جایزه یک میلیون دلاری تد ۲۰۱۵ به باستان‌شناس فضایی رسید

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
جایزه یک میلیون دلاری تد ۲۰۱۵ به باستان‌شناس فضایی رسید

سارا پارکاک، مصرشناس و باستان‌شناس فضایی آمریکایی موفق به کسب جایزه یک میلیون دلاری «تد» در سال ۲۰۱۵ شد.

سارا پارکاک تاکنون با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای موفق به کشف محوطه‌های باستانی فراوانی در منطقه خاورمیانه از جمله ۱۷ هرم گمشده در مصر شده است. وی که با لقب ایندیاناجونز معاصر شناخته می‌شود، پروفسور دانشگاه آلاباما در بیرمنگام است و در آنجا با بنیان نهادن لابراتوار مشاهده جهانی و با استفاده از تصاویر مادون قرمز علاوه بر کشف ۱۷ هرم مدفون شده در خاک، هزار گور باستانی و همچنین ۳۱۰۰ سکونت‌گاه تاریخی ناشناخته را در خاک مصر کشف کرده است. پارکاک در حال حاضر با استفاده از اطلاعات حاصل از تصویربرداری ماهواره‌ای به مقابله با غارت محوطه‌های باستانی در منطقه خاورمیانه کمک می‌کند و فعالیت او با تخریب‌های اخیر گروه تروریستی داعش در شهرهای باستانی عراق و سوریه اهمیت دوچندان یافته است. این باستان‌شناس آمریکایی پس از دریافت جایزه یک میلیون دلاری از موسسه «تد» در بیانیه‌ای اظهار داشت:

چهارسال و نیم گذشته برای باستان‌شناسی هولناک بوده و من در کنار بسیاری از همکارانم زمان زیادی را صرف یافتن محوطه‌های تخریب شده کرده‌ایم. این جایزه متعلق به من نیست، بلکه مربوط به حوزه کاری ما و هزاران مرد و زنی است که در سراسر جهان و به‌ویژه در خاورمیانه مشغول دفاع از محوطه‌های تاریخی هستند.

پارکاک همچنین ابراز امیدواری کرد با تخصیص منابع مالی، فرآیند شناسایی و محافظت از محوطه‌های تاریخی تسریع شود. جایزه TED هر ساله به شخصی خلاق و با دیدی جسورانه اعطاء می‌شود که موجب یک تغییر جهانی شده باشد. منبع:ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه