شیرینی‌های سنتی استان قم

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
شیرینی‌های سنتی استان قم

همانگونه که می‌دانید، در سراسر ایران، شهر قم را به شیرینی‌های مخصوص آن که از جمله‌ی آن‌ها سوهان، حلوا و ارده است، می‌شناسند.

سوهان

005

همانگونه که پیشتر گفته شد، همه‌ی مردم ایران و جهان، سوهان را از شیرینی‌های سنتی استان قم می‌دانند. خوراکی که قدمت آن به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد، نام این خوراکی خوشمزه و لذیذ به‌صورت اتفاقی و به بیان یکی از مسئولان دوران قاجار، بر آن گذاشته شد؛ در حالی که تا پیش از آن، همه‌ از سوهان به‌عنوان نوعی حلوا و غذایی بسیار مقوی یاد می‌کردند که با استفاده از جوانه‌ی گندم تهیه می‌شد.

03

امروزه تنوع جالبی از سوهان در این شهر طبخ می‌شود که در نوع خود، جالب و بسیار دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد. سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان لقمه‌ای، سوهان تخته‌ای، سوهان بادامی، سوهان آجیلی، سوهان گزی، سوهان کره‌ای و... تنها بخشی از سوهان‌هایی است که در استان قم تهیه و به مصرف عموم می‌رسد. کمتر گردشگری است که پس از سفر به این شهر تاریخی و قدیمی، از این شیرینی بی‌نظیر برای سوغات دوستان و آشنایان خود، تهیه نکند.

سوهان عسلی

05

در استان قم، سوهان عسلی همانند انواع دیگر این شیرینی پرطرفدار، از مصرف بالایی برخوردار است. تهیه‌ی آن به آسانی و بدون صرف زیاد وقت صورت می‌پذیرد. تنها کافی است با مقداری شکر، عسل، روغن، خلال بادام، زعفران، هل و خلال پسته برای پختن این شیرینی لذیذ، اقدام کنید. در فصل سرد سال، میل کردن سوهان عسلی با یک نوشیدنی داغ، واقعا دلچسب خواهد بود. نوش جان.

سوهان بادامی

06

یکی از انواع سوهان طبخ شده در استان قم به شمار می‌آید. این خوراکی دوست‌داشتنی معمولا در ایام نوروز و در میهمانی‌های خانوادگی و دوستانه تهیه می‌شود. مردم این استان برای طبخ سوهان بادامی از شکر، زعفران، مغز بادام خلال شده، مغز پسته‌ی خرد شده، روغن و پودر نارگیل استفاده می‌کنند. به‌راحتی می‌توان این شیرینی را در منزل تهیه کرده و با نوشیدن فنجانی چای تازه دم، از طعم فوق‌العاده‌ی آن لذت برد.

سوهان کنجدی

سوهان-عسل-

کنجد به‌دلیل خواص بسیار زیادی که دارد، خود به‌تنهایی یکی از مواد مورد نیاز و تامین‌کننده‌ی انرژی و مواد مغزی بدن انسان به شمار می‌آید. بنابراین کارشناسان غذایی به مصرف این ماده‌ی مفید غذایی، تاکید بسیار دارند. خوشبختانه در استان قم، سوهان کنجدی از طرفداران بسیاری برخوردار است. شیرینی که در اکثر قندان‌های خانه‌های مردم این استان، به چشم می‌خورد. کنجد، شکر، پودر پسته، زعفران و پودر هل از مواد اصلی در تهیه‌ی سوهان کنجدی محسوب می‌شوند. توصیه می‌کنیم که این خوراکی دوست‌داشتنی را حتما در منزل تهیه و نوش جان کنید.

حلوا

07

در برخی از نقاط کشور، تنوع جالبی از انواع حلوا تهیه و طبخ می‌شود. شاید کمتر کسی باشد که بداند این خوراکی لذیذ، از جمله شیرینی‌های سنتی و محلی استان قم بوده و به مرور زمان در سایر نقاط ایران، به تهیه و پخت آن پرداختند. امروزه تهیه‌ی انواع حلوا در استان قم بسیار کمتر از گذشته صورت می‌پذیرد و مردم این استان برای تهیه‌‌ی آن، به برخی از شهرهای استان مرکزی، مراجعه می‌کنند.

حلوا کنجدی

حلوا-کنجد

نمونه‌ای از حلوای سنتی استان قم است که با استفاده از آرد، شکر و کنجد تهیه می‌شود. مردم این استان، برای طبخ آن، از روشی مشابه به پخت سوهان بهره برده و اوقات شیرینی را با مصرف این خوراکی لذیذ، در کنار خانواده‌ی خود، سپری می‌کنند.

حلوا شادونه (حلوا شاه دانه)

shahdaneh

یکی از انواع جالب و دوست‌داشتنی حلوای سنتی استان قم است. این حلوا معمولا به رنگ پایه‌ی سفید و مملو از شاه‌دانه‌های درشت و لذیذ است. برای تهیه‌ی حلوا شادونه (حلوا شاه‌دانه)، از آرد، شکر و شاه‌دانه استفاده می‌کنند.

حلوای ارده قم

حلوا-ارده-قم

حلوای ارده در عین داشتنی طعمی فوق‌العاده، از ارزش غذایی بسیار بالایی نیز برخوردار است؛ اما مصرف بیش‌ از حد آن به افرادی که دارای اضافه وزن هستند، توصیه نمی‌شود. این خوراکی مغزی از روغن کنجد (ارده)، آرد گندم، گردوی تُست و خرد شده، پودر نارگیل، دانه بادام یا مغز آفتابگردان، شکر یا شیره‌ی کشمش، گلاب، محلول زعفران، پودر پسته و کره، تهیه می‌شود. مصرف آن هنگام صبحانه یکی از عادات غذایی مردم استان قم به شمار می‌آید.

ارده شیره

ارده

شیره انگور

ش-ره-انگور-700x441

نوع دیگری از خوراکی‌های سنتی استان قم است که با استفاده از روغن کنجد (ارده) و شیره‌ی میوه‌ها بویژه شیره‌ی انگور و خرما تهیه می‌شود. مردم استان قم، ارده و شیره را با یکدیگر مخلوط کرده و این خوراکی شیرین و لذیذ را معمولا هنگام صرف صبحانه یا ناهار میل می‌کنند.

حلوای محلی

حلوا2

حلوای محلی، غذایی مقوی و بسیار پرطرفدار است که در رژیم غذایی مردم استان قم وجود دارد. شیرینی‌ تامین‌شده‌ی این حلوا از شیره‌ی انگور رقیق شده است. آن‌ها بعد از رقیق کردن شیره با اضافه کردن زعفران و آرد، این شیرینی عالی را تهیه می‌کنند.

کسمه

کسمه از جلمه شیرینی‌هایی است که در استان قم تهیه می‌شود. شیرینی لذیذ که معمولا مادربزرگ‌ها درون تنورهای خانگی طبخ می‌کردند. امروزه نیز شیرینی‌پزان برخی از مناطق این استان، کسمه را درون تنور تهیه می‌کنند که بسیار لذیذ و دوست‌داشتنی است. آن‌ها برای پخت آن از آرد، شیره یا شکر، زعفران، تخم‌مرغ و زردچوبه استفاده می‌کنند.

نان تافتون

bread_15_20091104_145378347

یکی از نان‌های  مخصوص استان قم، نان تافتون است که از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است. این نان سنتی، در وسعت زیادی توسط نانواهای این استان طبخ و به مردم عرضه می‌شود. عطر، طعم و شکل ظاهری آن بسیار دلپسند و دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد. نان تافتون با پنیر محلی و سبزی خوردن، بسیار خوشایند و مطبوع است. حتما این نان را تهیه کرده و نوش جان کنید.

نان‌شیرینی محلی قم

نان‌شیرینی یکی از نان‌های پرطرفدار استان قم به شمار می‌آید. در ایام نوروز بازار طبخ و فروش آن داغ داغ است. شیرینی‌پزهای استان قم، با استفاده از روغن، شیر، شکر، کنجد و زعفران این شیرینی لذیذ را طبخ می‌کنند. شیرینی با عطر نان و طعم کنجد در نوع خود بسیار خوشمزه و دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد.

در این مقاله و مقاله‌ی غذاهای سنتی استان قم، سعی شد تا نمونه‌ای از غذاها و شیرینی‌های محلی و سنتی استان قم را به شما دوستان عزیز کجارو معرفی کنیم. اگر غذا یا شیرینی مختص این استان را می‌شناسید که در این مقاله نامی از آن‌ها برده نشده است، می‌توانید در بخش نظرات، ما را از این مهم، آگاه سازید. منتظر حضور سبز شما عزیزان هستیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه