ضروری‌ترین لوازم سفرهای طبیعت‌گردی

مهدیه عباس‌زاده
مهدیه عباس‌زاده شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
ضروری‌ترین لوازم سفرهای طبیعت‌گردی

به‌همراه داشتن تمامی لوازم ضروری سفر عادت خوبی است، با اینکه شاید در بسیاری از سفرهای روتین تنها برخی از آن‌ها استفاده شوند، اما تا زمانی که نیاز مبرم به یکی از آن‌ها پیدا نکنید، اهمیت به‌همراه داشتن همیشگی آن‌ها را حس نخواهید کرد.  

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۳۱ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روزرسانی شده است.

یکی از مهم‌ترین مراحل سفر به‌ویژه در سفرهای جاده ای و طبیعت‌گردی، جمع‌آوری ضروری‌ترین لوازم سفرهای طبیعت‌گردی است. در واقع، تعداد از لوازم سفر هستند که از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر ابزارها برخوردارند و نبودشان اغلب موجب دردسر و ناراحتی فراوان است. ازاین‌رو، برای نخستین بار در سال ۱۹۳۰، فهرستی از ضروری ترین لوازم سفر توسط سازمان کوهنوردان سیاتل آمریکا برای آماده‌سازی کوهنوردان و علاقه‌مندان به ورزش‌های هیجان‌انگیز، تهیه شد. در سال ۲۰۰۳ این گروه نسخه‌ی به‌روز شده‌ای از لوازم ضروری را با توجه به پیشرفت‌های موجود ارائه کردند. مثلا نقشه و قطب‌نما جای خود را با سیستم‌های مسیریابی GPS عوض کردند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با ضروری‌ترین لوازم سفرهای طبیعت‌گردی آشنا شوید.

ضروری‌ترین لوازم سفرهای طبیعت‌گردی:

دستگاه مسیریاب

توانایی استفاده از قطب نما و خواندن نقشه بسیار ضروری است. امروزه نقشه و قطب‌نما به دو جزء از سیستم‌های پیشرفته مسیریابی GPS تبدیل شده‌اند. آیا با وجود دستگاه‌های GPS باز هم به نقشه و قطب‌نما نیاز داریم؟ داشتن یک نقشه توپوگرافی همواره دید بهتری از مسیر سفر به شما می‌دهد. حتی با داشتن پیشرفته‌ترین GPSها به‌همراه داشتن یک قطب‌نمای ساده می‌تواند جان شما را نجات دهد، چون این اقلام نیازی به باتری ندارند و همواره به‌عنوان یک پشتیبان خوب به شمار می‌آیند.

دستگاه جی پی اس

عینک آفتابی

از جمله موارد ضروری در سفرهای طبیعت‌گردی به‌همراه داشتن عینک آفتابی است که امروزه تنوع بسیاری دارند و شما باید بر اساس نوع سفرهایتان عینک مناسب را انتخاب کنید. البته تا مدت‌ها عینک آفتابی صرفا به‌عنوان وسیله‌ای در اذهان عموم جای گرفته بود، در حالی که عینک آفتابی وسیله‌ای ضروری برای حفاظت از سلامت چشم و بافت‌های اطراف آن است. زیرا اشعه ماورای بنفش خورشید علاوه بر پوست، برای عدسی و قرنیه چشم نیز مضر است. 

علاوه بر این، چشم‌ها در فصل زمستان به‌دلیل سردی هوا، وزش باد، افزایش گردوغبار و آلودگی هوا بیشتر در معرض خشک شدن هستند که استفاده از عینک آفتابی موجب کاهش تماس چشم‌ها با عوامل فوق شده و خشکی چشم کمتر رخ می‌دهد. در زمستان و به‌ویژه در هوای برفی به‌دلیل انعکاس نور از سطح کریستال‌های برف، اشعه بیشتری وارد چشم‌ها شده و امکان بروز عوارض ناشی از آن بیشتر می‌شود.

تجهیزات سفر

کرم ضدآفتاب

کرم‌های ضدآفتاب گروهی از محصولات مراقبت پوستی محسوب می‌شوند که پوست را از دریافت پرتوهای فرابنفش خورشید ( UV ) محافظت می‌کنند. دو نوع UVA و UVB از پرتوهای فرابنفش، به پوست آسیب رسانده و موجب پیری آن می‌شوند. این پرتوها همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند. آسیبی که این اشعه‌ها به پوست وارد می‌کنند بسیار جدی است و علاوه بر مصرف روزانه باید در سفر همیشه همراه داشت.

البته با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار انتخاب کرم مناسب کار دشواری است. در انتخاب کرم‌های ضدآفتاب، متخصصان توصیه می‌کنند به دو مورد توجه کنید؛ اول قدرت حفاظت در برابر نور خورشید بایستی حداقل 15 SPF باشد و دوم اشعه‌های UVA‌ و UVB را پوشش دهد. به یاد داشته باشید هر چند ساعت یک بار باید کرم خود را تمدید کنید. بر اساس زمان سفر و لباسی که به تن دارید، در صورت نیاز به دست‌ها و گردن‌تان هم کرم بزنید.

محافظت در برابر سرما (به‌همراه داشتن لباس اضافه)

در سفرهای طبیعت‌گردی همواره ممکن است با تغییرات ناگهانی هوا مواجه شوید، پس بهتر است بنا به فصلی که در آن سفر می‌کنید، لباس اضافی از کلاه و ژاکت گرفته تا جوراب اضافی به‌همراه داشته باشید. در واقع، لباس طبیعت‌گردی راحت و ایمن باید قادر باشد تا از شما در برابر سرما (در زمستان)، گرما و تابش مستقیم آفتاب (در تابستان و کویر)، باد و همچنین نفوذ باران مراقبت کند. به‌صورت کلی، لباس طبیعت‌گردی مناسب باید بتواند در روزهای گرم بدن شما را خنک نگه دارد، در روزهای سرد و با باد و باران شدید، شما را گرم و خشک نگه دارد.

امروزه طبیعت‌گردان عبه‌دنبال لباس‌هایی هستند که در تمامی شرایط آب و هوایی بتوانند از آن‌ها استفاده کنند؛ لباس‌هایی که در عین راحتی و سبکی، جلوی نفوذ آب را نیز بگیرند و بدنِ فرد طبیعت‌گرد را خشک نگاه دارند. علاوه بر این، این لباس باید محکم باشد، طول عمر و استقامت بالایی داشته باشد، هوا را به‌خوبی از خود عبور دهد و تا جای ممکن سبک باشد.

لباس اضافی

روشنایی (چراغ پیشانی یا چراغ قوه)

چراغ پیشانی یا هدلامپ همان طور که از نام آن پیدا است، به‌دلیل قرار گرفتن روی پیشانی، علاوه بر ایجاد روشنایی باعث آزاد شدن دست‌ها و آسان‌تر شدن عملکرد فرد می‌شود. این چراغ‌ها اغلب کوچک و سبک بوده و عمر باتری زیادی دارند. چراغ پیشانی یکی از لوازم ضروری برای سفر در کمپینگ یا افراد مشغول به کار در شب محسوب می‌شود. ویژگی‌هایی مانند سطح روشنایی، وزن، مدت زمان نوردهی و نوع باتری مواردی است که باید در زمان خرید مدنظر داشت.

چراغ قوه هم نوع دیگری از منابع روشنایی است که می‌تواند در موارد زیادی مفید باشد. از هرکدام از این دو وسیله که استفاده می‌کنید، حتما به یاد داشته باشید که همواره باتری اضافی همراه‌تان باشد. در سفرهای گروهی هر شخصی باید چراغ و باتری جداگانه‌ای داشته باشد.

