سفره گیلان جهانی شد

مینا داودی
مینا داودی سه شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۰
سفره گیلان جهانی شد

سفره گیلان، امروز در زمانی که فرهنگ غذا بی قوام شده و عطر خوش غذاهای مادربزرگ نوستالژی دیگری را رقم می زند، جهان را میزبان شده است.

اکران زندگی آدمیان بر مدار دور تند قرار گرفته، آن قدر که گاه فراموش می‌کنی چگونه یک سال گذشت و خوب نیست اگر بگوییم قوای سرعت بر نحوه رفتار نیز مستولی شده، فرهنگ غذا بی قوام شده و عطر خوش غذاهای مادربزرگ نوستالژی دیگری را رقم می‌زند. این روزها آوای پیوستن رشت به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو، هیاهویی پر نشاط ایجاد کرده و شهردار رشت از پیوستن رشت به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو خبر داد و همه واحدهای پذیرایی گیلان به اهتمام این موضوع، هوشیارتر از پیش منوهای رستوران های خود را به طعم غذاهای محلی می‌آرایند. سید محمدعلی ثابت قدم شهردار کلانشهر رشت با اعلام مطلب فوق گفت:

چهارشنبه هفته گذشته در نشست یونسکو در پاریس، ایرینا بوکووا

دبیرکل یونسکو اعلام کرد:

رشت و ۴۶ شهر دیگر از ۳۳ کشور جهان، به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوسته‌اند.

وی ادامه داد:

رشت تنها شهر کشور است که در زمینه خوراک شناسی در این زمینه ثبت شد و اصفهان نیز در زمینه صنایع دستی به ثبت رسید.

ثابت قدم اضافه کرد:

این یک گام به سوی یکی از مهم ترین اهداف ما یعنی برندسازی برای رشت است.

ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن خود می‌نویسد:

مسئله خوراک انسان و تهیه آن، بنیان تمدن را تشکیل می‌دهد، کلیسای جامع و معبد، موزه هنر و تالار موسیقی، کتابخانه و دانشگاه، همه روکار بنای تمدن هستند و باید چشم داشت و در پشت ظاهر مطبخ را دید.

امروزه جغرافیای تغذیه در فضای جغرافیایی خاص خود و در ارتباط با سایر عناصر، فضایی از اهداف پر طرفدار و پر درآمد در کشورهای پیشرو در امر گردشگری محسوب می‌شود. کارسختی نیست فقط باید کوله را جمع کرد، به روی دوش انداخت به راه افتاد و زد به جاده های خوب... خوشمزه ترین جاذبه گردشگری گیلان، غذاهای محلی است که طعم طبیعت در درونش رسوخ کرده و باقلی قاتوق، ساده ترین و خوشمزه ترین ابداعات آشپزی این خطه سرسبز است و بس و دیگر نمی گوییم از مطنجن مرغابی (مرغابی، رب انار، مغز گردو و ...) ، شیرین قرمه و ... منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه