گشتی دیجیتالی در موزه زمان ، نخستین موزه زمان‌سنجی ایران

علی زمانی
علی زمانی دوشنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
گشتی دیجیتالی در موزه زمان ، نخستین موزه زمان‌سنجی ایران

موزه زمان، یکی از مراکز گردشگری تهران است که مانند موزه ملک، موزه هنرهای معاصر و برخی دیگر از مراکز فرهنگی و هنری پایتخت،‌ خیلی برای شهروندان و همچنین نیز‌وطنان عزیز، شناخته‌شده نیست..

موزه زمان تهران در زعفرانیه، پرتال خوبی دارد اما جا دارد تا بر اساس توصیه‌های دیجیتالی سرویس پرونده یک سایت، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی دیجیتالی خود را برای جذب مخاطبان بهتر و بیشتر، افزایش دهد. به‌هرحال، موزه زمان با گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در طول ماه مواجه است که توصیه می‌شود حتما به اطلاع‌رسانی انگلیسی نیز در این پرتال توجه لازم معطوف گردد. موزه زمان همچون موزه آبگینه که قبلا معرفی کردیم، در ساختمانی واقع است که از معماری و تاریخ جالب‌توجهی برخوردار بوده و به همین خاطر، بازدید از موزه نیز بازدید از آثار موزه و نیز بازدید از ساختمان و معماری جذابش به شمار می‌رود. همان طور که قبلا عنوان شد، ساختمان موزه آبگینه تهران، مربوط به دوران قاجار است که خانه قوام‌السلطنه از وزرای عصر قجر در آنجا قرار دارد و امروزه، مأمنی برای نگهداری جام‌های سفالی تاریخی پایتخت معرفی شده است. موزه زمان نیز از معماری شایان توجهی برخوردار است که در این گفتار به آن می‌پردازیم.

1

(موزه زمان در ۹ قاب)

پرتال موزه زمان در نشانی اینترنتی timemuseum.ir قرار دارد. این پرتال، به معرفی ظرفیت‌ها و آثار به نمایش درآمده در موزه می‌پردازد. پیش از گشتی دیجیتالی در پرتال، کمی درباره موزه زمان بدانیم. در قسمت‌های قبلی، به معرفی پرتال: موزه کاخ نیاوران، گلستان، کاخ سعدآباد، خانه موزه مقدم، فرش، میراث روستایی گیلان، ملی ملک، موزه آبگینه، موزه هنرهای معاصر، موزه رضا عباسی و موزه عبرت ایران پرداختیم و گشتی دیجیتالی زدیم در یکی از معروف‌ترین پرتال‌های گردشگری ایران و گیلان. و اما داستان موزه زمان:

درباره موزه زمان

موزه زمان «نخستین موزه زمان‌سنجی در ایران» در خردادماه سال ۱۳۷۸ هجری شمسی به همت موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان فعالیت خویش را درزمینه‌ی نمایش سیر تکاملی ابزارهای زمان‌سنجی آغاز کرد. این موزه با فراهم‌آوردن زمینه‌ای مناسب به موضوعاتی چون مفهوم زمان، دیدگاه اقوام و ملل مختلف و نگرش آن‌ها نسبت به زمان و چگونگی تکامل ابزارهای زمان‌سنجی و صنعت ساعت و ساعت‌سازی پرداخته است.

2

نمایش ابزارهای زمان‌سنجی به ۳ بخش ابتدایی، ساعت‌های مکانیکی وزنه‌ای و کوکی و ساعت‌های قابل‌حمل (جیبی و مچی) تقسیم شده است. در بخش فضای باز مجموعه، ماکت ساعت‌های ابتدایی همچون ساعت آفتابی، آبی، شنی، سوختی به نمایش گذاشته شده است. طبقه اول ساختمان موزه اختصاص به نمایش ساعت‌های مکانیکی وزنه‌ای و کوکی اعم از طاقچه‌ای، دیواری و ایستاده دارد و در طبقه دوم مجموعه‌ای از نفیس‌ترین ساعت‌های جیبی و مچی و تقویم و نیز موضوعات مرتبط با زمان در معرض نمایش است. ساختمان موزه با حدود ۷۰۰ متر مربع زیربنا، در محوطه‌ای با مساحت حدود ۵۰۰۰ متر مربع واقع شده است که به‌لحاظ دارا بودن هنرهای گچ‌بری، کاشی‌کاری، مقرنس و گره‌چینی، از بناهای برجسته به شمار می‌رود.