چراغ پیشانی

جعبه‌ کمک‌ های اولیه

جعبه کمک‌های اولیه، جعبه یا کیفی حاوی تدارکات و تجهیزاتی است که در صورت لزوم بتوان تا زمان رسیدن نیروهای امدادی یا دسترسی به نزدیک‌ترین مرکز درمانی با آن اقدام به انجام کمک‌های اولیه کرد. انتخاب محتوای جعبه با مقصد و نیز سبک سفر متغیر است ولی درمجموع، جعبه کمک‌های اولیه  باید شامل وسایل پانسمان، قرص‌های ضروری مانند مسکن، ضد تهوع و اسپاسم و... وسایلی چون گاز استریل و باند و غیره باشد.

جعبه کمک های اولیه

وسیله‌ای برای روشن کردن آتش

روشن کردن آتش بخش جدایی‌ناپذیر گشت‌وگذار در سفر و به‌ویژه در طبیعت‌گردی است. هیچ فعالیتی به‌اندازه‌ی نشستن در اطراف آتشی گرم و مطبوع به‌همراه خانواده و دوستان در آغوش طبیعت، لذت‌بخش نیست. علاوه بر این، برای خالص کردن آب، استریل کردن بانداژ، پیغام‌های معنی‌دار جهت نشان دادن جا و وضعیت حال حاضر و حفاظت خود در برابر حیوانات نیز از سایر کاربردهای آتش در سفر هستند. ازاین‌رو، به‌همراه داشتن وسیله‌ای برای روشن کردن آتش مانند کبریت، فندک یا آتش‌زنه ضروری است.

آتش زنه

جعبه ابزار یا ابزارهای چندکاره

همراه داشتن داشتن جعبه ابزاری کوچک برای تعمیر خرابی‌های احتمالی همیشه در سفر ضروری به نظر می‌رسد. فرض کنید چادرتان مشکل کوچکی پیدا کند یا یکی از وسایل‌تان نیاز به تعمیر کوچکی داشته باشد. به‌همراه داشتن جعبه ابزار کوچکی برای راه انداختن کارها ضروری است. یا تاکنون پیش آمده است که برای باز کردن، بریدن یا جداکردن چیزی نیاز به یک ابزار ریز یا چاقویی کوچک داشته باشید یا در سفر برای باز کردن در کنسرو، نوشیدنی و… نیاز به ابزار خاص آن را احساس کنید؟ داشتن یک ابزار چندکاره در کیف، داشبورد ماشین یا جیب ما می‌تواند مفید واقع شود.

 

جعبه ابزار

غذای اضافی

آشپزی یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر است. اگر اهل آشپزی در سفر هستید بهتر است تا لوازم آشپزی در سفر را به‌همراه داشته باشید. شما به وسایلی احتیاج دارید که هم خیلی کاربردی باشد و هم حجم کمی را در کوله‌پشتی شما اشغال کند.

حتی بهتر است برای شرایط ضروری مواد غذایی مانند گوشت خشک‌شده و دودی‌شده، آجیل، میوه‌خشک و مواد انرژی‌زا همراه‌تان باشد. به یاد داشته باشید فرایند هضم غذا در بدن، باعث گرم شدن بدن می‌شود. پس سعی کنید در شب‌های سرد قبل از خوابیدن غذا بخورید تا به گرم ماندن بدن‌تان کمک کند.

مواد انرژی زا

آب اضافی

به‌همراه داشتن یک بطری آب و یک مخزن تاشو برای آب همواره توصیه می‌شود. شما باید برخی از تجهیزات تصفیه آب همچون فیلترها یا قرص‌های تصفیه ‌آب هم برای مواقع ضروری همراه داشته باشید. سعی کنید قبل از سفر، مسیر خود را از نظر محل‌های دسترسی به آب آشامیدنی به‌خوبی بررسی کنید.

