از موش و اردک باشد. شاید بتوان گفت Platypus، یک تلاش حیوانی است تا بتواند در آن واحد چند جانور باشد. این حیوان، منقار و پاهای پره‌داری نظیر اردک دارد و پوست صاف و ابریشمی آن نیز بسیار شبیه به Mole (حیوانی پستاندار و کوچک، شبیه به موش) است. سوزش سَم آن نیز بسیاری را به یاد عقرب می‌اندازد. این سم قادر است درد بسیار زیادی را در انسان به‌وجود آورد و در مقابل می‌‌‌تواند جان یک سگ را بگیرد. البته این یکی از دو حیوان پستانداری است که تخم می‌گذارد و تخم‌های آن‌ها نیز سطحی صاف و چرم مانند دارند که این موضوع با دو غده قرار گرفته در زیر پوست آ‌ن‌ها که شیر می‌سازد، در تضاد هستند. این موجود می‌‌تواند همانند یک سَمور شنا کند و شکار خود را نیز با کمک سنسور‌های الکتزونیکی (electroreceptors) تشخیص می‌دهد. با این اوصاف استرالیا یک مکان بسیار مناسب برای افرادی است که علاقه بسیار زیادی به طبیعت و حیوانات دارند و البته همان طور که در این مقاله پی بردید، باید در طول این سفر مراقب باشید تا هیچ آسیبی از سوی جانوران شما را تهدید نکند. منبع: Travelvivi

مطالب مرتبط:

دیدگاه