۴۴ نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش چهارم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم دوشنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۰
۴۴ نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش چهارم)

شاید عکاسی در نگاه اول به ۴ مرحله‌ی گرفتن دوربین در دست، یافتن سوژه، انتخاب تنظیمات مناسب و فشردن شاتر محدود شود. اما دنیای عکاسی مخصوصا عکاسی دیجیتال شامل هزاران ترفند، نکته و ظرافت است که آموختن آن‌ها نیاز به سالها تجربه و آزمون‌ و‌ خطا دارد. اما گاهی پس از صحبتی کوتاه با فردی باتجربه، پند‌هایی دریافت ‌می‌کنیم که سختی‌های زیادی را از پیش رویمان بر می‌دارد. با کجارو همراه باشید تا ۴۴ ترفند ساده ولی استادانه را از باتجربه‌ترهای دنیای عکاسی بیاموزیم و عکاسی حرفه‌ای را برای خودمان ساده‌تر کنیم.

مقاله مرتبط: ۴۴ نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش اول) ۴۴ نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش دوم) ۴۴ نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش سوم)

۲۸. تن‌های میانی را شناسایی کنید

در حالی که نورسنجی با حالت الگو (Pattern, Evaluative یا Matrix) بر طبق بیشترین سطح صحنه کار می‌کند، حالت منطقه‌ای یا نقطه‌ای (Spot یا Partial) بخشی خاصی را مدنظر قرار می‌دهد. این موضوع در صحنه‌های بسیار روشن یا بسیار تیره ارزش زیادی دارد چراکه می‌توانید نور‌سنجی را روی تن‌های میانه انجام دهید؛ برای مثال روی علف‌ها یا پیاده‌رو. مقاله‌ی مرتبط: دوربین دیجیتال را بشناسیم ( بخش سوم:نوردهی صحیح)

۲۹. کنتراست را محاسبه کنید

علاوه بر نورسنجی روی نقطه‌ی مورد نظر، با کمک حالت نور‌دهی نقطه‌ای می‌توانید کنتراست صحنه‌ را تخمین بزنید. یک بار با این حالت نور‌سنجی را روی روشن‌ترین نقطه قرار دهید و یک بار روی تیره‌ترین سایه، تا متوجه شوید تفاوت کنتراست آ‌نها چند گام است. اگر این میزان از بازه‌ی داینامیک دوربین شما بیشتر است، پس مجبور خواهید بود یا از دست دادن جزئیات در نقطه تیره و روشن را بپذیرید یا با حالت براکتینگ چند عکس بگیرید تا بعدا عکس را به‌صورت HDR درآورید. مقاله‌ی مرتبط: نوردهی بی‌عیب و نقص آموزش عکاسی

۳۰. با تکنیک HDR عکاسی کنید

برای محاسبه‌ی بازه‌ی نور برای عکاسی HDR، با کمک نورسنجی نقطه‌ای زمانی که روی حالت تقدم دیافراگم هستید، یک بار میزان نور روشن‌ترین نقطه‌ را به‌دست آورید و یک بار این‌ کار را روی تیره‌ترین نقطه تکرار کنید. حالا روی حالت تمام دستی یاM  بروید و بر طبق بازه‌ی نورسنجی که به دست آورده‌اید عکس‌های HDR خود را بگیرید (مترجم- اگر سه عکس می‌گیرید؛ اولی را برطبق نورسنجی نقاط روشن، دومی را بر طبق حد وسط و سومی با برطبق نورسنجی نقاط تیره تنظیم کنید). سرعت شاتر را هر بار برای هر عکس تغییر دهید.(مترجم- درعکاسی HDR سعی کنید نوردهی را با سرعت شاتر تغییر دهید). حالا عکس‌های شما می‌توانند توسط نرم‌افزارهایی از جمله  Photomatix ادغام شوند. مقالات مرتبط: تفاوت ویرایش عکس‌های HDR در دوربین‌های DSLR و بدون آینه( بخش اول)

۳۱. برای متعادل کردن نور از فیلتر ND استفاده کنید

شما می‌توانید با استفاده از فیلتر ND آسمان روشن را از نداشتن جزئیات به‌دلیل نور زیاد نجات داده و نور این مناطق را با سطح زمین در عکاسی مناظر هماهنگ کنید. بهتر است مجموعه‌ای از فیلتر‌های ND با درجه‌های مختلف را تهیه کنید تا برای هر نوع شرایط نوری آماده باشید. اگر این فیلتر را ندارید می‌توانید دوبار، یکی با نور آسمان و یکی با نور زمین عکاسی کنید و سپس آن دو عکس را در نرم‌افزار‌های ویرایش عکس تلفیق کنید. مقاله‌ی مرتبط:

۳۲. از یک فیلتر ND قوی برای افزایش زمان نوردهی استفاده کنید

آموزش عکاسی اگر می‌خواهید زمان نوردهی را افزایش دهید، می‌توانید از یک فیلتر ND با درجه‌ی بالا کمک بگیرید اما این فیلتر‌ها همچنین می‌توانند برای کنترل دیافراگم نیز استفاده شوند. یک فیلتر ND سه‌گامه می‌تواند به شما اجازه دهد، دیافراگم را سه گام باز‌تر کنید تا حتی در شرایط نور شدید نیز تصاویری با عمق میدان کم بگیرید. مقاله‌ی مرتبط:

۳۳. از پلاریزه کننده‌ها استفاده کنید

غیرممکن است بتوانید اثر فیلتر پلاریزه را به‌صورت دیجیتال به دست بیاورید. همین موضوع این فیلتر را به انتخاب شماره‌ ۱ برای عکاسی در محیط‌های بیرونی جهت خنثی کردن بازتاب‌های مزاحم و شدت نور آسمان تبدیل می‌کند. آموزش عکاسی برای قیمتش خساست نکنید چراکه به قیمت کیفیت عکستان تمام می‌شود!

۳۴.سیاه و سفید: در دوربین یا روی رایانه؟

سعی کنید همیشه به‌صورت رنگی عکاسی کنید مگر این‌که مطمئن باشید می‌خواهید آن عکس را به‌صورت سیاه و سفید مستقیما از کارت حافظه‌ی دوربین چاپ کنید. بهترین کار برای عکاسی سیاه و سفید این است که اول عکس را رنگی بگیرید سپس در نرم‌افزار‌های ویرایش آن را به حالت تک رنگ یا Monochrome درآورید چراکه با این کار کنترل بسیار بالاتری روی عکس خواهید داشت. آموزش عکاسی اگر می‌خواهید مستقیما روی JPEG سیاه و سفید عکس بگیرید، فیلتر‌های رنگی قرمز، نارنجی و زرد را فراموش نکنید چراکه فضای دراماتیک‌تری به ابر و آسمان خسته‌کننده می‌دهند. همچنین فیلتر نارنجی در عکاسی سیاه و سفید پرتره، لکه‌ها و جوش‌های صورت را کاهش می‌دهد.

۳۵. از تراز سفیدی پیش-تنظیم بهره ببرید

در زمان عکاسی JPEG حتما باید رنگ‌های مناسب را در زمان عکاسی به‌دست آورید چراکه این فایل در خود دوربین فرآوری می‌شود. پس از حالت‌های پیش‌فرض تراز سفیدی؛ از جمله ابری، سایه، آفتاب و ... استفاده کنید و زیاد به حالت خودکار اتکا نکنید. با وجود اینکه حالت خودکار در تراز سفیدی کمی غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسد، دلیلی ندارد روی فایل RAW چیزی غیر از آن‌را انتخاب کنید، زیرا می‌توانید آن‌را در زمان ویرایش عکس تغییر دهید. مقاله‌ی مرتبط: دوربین دیجیتال را بشناسیم ( بخش دوم: کاوشی در دوربین)

۳۶. حالت براکت تراز سفیدی را بشناسید

اگر روی JPEG عکاسی می‌کنید، در صورت وجود حالت براکت تراز سفیدی در دوربینتان، آن را امتحان کنید. آموزش عکاسی فایل‌های JPEG حجم کمی را از کارت حافظه‌ی شما می‌گیرند ولی با براکت تراز سفیدی، در ساعت‌ها وقتی که در پشت رایانه مجبورید برای تصحیح کمی پخش رنگ صرف کنید، صرفه‌جویی می‌شود. با کجارو در بخش پایانی از این سری مقالات نیز همراه باشید. منبع: Digital Camera World عکس کاور: Luke Tscharke

مطالب مرتبط:

دیدگاه