ظرف آب تاشو

چادر سفری

در اغلب سفرهای چندروزه برای ماندن در طبیعت، گردشگران چادر‌های مسافرتی به‌همراه  دارند. فرض کنید در یک گردش یک روزه گم شده یا زخمی شوید، یا حتی در باد یا باران شدید گیر بیافتید. داشتن یک سرپناه ضروری به داد شما می‌رسد. همچنین، در صورتی‌که قصد کمپ در طبیعت را حتی برای یک روز داشته باشید، همراه داشتن چادر سفری اجتناب‌ناپذیر است.

کیسه خواب

کیسه خواب یکی از لوازم مهم کوهنوردی برای سفر های چندروزه است. مسلما بدون داشتن یک کیسه خواب راحت و خواب کافی، توان و انرژی لازم برای ادامه سفر و لذت بردن از آن را نخواهید داشت. این محصول به‌لحاظ شکل ظاهری، جنس، وزن، الیاف و غیره دارای انواع مختلف است و این مسئله ممکن است انتخاب را برای شما پیچیده کند. ازاین‌رو، باید در خرید آن به نکته‌هایی مانند بازه دمایی، حجم، سایز، رنگ، الیاف و ضدآب بودن کیسه خواب را مدنظر قرار داد.

تجهیزات سفر

زیرانداز

همراه داشتن یک زیرانداز ضد آب، نرم، ضخیم و مقاوم از ضروری ترین لوازم مسافرت پیکنیک و طبیعت‌گردی برای لذت بردن از طبیعت محسوب می‌شود. ضدآب بودن و ضخامت زیرانداز یکی از مهم‌ترین خصوصیات این وسیه است تا ضمن راحتی هنگام استفاده از ورود آب و رطوبت جلوگیری کند. از دیگر خصوصیات زیرانداز مناسب می‌توان به نوع الیاف و بافت آن اشاره کرد. وزن سبک و داشتن مقاومت بالا به‌طوری که به‌راحتی پاره یا آسیب نبیند. همچنین ازویژگی‌های دیگر یک زیرانداز مسافرتی مرغوب قابلیت شست‌و‌شوی آسان، وزن سبک، حمل‌ونقل آسان و حجم کم آن است.

سایر مواردی که به‌همراه داشتن آن‌ها نیز توصیه می‌شود:

  • کرم ضدگزیدگی : برای در امان ماندن از نیش حشرات؛
  • سوت : برای کمک خواستن در مواقع ضروری؛
  • تبر یخ : برای عبور از قسمت‌های برفی؛
  • موقعیت‌یاب : برای اعلام موقعیت شما به تیم‌های امداد؛
  • وسایل ارتباطی : موبایل‌های ماهواره‌ای کمک بسیاری خواهند کرد؛
  • وسیله‌ی ارسال سیگنال : مثل یک آینه‌ی کوچک برای علامت دادن به هلیکوپتر امداد؛
  • دانش استفاده از تجهیزات : داشتن تمامی تجهیزات بالا در کیفتان، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد تا زمانی که به‌درستی نحوه استفاده از آن‌ها را یاد نگیرید.

لیست ضروری ترین لوازم سفر همگام با تغییرهای سبک سفر در اقصی نقاط جهان دائم در حال به‌روزرسانی است. اگر اطلاعات جدیدی در این راستا و ضروری‌ترین لوازم سفرهای طبیعت‌گردی دارید، نظرات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

ضروری‌ترین لوازم سفرهای طبیعت‌گردی کدامند؟

دستگاه مسیریاب، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، محافظت در برابر سرما (به‌همراه داشتن لباس اضافه)، روشنایی (چراغ پیشانی یا چراغ قوه)، جعبه‌ کمک‌های اولیه، وسیله‌ای برای روشن کردن آتش، جعبه ابزار و ملزومات مورد نیاز، غذای اضافی، آب اضافی، چادر مسافرتی، کیسه خواب و زیرانداز

مطالب مرتبط:

منبع rei

دیدگاه