۸ سوپ نودل لذیذ از سراسر دنیا

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
۸ سوپ نودل لذیذ از سراسر دنیا

فرقی ندارد که در کجای این کره‌ی خاکی زندگی میکنید؛ سوپ و آش از آن دسته غذاهایی هستند که در فصل زمستان حسابی می‌چسبند و شما را گرم می‌کنند. یک کاسه سوپ داغ که بخار از آن بلند می‌شود، حتی در سردترین روزهای سال، در باد و باران و برف، شما را گرم خواهد کرد. در ادامه با کجارو همراه باشید تا ببینیم مردم کشورهای دیگر در روزهای سرد سال، چه سوپی می‌خورند.

اگر نودل را به مواد تشکیل‌دهنده‌ی سوپ اضافه کنیم، این غذای لذیذ از یک پیش‌غذا به یک وعده غذای کامل و سالم تبدیل می‌شود. سوپ‌های نودل یکی از غذاهای مورد علاقه‌ی اکثر مردم دنیا هستند. اما نودل‌هایی که در سوپ استفاده می‌شوند، شکل‌ها و طعم‌های متفاوتی دارند. در ادامه‌ی این مقاله با هشت نوع سوپ و آشی که با نودل یا انواع و اقسام رشته در سراسر دنیا تهیه می‌شوند، آشنا می‌شویم.

سوپ Pho

   Pho

این سوپ لذیذ، گاهی با عنوان غذای ملی ویتنام نیز در نظر گرفته می‌شود. این غذا از ترکیب نودل‌های برنج تخت و بلند، آب گوشت و سبزیجات طعم‌دار شده و گوشت گوساله یا مرغ تهیه می‌شود. نعناع، ریحان و لوبیا نیز سایر مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن هستند. این سوپ لذیذ در منوی اکثر رستوران‌های ویتنامی وجود دارد. درست کردن این غذا ساده است. اگر به مواد اولیه‌ی آن دسترسی داشته باشید، نودل‌های برنجی به شکل لینگوئینی (نوعی پاستای بلند و تخت) معمولا به صورت خشک، فروخته می‌شوند اما اگر بتوانید تازه‌ی آن را تهیه کنید، بهتر است. آب گوشت و سبزیجات با ادویه‌های گوناگونی مانند رازیانه، زنجبیل، میخک و دارچین طعم‌دار می‌شود. تکه‌های باریک گوشت معمولا به صورت خام، درون کاسه‌ها قرار می‌گیرند و زمانی می‌پزند که سوپ داغ روی آنها ریخته می‌شود.

 Pho  Pho

سوپ Rindfleischsuppe

   سوپ Rindfleischsuppe

مانند سوپ pho، این غذای لذیذ آلمانی هم از گوشت گاو و عصاره‌ی قلم یا دم گاو تهیه می‌شود. سایر مواد تشکیل‌دهنده‌ی این سوپ نیز به راحتی در فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شوند. هویج، جعغری، گوجه‌فرنگی، کرفس و ادویه‌جاتی مانند میخک، برگ بو و نمک و فلفل سایر اجزای تشکیل‌دهنده‌ی این غذای لذیذ هستند. به دلیل وجود کلاژن در گوشت گاو، این سوپ، بسیار غلیظ است. نودل‌های تخم‌مرغی نیز به این غذا اضافه می‌شوند تا با افزودن کربوهیدرات آن را به یک غذای کامل تبدیل کنند. آشپزهای ماهر معمولا نودل را در آخر به غذا اضافه می‌کنند تا شکل زیبای خود را حفظ کند.

 سوپ Rindfleischsuppe  سوپ Rindfleischsuppe

سوپ تورتلینی (Tortellini)

سوپ تورتلینی (Tortellini)

تورتلینی یک نوع پاستا یا خمیر دایره‌ای‌شکل و توپر است که جزء پاستاهای پر‌طرفدار ایتالیا محسوب می‌شود. مثل انواع پاستا، این مدل نیز پایه ای برای تهیه‌ی انواع غذا است. این نودل‌های دایره‌ای‌شکل را می‌توان با گوشت یا پنیر، پر کرد و به همراه سس گوجه یا در سوپ سرو کرد. در اطراف شهر Bologna یعنی خاستگاه این نودل، از تورتلینی معمولا در سوپ‌های مرغ و گوشت گاو استفاده می‌شود. پیدا کردن تورتلینی خشک بسیار ساده است. در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی می‌توانید آن را پیدا کنید، تورتلینی تازه نیز در فروشگاه‌های ایتالیایی وجود دارد. مزیت دیگری که این سوپ دارد، انعطاف‌پذیر بودن آن است. یعنی با اضافه کردن گوجه‌فرنگی یا انواع و اقسام سس‌ها، می‌توانید طعم جدیدی به غذای خود اضافه کنید.

سوپ تورتلینی (Tortellini) سوپ تورتلینی (Tortellini)

رامن (Ramen)

رامن (Ramen)

زمانی که صحبت از رامن می‌شود، احتمالا به یاد غذایی ارزان با نودل‌هایی خشک می افتید. اما این غذا یکی از غذاهای ژاپنی است که به هیچوجه نباید فرصت چشیدنش را از دست بدهید. این سوپ، از نودل تهیه‌شده با آرد گندم درست می‌شود و محتویات متنوعی دارد. در توکیو، رستوران‌ها، ده‌ها نوع رامن را به مشتریان عرضه می‌کنند. برای تهیه‌ی این سوپ، گزینه‌های متعددی پیش روی شما است؛ گوشت گاو، مرغ، ماهی، میسو (miso) نوعی خمیر سویای ژاپنی و جلبک دریایی. سایر مواد تشکیل‌دهنده‌ی این سوپ نیز از تنوع زیادی برخوردارند. می توانید از میگو، تخم مرغ، توفو (tofu) یا پنیر لوبیا، حبوبات و انواع و اقسام سبزیجات استفاده کنید. گرچه نودل‌های خشک، ارزان‌تر هستند اما رامن تازه که در فروشگاه‌های آسیایی و ژاپنی به فروش می‌رسند، بسیار لذیذ‌تر هستند و در صورتی که مدت زمان بیشتری پخته شوند، حالت نرم و خمیری به خود نمی‌گیرند. فروشگاه‌های رامن در بسیاری از مناطق دنیا وجود دارند و شناخته‌شده هستند. می‌توانید به یکی از این فروشگاه‌ها سر بزنید و این سوپ لذیذ را امتحان کنید.

رامن (Ramen) رامن (Ramen)

سوپ Thukpa

سوپ Thukpa

گرچه این سوپ به عنوان یک غذای تبتی شناخته می‌شود اما در نپال، بوتان و شمال هند نیز رایج و محبوب است. یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی اصلی آن نوعی نودل کوچک به نام bhatsa است که می‌توان آن را با نوکی (gnocchi) ایتالیایی مقایسه کرد. در بسیاری از مواقع، این نودل‌ها با دست شکل داده می‌شوند. این سوپ معمولا با گوشت گوسفند یا یاک تهیه می‌شود. البته می‌توان آن را با استفاده از پروتئین‌های گیاهی نظیر قارچ نیز تهیه کرد. ویژگی مشترک thukpa در تمام مناطقی که طبخ می‌شود، این است که معمولا تند و تیز و پر‌ادویه است به خصوص سوپی که در نپال تهیه می‌شود، به تند بودن شهرت دارد. در تبت، این سوپ را معمولا در مراسم جشن آغاز سال نو سرو می‌کنند. رستوران‌های تبتی و نپالی، معمولا این غذا را در منوی خود می‌گنجانند. تعداد کمی از رستوران‌های هندی به خصوص آنهایی که آشپزی مناطق Sikkim، Assam و Ladakh را در منوی خود دارند، این سوپ را عرضه می‌کنند.

سوپ Thukpa سوپ Thukpa

سوپ Sehriye corbasi

  سوپ Sehriye corbasi

این غذا، متعلق به کشور ترکیه است و با ورمیشل سرو می‌شود. این نوع پاستا که در اکثر مناطق دنیا با عنوان orzo شناخته می‌شود، بیشتر به دانه‌های بزرگ برنج، شباهت دارد. در واقع، اسم این نوع نودل در ایتالیا risoni به معنی برنج درشت است. این نودل‌ها اغلب به سوپی غلیظ متشکل از سبزیجات و حبوبات اضافه می‌شوند. در ترکیه، پاستای مشابهی به نام arpa sehriye وجود دارد که از آن در تهیه‌ی غذایی استفاده می شود که با گوجه‌فرنگی پخته و با لیمو و نعناع، طعم‌دار می‌شود. اضافه کردن گوجه‌فرنگی به این غذا به غلظت آن می‌افزاید و آن را لذیذ‌تر می‌کند. البته نوع پاستایی که در این سوپ استفاده می‌کنید، کاملا انعطاف‌پذیر است. با وجود اینکه orzo به راحتی و همه جا در دسترس است می‌توانید به جای آن از ورمیشل معمولی استفاده کنید و آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. در بعضی از دستورهای تهیه‌ی sehriye corbasi، استفاده ازگوشت یا عصاره‌ی آن ضروری است. اما در واقع مواد تشکیل‌دهنده‌ی اصلی این سوپ، گوجه، پاستا و ادویه‌جات مختلف است. سایر مواد و سبزیجات را به سلیقه‌ی خود می‌توانید اضافه یا حذف کنید.

سوپ Sehriye corbasi سوپ Sehriye corbasi  

سوپ Sopa de Fideo

  سوپ Sopa de Fideo

 سوپ نودل مکزیکی به یکی از سوپ‌های محبوب در سایر مناطق جهان نیز تبدیل شده است. Fideo نوعی نودل باریک و کوتاه است. اگر دوست دارید این غذا را خودتان تهیه کنید، می‌توانید پاستای معمولی را در اندازه‌های کوتاه، خرد و استفاده کنید. البته این نودل‌ها در بسیاری از مناطق دنیا به راحتی یافت می‌شوند. دستور تهیه‌ی این سوپ نیز در مناطق مختلف متفاوت است. این نودل‌ها قبل از اضافه شدن به غذا، مختصری در روغن سرخ می‌شوند. پایه و اساس این سوپ، مرغ و گوجه‌فرنگی است. سیر و گشنیز از موادی هستند که به مقدار زیاد در این سوپ وجود دارند. در بعضی مناطق نیز از چیلی کبابی برای طعم دادن به این غذا استفاده می‌شود. گرچه تهیه‌ی این سوپ با مواد تازه بهتر است اما انواع کنسروی و خشک‌شده‌ی این سوپ و ادویه‌جات و نودل آن در فروشگاه‌ها وجود دارند.

سوپ Sopa de Fideo سوپ Sopa de Fideo

آش رشته

 آش رشته

یکی از آش‌های لذیذ ایرانی، آش رشته است. رشته‌ای که در این آش استفاده می‌کنیم، بیشتر به پاستای فتوچینی شباهت دارد. مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذای لذیذ، شامل سبزیجات، حبوبات، رشته و کشک، آن را به یک غذای کامل و لذیذ تبدیل کرده است. می‌توان این آش را جزء غذاهای رژیم گیاه‌خواری به حساب آورد اما کشک که یک محصول لبنی است، جزء جدا‌نشدنی آش رشته است. این غذا، ادویه‌جات معطری دارد. به علاوه، مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن به راحتی در دسترس و از هر فروشگاهی قابل تهیه است؛ موادی شامل نعناع، گشنیز و جعفری، سیر و پیاز و انواع حبوبات مثل نخود و لوبیا و عدس.

 آش رشته  آش رشته   

مطالب مرتبط:

دیدگاه