۴۴ نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش سوم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم چهار شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۰
۴۴ نکته ضروری در عکاسی دیجیتال(بخش سوم)
شاید عکاسی در نگاه اول به ۴ مرحله‌ی گرفتن دوربین در دست، یافتن سوژه، انتخاب تنظیمات مناسب و فشردن شاتر محدود شود. اما دنیای عکاسی مخصوصا عکاسی دیجیتال شامل هزاران ترفند، نکته و ظرافت است که آموختن آن‌های نیاز به سالها تجربه و آزمون و خطا دارد. اما گاهی پس از صحبتی کوتاه با فردی باتجربه، پند‌هایی دریافت ‌می‌کنیم که سختی‌های زیادی را از پیش رویمان بر می‌دارد. با کجارو همراه باشید تا ۴۴ ترفند ساده ولی استادانه را از باتجربه‌ترهای دنیای عکاسی بیاموزیم و عکاسی حرفه‌ای را برای خودمان ساده‌تر کنیم.

مقاله مرتبط:

۴۴ نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش اول) ۴۴ نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش دوم)

۱۹. لبه‌های کادر را چک کنید

چشمی یا ویزور در بیشتر دوربین‌ها پوشش ۱۰۰ درصدی از کادر ندارد پس کاملا طبیعی است که عناصر ناخواسته وارد کادر شوند. تنها راه حل این مشکل، بررسی کادر در مانیتور دوربین پس از ثبت هر عکس است. اگر اشیاء یا عناصر مزاحمی در تصویر بود دوباره‌ ترکیب‌بندی کرده و عکس بگیرید.

۲۰. بیشتر از تعداد موردنیازتان عکس بگیرید

حتی برای سوژه‌های ثابت، با استفاده از حالت عکاسی پی‌در‌پی، به‌ صورت Burst چند عکس پشت‌ سرهم بگیرید. گاهی در منظره ابر‌ها در حرکت هستند و نور را تغییر می‌دهند یا حالت چهره‌ی پرتره و حسی که می‌رساند، در حال تغییر است. این‌ها بهترین مثال برای موقعیت طلایی هستند که ممکن است با ثبت فقط یک تک‌عکس از دست شما بروند. پس به صورت پی‌در پی عکاسی کنید سپس بهترین عکس را انتخاب کرده و بقیه را حذف نمایید.

پرتره

مترجم: با فشردن دکمه‌ی Drive  می‌توانید حالت عکاسی پی‌درپی ‌را انتخاب کنید. در این حالت با یک بار فشردن و نگه داشتن شاتر، دوربین پشت سر هم عکس می‌گیرد.

۲. حالت‌های نوردهی پیش‌فرض تعیین کنید

آموزش عکاسی ممکن است عکاسان جدی! علاقه‌ای به این کار نداشته باشند اما حالات نوردهی پیش‌فرض را نادیده نگیرید. برای مثال عکاسان منظره ترجیح می‌دهند با استفاده دیافراگم بسته و زمان بیشتر نوردهی، رنگ‌های غلیظ‌‌‌تری را ثبت کنند ولی انتخاب عکاسان پرتره، دیافراگم بازتر و زمان سریع‌تر است. هر دوی این‌حالات بستگی به موقعیت و هدف عکاسی دارد. نکته‌ی مهم این است که حالت نوردهی مناسب برای خود در هر موقعیتی را درک کنید.

مقاله مرتبط:

دوربین دیجیتال را بشناسیم ( بخش سوم:نوردهی صحیح) دوربین دیجیتال را بشناسیم ( بخش ششم: نوردهی بی‌عیب و نقص)

۲۲. حالت برنامه ‌یا P را فراموش نکنید

حالت P دوربین شما معمولا دست کم گرفته می‌شود. اما این حالت بسیار مفید است چرا که به شما در قالب بسته‌هایی، تقدم دیافراگم و تقدم شاتر را به‌ صورت همزمان و نیمه‌خودکار ارائه می‌کند. اگر دیافراگمی باز می‌‌خواهید، به سادگی Program را برای آن تنظیم کنید و  اگر به سرعت پایین شاتر احتیاج دارید، به سادگی بر روی سرعت شاتر شیفت کنید.

۲۳. تقدم شاتر یا تقدم دیافراگم؟ مساله این است

اگر بخواهیم مختصر و مفید بگوییم، دیافراگم عمق میدان را کنترل می‌کند و سرعت شاتر بر حرکات و اجسام متحرک موثر است. نمی‌دانید کدام حالت برای شما مفید است؟ تصمیم بگیرید که کدامیک از این دو عنصر برای شما مهمتر است، عمق میدان یا سرعت اجسام؟ حالا راحت‌تر می‌توانید انتخاب کنید.

۲۴. بازه‌ی داینامیک دوربین خود را محاسبه کنید

هیچ گاه نخواهید فهمید میزان جزئیات در هر صحنه‌ای در سایه‌ها یا نقاط پر‌نور چقدر است مگر این‌که بازه‌ی داینامیک حسگر دوربین خود را بدانید. راه‌های زیادی برای فهمیدن این بازه‌ وجود دارند ولی بهترین راه استفاده از سایت www.DXOmark.com است، چراکه آن‌ها در آزمایشگاهشان در روی بازه‌ی داینامیک هر حسگر، آزمایشات و بررسی‌هایی انجام داده‌اند.

۲۵. براکتینگ را امتحان کنید

ممکن است بتوانید بعدا در نرم‌افزار‌های فرآوری عکس، نوردهی را تصحیح کنید ولی با این کار نقاط تاریک دارای نویز می‌شوند و نقاط روشن جزئیات را از دست می‌دهند. اگر درباره‌ی نور شک دارید، عکس را با براکت‌های مختلف بگیرید تا بعدا بتوانید بهترین نور را انتخاب کنید.

آموزش عکاسی

مترجم: با گزینه‌ی براکت یا جبران نوردهی که در تنظیمات دوربین موجود است، می‌توانید هر عکس را کمی بیشتر یا کمتر نور دهید. این موضوع هم ریسک نور‌دهی مناسب را کم می‌کند هم برای عکاسی HDR مناسب است.

۲۶. هیستوگرام را بخوانید

درست است که LCD دوربینتان به شما می‌گوید که نوردهی مناسب بوده یا نه، اما به این موضوع تکیه نکنید. در نور زیاد، عکس‌ها از حالت واقعیشان تیره‌تر به نظر می‌رسند و در شب برعکس این موضوع اتفاق می‌افتد یعنی تصاویر در مانیتور دوربین روشن‌تر از واقعیت نشان داده می‌شوند، حتی اگر کمی هم UnderExposed باشند یعنی نورشان از میزان مناسب کمتر باشد. هیستوگرام هیستوگرام تنها راهی است که با آن می‌توانید نوردهی را به طور دقیقی تشخیص دهید. مهم‌ترین اتفاقی که باید درزمان عکاسی از آن دوری کنید کلیپینگ در نقاط روشن (کاملا سفید شدن این نقاط) و البته سیاهی کامل در نقاط تیره است. اگر هیستوگرام به سمت راست چسبیده‌ باشد نورتان خیلی زیاد و اگر به سمت چپ متمایل باشد نوردهی از میزان لازم کمتر‌ است.

۲۷. بر روی نقاط روشن نوردهی کنید

بازیابی و نجات نقاط تیره و سایه‌ها، بسیار آسان‌تر از اصلاح نقاطی است که با نور بسیار زیاد سوخته‌اند. پس زمانی که کنتراست زیاد است، سعی کنید نوردهی را بر طبق نقاط روشن‌تر انجام دهید. بخش سوم از این مقاله‌ نیز تقدیم شد. مثل همیشه می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا ما در کجارو در سریع‌ترین زمان پاسخ‌گو باشیم. منبع: Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه