وِیژگی های یک همسفر خوب چیست؟

الناز غفور
الناز غفور پنجشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰
وِیژگی های یک همسفر خوب چیست؟

ده نکته‌ای که در ادامه‌ی مطلب آمده می‌تواند شما را به همراه بهتری در سفر تبدیل کند. اگر با دوستانتان به سفر می‌روید این مقاله را از دست ندهید. با کجارو همراه باشید.

سفر کردن همراه با دوستان می‌تواند دردسرساز شود ولی اگر در هر شرایطی تاکتیک خوبی به کار ببندید هم از تجربه‌ی یک سفر به یادماندنی لذت می‌برید و هم دوستانتان را از دست نمی‌دهید. وقتی صحبت از نوع رفتار در سفر می‌شود باید فرق بین بد و بدتر را بدانیم. به عنوان مثال کسی که نصف آبمیوه را روی تخت شما می‌ریزد یا کسی که پاسپورت‌ها را در روز اول سفر گم می‌کند با کسی که خمیردندان شما را قرض می‌گیرد یا همیشه کیف پولش را فراموش می‌کند، فرق زیادی ندارد. بعضی از این اتفاقات خنده‌دار بعدا همان داستان‌هایی می‌شوند که می‌توانید با آب و تاب برای بقیه تعریف کنید.

زمانی را به تنهایی بگذرانید

حتی مادر شما هم دوست داشت مدتی از شما دور باشد پس باید به همراه سفرتان حق بدهید که مایل باشد مدتی را به تنهایی بگذراند. لازم نیست کل وقایع سفر را با هم تجربه کنید. جدا شدن دوستان در سفر تجربه‌ی بهتری برای شما باقی می‌گذارد. الزاما نباید به جاهای خیلی دوری بروید. مثلا می‌توانید برای خرید به فروشگاه یا کافه بروید. اگر همراه شما تمایل ندارد از جاذبه‌های توریستی خاصی دیدن کند می‌توانید به تنهایی به این مکان‌ها بروید. بهتر است به زمان‌هایی که همراه سفر خود را تنها می‌گذارید تنوع بدهید به عنوان مثال یک روز صبح که زودتر از او از خواب بیدار شدید اتاق را ترک کنید تا دوستتان از اتاق ساکت و آرام برای مطالعه، تماشای تلویزیون یا هر فعالیت دیگر استفاده کند.

باید به همراه سفرتان حق بدهید که مایل باشد مدتی را به تنهایی بگذراند. لازم نیست کل وقایع سفر را با هم تجربه کنید. جدا شدن دوستان در سفر تجربه‌ی بهتری برای شما باقی می‌گذارد.

در تنهایی خوش بگذرانید و از دیده‌ و شنیده‌هایتان برای هم تعریف کنید

وقتی که به تنهایی از مکان‌های دیدنی بازدید می‌کنید باید از قسمت‌های جالب آن برای دوستتان صحبت کنید. به عنوان مثال اگر به دیدن اهرام ثلاثه رفته‌اید و توصیف شما از این بازدید این گونه باشد: میدونی.. اونجا کلی شن بود. یه عالمه هم توریست، به نظر می‌رسد که نسبت به مسافرت و از اینکه مجبور شده‌اید به تنهایی از این مکان دیدن کنید ناراضی هستید.

هر بار که بدون همراهتان بیرون می‌روید برای او یک هدیه‌ی کوچک بیاورید

هر بار که بدون همراهتان بیرون می‌روید برای او یک هدیه‌ی کوچک بیاورید مثلا روزنامه، غذا، تمبر یا.. می‌توانید قبل از ترک کردن اتاق از او بپرسید که به چه وسیله‌ای احتیاج دارد. سپس با یک ایده‌ی جالب او را غافلگیر کنید.

وقتی که به تنهایی از مکان‌های دیدنی بازدید می‌کنید باید از قسمت‌های جالب آن برای دوستتان صحبت کنید.

با دوست‌تان کنار بیایید

بعضی از افراد در سفر دوست دارند مدام هیجان‌زده شوند و با جنب و جوش فراوان از دیدنی‌های سفر تجربه‌های جدید بدست بیاورند ولی برخی دیگر مایل هستند که یک جا بنشینند و فقط تماشا کنند. وقتی که با یک همراه به مسافرت می‌روید باید با این تفاوت‌ها کنار بیایید. این تفاوت‌ها نه تنها به تفاوت‌های فردی و شخصیتی بستگی دارد بلکه به فضای سفر هم وابسته است. به عنوان مثال وقت گذراندن در کنار ساحل با تفریح در پارک، تفاوت زیادی دارد و در هر شرایطی یک سری امور باید (باید!) انجام شوند. (وقتی به ساعت پرواز نزدیک می‌‌شوید باید هر چه سریع‌تر خودتان را به فرودگاه برسانید و در این شرایط بیخیال بودن شما به ضررتان تمام می‌شود) اگر احساسات همراهتان برای شما اهمیت دارد که احتمالا هم به این صورت است، پس باید با همفکری یکدیگر برای این شرایط چاره‌ای پیدا کنید.

بعضی از افراد در سفر دوست دارند مدام هیجان‌زده شوند و با جنب و جوش فراوان از دیدنی‌های سفر تجربه‌های جدید بدست بیاورند ولی برخی دیگر مایل هستند که یک جا بنشینند و فقط تماشا کنند. وقتی که با یک همراه به مسافرت می‌روید باید با این تفاوت‌ها کنار بیایید.

در شرایط حساس زود بجنبید

این قسمت را می‌توانید از موارد بالا نتیجه‌گیری کنید. اگر امروز روز برگشت شما به خانه است، روزی ست که برای هیچ کاری برنامه ریزی انجام نداده‌اید و یا روزی ست که تصمیم گرفته‌اید کاری انجام دهید که دوستتان واقعا به آن علاقه دارد، بهتر است زود بجنبید. وقتی یکی از همراهان شما در سفر تنبلی می‌کند و برنامه‌ی دیگران را به هم می‌ریزد شرایط غیر قابل تحمل می‌شود. همیشه موقعیتی به وجود می‌آید که می‌تواند شما را سریعا عصبانی کند: مثل راه‌های پیچ در پیچ فرودگاه، پارکینگ، بازرسی کیف، جمع آوری چمدان، انتخاب ماشین کرایه‌ای، وارد شدن به هتل و چک کردن اتاق هتل، ولی بهتر است خونسرد باشید.

نظر بدهید

از عبارت هرکاری دوست داری انجام بده استفاده نکنید. هنگام تصمیم گیری در سفر نظرتان را اعلام کنید. اگر طرف مقابل شما این بی تفاوتی در رفتار شما را ببیند بی شک دوست دارد به تنهایی سفر کند. اگر هنگام سفر درخواستی دارید و باید این قضیه را با همسفرتان در میان بگذارید بهتر است با قاطعیت نظرتان را بیان کنید. بی تفاوت بودن (یا بدتر از آن، خودداری از در میان گذاشتن نظرتان) مسئولیت ارائه دادن ایده‌های خوب را بر دوش دوست شما می‌اندازد. در این شرایط اگر اوقات خوبی را در سفر نگذرانید همراه شما احساس بدی پیدا می‌کند.

از عبارت هرکاری دوست داری انجام بده استفاده نکنید. هنگام تصمیم گیری در سفر نظرتان را اعلام کنید. اگر طرف مقابل شما این بی تفاوتی در رفتار شما را ببیند بی شک دوست دارد به تنهایی سفر کند.

اگر در کاری توانایی دارید، آن را بر عهده بگیرید

در خواندن نقشه توانایی دارید؟ مسئولیت آن را قبول کنید. عکاسی می‌کنید؟ دوربینتان را فراموش نکنید. بهترین سیگنال اینترنت را روی تلفن همراه خود دارید؟ انجام بررسی آنلاین را بر عهده بگیرید. زودتر از بقیه از خواب بیدار می‌شوید؟ وظیفه‌ی آماده کردن قهوه با شماست. شوخ طبع هستید؟ فضای سفر را با جوک‌هایتان بهتر کنید.

اگر در کاری توانایی دارید، آن را بر عهده بگیرید

بی اجازه به وسایل دیگران دست نزنید

این نکته در زندگی روزمره هم مسئله‌ی مهمی ست ولی در سفر اهمیت دو و سه چندان پیدا می‌کند. همین اتفاقات کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت می‌توانند در سفر به فاجعه تبدیل شوند: گم کردن خمیردندان، استفاده از وسایل شخصی دیگران و ... اگر می‌بینید وسیله‌ای روی زمین افتاده به این معنا نیست که صاحب آن به وسیله هیچ احتیاجی ندارد.

بی اجازه به وسایل بقیه دست نزنید

سهمتان را بپردازید ولی در مورد پول بحث نکنید

جر‌وبحث در مورد مسائل مادی در سفر می‌تواند به رابطه‌ی دوستانه‌ی شما خدشه وارد کند. اگر بابت دیگران پولی خرج کرده‌اید بهتر به بقیه تذکر بدهید و با دوستانتان مثل مجرم یا دزد برخورد نکنید. لازم نیست هر هزینه‌ای را دقیقا تقسیم بر تعداد کنید. سفر به پول احتیاج دارد ولی هدف همه‌ی ما از سفر این است که خوش باشیم و هر لحظه را در مورد اینکه باید چقدر پول بدهیم فکر نکنیم. دوست خوب کسی‌ست که گاهی مسئولیت پرداخت هزینه را بر عهده می‌گیرد. در باقی شرایط طرف مقابل هزینه‌ها را می‌پردازد تا در نهایت حساب آن‌ها با هم مساوی شود.

جر‌وبحث در مورد مسائل مادی در سفر می‌تواند به رابطه‌ی دوستانه‌ی شما خدشه وارد کند.

انعطاف داشته باشید

برنامه‌ریزی بیش از حد و بعد، حساسیت برای اجرا کردن برنامه می‌تواند مفهوم سفر را زیر سوال ببرد. اگر به برنامه ریزی وابستگی شدیدی دارید بهتر است به تنهایی به سفر بروید.

برنامه‌ریزی بیش از حد و بعد، حساسیت برای اجرا کردن برنامه می‌تواند مفهوم سفر را زیر سوال ببرد. اگر به برنامه ریزی وابستگی شدیدی دارید بهتر است به تنهایی به سفر بروید.

همسفر خوب کسی ست که در شرایط جدید سفر انعطاف به خرج بدهد. گاهی اوقات شرایطی بوجود می‌آید که باید در مورد آن تصمیم گیری انجام شود. مثل غذا خوردن، بازدید از یک شهر جدید یا اضافه شدن یک روز دیگر به سفر.همراه واقعی با هر اتفاقی کنار می‌آید و همیشه منتظر غیر‌منتظره‌ها است. تمام لذت سفر به تجربه‌ی فضاهای جدید و متفاوت، محدود می‌شود.

برنامه‌ریزی بیش از حد و بعد، حساسیت برای اجرا کردن برنامه می‌تواند مفهوم سفر را زیر سوال ببرد. اگر به برنامه ریزی وابستگی شدیدی دارید بهتر است به تنهایی به سفر بروید.

قضاوت نکنید

شاید سلیقه‌ی دوست شما در زمینه‌ی هنر چندان جالب نباشد، مایل باشد مدام با افراد جدید صمیمی شود یا غذاهای فست فودی بخورد. زندگی شما با زندگی همسفرتان تفاوت زیادی دارد. لازم نیست همراه با او در هر شرایط خطرناک یا نامشروع پیش بروید ولی اگر تصور می‌کنید رفتار او در حد استاندارد است اجازه بدهید از لحظات خود لذت ببرد.

لازم نیست همراه با او در هر شرایط خطرناک یا نامشروع پیش بروید ولی اگر تصور می‌کنید رفتار او در حد استاندارد است اجازه بدهید از لحظات خود لذت ببرد.

خیلی از کسانی که مدام در سفر به سر می‌برند قوانین خیلی خاصی را رعایت می‌کنند. لازم نیست هر شرایطی را با قوانین عقلی مدیریت کنید. بدترین رفتاری که در سفر از دوستان خودتان دیده‌اید چیست؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه