کشف و ضبط ۱۲۲ قطعه اشیا تاریخی درعلی آبادکتول

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
کشف و ضبط ۱۲۲  قطعه اشیا تاریخی درعلی آبادکتول
مطابق اعلام فرمانده انتظامی شهرستان علی آبادکتول در استان گلستان، ۱۲۲ قطعه اشیا قیمتی و تاریخی از جمله ظروف فلزی و سفالی مربوط به ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد از یک قاچاقچی کشف شد.
سرهنگ علی اکبر اژدری گفت:
پس از اطلاع مأموران کلانتری ۱۱ این شهرستان مبنی بر این که فردی در کار خرید و نگهداری و همچنین فروش اشیا تاریخی و عتیقه فعالیت دارد، مراتب در دستور کار پلیس قرار گرفت. مأموران پس از چند روز تحقیق، تعقیب و مراقبت های پلپسی و استفاده از منابع، موفق شدند مخفیگاه و منزل مسکونی این شخص را شناسایی کنند.
فرمانده انتظامی علی آبادکتول اضافه کرد:
مأموران با کسب مجوز از مقام قضایی، به محل سکونت این فرد اعزام شده و پس از بازرسی دقیق از منزل وی موفق به کشف مقادیری اشیا قیمتی و تاریخی شدند.
وی در خصوص اشیا کشف شده از متهم، اظهار داشت:
از جمله اشیا تاریخی کشف شده ۶۴ عدد سکه قدیمی، یک ظرف فلزی بزرگ، ۲۲ حلقه فلزی انگشتری کوچک، یک جسم فلزی نوک تیز (شبیه خنجر)، هشت حلقه دستبند بزرگ و کوچک، ۲ خنجر کوچک، یک کوزه سفالی، یک ظرف سفالی شبیه قوری، یک جام سفالی، یک ظرف سفالی بزرگ سبز رنگ، سه زنگوله فلزی کوچک، ۷ تکه اشیا فلزی کوچک، یک دسته هاونگ فلزی، یک میخ فلزی کوچک، یک ظرف فلزی بیضی شکل و یک خنجر بزرگ است.
فرمانده انتظامی علی آبادکتول خاطرنشان کرد:
پس از دستگیری متهم و انجام تحقیقات تکمیلی، وی اعتراف کرد که اموال را طی چندین مرحله از افرادی که در زمان شخم زدن و کندن چاه پیدا کرده اند، گرفته تا برایشان بفروشد.
سرهنگ اژدری افزود:
با هماهنگی های قضایی تلاش برای دستگیری افرادی که در این موضوع دست داشته اند در دستور کار پلیس قرار گرفته است.
وی گفت:
از کارشناسان میراث فرهنگی نیز دعوت شد که پس از بازدید از اموال کشف شده، اعلام کردند که کلیه اموال عتیقه بوده و ظروف فلزی و سفالی مربوط به دوره آهن یعنی ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد ،سکه ها مربوط به دوره ساسانی و دوره اسلامی و دستبندها و تیغه ها همگی مفرغی و قدیمی هستند.
سرهنگ اژدری بیان کردکه متهم به همراه پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اعزام و سپس روانه زندان شده و اموال کشف شده نیز برای بررسی بیشتر به اداره میراث فرهنگی شهرستان انتقال یافت. علی آبادکتول در ۴۱ کیلومتری شرق گرگان مرکز استان گلستان واقع است. منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه