۹ روش درست کردن آتش بدون کبریت

هانیه احمدی
هانیه احمدی چهار شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
۹ روش درست کردن آتش بدون کبریت

تا حالا پیش آمده است که در موقعیتی قرار بگیرید که مجبور شوید بدون کبریت آتش روشن کنید؟ در این مقاله روش‌هایی به شما ارائه می‌کنیم که بدون کبریت بتوانید آتش روشن کنید.

چگونه بدون کبریت و فندک آتش درست کنیم؟

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه بدون کبریت و فندک آتش درست کنیم، باید بدانید که روش مته دستی، روش شخم زدن، مته کمانی و سنگ چخماق (سنگ آتش‌زنه) و فولاد برای درست کردن آتش با اصطکاک و روش سنتی استفاده از ذره‌بین، استفاده از بادکنک، تهیه آتش از یخ، قوطی نوشابه و شکلات و باتر‌ی‌ها و سیم ظرفشویی از روش‌های مختلف درست کردن آتش در طبیعت هستند.

همان طور که می‌دانید میان بشر و آتش پیوندی قدیمی وجود دارد و هر انسانی باید بداند که چگونه آتش درست کند. درست کردن آتش بدون داشتن کبریت نیز یک مهارت ضروری و نجات‌دهنده است. شما هرگز نمی‌دانید در چه زمان و چه موقعیتی مجبور خواهید شد که بدون داشتن کبریت آتش درست کنید. ممکن است هواپیمای تک موتوره شما مجبور به فرود اضطراری شود، یا به پیک‌نیک رفته‌اید و کوله‌پشتی خود را جا گذاشته‌اید یا حتی در شرایط بسیار بدی نظیر این هستید که هوا طوفانی یا دارای رطوبت شدید است که علنا کبریت‌ها را بدون استفاده می‌کند. اما به هرحال اگر شما در این شرایط قرار بگیرید یا خیر مهم نیست، این خیلی خوب است که شما مهارت درست کردن آتش بدون کبریت را در هر زمان و هر مکانی داشته باشید.

آتشی که با اصطکاک درست می‌شود

این روش یکی از سخت‌ترین راه‌های درست کردن آتش بدون کبریت است. روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق اصطکاک آتش درست کنید؛ اما نکته‌ی مهم در این روش‌ها نوع چوب مورد استفاده برای تخته آتش و برای تکه چوب باریک و بلندی (البته سخت) است که روی تخته آتش می‌چرخانید، تا از اصطکاک ایجاد شده میان آن‌ها آتش درست کنید. اگر اصطکاک میان آن دو به‌اندازه‌ی کافی باشد، خاکسترداغ ایجاد می‌شود که می‌توانید از آن برای درست کردن آتش استفاده کنید.  سروکوهی، صنوبر، درخت بید، درخت سرو، چوب گردو بهترین نمونه‌ها برای تخته آتش و چوب باریک هستند، البته قبل از آن که از چوب برای درست کردن آتش استفاده کنید، مطمئن شوید که خشک است.

۱. روش مته دستی

روش مته دستی یکی از اولین روش‌های درست کردن آتش است. یک راه قدیمی و البته سخت، که تمام چیزی که برای آن نیاز دارید چوب، دستانی خستگی‌ناپذیر و موادی است که به‌راحتی آتش بگیرند.

476_Occpaleo_400

ابتدا مقداری خارو خاشاک، برگ و پوست درختان یا علف خشک جمع‌آوری کنید، در واقع چیزهایی که به‌راحتی آتش می‌گیرند. یک شکاف v شکل روی تخته آتش خود ایجاد کرده و کمی آن را گود کنید. برگ یا علف خشک را در زیر این شکاف قرار دهید. این کار برای این است که از طریق اصطکاک ایجاد شده بین چوب باریک و بلندمان تخته آتش، خاکستر داغ تولید کنید.

Ancient-fire-drill

چوب باریک و سخت خود را در شکاف قراردهید. طول آن حداقل باید ۲۵ سانتی‌متر و قطرش دو سانتی‌متر باشد تا بتوانید به‌راحتی در این روش از آن استفاده کنید. با این چوب به تخته زیری فشار بیاورید و آن را بین دستان‌تان بچرخانید. این کار را با سرعت ادامه دهید تا چیزی شبیه به خاکستر داغ ایجاد شود. زمانی که این خاکسترداغ و درخشان را مشاهده کردید، تکه‌ای کوچکی از آن را جدا کرده و به برگ‌های خشک، پوست درختان و چیزهایی از قبیل که برای درست کردن آتش آماده کرده بودید منتقل کنید.

۲. fire plough (روش شخم زدن)

FirePlough1

تخته آتش خود را آماده کنید، یک شیار روی آن ایجاد کرده (این شیار مسیر حرکت چوب باریک و بلند شما خواهد بود)، سپس چوب باریک را درآن قرار دهید و به‌سمت بالا و پایین بکشید. در انتهای تخته آتش خود نیز همان برگ خشک و چیزهایی از این قبیل را قرار دهید. در اثر کشیدن چوب باریک روی تخته خاکستر داغی ایجاد می‌شود. زمانی که کمی از این خاکستر را مشاهده کردید، به‌آرامی در آن‌ها بدمید تا آتش شما شکل گیرد.

۳. مته کمانی

روش مته کمانی یکی از کارآمدترین روش‌های درست کردن آتش از طریق اصطکاک است، زیرا در این روش شما می‌توانید در طول انجام آن سرعت و فشار لازم برای درست کردن آتش را حفظ کنید. وسایل مورد نیاز برای این کار علاوه بر تخته آتش و چوب باریک و بلند، یک کمان و یک تکه سنگ یا چوب کوچک است. این تکه سنگ یا چوب کوچک برای ایجاد فشار روی انتهای چوب باریک ما است، البته اگر از چوب استفاده می‌کنید، سعی کنید نمونه‌ای را انتخاب کنید که از چوب باریک و بلندتان سخت‌تر باشد. و اینکه اگر چوبی با عصاره درخت باشد، انتخاب مناسبی است؛ زیرا سبب می‌شود که حرکت بین تکه چوب کوچک و چوب باریک و بلندتان راحت‌تر شود.

ساختن کمان

طول این کمان باید اندازه‌ی بازوی شما باشد. یک تکه چوب قابل انعطاف که کمی هم منحنی شکل است را پیدا کنید. بند مورد استفاده در کمان می‌تواند از هر چیزی باشد: بند کفش، طناب یا چیزی شبیه به این‌ها. فقط چیزی را انتخاب کنید که پاره نشود. سپس آن را به دو سر چوب خود ببندید. کمان شما آماده است.

bowdrill-for-fire

تخته آتش خود را آماده کنید، یک گودی به‌شکل v درآن ایجاد کنید، و در زیر آن برگ‌های خشک یا علف یا خاروخاشاک قراردهید. چوب باریک و بلند خود را در وسط طناب کمان (زه کمان) قراردهید و طناب را به دور آن بپیچید. اکنون یک سمت چوب باریک خود را در شیار قرار دهید و تکه سنگ را روی سر دیگر آن گذاشته و فشار دهید. حال کمان را به‌سمت جلو و عقب بکشید، شما در واقع یک دریل مکانیکی ابتدایی ساخته‌اید. در این حالت باید چوب بلند و باریک شما به سرعت حرکت کند. حرکت خود را تا جایی ادامه دهید که یک خاکستر داغ نمایان شود. سپس این خاکستر را به محل درست کردن آتش خود (مشتی از پوست یا برگ درختان یا چوب‌‌هایی که برای درست کردن آتش اصلی جمع‌آوری کردید) منتقل کنید و با آرامی در آن بدمید تا آتش درست شود.

