بازتاب حملات تروریستی پاریس؛ خاموشی ایفل و طنین پرچم فرانسه بر بناهای مشهور جهان

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰
بازتاب حملات تروریستی پاریس؛ خاموشی ایفل و طنین پرچم فرانسه بر بناهای مشهور جهان

مسابقه فوتبال میان تیم‌های فرانسه و آلمان جریان داشت، به ناگاه صدای دو انفجار مهیب تمام استادیوم را به شوک فرو برد، بازی برای دقایقی از هیجان ایستاد و اضطراب و دلهره از دروازه قلب تماشاگران این استادیوم وارد پاریس شد. هم‌زمان در منطقه ۱۰ پاریس، قلب گردشگری این شهر، صدای رگبار گلوله‌ به گوش می‌رسید، مردم بی‌گناه در رستوران کامبوج به خاک و خون کشیده شدند و اخبار ضدونقیض مدام تعداد کشته‌شدگان این حادثه را بیشتر و بیشتر اعلام می‌کرد. خونین‌ترین شب پاریس پس از جنگ جهانی دوم رقم خورده بود، اما خبر دیگری بر موج سهمگین این نگرانی‌ها افزود، بیش از صد نفر در جریان کنسرتی در سالن همایش‌های باتاکلان گروگان گرفته‌شده بودند. پاریس غرق خون و دلهره، در ناباوری بود، هنوز عملیات آزادسازی گروگان‌ها آغاز نشده بود که خبر رسید ایفل به سوگ نشسته، چراغ‌‌های ایفل خاموش شد و به‌سرعت در بسیاری دیگر از نقاط جهان، پرچم فرانسه به نشانه همدردی با مردم این کشور بر ساختمان‌ها و بناهای مشهور جهان طنین‌انداز شد. با کجارو همراه باشید تا تصاویری از طنین پرچم فرانسه بر بناهای مشهور جهان را به نظاره بنشینیم و بازتاب‌های این حادثه تروریستی را مرور کنیم.

خاموشی ایفل، ادای احترام سایر بناهای مشهور جهان

در اولین اقدام به دستور شهردار شهر پاریس، چراغ‌های برج ایفل خاموش شد، تا ایفل نماد تمام قد این شهر، سیاه‌پوش شود. DarkEiffel (1)

سپس به دستور فرماندار نیویورک و در هم‌بستگی با قربانیان حملات پاریس، چراغ‌های برج تجارت جهانی به رنگ پرچم فرانسه درآمد.tejarat پس از آن به سرعت سایر بناهای مشهور دنیا نیز، به نشانه همدردی با مردم فرانسه، آبی، سفید و قرمز، رنگ‌های پرچم فرانسه را بر خود طنین‌انداز کردند. syd  تصویر: خانه اپرای شهر سیدنی، طنین پرچم فرانسه و اعلام همدردی با قربانیان، سیدنی استرالیا CTvtIB_XIAABvp0 تصویر: مجسمه عیسی مسیح به سه رنگ پرچم فرانسه، شب گذشته ریودوژانیرو برزیل calg تصویر: برج کلگری هم‌رنگ هویت مردم فرانسه، کلگری کانادا ack تصویر: موزه آوکلند هم نوا با مردم فرانسه، اوکلند نیوزلند تصویر: ساختمان مجلس سنا هم صدا با مردم فرانسه، مکزیکوسیتی، مکزیک تصویر: بنای تاریخی آنجل دلا ایندپندنکیا به رنگ پرچم فرانسه، مکزیکوسیتی، مکزیک تصویر: بنای سیتی هال شهر سانفرانسیسکو با نورپردازی قرمز، سفید و آبی و اعلام همدردی با مردم فرانسه، کالیفرنیا آمریکا   علاوه بر این نورپردازی‌ها،  موجی از اعلام همدردی و تاثر سران کشورهای دنیا به دولت و مردم فرانسه ابلاغ شد.

واکنش‌های بین‌المللی

پس از وقوع این حمله، مقامات کشورهای مختلف جهان با انتشار پیام یا برقراری تماس با مسئولان فرانسوی، حملات پاریس را محکوم کردند. در همین رابطه دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در پیام به همتای فرانسوی خود، ضمن محکومیت حوادث تروریستی پاریس گفت:
بی‌تردید مهم‌ترین پیام جهان در چنین حوادثی، عزم و اراده جدی‌تر برای مبارزه همه‌جانبه علیه گروه‌های تروریستی است.
باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در تماس تلفنی با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود حملات تروریستی شب گذشته پاریس را محکوم کرد. در بیانیه‌ای که به همین مناسبت از سوی کاخ سفید صادر شد، آمده است که رئیس‌جمهوری آمریکا حمایت خود را از ملت و دولت فرانسه به‌عنوان قدیمی‌ترین دوست و متحد واشنگتن اعلام کرده و از آمادگی کشورش برای کمک به ادامه تحقیق در این زمینه سخن گفته است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، نیز در این رابطه اعلام کرد:
حملات تروریستی به پاریس همه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. وی گفت آلمان در کنار فرانسه ایستاده و پاسخی مشترک به تروریسم خواهند داد.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که حملات تروریستی شب گذشته به پاریس بر دستور جلسه مذاکرات سوریه تاثیرگذار خواهند بود که طبق برنامه در وین برگزار خواهد شد. دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه نیز اعلام کرد:
حملات پاریس لزوم اتحاد در برابر افراط‌گرایی را نشان می‌دهد.
رمضان قدیروف رهبر جمهوری چچن در واکنش به حملات تروریستی روز جمعه در شهر پاریس گفت:
باید این شیاطین را در نطفه خفه کرد در غیر این صورت موج تروریسم مثل لجن همه کشورها و شهرهای جهان را فرا می‌گیرد. اطمینان دارم حملات تروریستی اخیر در فرانسه از جانب گروه تروریستی داعش سازمان‌دهی شده‌اند.
عبدالله دوم پادشاه اردن نیز ضمن محکوم کردن حملات تروریست ها در فرانسه با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد. وزارت امور خارجه عمان نیز در بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی در فرانسه و تسلیت به دولت و ملت این کشور، مخالفت قاطع خود را با تمامی اقدامات وحشیانه و غیراخلاقی و منافی فطرت و تمدن و ادیان آسمانی اعلام کرد.

  بشار اسد  رئیس‌جمهوری سوریه با محکوم کردن انفجارهای پاریس یادآور شد حملات تروریستی پاریس به آنچه مردم کشورش طی سال‌های بحران تجربه کرده‌اند، شباهت دارد.

بازتاب در شبکه‌های اجتماعی

کاربران اینترنتی با گذاشتن پیام‌های احساسی در توئیتر سعی داشتند از اوضاع و احوال عزیزان خود که در محل‌های بروز حملات در پاریس از جمله استادیوم و سالن تئاتر این شهر بوده اند، مطلع شوند. در این میان فیس‌بوک امکانی را برای کاربران خود ایجاد کرد که به آن‌ها اجازه می‌دهد ،اعلام کنند هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. سرویس کنترل سلامتی فیس‌بوک در پیامی به کاربران اعلام کرد:

فورا دوستان خود را در پاریس پیدا و با آ‌‌نها در ارتباط باشید. اگر از سلامت آن‌ها مطلع هستید، آن را اعلام کنید.

این قابلیت همچنین به مردم این امکان را می‌دهد که بدانند کدام‌یک از دوستانشان در پاریس، در فهرست سلامت‌ها قرار ندارد. سخنگوی فیس‌بوک گفت:

ما از اتفاقات پاریس شوکه و ناراحت شدیم. ارتباطات در این شرایط هم برای مردمی که در آنجا بوده‌اند و هم برای دوستان و خانواده‌های نگران، حیاتی است.

تهیه‌شده در کجارو

مطالب مرتبط: