گشتی دیجیتالی در شکنجه‌گاه کمیته مشترک ضد‌خرابکاری (موزه عبرت)

علی زمانی
علی زمانی پنجشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
گشتی دیجیتالی در شکنجه‌گاه کمیته مشترک ضد‌خرابکاری (موزه عبرت)

شکنجه‌گاه کمیته مشترک ضدخرابکاری سازمان اطلاعات و امنیت رژیم ستم‌شاهی پهلوی، امروزه همچون خیلی از بقایای به‌جامانده از دودمان پادشاهی در ایران، به موزه تبدیل شده است. آنان که تلاش داشتند به‌عنوان قبله عالم و شاه شاهان، بر سرزمین آریایی‌ها به‌طور نامحدود و تا‌الابد،‌ حکومت کنند، دست تقدیر، بساط نیرنگ طاغوتیان زمان را بر هم پیچید و انقلاب ملت ایران، ساختار نظام شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله را برچید. پرونده یک سایت امروز، شما را می‌برد به یک مکان مخوف که امروزه به‌عنوان موزه عبرت ایران، در معرض بازدید علاقه‌مندان به تاریخ معاصر کشور قرار گرفته است. با کجارو همراه باشید.

اکنون، آرزوی شاهان قدیم و معاصر را، می‌توانید در موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و همچنین کتاب‌های تاریخ دنبال کنید. یکی از این موزه‌های جالب که در واقع پیش‌تر، مرتبط با حکومت خاندان ستم‌شاهی پهلوی بود، شکنجه‌گاه کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک بود که در جنوب شهر تهران ساخته و نیروهای انقلابی را به فجیع‌ترین وضع ممکن، شکنجه می‌کردند.

1

(شکنجه‌گاه مخوف ساواک در ۹ قاب دیجیتالی)

ساواک به‌عنوان بازوی اطلاعاتی و امنیتی رژیم شاه، جنایت‌هایی در کشور انجام داد که مجال و فرصت اشاره آن را در پرتال کجارو نداریم؛ اما امروز می‌توانیم بخشی از واقعیت‌های این سازمان مخوف و ضد بشری را در پرتال موزه عبرت ایران مرور کنیم.

درباره شکنجه‌گاه مخوف ساواک

موزه عبرت ایران، در منطقه تاریخی باغ ملی یا میدان مشق سابق قرار گرفته است. این میدان از میادین تاریخی شهر تهران، با تاریخچه‌ای مملو از مسائل سیاسی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی و هنری به‌حساب می‌آید. قدمت این منطقه به زمان فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد.

2

موزه عبرت ایران، با استفاده از کلیه اسناد و مدارک مکتوب و شفاهی موجود و با بهره‌مندی از وجود مجرب‌ترین هنرمندان متعهد ایرانی و با حفظ و بازسازی فضای آن زمان سعی در به تصویر کشیدن حرکات و جنایات رژیم پهلوی و معرفی آن به نسل جوان و فراهم آوردن زمینه‌های پژوهشی برای محققان و اندیشمندان داخلی و خارجی کرده است. پس از تغییر مخوف‌ترین شکنجه‌گاه تاریخ ایران به موزه عبرت ایران، کار بازسازی و آسیب‌شناسی این مکان با نظر مثبت سازمان میراث فرهنگی کشور، با حضور رییس محترم و معاونین ارشد این سازمان و با اخذ نظریات دقیق کارشناسی آغاز شد. موزه عبرت ایران سرانجام در تاریخ ۸ بهمن‌ماه ۱۳۸۲ هجری شمسی توسط ریاست‌جمهور وقت رسما افتتاح شد.

