۲۲ کشور جهان در سال ۲۰۱۵ که بیشترین افراد سیگاری را دارند

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور پنجشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
۲۲ کشور جهان در سال ۲۰۱۵ که بیشترین افراد سیگاری را دارند

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) چندی پیش گزارش سلامتی در یک نگاه را منتشر کرده که در آن اطلاعاتی در خصوص ۳۴ کشور عضو قابل مشاهده بود. در این گزارش بخش‌های زیادی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که در این بین دسترسی و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، وزن و سبک زندگی تاثیرگذار بوده‌اند. اما همان‌طور که می‌دانید یکی از فعالیت‌هایی که برخی از افراد انجام می‌دهند سیگار کشیدن است و البته بر اساس گزارش OECD این کار باعث می‌شود سالانه ۶ میلیون نفر جان خود را از دست دهند.

بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه میانگین افراد سیگاری در این ۳۴ کشور ۱۹.۷ درصد است که البته ۲۲ کشور مصرف بالاتری نسبت به میانگین دارند. حال در این مقاله از کجارو تصمیم داریم تا با این ۲۲ کشور آشنا شویم. پس همراه ما باشید.

۲۲- آفریقای جنوبی – ۱۹.۸ درصد

South-Africa-cigarette-man ۱۹.۸ درصد از جمعیت جنوب آفریقا سیگاری هستند و البته مرد‌ها سهم بیشتری در این بین دارند. حدود ۳۲.۱ درصد از آقایان این کشور سیگاری هستند و در بین بانوان نیز ۷.۴ درصد سیگار می‌کشند. OECD اعلام کرده که دخانیات یکی از اصلی‌ترین علل مرگ زودرس هستند. بیماری و سرطان قلب و عروق نیز از طریق این موارد به وجود می‌آید و مصرف دخانیات خطر حمله قلبی را نیز افزایش می‌دهد. سکته مغزی، سرطان ریه، سرطان حنجره و دهان و سرطان پانکراس از جمله بیماری‌هایی هستند که مصرف دخانیات در به‌وجود آمدن آن‌ها نقش دارد.

۲۱- کره جنوبی – ۱۹.۹ درصد

21-south-korea--199 در کره جنوبی حدود ۱۹.۹ درصد از جمعیت سیگار می‌کشند و در این کشور نیز جمعیت سیگاری‌های ذکور بیشتر است. در بین مردان کره جنوبی ۳۶.۲ درصد و در بین زنان ۴.۳ درصد جمعیت سیگاری وجود دارد. OECD اعلام کرده شیوع کشیدن سیگار در تمام کشور‌های عضو OECD بین آقایان بیشتر از بانوان است. البته سوئد و ایسلند مستثنی هستند.

۲۰- انگلستان – ۲۰ درصد

20-uk--20 انگلستان نیز یکی از کشور‌هایی است که میانگین مصرف سیگار در آن بیشتر از میانگین کل کشور‌های عضو در OECD است. البته باید توجه داشت که مصرف سیگار در این کشور در حال کاهش است و با این حال همچنان ۲۰ درصد مردم سیگاری هستند که در این بین ۲۲ از مردان و ۱۹ درصد از زنان سیگار می‌کشند. OECD اعلام کرده به‌طور میانگین مصرف سیگار حدود ۱ به ۴ از سال ۲۰۰۰ تاکنون کاهش داشته است. در سال ۲۰۰۰ حدود ۲۶ درصد از مردم انگلستان سیگاری بود که این میزان در سال ۲۰۱۳ به ۲۰ درصد رسید.