۴. سنگ چخماق (سنگ آتش‌زنه) و فولاد

این روش نیز قدیمی است . ایده‌ی بسیار خوبی است که همیشه هنگام رفتن به پیک‌نیک یک سنگ چخماق و فولاد همراه داشته باشید. کبریت‌ها ممکن است در اثر رطوبت کاملا بدون استفاده شوند، اما با زدن فولاد به یک سنگ چخماق خوب می‌توانید برای درست کردن آتش جرقه ایجاد کنید. حتی اگر در شرایطی بودید که سنگ چخماق و فولاد نداشتید، می‌توانید از کوارتز (سنگ شنی محتوی کوارتز) و فولاد چاقوی جیبی استفاده کنید. همچنین شما به کمی زغال که از پارچه درست شده، نیاز دارید. این زغال جرقه را می‌گیرد و بدون آتش گرفتن می‌سوزد. اگر زغال پارچه نداشتید، یک تکه گیاه قارچی یا گیاه توس نیز مناسب است.

maxresdefault-(9)

تکه سنگ را بین انگشت شصت و اشاره خود بگیرید، مطمئن شوید در حدود چهار تا پنج سانتی‌متر از لبه آن پیدا باشد. زغال پارچه را نیز بین شصت و سنگ قرار دهید. اکنون با استفاده از فولادی که دارید، مثلا انتهای چاقوی جیبی خود چندین بار به سنگ ضربه بزنید تا جرقه ایجاد شده و به زغال پارچه منتقل و درخشان شود، سپس این زغال را میان موادی که برای درست کردن آتش آماده کرده بودید قرار دهید. به‌آرامی در آن بدمید تا شعله ور شود.

روش‌های درست کردن آتش با عدسی

روش‌‌های درست کردن آتش با استفاده از عدسی به مراتب آسان‌تر از روش‌های اصطکاکی هستند که در ادامه تعدادی را برایتان بیان می‌کنیم:

۵. روش سنتی استفاده از ذره‌بین

برای درست کردن آتش در این روش تمام چیزی که نیاز دارید، یک نوع عدسی است، برای متمرکز کردن نور خورشید در یک نقطه. ذره‌بین، شیشه عینک و لنز دوربین شکاری همگی مناسب هستند. اگر کمی آب هم به این شیشه‌ها اضافه کنید، می‌توانید پرتوی نور را افزایش دهید. گوشه‌ی عدسی را به‌منظور متمرکز کردن نور خورشید در یک نقطه در مقابل آن بگیرید، و برگ خشک و خار و خاشاک را در زیر همین نقطه قرار دهید. شما به‌زودی یک آتش خواهید داشت.

Untitled-1

تنها ایراد این روش این است که فقط زمانی کاربرد دارد که شما نور خورشید دارید. در هوای ابری و در هنگام شب هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. اما علاوه بر این روش معمول، سه روش غیر معمولی و شاید عجیب را در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد:

۶. بادکنک

با پر کردن بادکنک به‌وسیله‌ی آب می‌توانید این وسیله‌ی معمولی را به یک عدسی تولید آتش تبدیل کنید. بادکنک را از آب پر کرده و سر آن را محکم ببندید. البته تا حد امکان بادکنک به فرم دایره باشد، همچنین از باد کردن بیش از حد آن بپرهیزید که سبب انحراف نقطه‌ی کانونی اشعه‌ی خورشید می‌شود (در واقع فاصله‌ی کانونی افزایش می‌یابد و در محل مورد نظر شما ایجاد نمی‌شود). بادکنک را به داخل فشار دهید تا به شکلی برسید که یک دایره از نور برای شما ایجاد کند. البته مدنظر داشته باشید که بادکنک دارای فاصله کانونی کوتاه‌تری نسبت به عدسی است، پس آن‌ها را خیلی دورتر از مواد اشتعال‌زای خود نگیرید ۳ تا ۴ سانتی‌متر کافی است.

۷. آتش از یخ

od_1052_1316115059

درست کردن آتش از یخ فقط در حد آزمایش‌ها و تئوری‌های کلیشه‌ای مدرسه نیست، بلکه شما می‌توانید از یخ آتش درست کنید. تمام چیزی که نیاز دارید یک تکه یخ به فرم عدسی است. این روش برای پیک نیک‌های زمستانی مناسب است.

fire5

برای انجام آن شما به یک یخ شفاف و تمیز نیاز دارید. اگر تکه یخ شما تیره یا دارای ناخالصی‌هایی باشد، برای این روش مناسب نیست. بهترین راه برای تهیه یک تکه یخ شفاف و تمیز این است که یک کاسه، فنجان یا ظرفی  ساخته شده از فویل را از آب تمیز دریاچه یا چشمه یا برف آب شده پر کنید و اجازه دهید تا یخ بزند. البته برای این روش یخ شما باید حداقل چهار سانتی‌متر ضخامت داشته باشد. پس از آماده شدن یخ باچاقو آن را به فرم عدسی دربیاورید. به خاطر داشته باشید عدسی‌ها در مرکز دارای ضخامت بیشتری نسبت به لبه‌ها هستند. بعد از فرم دادن یخ آن را با دستان خود جلا دهید، حرارت دست‌ها برای صاف شدن سطح یخ مناسب هستند. سپس لبه یخ خود را در مقابل نور خورشید بگیرید، یخ مانند عدسی عمل می‌کند و نور در یک نقطه متمرکز کرده و سبب ایجاد آتش در برگ‌هایی می‌شود که در زیر آن هستند.

۸. قوطی نوشابه و شکلات

تمامی چیزی که در این روش نیاز دارید، یک قوطی نوشابه و یک تخته شکلات و یک روز آفتابی است. بسته‌ی شکلات را باز کرده و به ته قوطی نوشابه بمالید. شکلات مانند جلادهنده عمل کرده و ته قوطی را مانند آینه درخشان می‌کند. اگر شکلات به‌همراه ندارید، خمیردندان نیز همین کار را می‌کند.

kakao

پس از جلا دادن انتهای قوطی، چیزی که شما دارید که آینه سهمی شکل است که نور خورشید با برخورد به آن منعکس می‌شود و شما باید در مسیر انعکاس آن مقداری برگ خشک یا چیزی شبیه به این را بگیرید، پس از چند ثانیه شما یه شعله آتش خواهید داشت.

coca-can

البته شاید اینکه شما در یک ناکجاآباد یا در یک شرایط اضطراری یک قوطی نوشابه و یک بسته شکلات داشته باشید، کمی دور از ذهن باشد، اما به هرحال روش جالبی است.

۹. باتر‌ی‌ها و سیم ظرفشویی

مانند روش قوطی نوشابه تصور اینکه شما در موقعیتی کبریت ندارید، اما سیم طرفشویی و باتری همراه‌تان است کمی دشوار است؛ با این وجود دانستن این روش نیز جالب و شاید هم کارآمد باشد.

feabb2f9-609f-4130-9fd7-daa27de55137_original-

شما به سیم ظرفشویی با حدود ۱۳ سانتی‌متر درازا و یک و نیم سانتی‌متر عرض نیاز دارید. سیم را در یک دست گرفته و باتری را در دست دیگر خود قرار دهید (باتری ۹ ولتی مناسب‌تر است)، سر دارای contacts آن را به سیم ظرفشویی بمالید. سیم  شروع به درخشان شدن و سوختن می‌کند، سپس به‌آرامی در آن بدمید.

این مشعل را به برگ‌های خشک، چوب‌ها و مواداشتعال‌زای خود منتقل کنید. اما به یاد داشته باشید که شعله‌ی ایجاد شده از سیم ظرفشویی خیلی زود خاموش می‌شود، پس زمان را از دست ندهید. امیدواریم این مقاله کجارو برای شما مفید واقع شود و روزی یکی از این روش‌های مطرح شده به کمک شما بیاید. 

پرسش‌های متداول

چگونه با سنگ آتش درست کنیم؟

تکه سنگ چخماق یا کوارتز (سنگ شنی محتوی کوارتز) را بین انگشت شست و اشاره خود بگیرید. مطمئن شوید در حدود چهار تا پنج سانتی‌متر از لبه آن پیدا باشد. زغال پارچه یا یک تکه گیاه قارچی یا گیاه توس را نیز بین شست و سنگ قرار دهید. اکنون با استفاده از فولادی که دارید، مثلا انتهای چاقوی جیبی خود چندین بار به سنگ ضربه بزنید تا جرقه ایجاد شده و به زغال پارچه منتقل و درخشان شود، سپس این زغال را میان موادی که برای درست کردن آتش آماده کرده بودید قرار دهید. به‌آرامی در آن بدمید تا شعله‌ور شود.

مطالب مرتبط:

منبع artofmanliness

دیدگاه