درباره کمیته مشترک ضد‌خرابکاری

اوج‌گیری مبارزات انقلابی مردم در دهه چهل و پیدایش گروه‌های متعدد انقلابی با روش‌های مبارزاتی متفاوت، رژیم پهلوی را مستأصل کرده بود و برای مقابله با این مبارزات، هم‌زمان ۴ دستگاه، کار سرکوب و ارعاب را عهده‌دار بودند: ۱- ساواک ۲- شهربانی ۳- ضداطلاعات ارتش (رکن ۲) ۴- ژاندارمری از ساواک «اداره کل سوم» مسئول پیگیری و کنترل فعالیت‌های انقلابی بود. این اداره کل با داشتن مهم‌ترین وظیفه که امنیت داخلی بود، وسیع‌ترین بخش اطلاعاتی و عملیاتی ساواک محسوب می‌شد و عناصر کافی در اختیار داشت و در خارج از کشور نیز نمایندگی‌ها موظف بودند خواسته‌های اداره کل سوم را برآورده کنند. مجموعه این امکانات و اختیارات، به اداره کل سوم جایگاه خاصی داده بود و شاه از این اداره کل انتظار امنیت مطلق را داشت. بااین‌وجود می‌توان نتیجه گرفت که در ایران سیستم اطلاعاتی به معنی بین‌المللی به وجود نیامد و کار نیروهای امنیتی، صرفا سرکوب مبارزات داخلی بود.

3

در پی دستور محمدرضا شاه، کمیته مشترک ضدخرابکاری (ساواک - شهربانی) در تاریخ چهارم بهمن‌ماه ۱۳۵۰ تأسیس گردید که در این کمیته در واقع شهربانی نقش «اداره ویژه» اسکاتلند‌یارد را ایفا می‌کرد و ساواک نقش «ام. آی. ۵» را داشت. کمیته مشترک در محل اداره اطلاعات شهربانی تشکیل ‌شد و بعدها در شهرستان‌ها نیز شعبه‌هایی که تحت نظر مرکز فعالیت می‌کردند، راه‌اندازی گردید. کمیته مشترک با ۳۷۵ پست سازمانی که ۱۱۱ پست آن متعلق به ساواک و ۲۶۴ پست دیگر به شهربانی اختصاص ‌یافت، فعالیت خود را آغاز می‌کند. اولین رئیس کمیته مشترک سپهبد جعفرقلی صدری رئیس شهربانی وقت و رئیس ستاد آن پرویز ثابتی از مقامات ساواک تعیین می‌شود و نمایندگانی از ارتش و ژاندارمری به‌منظور هماهنگی در این ترکیب قرار می‌گیرند.

گشتی اینترنتی در موزه عبرت ایران

اکنون با این مقدمات، سری می‌زنیم به گشتی دیجیتالی در پرتال موزه عبرت ایران. موزه عبرت ایران در نشانی اینترنتی به آدرس www.ebratmuseum.ir قرار دارد. سایت به دو زبان فارسی و انگلیسی بارگذاری شده است تا مراجعات داخلی و بین‌المللی، بتوانند بخش‌هایی از جنایت رژیم پهلوی را بر اساس اسناد و اطلاعات مستند و مستدل مشاهده کنند.

4

(تصویر ایندکس پرتال موزه عبرت ایران)

همان طور که در ایندکس پرتال مشاهده می‌شود، پرتال موزه عبرت ایران، وضعیت اطلاع‌رسانی حرفه‌ای و چندزبانه را در دستور کار خود قرار داده است و بخش خبری آن نیز بسیار فعال به نظر می‌آید. ایندکس سایت روی پس‌زمینه سیاه قرار گرفته تا مخوف بودن این موزه، حتی در فضای مجازی نیز در ذهن مخاطب جای گیرد! بخش‌هایی چون:‌اخبار موزه، نگارخانه، تاریخ، معرفی کمیته مشترک ضدخرابکاری، محصولات فرهنگی، درباره موزه، پیوندها و همچنین ارتباط با مسئولان موزه، از مهم‌ترین قسمت‌های پرتال به شمار می‌رود. در وسط ایندکس پرتال، اخبار و بسته‌های گزارشی ویژه در اختیار مخاطب قرار گرفته است که یکی از آن‌ها، معرفی کتاب‌هایی هست که توسط موزه عبرت ایران منتشر شد. بخش خبری پرتال،  تقریبا هفته‌ای یک‌بار به‌روز می‌شود و اخباری درباره موزه، برنامه‌ها و همچنین مسائل مربوط به تاریخ معاصر ایران را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

5

(تصویر بخش خبری پرتال موزه عبرت ایران)

یکی از برنامه‌های موزه عبرت ایران، برگزاری مسابقه برای دانش‌آموزان و دانشجویان هست که اخیرا نیز، مسابقه‌ای در این پرتال تهیه شده که علاقه‌مندان می‌توانند به بخش خبری مربوط به مسابقه مراجعه کنند. یکی از بخش‌های جالب پرتال را باید بخش نگارخانه دانست که حاوی اطلاعات مالتی مدیا درباره موزه عبرت ایران است و مشاهده آن را به خوانندگان محترم پرتال کجارو توصیه می‌کنیم.

6

(تصویر بخش نگارخانه در پرتال موزه عبرت ایران)

این بخش، به‌صورت مجازی و سه‌بعدی، شمارا به بخش‌های مختلف موزه عبرت ایران می‌برد که بخش جالب‌توجه و قابل‌ستایشی هست. مستندهایی درباره افرادی که در این مکان مخوف،‌پیش از انقلاب شکنجه شدند در بخش فیلم قسمت نگارخانه پرتال موزه عبرت ایران ارائه شده است که مشاهده آن نیز توصیه می‌شود. بخش عکس پرتال، خیلی کامل نیست که باید به این موضوع وب‌مستر محترم توجه کند. البته این بخش،‌موضوعی بوده و نیاز به به‌روزرسانی بیشتر است.

7

(تصویر بخش تصاویر فساد خاندان پهلوی در پرتال موزه عبرت ایران)

عکس‌های مربوط به اتاق افسرنگهبان، غرفه فساد خاندان پهلوی، اسلحه‌خانه، اسامی زندانیان، اتاق پانسمان، اتاق ملاقات، عکاس‌خانه، حمام و اتومبیل‌های روسای ساواک، ده‌ها عکس بارگذاری شده در این پرتال را ارائه می‌کند که مشاهده آن‌ها خالی از لطف نیست. فهرست کتاب‌های معرفی‌شده توسط موزه عبرت ایران، در بخش معرفی کتاب در دسترس است که خواندن آن، حقایقی درباره جنایات ساواک و این شکنجه‌گاه مخوف را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. یکی از بخش‌های جالب پرتال، معرفی فهرست اسامی شکنجه‌گران کمیته مشترک ضدخرابکاری هست که در این پرتال به آن‌ها اشاره شد. اطلاعات ده‌ها نفر از روسا و شکنجه گران آموزش‌دیده ساواک تحت نظر رژیم صهیونیستی در دهه چهل و پنجاه شمسی،‌ در بخش شکنجه گران در دسترس علاقه‌مندان هست.

8

(تصویر بخش شکنجه‌گران در پرتال موزه عبرت ایران)

یکی از شکنجه‌گران مشهور و مخوف و سنگدل ساواک، فریدون توانگری معروف به آرش هست.

9

(تصویر محاکمه آرش، شکنجه‌گر معروف کمیته مشترک ضد‌خرابکاری)

فریدون توانگری معروف به آرش در سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شد. وی فردی بهایی بوده و سند ازدواج او به تاریخ ۱۴/۵ سنه ۲۵۳۷ (۱۳۵۷) در دفتر لجنه ازدواج شهر تهران به نمره ۶۸۶۹/۱۲۶ در دفتر ثبت ازدواج بهاییان تهران ثبت گردیده است. وی به خاطر جدیت در سرسپردگی، مدال‌های متعددی از مقامات مافوق خود دریافت کرد و تا واپسین روزهای حکومت طاغوت مجدانه در کمیته مشترک مشغول خدمت به اربابان خود بود و با محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامی و اعتراف به اعمال ننگین و جنایت‌کارانه خود در تاریخ یکشنبه سوم تیرماه ۱۳۵۸ اعدام شد. آرش یک شکنجه‌گر سرسپرده به خاندان ستم‌شاهی بود به همین خاطر، بر اساس‌نامه خیلی محرمانه ذیل الذکر، بارها مورد تشویق مافوق قرار گرفت.

10

(تصویر نامه خیلی محرمانه مربوط به تشویق آرش، شکنجه‌گر معروف ساواک)

یکی دیگر از بخش‌های جالب پرتال موزه عبرت ایران،‌ بخش مربوط به شیوه‌های شکنجه شکنجه‌گران سنگدل ساواک هست.

11

(تصویر بخش شیوه‌های شکنجه در پرتال موزه عبرت ایران)

در این بخش، یکی از معروف‌ترین شیوه‌های شکنجه، استفاده از ابزاری هست که بین افراد بازداشت‌شده انقلابی، به آپولو معروف بود. یکی از آشناترین و مخوف‌ترین ابزار شکنجه برای زندانیان به شمار می‌رفت. علت نام‌گذاری آن به آپولو، شباهت آن به سفینه آپولو بود که چهاردست‌وپا و سر مهار می‌شد. لکن در این وسیله، سر زندانی با محفظه فلزی مهار می‌شد و دست‌وپاها نیز توسط بست‌های فلزی ثابت می‌شد. بدین ترتیب کلاه فلزی باعث می‌شد که موقع شلاق خوردن صدای زندانی تشدید شده و تأثیر مضاعف و مخربی روی سیستم عصبی و شنوایی او گذاشته شود. از طرفی خود بست‌های فلزی هم خیلی محکم بسته می‌شدند که باعث زخمی شدن پوست، گوشت و استخوان مچ دست‌ها و پاها می‌شد. گاه علاوه بر شلاق، شوک الکتریکی هم داده می‌شد.

12

(تصویر شیوه شکنجه با روش موسوم به آپولو در پرتال موزه عبرت ایران)

مواردی چون : زدن لگد به زانو و شکم زندانی، بستن به نرده‌های حیاط و دیوارها، روی شکم خواباندن و با زانو فشار آوردن ، سوزانیدن لب متهم، وصل کردن جریان برق به زندانی، حبس کردن در یک سلول متعفن، آزار دادن بچه‌های شیرخوار، نمک پاشیدن روی زخم، گذاشتن پا لای در،‌دست‌بند قپانی، شکنجه روحی و تخت شلاق، به‌عنوان شیوه‌های شکنجه در پرتال موزه عبرت ایران معرفی شده که با توضیحات و تصاویری در دسترس هست. بخش محصولات فرهنگی در پرتال موزه عبرت نیز، از جمله بخش‌های کاربردی پرتال را تشکیل می‌دهد که باید فرصتی برای خرید الکترونیکی برخی آثار نیز فراهم شود. بیش از ده‌ها پرتال اینترنتی در بخش پیوندها در دسترس است که شما را به پرتال‌های فعال در عرصه تاریخ معاصر کشورمان آشنا می‌کند. بخش انگلیسی‌زبان پرتال، به‌اندازه بخش فارسی کامل نیست که باید وب‌مستر محترم به آن توجه کند. اما بخش انگلیسی به‌خوبی طراحی و بارگذاری شده است.

13

(تصویر بخش انگلیسی پرتال موزه عبرت ایران)

بخش انگلیسی پرتال، اطلاعات خوبی درباره پرتال موزه عبرت و شکنجه‌گاه کمیته مشترک ضدخرابکاری می‌دهد که توجه شما را به ارائه توضیحات انگلیسی مختصر ارائه‌شده جلب می‌کنیم.

In ۱۹۳۲, the construction of a building to confine the prisoners called House of Detention was commenced by the German engineers and designers upon the order of Reza Shah. The structure was completed in ۱۹۳۷. From the beginning of its construction, this structure had several protective layers which made it impossible for the prisoners to escape. All the walls and angles were designed in broken geometric forms in a way that no angle was clearly detectable and that there was no way out for the prisoners.

Another reason for designing the broken geometric walls and angles was to create a natural acoustic mode to make any penetration of sound impossible. So, the woes and cries of the prisoners were stifled within the walls of the prison.

به‌هرحال گشتی اینترنتی در پرتال موزه عبرت ایران، شاید برای نخستین بار در پرتال‌های فعال ایران در عرصه گردشگری و میراث فرهنگی و تاریخ معاصر صورت می‌گرفت و خوشحالیم که این فرصت در اختیار سرویس پرونده سایت پرتال تخصصی کجارو قرار گرفت. تلاش ما این هست که مخاطبان عزیز در سراسر کشور، با پرتال‌های فعال گردشگری ایران آشنا شده و پس از آگاهی اینترنتی از قابلیت‌های آن‌ها، برای بازدید حضوری برنامه‌ریزی کنند. حال به سراغ وب‌مستر پرتال می‌رویم و توصیه‌هایی برای ارتقای کارایی این پرتال ارزشمند ارائه می‌کنیم که امیدواریم مورد استفاده پرتال جهت توسعه و رونق ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و مخاطب‌مداری آن قرار بگیرد.

۲۳+۱ توصیه برای تقویت اطلاع‌رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع‌رسانی موزه عبرت ایران می‌پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و همچنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال مؤثر باشد.

۱. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیم میلیون صفحه در اینترنت، درباره موزه عبرت ایران در پرتال خود به ارائه اطلاعات پرداخته‌اند که رقم جالبی هست. این به‌معنای اهمیت پرتال موزه عبرت ایران و شمار زیاد علاقه‌مندانی ایرانی و خارجی است که مشتاق به بازدید از ظرفیت‌های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در مرکز شهر تهران است. وب‌مستر پرتال باید تلاش کنند تا همواره معرفی بخش‌های مختلف پرتال به موتورهای جست‌وجوگر مانند گوگل و یاهو،‌ در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقه‌مندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. از طرفی، امکان معرفی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صفحات پرتال در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک نیز فراهم شود که اگرچه در دسترس هست، اما باید بیش از قبل توسعه یابد. هیچ صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی درباره این موزه راه‌اندازی نشده است که امیدوارم به‌زودی تولید شود. تصاویر عرضه‌شده در این پرتال می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی با استقبال مخاطبان به تاریخ معاصر ایران مواجه شوند و زمینه را برای آشنایی مخاطبان با موزه عبرت و اشتیاق مراجعه حضوری آن افزایش دهند.

۲. پرتال موزه عبرت ایران باید به‌عنوان یکی از سایت‌های پربازدید،‌ بخش‌های زبانی متنوع داشته باشد؛ مثلا برخی از مخاطبان، عرب‌زبان یا آلمانی‌زبان و فرانسوی‌زبان هستند و بخش فارسی سایت کمک زیادی به آن‌ها برای درک محتوا نمی‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود این ۳ زبان اصلی که در واقع زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شوند‌،‌ برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع‌رسانی پرتال،‌ در آینده نزدیک به‌عنوان بخش‌های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه‌شدن بخش‌های زبانی مختلف،‌ فواید زیادی دارد. یکی آن‌که معرفی سایت به کاربران غیرفارسی‌زبان را تسریع می‌بخشد و مخاطبان بیش‌تری به سایت وارد می‌شوند.

دوم آن‌که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایران به‌دنبال اطلاعات در فضای مجازی است، به‌سمت خود جذب می‌کند.

سوم آن‌که بخش‌های متنوع زبانی،‌ منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال‌های پربیننده ایران می‌شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین‌المللی بسیار تأثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین وب‌مستر محترم باید به تقویت اطلاع‌رسانی چندزبانه پرتال نیز به‌خوبی توجه کند. چنین انتظاری از پرتال موزه عبرت ایران، انتظار به حقی است که باید به آن توجه داشت.

۳. ایندکس سایت موزه عبرت ایران، بهتر است به‌گونه‌ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش‌های دیگر شود تا اگر یک فرانسوی و غیرفارسی‌زبان به سایت مراجعه کرد،‌ برای آگاهی از بخش‌های مختلف سایت،‌با چالشی مواجه نشود. بهتر است در زمان نمایش intro، انتخاب زبانی به کاربران داده شود. البته سایت، باید چندزبانه باشد و ما هم انتظار نداریم که صدها صفحه راه‌اندازی شده موجود در پرتال، ظرف مدت کوتاهی چندزبانه شود.

۴. برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی بخش‌های محتوایی پرتال،‌ توصیه می‌شود که سایت، بخش‌های اطلاعاتی خود را در قالب فایل‌های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. البته بروشورهای قابل دانلودی که در بخش‌های فارسی و انگلیسی سایت موزه عبرت ایران بارگذاری شده است تا حد زیادی پاسخگوی فوری نیازهای اطلاعاتی بازدیدکنندگان هست؛ اما به‌هرحال، برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند که درباره ظرفیت‌های موزه ملی ملک تهران و آثاری که در آن به نمایش در آمده است، نیازمند اطلاعات جامع است و این بخش می‌تواند کمک خوبی باشد؛ بنابراین،‌ اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می‌شود که ارزنده است،‌ساختار اطلاع‌رسانی به‌صورت پی‌دی‌اف نیز منتشر شود. بخش مقالات و نوشته‌ها در پرتال، می‌تواند نسخه پی‌دی‌اف هم داشته باشد. اگر هم بخشی هنوز اطلاعات ندارد، لطفا لینک داده نشود.

۵. اکنون مشاهده بخش‌های مختلف کاخ‌ها و موزه‌ها و نمایشگاه‌ها،‌ از طریق قابلیت‌های فناوری اطلاعات به‌راحتی امکان‌پذیر است که این موضوع را نیز باید سایت موزه عبرت ایران در نظر گرفته شود؛ یعنی باید مشاهده بخش‌های مختلف موزه،‌از طریق فایل‌های ویدئویی منتشرشده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه از طریق یک ویدئو،‌ بتواند بخش‌های موزه را مشاهده کند. این ویدئو‌ها نیز باید در سایت‌های به اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی مانند یوتیوب و آپارات و امثالهم،‌ بارگذاری شوند تا از این طریق،‌شمار بیش‌تری از مخاطبان به این بخش‌ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش‌های مختلفی که در فایل‌های ویدئویی به تصویر کشیده می‌شوند‌،‌ انتظاری است که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به آن نیز توجه گردد. انتشار فایل‌های ویدئویی از موزه عبرت ایران در شبکه‌های اجتماعی، شمار مخاطبان سایت را بسیار افزایش می‌دهد و سیاهی سوابق رژیم ستم‌شاهی پهلوی را در دنیای وب، به اطلاع همگان خواهد رساند. مخصوصا خاندان فراری کنونی پهلوی در غرب.

۶. ساخت ویدئوهای اطلاع‌رسانی از بخش‌های مختلف موزه ارزشمند عبرت ایران‌، فرصت‌آفرینی دیجیتالی ایجاد می‌کند که در دنیای شبکه‌های اجتماعی و دهکده جهانی،‌ اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. طراحی app برای نصب روی موبایل کاربرانی که علاقه‌مند به دریافت اطلاعات سریع از مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری هفتگی در این موزه هستند، از جمله مواردی است که باید در راستای توسعه سطح اطلاع‌رسانی پرتال در دستور کار قرار بگیرد. ناگفته پیدا است که باید از همه ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب گردشگر و ترغیب آنان به مشاهده چنین مکان‌های گردشگری استفاده کرد.

۷. طراحی سایت باید به‌گونه‌ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب آن‌ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت‌های آن‌ْ‌، موضوعی است که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب،‌به آن توجه داشت. سایت موزه عبرت ایران، قابلیت‌های زیادی برای جذاب شدن دارد که باید به آن توجه کرد. تبلیغ پرتال در دیگر سایت‌های موزه‌ای کشور و همچنین در پرتال‌های خبری رسمی ایران، راه خوبی برای افزایش سطح بیننده و آگاهی بخشی به میلیون‌ها کاربر ایرانی هست که شاید از وجود چنین پرتالی آگاهی نداشته باشند.

۸. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه‌ای‌تر از وضع موجود باشد و کاربران از طریق پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن‌ها صادر می‌کند،‌با مسئولان محترم و زحمتکش موزه عبرت ایران و به‌خصوص بخش آموزشی آن در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می‌شود که بهتر است تخصصی‌تر تکمیل شود.

۹. اگر بخش‌های مختلف سایت موزه عبرت ایران در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز معرفی و تبلیغ شود،‌ شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می‌کنند به‌شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مسئله روابط عمومی محترم موزه توجه کند. به‌دلیل نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های جالبی که معمولا در طول سال در این موزه برگزار می‌شود،‌ تبلیغ و معرفی این برنامه‌ها به قشر دانش‌آموز و جوان کشور در شبکه‌های اجتماعی خالی از لطف نیست. چراکه انتشار اخبار موزه فرش در سایت‌های رسمی خبری،‌ احتمال کمتر دیده شدن را دارد.

۱۰. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت تعبیه شود تا اگر فردی بخواهد درباره دنیای موزه‌های تهران و ظرفیت‌های آن به زبان ساده و تخصصی اطلاعات بگیرد، این فرصت برایش مهیا باشد. چراکه این موضوع برای گردشگر خارجی که قصد دارد از طریق سایت به مراجعه حضوری در آینده بپردازد،‌ می‌تواند مؤثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. بعضی‌اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام،‌ بسیار مهم و حیاتی است. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان و مسائلی ازاین‌دست، چیز زیادی نمی‌داند.

۱۱. فروش اینترنتی بلیط در موزه عبرت ایران مسئله سختی نیست و می‌توان امروزه از طریق ظرفیت‌های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد. همه آثار در بخش انتشارات،‌بهتر هست توسط فروشگاه مجازی ریالی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

۱۲. پرتال تلاش کند برنامه‌های بهتری برای جذب مخاطب در سایت و همچنین کسب بازدیدکننده به دست آورد. سرویس پرونده یک سایت آماده ارائه توصیه‌های تکمیلی است.

۱۳. امکان خرید اینترنتی محصولاتی با برند موزه عبرت ایران مانند تمبر،  لیوان، کتاب‌های معرفی بخش‌های مختلف آن، آثار صنایع‌دستی با طرح آثار نمایش داده‌شده در موزه که محصولات متنوعی صوتی و تصویری را نیز شامل می‌شوند، می‌توان در این پرتال در اختیار بازدیدکننده داخلی و خارجی قرار بگیرد. اکنون با قابلیت‌های تجارت الکترونیک کشورمان، به‌راحتی این قضیه در سایت قابل پیاده‌سازی است.

۱۴. بخش‌های مختلف سایت با meta tag مربوطه به موتورهای جست‌وجوگر نمایش داده شود. تلاش شود تا بخش آموزشی با قابلیت‌های مجازی و یادگیری الکترونیکی ELS توسعه یابد تا مخاطب و مشتری بیش‌تری پیدا کند.

۱۵. فایل‌های ویدئویی که درباره بخش‌های مختلف موزه در سایت به نمایش درآید و در پرتال‌های به اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی نیز نمایش داده شود تا مخاطبان بیش‌تری را جذب کند و حتما به چند زبان نیز بارگذاری شود تا طیف مخاطبان بیش‌تری داشته باشد.

۱۶. فایل‌های آموزشی درباره مطالبی که در پرتال ارائه شده است و جنبه تاریخی و آموزشی می‌تواند داشته باشد، به‌صورت فایل‌های ویدئویی قابل دانلود در بخش نگارخانه پرتال ارائه و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. به‌هرحال این پرتال، محفل بازدید مخاطبان خارجی بسیاری هست که به‌دنبال اطلاعات درباره ایران و تاریخ هستند و باید به این ظرفیت توجه شایان داشت.

۱۷. انتشار اخبار فعالیت‌های موزه عبرت ایران در خبرگزاری‌های رسمی کشور توصیه می‌شود. البته خود سایت نیز اگر برنامه‌هایی در موزه برگزار می‌شود، با بخش خبری خود اطلاع‌رسانی چندزبانه و مالتی مدیا بکند تا برد اطلاع‌رسانی پرتال افزایش یابد.

۱۸. اعطای تخفیف به دانشگاه‌ها و مدارس کشور برای بازدید از موزه عبرت ایران نیز باید در پرتال معرفی و تبلیغ شود.

۱۹. اگر مقامات ایرانی یا خارجی درباره موزه عبرت ایران سخنرانی کرده‌اند، فایل آن در پرتال بارگذاری شود. ۲۰. ده‌ها هزار پرتالی که در اینترنت درباره موزه عبرت ایران و اقدامات آن اطلاع‌رسانی کرده‌اند، در بخش مروری بر منابع از آن‌ها یاد شود.

۲۱. بیش از نیم میلیون پرتال فارسی درباره موزه عبرت ایران اطلاع‌رسانی کرده‌اند. این ظرفیت را وب‌مستر و مسئولان محترم موزه ملی عبرت در نظر داشته باشند تا همواره مخاطب پرتال ارتقا یابد تا شاهد چند برابر شدن میزان مخاطبان و مراجعان به این موزه ارزشمند تهران باشیم.

۲۲. موزه عبرت ایران، کلکسیونی از افتخارات و تاریخ شکوهمند معاصر کشور و شجاعت‌های انقلابیون تاریخ این مرزوبوم هست که باید بیش از قبل موردتوجه رسانه ملی و رسانه‌های کشور قرار بگیرد. انتظار می‌رود روابط عمومی این مجموعه، اطلاع‌رسانی چندبعدی (سنتی – مالتی مدیا) را در جهت تبلیغات این ظرفیت عالی در دستور کار قرار بدهد.

۲۳. پرتال موزه عبرت ایران، یکی از بهترین پرتال‌های اطلاع‌رسانی مستند و مستدل، درباره جنایات خاندان پهلوی در زمان حضور در ایران هست که می‌تواند برای علاقه‌مندان به ایران و همچنین سینه‌چاکان سلطنت‌طلب، حاوی اطلاعات قابل‌تأمل باشد. بسیاری از فیلم اعترافات جنایت‌ها و رفتارهای نقض حقوق بشر خاندان پهلوی و وابستگان آن‌ها،‌ می‌تواند در این پرتال به‌عنوان یک سایت اطلاع‌رسانی مرجع، منتشر و در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شود. وب‌مستر محترم به این ظرفیت ارزنده پرتال در این راستا توجه کند.

۲۴. برگزاری مسابقات اینترنتی با موضوع کتاب‌هایی که در پرتال موزه عبرت ایران ارائه شده است، راهکار خوبی برای معرفی گسترده پرتال و بخش‌های آن به دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی است.

سایت در یک نگاه

  • نام دامنه:‌   ebratmuseum.ir
  • موضوع‌:‌ سایت اطلاع‌رسانی موزه عبرت ایران
  • زبان سایت: فارسی  و انگلیسی
  • ارتباط با ما: دارد
  • بخش خبری: دارد
  • نقشه سایت:‌ ندارد
  • آدرس: تهران - میدان امام خمینی(ره) - ابتدای خیابان فردوسی جنوبی - خیابان کوشک مصری - خیابان شهید یارجانی - پلاک ۱۱
  • تلفن: ۷و۶۶۷۲۲۰۹۶-۰۲۱
  • نمابر: ۶۶۷۲۷۵۹۷-۰۲۱
  • سامانه پیام‌کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۰۰۳۱۰۰
  • سایت: Ebratmuseum.ir
  • ایمیل: Info@ebratmuseum.ir

مطالب مرتبط:

دیدگاه