۹ مکانی که تا قبل از نابودی همیشگی باید ببینید

هانیه احمدی
هانیه احمدی یکشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
۹ مکانی که تا قبل از نابودی همیشگی باید ببینید
دنیایی که درآن زندگی می‌کنیم مرتب در حال تغییر است. اما آیا می‌توانید تصور کنید که تعداد گردشگران افزایش یابد، سرزمین‌ها توسعه پیدا کنند ،تغییرات محیط زیستی اتفاق بیفتد و سپس به سادگی مشاهده کنیم که تعدادی از مناظر طبیعی فوق العاده‌ای که در واقع به سان الماس‌هایی در طبیعت هستند در مرز تغییر برای همیشه قرار بگیرند. با کجارو همراه باشید تا در ادامه تعدادی از مکان‌هایی که باید تا قبل از اینکه برای همیشه دچار تغییر شوند را ببینیم به شما معرفی کنیم:

۹.دریای مرده، جنوب غربی آسیا

دلیل تغییر: پمپاژ بیش از حد رود اردنdeadsea1

این دریا در غرب اردن و شرق فلسطین واقع شده است و تنها رود اردن و تعدادی از قنات‌ها به آن منتهی می‌شوند. دریای مرده در پایین‌ترین سطح نسبت به زمین واقع شده است، در حدود ۱,۳۰۰ فوت زیر سطح دریا. هنوز این منطقه‌ی دوردست و محروم بازدیدکنندگانی را که به دنبال قدرت شفابخش این آب هستند( که سرشار از مواد معدنی است) را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. این دریای دست نخورده و طبیعی شورترین آب بر روی کره‌ی زمین را دارد و همین امرآب آنرا به صورت کاملا شفاف نگه داشته است و البته این شوری زیاد سبب می‌شود موجودات دریایی در آن زنده نمانند. و درواقع دلیل نام گذاری آن نیز همین امر است که هیچ جانور یا گیاهی به طور دائمی در آن زنده نمی ماند.

۸.هاوانا، کوبا

دلیل تغییر: افزایش گردشگرانCuba-Havana-caribbean

زمانی که محدودیت‌های سفر از امریکا به کوبا به تدریج برداشته شد، مدت زمان کوتاهی بود که هتل‌های زنجیره‌ای جهانی، رستوران‌ها و دیگر تجارت‌های بزرگ به سمت هاوانا کشیده شده بودند و همین امر باعث افزایش هرچه بیشتر گردشگران شد. اگر تمایل دارید از این شهر زیبا که قلب کوبا نیز است، دیدن کنید و ازغذاهای خوشمزه آن میل کنید،  موسیقی، مد و تاریخ کوبا را بررسی کنید بهتر است عجله کنید زیرا در آینده‌ی بسیار نزدیک با هجوم خیل گردشگران دچار تغییرات اساسی خواهد شد.

۷.کوه‌های کت اسکیل (Catskill)، نیویورک

علت تغییر: افزایش تفریحگاه در این منطقهDSCF4172

این منطقه‌ی کوهستانی در جنوب غربی نیویورک یک منطقه‌ی طبیعی بکر و دست نخورده است و یک مکان فوق العاده برای دوستداران هوای آزاد . سرگرمی های محبوب در اینجا ماهی گیری، پیاده روی، قایقرانی و اسکی روی برف است. اگر به دنبال یک محل بی نظیر و کامل برای داشتن یک آخر هفته زیبا در کنارخانواده‌تان یا یک تعطیلات رومانتیک هستید اینجا همان مکان است. اما احتمالا افزایش تفریحگاه ها دراین محل باعث افزایش گردشگران شده است و همین امر به احتمال قوی موجب تغییرات اساسی در این مکان خواهد شد.

۶.پاتاگونیا، آمریکای جنوبی

دلیل تغییر:  تغییرات آب و هوایی South-America-Patagonia-Perito-Moreno-glacier

خواه از راه زمینی و خواه از راه دریایی بازدید از این کوه‌های یخی الهام بخش باید در لیست مناطقی که هر انسان ماجراجویی به آنها سفر می‌کند باشد. بعلاوه اگر شما به گردش در هوای سرد علاقه دارید اینجا حتما یک مقصد فوق العاده برایتان خواهد بود. اما نکته این است که باید برای دیدن این یخچال‌های طبیعی عجله کنید زیرا سالیانه در حدود بیش از ۹۰ درصد ازآنها به دلیل افزایش نرخ ذوب در حال کوچک شدن هستند.

۵.جنگل‌های آمازون ، شمال آمریکای جنوبی

دلیل تغییر:قطع زیاد درختان جنگلAmazon-Rainforest

این جنگل‌ها یکی از مناطقی هستند که با ۶۵۰۰۰ گونه گیاه و ۱۷۰۰ نوع پرنده، دارای بیش ترین تنوع بیولوژیکی است. اینجا به راستی بهشتی است برای دوستداران طبیعت، مساحتش در حدود ۲.۳ میلیون مترمکعب است و منابع طبیعی آن برای تمام جهان بسیار باارزش هستند. اکنون نیز تلاش‌هایی برای حفاظت از این جنگل‌ها که اعتبار برزیل هستند ادامه دارد اما به دلیل قطع بیش از حد درختانش احتمال از بین رفتن کامل آن تا پایان قرن ۲۱ وجود دارد.

۴. ساحل وایکیکی، هاوایی

دلیل تغییر: فرسایش ساحلwaikiki

برای دهه‌ها است که شهرت هاوایی به سواحل زیبایش است و گردشگران مشتاق به استفاده از آفتاب ساحلی از سراسر دنیا به سمت آن کشیده می‌شوند. هرآنچه را شما نیاز دارید در این سواحل می‌یابید: سواحل زیبا در یک سمت، رستوران‌ها و گشت و گذار در یک سمت دیگر. اگرچه مردم تلاش می‌کنند که این سواحل زیبا را حفظ کنند اما به دلیل ساخت و ساز منازل و همچنین سدها این مناطق همچنان در خطر هستند.

۳.پارک ملی گلیشر، مونتانا، آمریکا

دلیل تغییر: تغییرات آب و هواییglacier2

درمیان قله‌های بلند و پرتگاههای سنگی که اطراف این پارک را فراگرفته بودند تنها ۲۵ یخچال طبیعی باقی مانده است. و کاملا مشخص است که تغییرات آب و هوایی به شدت بر روی این منطقه تاثیر گذاشته است. برخی از تخمین‌های دانشمندان بر این اساس است که تا سال ۲۰۳۰ هیچ اثری از این توده‌های یخ عظیم باقی نخواهد ماند. پس اگر برای دیدن این پارک پر بازدید اشتیاق دارید بهتر است عجله کنید!

۲.ماندالی، یانگون و باگان، میانمار

دلیل تغییر: رشد سریع گردشگر4a

این ۳ شهر زیبای میانمار که هرکدام جذابیت های خاص خود را دارند هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. به اختصار می‌توان گفت که یانگون با جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر بزرگترین شهر میانمار است، باگان با داشتن ۲۰۰۰ معبد از عجایب دنیای باستان است و به شهر هزار معبد مشهور است و همچنین ماندالی با مناظر زیبایش از شهرهایی هستند که نباید دیدن آنها را از دست داد. طراحی پیچیده معابد بودایی که به قرن‌ها قبل برمی‌گردد، مناطق طبیعی باشکوه این کشور با تاریخ فرهنگی غنی نیز از نقاط قوت میانمار است.این کشور مرموز در جنوب شرقی آسیا با تنوع جغرافیایی و فرهنگی اش قطعا محل مناسبی برای تعطیلاتتان خواهد بود. شاید صنعت گردشگری در این کشور جدید باشد، اما چیزهای زیادی را برای عرضه کردن دارد پس برای بازدید ازآن شتاب کنید.

۱.دیواره‌ی بزرگ مرجانی، استرالیا

دلایل تغییر: آلودگی و تغییرات آب و هواییAustralia_Queensland_Great_barrier_reef_006

خانه‌ی بیش از ۴۰۰ مرجان و ۱۵۰۰ گونه از ماهی‌هاست. دیواره‌ی بزرگ مرجانی بزرگترین ساختار زنده‌ای( موجودات زنده) است که می‌توانید بر روی سطح زمین ببینید. این مکان از ۲۵۰۰ صخره‌ی مرجانی جدا تشکیل شده است. اما اکنون تغییرات آب و هوایی و آلودگی به شدت این دیواره‌ی مرجانی را تهدید می‌کند و به همین علت اقدامات حفاظتی جدی در حال انجام است تا از نابودی این منطقه جلوگیری کنند! در پایان باید بگوییم که اگر می‌توانید به یک یا چند مورد از این مکان‌ها سر بزنید تا آنها را به شکلی که اکنون هستند مشاهده کنید قبل از آنکه برای همیشه دچار تغییر شوند یا از بین بروند. منبع: orbitz

مطالب مرتبط:

دیدگاه