قدمت ۸۰ ساله ساختمان موزه زمان

ساختمان موزه، بنایی قدیمی و دوطبقه است که حدود ۸۰ سال قدمت دارد و پیشینه این باغ که در زعفرانیه واقع شده، به دوره محمدشاه و ناصرالدین‌شاه برمی‌گردد. ساختمان پیشین از خشت و گل ساخته شده بود و اسکلتی چوبی داشت ولی به‌طور کلی مورد مرمت قرار گرفت و به‌صورت اسکلت آهنی در آمد و تغییراتی نیز در داخل بنا صورت پذیرفت.

3

(معماری جالب و زیبای ساختمان موزه زمان، یادآور معماری ساختمان موزه آبگینه است)

4

(معماری زیبای ساختمان موزه آبگینه تهران که خانه قوام‌السلطنه از وزرای عصر قجری است)

مهندس ابتکار، مهندس مشاور ساختمان بود و استاد کاشی نیز به‌عنوان معمار در این بنا فعالیت می‌کرد. مهندس ابتکار، حاج رمضان عباسیان را به‌عنوان معمار معرفی کرد و سپس در سال ۱۳۴۵ ه.ش از حاج عبدالکریم نوید ‌تهرانی به‌منظور گچ‌بری ساختمان دعوت کرد.

5

از طراحان گچ‌بری‌ها می‌توان به حاج عبدالکریم نوید تهرانی، استاد فرهاد یحیی پور و حاج علی شیخی اشاره کرد. گچ‌بری‌ انجام‌شده در این بنا تلفیقی از سبک ایرانی و فرنگی است.

6

نمای بیرونی ساختمان مانند سردرها و حاشیه آن‌ها، ترکیبی از سبک قاجاریه و سبک جدید است. در قسمت‌هایی از داخل بنا نظیر سقف طبقه اول و ستون‌ها، گچ‌بری روی آینه انجام شده است که جذابیت خاصی دارد. گچ‌بری ستون‌های طبقه اول را استاد نعمت، شکل‌بندی و قاب‌بندی سقف را آقایان استاد حبیب و حاج عبدالله، سقف سالن اصلی را حاج عبدالکریم نوید تهرانی، دور پنجره‌ها و درها در قسمت خارجی ساختمان و سقف پاگرد طبقه اول را آقای یحیی پور و بخشی از سرسرا را حاج علی شیخی انجام دادند.

7

از دیگر شاخص‌های هنری این بنا می‌توان به هنر گره‌چینی چوبی درها و پنجره‌ها اشاره کرد که کار دستان هنرمند استادانی همچون حاج محمد کاشی و استاد حسین است. روی دیوارهای اطراف این بنا، آجرکاری‌ها و مقرنس‌کاری‌های زیبایی انجام شده است. در داخل بنا اتاقی بسیار باشکوه، چشم هر بیننده‌ای‌ را خیره می‌کند که به اتاق اصفهانی‌ها معروف است.

8

طرح گچ‌بری این اتاق برگرفته از اتاق موزیک کاخ عالی‌قاپوی اصفهان و به سبک دوره صفویه است . در سال ۱۳۵۳ ه.ش آقای جواد رستم یکی از مینیاتوریست‌های معروف، برادران روحانی را برای گچ‌بری این اتاق به آقای حسین خداداد صاحب بنا معرفی کرد و او نیز پذیرفت. گچ‌بری اتاق اصفهانی‌ها به‌مدت سه سال (۱۳۵۳-۱۳۵۶ ه.ش) طول کشید.

9

طرح‌های این اتاق به تشعیر معروف‌اند که طراح آن آقای عیسی بهادری از شاگردان کمال‌الملک بود. در این اتاق تابلوی بسیار زیبایی با نام تابلوی آفرینش گچ‌بری شده است. گوشه‌های سقف نیز مقرنس سه‌پایه‌ای با روکش طلا کار شده است که در این روکش ۹۹% مس و ۱% طلا به کار رفته است.

گشتی دیجیتالی در پرتال موزه زمان

در سایت موزه زمان، اطلاعاتی جالبی درباره ساعت‌های مختلف ارائه شده که خواندنی است اما بهتر است در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات، همه‌چیز با محتوای ویدئویی نیز همراه شود. ایندکس پرتال، زیبا طراحی شده  اما برای یک بیننده غیرفارسی‌زبان، کمی گنگ است و نیاز است تا پرتال، دارای intro باشد تا امکان انتخاب زبان موردعلاقه برایش فراهم شود.

10

(ایندکس پرتال موزه زمان)

همان طور که در هدر پرتال مشاهده می‌کنید، بخش‌هایی چون مشاهیر، گالری تصاویر، موزه مجازی، دفتر یادبود، سالن‌های نمایش، معرفی آثار، آرشیو و ارتباط با ما ارائه شده که هر یک بخش‌های متنوعی دارد. در بخش مشاهیر، در واقع می‌توان به بخش ساعت‌های مشاهیر، بزرگان، هنرمندان و دانشمندانی که ساعت خود را به موزه اهدا کرده‌اند، اشاره داشت. ۱۷ ساعت در این بخش به نمایش گذاشته شده که شامل ساعت‌های بزرگان علم و ادب و هنر این سرزمین است. ساعت‌های اهدایی دکتر الوانی تا داود رشیدی، در این بخش ارائه شده‌اند. در بخش گالری تصاویر، اطلاعات ۲۱ ساعتی که در موزه به نمایش درآمده، در اختیار بازدیدکننده قرار گرفته است. بهتر است این بخش تکمیل شود و اطلاعات چندزبانه فنی نیز به آن افزوده شود.

11

(بخش گالری تصاویر در پرتال موزه زمان)

وقتی روی هر عکس کلیک می‌شود، نباید تنها فرمت بزرگ‌تر عکس به نمایش درآید، بلکه اطلاعات تکمیلی نظر مخاطب را بهتر جلب می‌کند. بخش موزه مجازی نیز یکی از بخش‌های ارزنده پرتال است و شما را به گشتی اینترنتی در موزه می‌برد. این بخش را Easypano برای پرتال طراحی و راه‌اندازی کرد.

12

(تصویر سامانه گشت مجازی در پرتال موزه زمان)

در این بخش، نیز برای کاربرانی که با سرعت پایین اینترنتی به پرتال متصل هستند و نیز افرادی که سرعت بالا دارند، ۲ سرویس مختلف در نظر گرفته شده است. «سالن‌های نمایش» از دیگر بخش‌های پرتال است که به معرفی ۴ عکس پرداخته و کمبود اطلاعات تکمیلی برای آن احساس می‌شود. بخش «معرفی آثار» به ۳ بخش معرفی ساعت مچی، ساعت جیبی و ساعت رومیزی می‌پردازد؛ اما این بخش‌ها نیز اطلاعاتی برایشان در دسترس نیست. چند مقاله پی‌دی‌اف به زبان فارسی درباره تاریخچه ساعت ارائه شده که در بخش آرشیو پرتال قابل‌دسترس است. امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد ارتقای سطح اطلاع‌رسانی و طراحی پرتال باشیم. به‌هرحال گشتی اینترنتی در پرتال موزه زمان، شاید برای نخستین بار در پرتال‌های فعال ایران در عرصه گردشگری و میراث فرهنگی و تاریخ معاصر صورت می‌گرفت و خوشحالیم که این فرصت در اختیار سرویس پرونده سایت پرتال تخصصی کجارو قرار گرفت. تلاش ما این است که مخاطبان عزیز در سراسر کشور، با پرتال‌های فعال گردشگری ایران آشنا شده و پس از آگاهی اینترنتی از قابلیت‌های آن‌ها، برای بازدید حضوری برنامه‌ریزی کنند. حال به سراغ وب‌مستر پرتال می‌رویم و توصیه‌هایی برای ارتقای کارایی این پرتال ارزشمند ارائه می‌کنیم که امیدواریم مورداستفاده پرتال جهت توسعه و رونق ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و مخاطب‌مداری آن قرار بگیرد.

۲۳ توصیه برای تقویت اطلاع‌رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع‌رسانی موزه زمان می‌پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و همچنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد.

۱. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیم میلیون صفحه در اینترنت، درباره موزه زمان در پرتال خود به ارائه اطلاعات پرداخته‌اند که رقم جالبی است. این به‌معنای اهمیت پرتال موزه زمان و شمار زیاد علاقه‌مندانی ایرانی و خارجی است که مشتاق به بازدید از ظرفیت‌های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در مرکز شهر تهران است. وب‌مستر پرتال باید تلاش کنند تا همواره معرفی بخش‌های مختلف پرتال به موتورهای جست‌وجوگر مانند گوگل و یاهو،‌ در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقه‌مندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. از طرفی، امکان معرفی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صفحات پرتال در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک نیز فراهم شود که اگرچه در دسترس است، اما باید بیش از قبل توسعه یابد. هیچ صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی درباره این موزه راه‌اندازی نشده است که امیدوارم به‌زودی تولید شود. تصاویر عرضه‌شده در این پرتال می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی با استقبال مخاطبان به تاریخ معاصر ایران مواجه شود و زمینه را برای آشنایی مخاطبان با موزه زمان و اشتیاق مراجعه حضوری آن افزایش دهد. البته اطلاعات پرتال مشورتی tripadvisor.com در معرفی پرتال قابل‌تأمل است.

۲. پرتال موزه زمان یا تماشاگه راز باید به‌عنوان یکی از سایت‌های پربازدید،‌ بخش‌های زبانی متنوع داشته باشد؛ مثلا برخی از مخاطبان، عرب‌زبان یا آلمانی‌زبان و فرانسوی‌زبان هستند و بخش فارسی سایت کمک بسیاری به آن‌ها برای درک محتوا نمی‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود این ۳ زبان‌اصلی که در واقع زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شوند‌،‌ برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع‌رسانی پرتال،‌ در آینده نزدیک به‌عنوان بخش‌های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش‌های زبانی مختلف،‌ فواید بسیاری دارد. یکی آن‌که معرفی سایت به کاربران غیرفارسی‌زبان را تسریع می‌بخشد و مخاطبان بیشتری به سایت وارد می‌شوند.

دوم آن‌که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایران به‌دنبال اطلاعات در فضای مجازی است، به‌سمت خود جذب می‌کند. سوم آن‌که بخش‌های متنوع زبانی،‌ منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال‌های پربیننده ایران می‌شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین‌المللی بسیار تأثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین وب‌مستر محترم باید به تقویت اطلاع‌رسانی چندزبانه پرتال نیز به‌خوبی توجه کند. چنین انتظاری از پرتال موزه زمان ایران، انتظار به حقی است که باید به آن توجه داشت.

۳. ایندکس سایت موزه زمان، بهتر است به‌گونه‌ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش‌های دیگر شود تا اگر یک فرانسوی و غیرفارسی‌زبان به سایت مراجعه کرد،‌ برای آگاهی از بخش‌های مختلف سایت،‌با چالشی مواجه نشود. بهتر است در زمان نمایش intro، انتخاب زبانی به کاربران داده شود. البته سایت، باید چندزبانه باشد و ما نیز انتظار نداریم که صدها صفحه راه‌اندازی شده موجود در پرتال، ظرف مدت کوتاهی چندزبانه شود.

۴. برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی بخش‌های محتوایی پرتال،‌ توصیه می‌شود که سایت، بخش‌های اطلاعاتی خود را در قالب فایل‌های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. البته بروشورهای قابل دانلودی که در بخش‌های فارسی و انگلیسی سایت موزه زمان بارگذاری شده است تا حد بسیاری پاسخ گوی فوری نیازهای اطلاعاتی بازدیدکنندگان است؛ اما به‌هرحال، برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند که درباره ظرفیت‌های موزه زمان و آثاری که در آن به نمایش در آمده‌اند، نیازمند اطلاعات جامع هستند و این بخش می‌تواند کمک خوبی باشد؛ بنابراین،‌ اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می‌شود که ارزنده است، ‌ساختار اطلاع‌رسانی به‌صورت پی‌دی‌اف نیز منتشر شود. بخش مقالات و نوشته‌ها در پرتال، می‌تواند نسخه پی‌دی‌اف نیز داشته باشد. اگر نیز بخشی هنوز اطلاعات ندارد، لطفا لینک داده نشود. پی‌دی‌اف‌های موجود در بخش آرشیو سایت،‌ به نسبت ارزش آثاری که در آن است، جوابگوی مخاطبان نیست و بهتر است این قسمت‌ها به‌روزرسانی تخصصی شود.

۵. اکنون مشاهده بخش‌های مختلف کاخ‌ها و موزه‌ها و نمایشگاه‌ها،‌ از طریق قابلیت‌های فناوری اطلاعات به‌راحتی امکان‌پذیر است که این موضوع نیز باید در سایت موزه زمان در نظر گرفته شود؛ یعنی باید مشاهده بخش‌های مختلف موزه، ‌از طریق فایل‌های ویدئویی منتشرشده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه از طریق یک ویدئو،‌ بتواند بخش‌های موزه را مشاهده کند. این ویدئو‌ها نیز باید در سایت‌های به اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی مانند یوتیوب و آپارات و امثالهم،‌ بارگذاری شوند تا از این طریق،‌ شمار بیشتری از مخاطبان به این بخش‌ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش‌های مختلفی که در فایل‌های ویدئویی به تصویر کشیده می‌شوند‌،‌ انتظاری است که مخاطب خارجی از این بخش دارد و بهتر است به آن نیز توجه گردد. انتشار فایل‌های ویدئویی از موزه زمان ایران در شبکه‌های اجتماعی، شمار مخاطبان سایت را بسیار افزایش می‌دهد.

۶. ساخت ویدئوهای اطلاع‌رسانی از بخش‌های مختلف موزه زمان، فرصت‌آفرینی دیجیتالی ایجاد می‌کند که در دنیای شبکه‌های اجتماعی و دهکده جهانی،‌ اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. طراحی app برای نصب روی موبایل کاربرانی که علاقه‌مند به دریافت اطلاعات سریع از مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری هفتگی در این موزه هستند، از جمله مواردی است که باید در راستای توسعه سطح اطلاع‌رسانی پرتال در دستور کار قرار بگیرد. ناگفته پیدا است که باید از همه ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب گردشگر و ترغیب آنان به مشاهده چنین مکان‌های گردشگری استفاده کرد. نباید لینک شبکه‌های اجتماعی در سایت قرار بگیرد، بلکه صفحه رسمی موزه زمان در این پرتال به نمایش درآید.

۷. طراحی سایت باید به‌گونه‌ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب آن‌ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت‌های آن‌ْ‌، موضوعی است که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب،‌به آن توجه داشت. سایت موزه زمان، قابلیت‌های بسیاری برای جذاب شدن دارد که باید به آن توجه کرد. تبلیغ پرتال در دیگر سایت‌های موزه‌ای کشور و همچنین در پرتال‌های خبری رسمی ایران، راه خوبی برای افزایش سطح بیننده و آگاهی بخشی به میلیون‌ها کاربر ایرانی است که شاید از وجود چنین پرتالی آگاهی نداشته باشند.

۸. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه‌ای‌تر از وضع موجود باشد و کاربران از طریق پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن‌ها صادر می‌کند،‌با مسئولان محترم و زحمتکش موزه زمان و به‌خصوص بخش آموزشی آن در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می‌شود که بهتر است تخصصی‌تر تکمیل شود.

