۲۱ عکس که ثابت می‌کند ایرلند جای فوق‌العاده‌ای برای مسافرت جاده‌ای است

علیرضا ندری
علیرضا ندری دوشنبه، ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
۲۱ عکس که ثابت می‌کند ایرلند جای فوق‌العاده‌ای برای مسافرت جاده‌ای است

هر کشوری رنگ و بوی خود را دارد و ایرلند، سومین جزیره‌ی بزرگ اروپا و بیستمین جزیره‌ی بزرگ جهان، از این قاعده مستثنی نبوده و سرشار از دیدنی‌ها و مناظر چشم‌نواز است که هیچ‌گاه از رفتن به آن پشیمان نخواهید شد. کافی است خون‌گرم بودن مردم این کشور را به این زیبایی‌ها اضافه کنید تا دیگر بی هیچ بهانه‌ای بار سفر بسته و به این کشور دوست‌داشتنی بروید. در ادامه مقاله‌ای به نقل از کیت صبحان مولیگان درباره‌ی مسافرت‌ جاده‌ایش به ایرلند را می‌خوانیم.  با کجارو همراه باشید.

جزیره ایرلند

من هیچ‌وقت به ایرلند نرفته بودم، ولی می‌دانستم که در آن جا چیزهای فراوانی برای سیاحت وجود دارد و تنها راه دیدن همه آن‌ها رفتن در دل جاده است. در نتیجه، این بهترین تصمیمی بود که می‌توانستم بگیرم.

۱. ایرلند یک جزیره است

اسلیو لیگ ایرلند

عکس از وب‌سایت thewildatlanticway.com (عکاس: نامشخص)

من و همسرم رانندگی را دوست داریم، اما ترجیح می‌دهیم در مسیری باشیم که بتوانیم بیشتر توقف کنیم. ایرلند بهترین گزینه برای مسافرت جاده‌ای بعدی ما بود، چون با وجود توقفگاه‌های فراوان، می‌توانستیم به‌راحتی تمام آن منطقه  را به‌مدت سه هفته سیاحت کنیم. از بالا (ایرلند شمالی) تا پایین آن حدود ۷ ساعت و از شرق به غرب آن حدود ۲/۵ ساعت طول می‌کشد. ما می‌خواستیم از مسیر وایلد آتلانتیک وی (Wild Atlantic Way) رانندگی کنیم که جاده‌هایش باریک و طولانی‌ بوده و در عین حال در طول سه هفته فضاهای بیشتری را برای توقف دارد. برای برخی افراد، سفر جاده‌ای به معنی عبور از مرزهای فراوان است ولی من با دلیل می‌گویم که با محدود کردن فضای خود می‌توانید بیشتر و بهتر سیاحت کنید. در تصویر بالا، ما بر فراز مسیر مجاور اقیانوس به‌سمت صخره‌های اسلیو لیگ (Slieve League Cliffs) در کانتی دانگال (County Donegal) در حرکت هستیم.

۲. جزایر ایرلند خطوط ساحلی زیبایی دارند

برج اوبرین در ایرلند

عکس از وب‌سایت thousandwonders.net (عکاس: Casey Premoshis)

شما را نمی‌دانم، ولی من ترجیح می‌دهم به‌جای دره، از میان صخره‌ها و خطوط ساحلی عبور کنم. خوشبختانه، ایرلند هر دو گزینه را در اختیار دارد، اما خطوط ساحلی در آن به‌وفور یافت می‌شود. وایلد آتلانتیک وی از قسمت شمالی دانگال شروع می‌شود و تا ۲،۵۰۰ کیلومتر در طول جاده‌های باریک‌تر به‌سمت کانتری کورک (Country Cork) می‌رود. برجی که در تصویر می‌بینید،  برج اوبراین (O'Brien) در کانتی کلیر (County Clare) است.

۳. مسیرها پیچ در پیچ، پر از تپه و خوش‌منظره هستند

جاده R335 در ایرلند

عکس از وب‌سایت guidetoconnemara.com (عکاس: نامشخص)

برخلاف بعضی از جاهایی که قبلا رفته‌ام و اتوبان‌هایی با مسیر مستقیم داشتند، جاده‌های پرپیچ‌وخم ایرلند شامل دره، تپه، آبشار، کشت‌زار، قله‌ و صخره‌ها است. این سفر، یکی از سرگرم‌کننده‌ترین مسیرهایی بود که در آن رانندگی کرده بودیم. دیدن چشم‌اندازهای زیبا که بر فراز افق‌ها ظاهر شده و در میان آن‌ها آهنگ‌وار نقش می‌بندد، روح آدم را جلا می‌دهد. در تصویر بالا، در حال حرکت به سوی جنوب جاده‌ی R335 بین کرگانبان (Cregganbaun) و آسلیگ (Aasleagh) در کانتی مایو (County Mayo) بودیم که جلوتر مه در انتظار ما بود.

۴. روستاهایی رنگارنگ و رویایی در انتظار شما هستند

کینسیل در ایرلند

عکس از وب‌سایت kevinandamanda.com (عکاس: نامشخص)

بله، این یک مکان واقعی است. چطور می‌توانید به چنین روستای شادابی سفر کنید و تا ابد در آن نمانید؟ تصویر بالا: کینسیل (Kinsale) در کانتی کورک – انتهای جنوبی وایلد آتلانیک وی.

۵. در همه جا گوسفند می‌بینید

پارک ملی بالیکروی ایرلند

عکس از وب‌سایت fineartamerica.com (عکاس: Noel Greene)

وقتی در ایرلند رانندگی می‌کنید، هرگز تنها نخواهید بود، گوسفندهای بسیاری را در راه خواهید دید که رد شدن شما را نظاره می‌کنند. من می‌توانم قسم بخورم که بعد از سه هفته رانندگی، هنوز به بازوی همسرم می‌زدم و می‌گفتم «اون گوسفند رو ببین!». این گوسفندها اطراف پارک ملی بالیکروی (Ballycroy National Park) در کانتی مایو بودند.

۶. ایرلند غروب‌های رویایی‌ای دارد

غروب در آکیل ساوند ایرلند

عکس از وب‌سایت garethmccormack.com (عکاس: نامشخص)

تمام غروب‌های آنجا زیبا هستند، مخصوصا برای آن عده از ما که در وایلد آتلانتیک وی در امتداد ساحل غربی سفر می‌کنیم. از این مسیر سفر کنید تا هر شب با نمایش نورهایی مواجه شوید که چشمان‌تان را نوازش می‌دهند. این تصویر آکیل ساند (Achill Sound) در هنگام غروب است (کانتی مایو).

۷. می‌توانید در قلعه بخوابید

هتل قلعه کیلرونان ایرلند

عکس از وب‌سایت kilronancastle.ie (عکاس: نامشخص)

قلعه‌ی کیلرونان (Kilronan) که در تصویر می‌بینید، واقع در اطراف جاده‌ی R284 بوده و فقط ۴۵ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد. در منطقه‌ی کیلرونان می‌توانید به تفریح و ولخرجی پرداخته، از آب گرم آنجا استفاده کرده یا در اطراف قلعه قدم بزنید و از طبیعت آنجا لذت ببرید.

۸. در ویرانه‌های به‌ظاهر بی‌پایان آن سیاحت کنید

قلعه دانلونس ایرلند

عکس از وب‌سایت discovernorthernireland.com (عکاس: نامشخص)

در جاده‌های ایرلند، سنگ‌های مگالیتی‌ای را  درکنار جاده خواهید دید که فرم خاصی دارند و همچنین قلعه‌هایی را می‌بینید که ویران شده‌اند یا در صخره‌ها نشست کرده‌اند. دیوارها، قلعه‌ها و برج‌های مختلفی در سراسر کشور پراکنده شده‌اند. قلعه‌ای که در تصویر می‌بینید، قلعه‌ی دانلونس (Dunlunce Castle) اطراف پورتروش (Portrush) در ایرلند شمالی است.

