۵ شهر انگلستان ، به غیر از لندن برای ادامه تحصیل

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۰
۵ شهر انگلستان ، به غیر از لندن برای ادامه تحصیل

کشور انگلستان بنا به‌دلایل مختلف از جمله رتبه علمی دانشگاه‌ها از جمله معروف‌ترین کشورهای پذیرنده دانشجویان بین‌المللی است. نکته قابل‌توجه برای کلیه دانشجویان این است که پراکندگی دانشگاه‌های معتبر صرفا محدود به شهر لندن نیست و این دانشگاه‌ها در شهرهای مختلف انگلستان قرار دارند. برای آشنایی بیشتر با پنج شهر دانشگاهی انگلستان با کجارو همراه شوید!

لندن مکان فوق‌العاده‌ای برای ادامه تحصیل است ولی تقبل هزینه‌های بالای زندگی در این شهر در توان همه دانشجویان نیست. ولی این مسئله دلیل مناسبی برای انصراف از تحصیل در این کشور نیست و می‌توان گزینه‌های دیگری را جایگزین آن کرد. مجموعه کشورهای آن منطقه متشکل از انگلستان، ولز، ایرلند شمالی، اسکاتلند گزینه‌های بسیار مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی هستند که هر یک از آن‌ها فرهنگ، تاریخ، لهجه و تجربه تحصیلی متفاوتی دارند. ازاین‌رو، در این مقاله از میان کشورهای حاضر در این مجموعه، به معرفی ۵ شهر دانشگاهی معتبر در بریتانیا خواهیم پرداخت.

۱. لیدز (Leeds)

لیدز لیدز معروف‌ترین شهر دانشگاهی کشور انگلستان محسوب می‌شود. در واقع جمعیت دانشجویی انبوهی در این شهر مستقر هستند. در شهر لیدز، کلیه امکانات لازم از جمله وسایل حمل و نقل - فرودگاه بین‌المللی، قطار و اتوبوس - در اختیار دانشجویان قرار دارد به‌طوری که به‌راحتی می‌توانند در سراسر انگلستان و اروپا گردش کنند.همچنین دانشگاه لیدز با داشتن رتبه‌ای خوب در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد؛ طبق اعلام راهنمای دانشگاه گاردین، دانشگاه لیدز در سال ۲۰۱۲ در رتبه ۱۷ دانشگاه‌های انگلستان قرار گرفت. بنابراین، اگر هدف ادامه تحصیل در انگلستان را دارید، شهر لیدز انتخاب بسیار مناسبی است.

۲. سنت‌اندروز، اسکاتلند (St. Andrews)

سنت‌اندروز، اسکاتلند دانشگاه سنت‌اندروز در سال ۱۴۱۳ تاسیس شده و قدیمی‌ترین دانشگاه انگلستان و سومین دانشگاه قدیمی انگلیسی زبان دنیا محسوب می‌شود. این دانشگاه هم تراز با دانشگاه‌های برتر آمریکا بوده و تحصیل در آن افتخار بزرگی برای دانشجویان است. دانشگاه اسکاتلندی سنت‌اندورز اخیرا به‌دلیل تحصیل و نیز آشنایی پرنس ویلیامز و همسرش کیت میدلتون در آنجا شهرت یافته است. البته این دانشگاه پیش‌تر نیز جز  گزینه‌های انتخابی افراد متشخص در حوزه‌های سیاست، ادبیات و غیره بوده است. مجموعه بنای این دانشگاه با معماری منحصربه‌فرد در کنار دریای شمال واقع است و قدیمی‌ترین زمین گلف در آنجا قرار دارد. پیشینه تاریخی شهر و البته دانشگاه زیبایی آن را دو چندان کرده است.

۳. آکسفورد (Oxford)

آکسفورد دانشگاه آکسفورد در کنار دانشگاه کمبریج در صدر دانشگاه‌های برتر انگلستان از لحاظ پیشینه تاریخی و اعتبار قرار دارد. این دو دانشگاه در طول سال‌ها در عرصه‌های مختلف در حال رقابت با یکدیگر بوده‌اند و در سال ۲۰۱۳ دانشگاه کمبریج توانست از دانشگاه آکسفورد پیشی بگیرد، ولی دانشگاه آکسفورد این مورد را به‌دلیل تهیه سری فیلم‌های هری پاتر در محل این دانشگاه جبران کرد. البته منظره این دانشگاه الهام‌بخش کارهای سینمایی دیگری از جمله آلیس در سرزمین عجایب نیز بوده است. از افتخار‌های علمی این دانشگاه می‌توان به تربیت ۲۶ نخست وزیر، ۵۰ نفر برنده جایزه نوبل، ۱۲۰ برنده مدال المپیک و بسیاری دیگر اشاره کرد. برای علاقه‌مندان به تاریخ و نیز شیفتگان تحصیل به زبان انگلیسی بومی این دانشگاه گزینه ایده‌آلی است، زیرا پیشینه آن به قرن ۱۳ بازمی‌گردد.

۴. سوانزی (Swansea)

سوانزی این دانشگاه در سواحل زیبای ولز جنوبی واقع شده است و در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان سومین سال زیبای انگلستان معرفی شد. این ساحل به‌دلیل ویژگی‌هایی مانند شن‌های دست‌نخورده، تپه‌های رنگی و آب‌های آرام آن شهرت یافته است و همچنین مکانی رویایی برای ادامه تحصیل دانشجویان! البته به‌جز دانشگاه سوانزی، دانشگاه متروپولیتن سوانزی و کالج گوور نیز در این منطقه قرار دارند و از این لحاظ به یکی از بهترین مناطق تحصیلی در بریتانیا تبدیل شده است. در این دانشگاه‌ها دانشجویان فرصت آشنایی با فرهنگ و زبان بومی ولز را پیدا می‌کنند و البته نکته مهم‌تر اینکه هزینه‌های زندگی در این منطقه نسبت به لندن کمتر است.

۵. بلفاست، ایرلند (Belfast)

بلفاست، ایرلند بلفاست یکی از زیباترین مناطق اطراف شهر و البته جایگزینی مناسب برای تحصیل در لندن محسوب می‌شود. این شهر بزرگ‌ترین شهر ایرلند شمالی است و علی‌رغم بحران‌های به وقوع پیوسته در قرن بیستم، فرهنگ این منطقه دستخوش تغییر نشده و این شهر را به محل معروفی برای گردش و زندگی در انگلستان است. دانشگاه کوئین در بلفاست مکان مناسبی برای کسب اطلاع در مورد کلیه این وقایع تاریخی است. علاوه بر ویژگی‌های یاد شده، فرصت‌های دیگری نیز از جمله فرهنگ غنی ایرلند شمالی و هزینه‌های ارزان‌تر زندگی از امتیازهای تحصیل در این منطقه است. فرهنگ بریتانیا و نیز زندگی پر‌رونق شهری انگلستان و لندن را به دروازه‌ای برای پیشرفت و ادامه زندگی برای مردم تبدیل کرده است. ولی باید به خاطر داشت که این گزینه صرفا به شهر لندن محدود نمی‌شود و فرصت ادامه تحصیل و زندگی در شهرهای دیگر بریتانیا نیز فراهم است. ازاین‌رو، در هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب شهر و دانشگاه بهتر است همه این گزینه‌ها را مطابق با شرایط شخصی در نظر گرفت. منبع: gooverseas

مطالب مرتبط:

دیدگاه