۱۹- سوئیس – ۲۰.۴ درصد

19-switzerland--204 در سوئیس ۲۳.۱ درصد از مردان و ۱۷.۸ درصد از زنان سیگار می‌کشند و بنابر اعلام OECD مردمی که در گروه‌هایی با شرایط اقتصادی پایین‌تر از ثروتمندان هستند (طبقه متوسط)، جهت‌گیری بیشتر به سیگار دارند و به همین دلیل نرخ مرگ و میر نیز بیشتر است و افراد کمی نسبت به میانگین نجات از سرطان، از این بیماری جان سالم به در می‌برند. تاثیر سیگار کشیدن در سلامت جامعه به‌قدری مهم است که اگر کل جمعیت سیگار کشیدن را کنار بگذارند، نرخ مرگ و میر بین گروه‌های اجتماعی مختلف نصف خواهد شد.

۱۸- اسلوونی – ۲۰.۵ درصد

18-slovenia--205 در اسلوونی ۲۲.۶ درصد از جمعیت مردان و ۱۸.۴ درصد از جمعیت زنان سیگاری هستند. همانند انگلستان، در اسلوونی نیز سیگار کشیدن در تمام مکان‌های عمومی ممنوع است و البته فرد باید ۱۸ ساله باشد تا بتواند سیگار بکشد.

۱۷- آلمان – ۲۰.۹ درصد

germany بیش از یک چهارم مردان آلمانی سیگاری هستند (۲۵.۱ درصد) و در بین زنان نیز ۱۷.۱ درصد سیگار می‌کشند. همانند بسیاری از کشور‌های غربی اروپا، سیگار کشیدن در این کشور نیز در حال کاهش محبوبیت بین جوانان است و دیگر سیگار کشیدن از دیدگاه جوانان چندان مُد نیست. بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۳ افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله‌ای که سیگاری بودند از ۲۷.۵ به ۱۲ درصد رسیده‌اند که کاهش چشم‌گیری است (بر اساس تحقیقات دولتی).

۱۶- ایتالیا – ۲۱.۱ درصد

fda-smoking-52b5d710c667b0f3444 ۲۶.۷ درصد از مردان ایتالیا سیگاری هستند و زنان سیگاری نیز ۱۵.۹ درصد از جامعه خود را تشکیل می‌دهند. در ایتالیا سیگار کشیدن در مکان‌های سرپوشیده و عمومی ممنوع است و این قانون از سال ۲۰۰۵ اعمال شده و البته سیگار کشیدن در مکان‌هایی نظیر سواحل، پارک‌ها و استادیوم‌ها نیز منع شده است.

۱۵- جمهوری چک – ۲۲.۲ درصد

15-czech-republic--222 حدود ۲۷.۲ درصد از مردان چک سیگاری هستند و در بین زنان نیز ۱۷.۴ درصد سیگار می‌کشند. تا چندی پیش سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی چک چندان مشکلی نداشت اما اخیرا سیگار شیدن در رستوران‌ها و موارد مشابه ممنوع شده است.

۱۴- لیتوانی – ۲۲.۲ درصد

14-lithuania--222 در بین مردم لیتوانی حدود ۲۰ درصد جمعیت سیگاری هستند که ۳۳ درصد از جامعه مردان و ۱۳ درصد از جامعه زنان را شامل می‌شود. از سال ۲۰۰۷ مردم لیتوانی نمی‌توانند در مکان‌های عمومی سیگار بکشند.

۱۳- اتریش – ۲۳.۲ درصد

13-austria--232 در اتریش ۲۷.۳ درصد مردان و ۱۹.۴ درصد زنان سیگاری هستند. ممنوعیت سیگار کشیدن در این کشور تاحدودی بحث برانگیز است و مردم بر این باور هستند که چنین ممنوعیت‌هایی باعث می‌شوند فرهنگ قهوه‌خانه‌ها از بین برود. اما دولت این کشور اوایل امسال اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ قانون ممنوعیت‌ها را اعمال خواهد کرد.

۱۲- لهستان – ۲۳.۸ درصد

12-poland--238 ۳۰.۹ درصد از مردان لهستانی سیگاری هستند و در بین زنان این کشور نیز ۱۷.۹ درصد سیگار می‌کشند. در سال ۲۰۰۹ قانونی برای ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی و محل کار اعمال شد اما این قانون یک سال بعد شکست خورد.

۱۱- ترکیه – ۲۳.۸ درصد

11-turkey ترکیه یکی دیگر از کشور‌هایی است که بین میزان مردان و زنان سیگاری فاصله زیادی وجود دارد. ۳۷.۳ درصد از مردان این کشور سیگاری هستند اما در مقابل تنها ۱۰.۷ درصد از زنان ترکیه سیگار می‌کشند. قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی و محل کار از سال ۲۰۰۵ در ترکیه اعمال شده است.

۱۰- اسپانیا – ۲۳.۹ درصد

10-spain--239 ۲۷.۹ درصد از مردان و ۲۰.۲ درصد از زنان اسپانیا سیگاری هستند. البته این کشور در سال ۲۰۱۱ یکی از دقیق‌ترین قوانین ممنوعیت استعمال سیگار را اعمال کرد که بر اساس آن استفاده از سیگار در مکان‌های عمومی، پخش تلویزیونی، اطراف بیمارستان‌ها و زمین بازی مدارس ممنوع شد.

۹- فرانسه – ۲۴.۱ درصد

9-france در فرانسه حدود ۲۸.۷ درصد از مردان و ۲۰.۲ درصد از زنان سیگاری هستند و یک روزنامه محلی در این خصوص می‌نویسد:

سیگار کشیدن مردم فرانسه به حدی است که دانشمندان بر آن شده‌اند تا نام پارادوکس فرانسه را بر آن انتخاب کنند. این نام نیز بدین دلیل است که مردم این کشور با دود سیگار به‌خوبی آشنا هستند اما به اثرات نامطلوب آن توجهی ندارند. البته نرخ عوارض سیگار در کشور‌های همتای فرانسه نیز مشهود و قابل توجه است.

۸- روسیه – ۲۴.۲ درصد

8-russia--242 در روسیه نیز تفاوت فاحشی بین میزان زنان و مردان سیگاری وجود دارد. در جامعه مردان روسیه، ۴۵.۱ درصد سیگاری هستند که این موضوع در جامعه زنان ۱۰.۵ درصد است. از سال گذشته دولت روسیه قانونی را مبنی بر ممنوعیت سیگار کشیدن در رستوران‌ها و کافه‌ها اعمال کرده است.

۷- چین – ۲۵.۵ درصد

7-china--255 سیگار کشیدن در چین بسیار متدوال است و تقریبا نیمی از مردان این سرزمین سیگاری هستند (۴۹ درصد). اما در این بین تنها ۲ درصد از بانوان سیگار می‌کشند. گفتنی است که صنعت تنباکوی چین سالانه ۲.۳ تریلیون سیگار تولید می‌کند که این مقدار تامین کننده ۴۰ درصد از نیاز کل جهان است. صنعت تنباکوی چین ۴ برابر تولید بیشتری نسبت به آمریکا دارد و دومین تولید کننده تنباکو در جهان به‌شمار می‌رود.

۶- استونی – ۲۶ درصد

6-estonia--26 در بین مردان استونی حدود ۳۶.۳ درصد سیگاری هستند و البته ۱۸.۳ درصد از زنان این سرزمین نیز سیگار می‌کشند. از سال ۲۰۰۵ تاکنون در این کشور سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی ممنوع است و در سال ۲۰۰۷ رستوران‌ها و کافه‌ها نیز به این لیست اضافه شدند. اما در مقابل اتاق‌هایی نیز برای سیگار کشیدن در نظر گرفته می‌شود.

۵- مجارستان – ۲۶.۵ درصد

5-hungary--265 ۳۱.۹ درصد از مردان مجارستان سیگاری هستند و در جامعه زنان نیز ۲۱.۷ درصد از آن‌ها سیگار می‌کشند. از جولای ۲۰۱۳ فروش تنباکو محدود شده و تحت کنترل دولت درآمده است اما شرکت‌های خصوصی همچنان فعال هستند. مغازه‌های این شرکت‌ها Nemzeti Dohanybolt نام دارند.