۹. از موج‌سواری لذت ببرید

موج‌سواری در ایرلند

عکس از وب‌سایت independent.ie (عکاس: نامشخص)

وقتی صحبت از مسافرت جاده‌ای همراه با موج‌سواری می‌شود، ناخودآگاه ذهن به‌سمت کاستاریکا و کالیفرنیا می‌رود؛ اما در ساحل غربی ایرلند، تجربه‌های موج‌‌سواری مهیج‌تری منتظر شما است. وایلد آتلانتیک وی، دارای نقاط موج‌سواری مختلف است که در طول سال فعال هستند و بهتر از همه اینکه بعد از کلی موج‌سواری می‌توانید به یک کافه‌ی ایرلندی رفته و استراحت کنید. در این تصویر، موج‌سوار SUP را می‌بینید که صبح زود در حال رفتن به‌سمت امواج در اطراف اسلیگو (Sligo) است، در حالی که ما بعد از اطراق کردن در آنجا، داشتیم از قهوه‌ی صبحگاهی خود لذت می‌بردیم.

۱۰. از جنگل‌های زیبا و وهم‌آور ایرلند دیدن کنید

مسیری سرسبز در رینگ کری ایرلند

عکس از وب‌سایت thewildatlanticway.com (عکاس: نامشخص)

تقریبا به‌محض آن که پا را از ماشین بیرون می‌گذارید و وارد جنگل‌ها می‌شوید، افسانه‌ها را حس می‌کنید. ایرلند سرزمینی سرشار از افسانه‌ها و شاعران بزرگ است. این جنگل‌‌ها که زمانی منزلگاه شاعران و پادشاهان بوده است، حس منحصر به فردی را در شما ایجاد می‌کنند. ازاین‌رو، چیزی در هوای اینجا هست و این جنگل‌ها داستان‌هایی برای گفتن دارند. مسیر در تصویر، مسیر سر سبزی است که به رینگ آو کری (Ring of Kerry) در کانتی کری (County Kerry) ختم می‌شود.

۱۱. در ایرلند با راه‌بندان‌ خاصی مواجه نمی‌شوید

عبور گاو از جاده‌های ایرلند

عکس از mapio.net (عکاس: نامشخص)

چیزی که در تصویر مشاهده می‌کنید، ترافیکی بود که در ایرلند با آن مواجه شدیم. عکس در کانتی‌کورک گرفته شده است.

۱۲. قدمگاه دیوان شما را به وجد خواهد آورد

گذرگاه ساحلی جاینت ایرلند

عکس از وب‌سایت irishnews.com (عکاس: نامشخص)

منطقه‌ی پلکانی شکل جاینتس کازوِی (Giant's Causeway)  که به‌طور طبیعی شکل گرفته، واقع در ایرلند شمالی بوده و واقعا ارزش سفر کردن را دارد. ستون‌های باسالت (یا بازالت، نوعی سنگ آتشفشانی) شش ضلعی و از پاهای شما بزرگ‌تر بوده و دارای ارتفاع‌های مختلف و سایه رنگ‌های خاکستری هستند. من دیدنی‌های زیادی را دیده‌ام و این منطقه جزو پنج تا از جالب‌ترین دیدنی‌هایی است که تابه‌حال در زندگی‌ام با آن مواجه شده‌ام. اگر قصد رفتن به آن مکان را داشتید، تمام روز را در آنجا بگذرانید. عجله نکنید. بنشینید و از زیبایی‌های آنجا لذت ببرید.

۱۳. صخره‌های موهِر مو به اندام‌تان سیخ می‌کنند

صخره‌های موهر

عکس از وب‌سایت awesomeplacestovisit.com/Shutterstock (عکاس: shutterupeire)

صخره‌های نمادین موهر (Moher)، حدود یک ساعت با جنوب گالوِی (Galway) واقع در کانتی‌کلر فاصله دارند. این صخره‌ها واقعا عظیم هستند؛ انگار که یک سیاره مستقیما درون اقیانوس فرود آمده است. در خیلی از قسمت‌های آن نرده وجود ندارد که باعث می‌شود از ترس زهره ترک شوید. متاسفانه برای پارکینگ از شما پول گرفته می‌شود، ولی با این حال می‌ارزد. برای غروب آنجا بمانید.

۱۴. اردوگاه کافی برای همه موجود است

محوطه کمپینگ در ایرلند

عکس از وب‌سایت searchforsites.co.uk (عکاس: نامشخص)

محوطه‌های اردوگاه کافی بوده و به‌خوبی نگه‌داری می‌شوند. تعدادی از آن‌ها را می‌توانید به‌صورت آنلاین رزرو کنید، همچنین تعدادی از اردوگاه‌های خانوادگی کوچک نیز هستند که می‌توانید با سرچ کردن در گوگل آن‌ها را پیدا کنید. شما می‌توانید در زمین‌ها، کنار سواحل، کمپ‌های موج‌سواری، کافه‌های روی اقیانوس، کنار دریاچه، دره‌ها، مزارع، پشت هتل‌ها و بسیاری از جاهای دیگر اردو زده و اطراق کنید. ما در بورتری (Boortree) واقع در جنوب محله‌ی دانگال و کلیفدن اکو کمپ (Clifden Eco Camp) واقع در کونمارا (Connemara) در اطراف گالوِی اطراق کردیم.

۱۵. کافه‌ها فوق‌العاده هستند

کافه د بارا ایرلند

عکس از گوگل مپ (عکاس: West Cork Weekends)

نیازی به گفتن نیست که کافه‌های ایرلندی بهترین کافه‌های دنیا هستند.  این سفر را خارج از فصل رفتیم و بنابراین بعد از رانندگی طاقت‌فرسا در پایان هر روز به بخش‌های ویژه رستوران‌ها می‌رفتیم و موسیقی زنده گوش می‌دادیم و با مردم محلی پرحرف آنجا مواجه می‌شدیم که مشتاق بودند بدانند چرا به آنجا آمده‌ایم.  کافه‌ها را خیلی دوست داشتیم، خیلی از شب‌ها در پارکینگ‌های آن‌ها در اراضی کمپ یا جاده‌های روستایی اطراق می‌کردیم. این تسهیلات، شب‌های ایمن ایرلند (Safe Nights Ireland) نام دارد که با هزینه‌ی کمی می‌توانید در پارکینگ کافه‌ها پارک کرده و از امکانات آن‌ها استفاده کنید. در اغلب موارد، با خوردن نوشیدنی در کافه‌ها، صاحبان آنجا  با اشتیاق و به رایگان به ما اجازه‌ی کمپ زدن در پارکینگ‌شان را می‌دادند (ممکن است به خاطر خارج از فصل بودن نیز بوده باشد). می‌دانید چه چیزی فوق‌العاده است؟ اینکه بعد از سیر شدن از کافه، چند قدمی بیشتر با کمپ خود  فاصله ندارید. در تصویر، کافه‌ای کلاسیک در کلوناکیلتی (Clonakilty)، واقع در کانتی کورک را می‌بینید.

۱۶. مردم در کافه‌ها بسیار خون‌گرم هستند

ری بلکول در ایرلند

عکس از وب‌سایت echolive.ie (عکاس: Brid O'Donovan)

علاوه بر اینکه جو کافه‌ها تقریبا اعتیاد آور است، مردمی که در آنجا ملاقات می‌کنید به‌یادماندنی هستند. هر جاده‌ای در دنیا می‌تواند کمی خلوت باشد، ولی در ایرلند این‌طور نیست. محلی‌های آنجا هرشب از احوال ما و سفرمان سوال می‌کردند و می‌خواستند بدانند که کجا می‌خواهیم برویم و پیشنهادها و اطلاعات بیشماری را در اختیار ما می‌گذاشتند. بدون این راهنمایی‌های دوستانه که در اسلیگو (Sligo) به ما شد، هرگز با کافه‌ی مَت مالون (Matt Malone) در وِست پورت (Westport) و موسیقی زنده‌ی محشر آنجا، آشنا نمی‌شدیم. (عکس بعدی را ببینید). همچنین، شخصی ما را راهنمایی کرد که دِباراس (De Barras) در کلوناکیلتی را ببینیم و این‌گونه شد که ما مدیر آن جا را (Ray Blackwell، فردی که در عکس می‌بینید) ملاقات کردیم و چیزهای زیادی در مورد تاریخ طولانی و جالب این کافه‌ی نمادین یاد گرفتیم، کافه‌ای که اخیرا (دوباره) به‌عنوان یکی از بهترین کافه‌های ایرلند شناخته شده است.

۱۷. موسیقی کافه‌ها واقعا گوشنواز هستند

موسیقی در کافه‌ها

ممکن است فکر کنید که من برای یک «مسافرت جاده‌ای» زیادی وقت خود را صرف کافه‌ها کرده‌ام، ولی برخی اوقات با گذراندن یک روز طولانی در ماشین، یا حتی بسیاری از روزها با احساس تنهایی در فضای بیرون، شما آرزوی دیدن جمعیت در کافه‌ها را می‌کنید. در ایرلند، کافه بخشی از زندگی است. کافه محل خوبی برای ناهار خوردن، ملاقات با افراد و تنها جا برای اتمام یک روز طولانی است (کافه‌ها در چند قدمی هم قرار دارند، طوری که هر روستا یک کافه دارد؛ در واقع ما در یکی از کوچک‌ترین روستاها، دو کافه دیدیم!). به همه این موارد، موسیقی سنتی ایرلندی را اضافه کنید.

۱۸. از بارش باران لذت ببرید

باران در ایرلند

عکس از وب‌سایت outsider.ie (عکاس: نامشخص)

درست است که در آنجا باران هم بارید، اما باران دلیل خوبی برای استراحت در کافه است! یا اگر شما هم مثل ما ون کاروان دارید، می‌توانید هنگام باران به تماشای فیلم، ناهار پختن و چرت زدن مشغول شوید. واضح است که به همین دلیل کشور ایرلند حتی در میان زمستان هم سرسبزی خود را حفظ می‌کند. این عکس بعد از بارش باران در کانتی کورک گرفته شده است.

۱۹. احتمالا در سفر خود طوفان هم خواهید دید

ساحل کانتی مایو ایرلند

عکس از وب‌سایت nobackhome.com (عکاس: نامشخص)

اساسا، سرگرم‌کننده‌تر از باران، طوفان است. به خاطر موقعیت جغرافیایی ایرلند در دنیا، طوفان‌ها با قدرت بالایی اتفاق می‌افتند. ما از داخل کاروان دنج‌مان، از نمایش طبیعت لذت می‌بردیم و در ماهی‌تابه ناچو می‌پختیم و قبل از خواب نیز دوش می‌گرفتیم. همه این‌ها دلیل وابستگی من به کاروان است. از موضوع پرت شدم. در حالی که ما داشتیم به‌سمت ساحل کانتی مایو رانندگی می‌کردیم، طوفان در تصویر برای مدت کوتاهی رخ داد.

۲۰. اما بعد از آن، رنگین کمان ظاهر می‌شود

رنگین کمان در رینگ کری ایرلند

عکس از وب‌سایت thewildatlanticway.com (عکاس: نامشخص)

در اکثر مواقع می‌توانید در کشور ایرلند از دیدن رنگین‌کمان لذت ببرید. رنگین‌کمان این تصویر در روزی مه‌آلود در رینگ آو کری پدیدار شد.

۲۱. از آسمان صاف و پرستاره لذت ببرید

آسمان رینگ آو پری

برخی از قسمت‌های ایرلند مثل رینگ آو کری، به‌عنوان یکی از تاریک‌ترین و تمیزترین آسمان‌های زمین شناخته می‌شوند. اگر علاقه به خیره شدن به ستاره‌ها دارید، در فضای باز دراز کشیده و به آسمان نگاه کنید.

آیا تابه‌حال به ایرلند رفته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Matador Network

مطالب مرتبط:

دیدگاه