۹. اگر بخش‌های مختلف سایت موزه زمان در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز معرفی و تبلیغ شود،‌ شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می‌کنند به‌شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مسئله روابط عمومی محترم موزه توجه کند. به‌دلیل نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های جالبی که معمولا در طول سال در این موزه برگزار می‌شود،‌ تبلیغ و معرفی این برنامه‌ها به قشر دانش‌آموز و جوان کشور در شبکه‌های اجتماعی خالی از لطف نیست. چراکه انتشار اخبار موزه زمان در سایت‌های رسمی خبری،‌ احتمال کمتر دیده شدن دارد.

۱۰. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی نیز در سایت تعبیه شود تا اگر فردی بخواهد درباره دنیای موزه‌های تهران و ظرفیت‌های آن به زبان ساده و تخصصی اطلاعات بگیرد، این فرصت برایش مهیا باشد. چراکه این موضوع برای گردشگر خارجی که قصد دارد از طریق سایت به مراجعه حضوری در آینده بپردازد،‌ می‌تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. بعضی‌اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام،‌ بسیار مهم و حیاتی است. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان و مسائلی ازاین‌دست، چیز بسیاری نمی‌داند.

۱۱. فروش اینترنتی بلیط در موزه زمان مسئله سختی نیست و می‌توان امروزه از طریق ظرفیت‌های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد. همه آثار در بخش انتشارات،‌بهتر است توسط فروشگاه مجازی ریالی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

۱۲. پرتال تلاش کند برنامه‌های بهتری برای جذب مخاطب در سایت و همچنین کسب بازدیدکننده به دست آورد. سرویس پرونده یک سایت آماده ارائه توصیه‌های تکمیلی است.

۱۳. امکان خرید اینترنتی محصولاتی با برند موزه زمان مانند تمبر، لیوان، کتاب‌های معرفی بخش‌های مختلف آن، آثار صنایع دستی با طرح آثار نمایش داده‌شده در موزه که محصولات متنوعی صوتی و تصویری را نیز می‌تواند شامل شوند، در این پرتال در اختیار بازدیدکننده داخلی و خارجی قرار بگیرد. اکنون با قابلیت‌های تجارت الکترونیک کشورمان، به‌راحتی این قضیه در سایت قابل پیاده‌سازی است.

۱۴. بخش‌های مختلف سایت با meta tag مربوطه به موتورهای جست‌وجوگر نمایش داده شود. تلاش شود تا بخش آموزشی با قابلیت‌های مجازی و یادگیری الکترونیکی ELS توسعه یابد تا مخاطب و مشتری بیشتری پیدا کند.

۱۵. فایل‌های ویدئویی که درباره بخش‌های مختلف موزه در سایت به نمایش درآید و در پرتال‌های به اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی نیز نمایش داده شود تا مخاطبان بیشتری را جذب کند و حتما به چند زبان نیز بارگذاری شود تا طیف مخاطبان بیشتری داشته باشد.

۱۶. فایل‌های آموزشی درباره مطالبی که در پرتال ارائه شده است و جنبه تاریخی و آموزشی می‌تواند داشته باشد، به‌صورت فایل‌های ویدئویی قابل دانلود در بخش آرشیو پرتال ارائه و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. به‌هرحال این پرتال، محفل بازدید مخاطبان خارجی بسیاری است که به‌دنبال اطلاعات درباره ایران و تاریخ هستند و باید به این ظرفیت توجه شایان داشت.

۱۷. انتشار اخبار فعالیت‌های موزه زمان در خبرگزاری‌های رسمی کشور توصیه می‌شود. البته خود سایت نیز اگر برنامه‌هایی در موزه برگزار می‌شود، با بخش خبری خود اطلاع‌رسانی چندزبانه و مالتی مدیا بکند تا برد اطلاع‌رسانی پرتال افزایش یابد.

۱۸. اعطای تخفیف به دانشگاه‌ها و مدارس کشور برای بازدید از موزه زمان نیز باید در پرتال معرفی و تبلیغ شود.

۱۹. اگر مقامات ایرانی یا خارجی درباره موزه زمان سخنرانی کرده‌اند، فایل آن در پرتال بارگذاری شود.

۲۰. ده‌ها هزار پرتالی که در اینترنت درباره موزه زمان و اقدامات آن اطلاع‌رسانی کرده‌اند، در بخش مروری بر منابع از آن‌ها یاد شود.

۲۱. بیش از نیم میلیون پرتال فارسی درباره موزه زمان ایران اطلاع‌رسانی کرده‌اند. این ظرفیت را وب‌مستر و مسئولان محترم موزه زمان در نظر داشته باشند تا همواره مخاطب پرتال ارتقا یابد تا شاهد چند برابر شدن میزان مخاطبان و مراجعان به این موزه ارزشمند تهران باشیم.

۲۲. موزه زمان ایران، کلکسیونی از ساعت‌های مختلف شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر کشور را ارائه می‌کند که باید بیش از قبل موردتوجه رسانه ملی و رسانه‌های کشور قرار بگیرد. انتظار می‌رود روابط عمومی این مجموعه، اطلاع‌رسانی چندبعدی (سنتی – مالتی مدیا) را در جهت تبلیغات این ظرفیت عالی در دستور کار قرار بدهد.

۲۳. برگزاری مسابقات اینترنتی با موضوع آثاری که در پرتال موزه زمان ارائه شده است، راهکار خوبی برای معرفی گسترده پرتال و بخش‌های آن به دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی است.

خبری جدید از سایت

امکان استفاده از نشریات دیجیتالی موجود در خزانه مطبوعات موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد فراهم شد. خزانه مطبوعات اقدام به تهیه ۴ ترابایت اطلاعات تصویری نشریات دیجیتالی از دوره قاجار تا بعد از انقلاب اسلامی‌(بخشی از نشریات موجود خزانه مطبوعات) کرده است. علاقه‌مندان و پژوهشگران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۸۸۷۷۷۵۶۱ یا جهت هرگونه ارتباط و پیشنهاد از طریق نشانی الکترونیکی Iran.press.museum@gmail.com با آقای علی‌اکبر خواجوند تماس حاصل کنند.

  • سایت در یک نگاه
  • نام دامنه:‌. timemuseum.ir
  • موضوع‌:‌ سایت اطلاع‌رسانی موزه زمان
  • زبان سایت: فارسی
  • ارتباط با ما: ندارد
  • بخش خبری: ندارد
  • نقشه سایت:‌ ندارد

ساعت کاری موزه زمان از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸: ۳۰ صبح تا ۱۹: ۳۰ و روزهای جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹: ۳۰ معرفی عمومی و فنی پرتال‌های گردشگری کشور به‌خصوص سایت‌های موزه‌ای ایران که مدتی است در پرتال تخصصی کجارو دنبال می‌شود،‌فرصتی برای آشنایی و دوستی دوباره با موزه‌ها و کاخ‌موزه‌های کشور به شمار می‌رود که امیدواریم در این مسیر، اگرچه تنها هستیم، اما مخاطبان خوبی داشته باشیم. به‌هرحال یکی از روش‌های بهبود صنعت گردشگری ایران، توجه به شاخص‌های گردشگری مجازی و اطلاع‌رسانی دیجیتالی است که پرتال‌های رسمی ایران در فضای مجازی، یکی از عوامل تأثیرگذار در این عرصه هستند. باید توجه داشت که هر گردشگری که قصد سفر به ایران داشته باشد، اولین کاری که می‌کند، به پرتال‌های رسمی ایران در فضای مجازی مراجعه می‌کند تا درباره اطلاعات گردشگری کشور، دیتا به دست آورد؛ بنابراین باید تلاش کرد تا سایت‌های رسمی گردشگری ایران در وب، همواره به‌روز و مالتی مدیا و چندزبانه باشد. موضوعی که به نظر می‌رسد در پرتال رسمی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تهران مشاهده می‌شود و قابل‌تحسین است

مطالب مرتبط:

دیدگاه