۴- شیلی – ۲۹.۸ درصد

4-chile--298 در شیلی حدود ۳۳.۷ درصد از مردان سیگار می‌کشند و در میزان معتادین به سیگار در بین زنان نیز ۲۷ درصد است. AFP گزارش می‌دهد که دولت اخیرا در حال اجرا ممنوعیت جدیدی برای استعمال دخانیات است و بر اساس آن سیگار کشیدن در سواحل و پارک‌ها ممنوع شده است. البته منع استفاده از سیگار‌های منتول (Menthol) نیز وجود دارد. حدود ۴۰ درصد از سیگاری‌های شیلی از این نوع سیگار استفاده می‌کنند.

۳- لتونی – ۳۴.۳ درصد

3-latvia--343 لتونی از جمله کشور‌هایی است که نرخ سیگاری‌های آن در بین مردان بیش از ۵۰ درصد است و حدود ۵۲ درصد از مردان این کشور سیگار می‌کشند. جمعیت سیگاری در بین زنان این کشور نیز ۱۷.۶ درصد است. در شیلی حدود ۳۰ درصد از سیگار‌ها توسط بازار سیاه تامین می‌شوند و حدود ۲۱ درصد از معتادین این کشور نیز اعلام کرده‌اند که سیگار و سایر مواد مخدر مورد نیاز خود را به‌صورت غیرقانونی خریداری می‌کنند.

۲- اندونزی – ۳۷.۹ درصد

2-indonesia--379 درصد استفاده مردان اندونزی از سیگار شگفت‌انگیز و البته عجیب است. جدود ۷۱.۸ درصد از مردان این کشور سیگاری هستند و تنها ۴ درصد از زنان این کشور سیگار می‌کشند. اندونزی معیار‌هایی را در جهت کنترل تنباکو اعمال کرده است که در این بین می‌توان به مالیات بالا و هشدار‌های تصویری بر روی جعبه‌های سیگار اشاره کرد. البته اندونزی تنها کشوری در آسیا است که قانونی در خصوص موارد منع استفاده از مواد مخدر ندارد. FCTC اخیرا راه‌کاری را برای کاهش مصرف تنباکو در این کشور تا سال ۲۰۲۵ ارایه داده است که از طریق این راه‌کار مصرف تنباکو تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

۱- یونان – ۳۸.۹ درصد

RTXYZAO5555 یونان صدرنشین لیست بیشترین سیگاری‌ها است که در بین کشور‌های عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی قرار دارند و در این کشور ۴۳.۷ درصد از مردان و ۳۴ درصد از زنان سیگار می‌کشند. همانند لیتوانی و بسیاری از کشور‌های دیگر موجود در این مقاله، یونان نیز با مشکل قاچاق و فروش غیرقانونی سیگار دست و پنجه نرم می‌کند. گزارش‌های اخیر حاکی از این هستند که اگر تا سال ۲۰۱۹ یونان نتواند بازار سیاه سیگار را کنترل کند، در این صورت ۱ میلیارد یورو درآمد حاصل از مالیات را از دست خواهد داد. همان‌طور که در این مقاله از کجارو مطالعه کردید، با کشور‌هایی که مصرف سیگار بالایی دارند و البته عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هستند آشنا شدیم. اما باید توجه داشت که ایران عضو این سازمان نیست اما بد نیست اطلاعاتی در خصوص مصرف سیگار در کشورمان نیز به دست آوریم. در سال ۱۳۹۳ در ایران ۵۵ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار مصرف شد که در این بین ۳۰ درصد آن‌ها به‌صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور شده بودند و ایران نیز در بین تمام کشور‌ها در خصوص سرانه مصرف سیگار رتبه ۶۷ را دارد که بر این اساس به‌طور متوسط هر فرد سیگاری در این کشور سالانه ۷۶۴ نخ سیگار مصرف می‌کند. نظر شما در خصوص این آمار و ارقام چیست؟ منبع: businessinsider معبد ماسک ها

مطالب مرتبط:

دیدگاه