گشتی در سایت اینترنتی موزه رضا عباسی؛ پرونده یک سایت

علی زمانی
علی زمانی دوشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۹
گشتی در سایت اینترنتی موزه رضا عباسی؛ پرونده یک سایت

همراهان همیشگی پرتال کجارو، امروز نیز در ادامه مطالبی که در بخش پرونده یک سایت بررسی می‌کنیم،‌ به سراغ یکی از پرتال‌های حوزه گردشگری و هنر ایران رفتیم و موزه رضا عباسی را انتخاب کردیم. برای خیلی از شهروندان تهرانی، این موزه شناخته شده نیست اما آثار گران بهایی در آن نگهداری می‌شود که امروز گشتی اینترنتی در این موزه خواهیم داشت.

1

پرتال کجارو در راستای ماموریت‌های اطلاع‌رسانی و خدماتی خود در عرصه گردشگری ایران و جهان، تلاش می‌کند تا برترین پرتال‌های گردشگری ایران و سایر کشورهای جهان را به علاقه‌مندان گردشگری در ایران معرفی کند و برای ارتقای کیفی و کمی‌اطلاع‌رسانی پرتال‌های داخلی نیز، توصیه‌های دیجیتالی ارائه کند. این وظیفه را، سرویس پرونده یک سایت پرتال کجارو بر عهده گرفته و چند روزی است که در این زمینه، گفتارهایی ارائه می‌شود. ارائه راهکارهایی فنی و محتوایی جهت توسعه کارکردهای پرتال‌های رسمی‌و غیررسمی‌ایران در فضای گردشگری مجازی کشورمان، ماموریتی است که بر عهده سرویس پرونده یک سایت است. بی‌شک، نکاتی که توسط کارشناسان این سرویس در معرفی و تحلیل سایت‌های فعال گردشگری ایران ارائه می‌شود‌،‌ تلاشی است برای بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی در عرصه گردشگری مجازی ایران که به‌زودی،‌ به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در قاره کهن،‌مورد توجه جامعه جهانی انشالله قرار خواهد گرفت. . روزهای گذشته به معرفی پرتال‌های کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران، موزه ملی ایران، موزه هنرهای معاصر تهران و موزه فرش ایران و همچنین کاخ گلستان پرداختیم.

2

(موزه رضا عباسی تهران در ۹ قاب مختلف)

پرتال کجارو در راستای ماموریت خود در اطلاع‌رسانی گسترده و چند جانبه ظرفیت ها و بسترهای گردشگری ایران به‌خصوص در فضای مجازی،‌ از طریق این سلسله مطالب روزانه می‌کوشد تا در راستای تقویت گردشگری اینترنتی ایران‌،‌به کارآفرینان و وب مسترها و فعالان این عرصه،‌ همواره نکات ارزنده ای ارائه کند تا شاهد گسترش بسترهای سایبر دیپلماسی ایران در گردشگری مجازی و همچنین کارآفرینی دیجیتالی باشیم. کجارو همواره آماده شنیدن نقطه نظرات و پیشنهادها فعالان حقیقی و حقوقی در عرصه گردشگری ایران است. با ما در نخستین گفتار سرویس پرونده یک سایت همراه باشید. ششمین مطلب از سلسله مطالب سرویس پرونده یک سایت را به پرتال اینترنتی موزه رضا عباسی اختصاص داده ایم که یکی از پرتال‌های موزه ایی و گردشگری پایتخت به شمار می‌رود. موزه رضا عباسی در نشانی http://www.rezaabbasimuseum.ir قرار دارد. وقتی وارد ایندکس پرتال رضا عباسی می‌شوید، کل سایت به زبان انگلیسی و یک intro به نمایش در می‌آید که همراه با موسیقی سنتی ایرانی است. اینکه در ایندکس، به زبان انگلیسی مقدمه ای درباره موزه و تصاویری منتخب از آثار آن نمایش داده شده است، کار ارزشمندی محسوب می‌شود.

3

(تصویر ایندکس پرتال موزه رضا عباسی)

درباره موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی از هزاران سال پیش با شما سخن می‌گوید. موزه رضا عباسی کاشانی، در سال ۱۳۵۶ در خیابان شریعتی تهران گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دوره صفوی اهل کاشان رضا عباسی نام‌گذاری شد. استاد مرتضی ممیز،‌ پدر گرافیک ایران که رضا عباسی، از اجداد وی محسوب می‌شود، طراح لوگوی این موزه بود. مجموعه‌های به نمایش در آمده در این موزه بسیار متنوع بوده و آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار را در بر می‌گیرد. این آثار بر اساس ترتیب زمانی به نمایش در آمده‌اند، بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران‌زمین دنبال کنند. این چینش در میان موزه‌های دیگر ایران منحصربه‌فرد است. بخش مرمت و نگهداری موزه با دو آزمایشگاه و کارگاه به مرمت و بازسازی نقاشی‌ها، اشیای فلزی و کتاب‌های خطی اختصاص دارد و یکی از پیشرفته ترین کارگاه‌های مرمت در کشور است. بنابراین، این کارگاه نه‌تنها به مرمت اشیای موجود در موزه رضا عباسی می‌پردازد، بلکه ترمیم آثار ارسالی از موزه‌های دیگر کشور را نیز به عهده دارد. ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به‌دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرار گیری مورد توجه مسئولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی خریداری شد. این موزه به‌طور رسمی‌در مهرماه سال ۱۳۵۶ به‌وسیله فرح پهلوی گشایش یافت ما درست یک سال بعد در آبان ماه سال ۱۳۵۷ تعطیل شد. در این دوره یعنی از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸، مدیریت موزه بر عهده آیدین آغداشلو بود.[۲] در پایان سال ۱۳۵۸ بار دیگر این موزه پس از دگرگونی‌هایی در آرایش داخلی و گسترش فضای نمایشگاهی بازگشایی شد. در سال ۱۳۶۳ به‌دلیل مشکلات داخلی کار موزه بار دیگر به تعطیلی کشید و یک سال بعد دوباره بازگشایی شد. اما این بازگشایی دوام چندانی نداشت و موزه یک بار دیگر در همان سال تعطیل شد تا سرانجام در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ برای پنجمین بار و پس از انجام بازسازی دوباره آغاز به کار کرد. در حال حاضر این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود. سرپرست کنونی موزه شهرام حیدرآبادیان است. موزه اصلا بخش فارسی ندارد و تنها اطلاعاتی که در بخش انگلیسی است در زیر ارائه شده است:

The Reza Abbasi Museum (the RAM) opened in September ۱۹۷۷, but in November ۱۹۷۸, just one year after its official opening it was closed. Exactly a year later in ۱۹۷۹, having had changes in its internal decorations and with further expansion of its exhibition space it was reopened. In ۱۹۸۴, because of some internal difficulties, once more it was closed and again reopened in ۱۹۸۵. And finally on February ۴, ۲۰۰۰, it was opened for the fifth time, after its renovation.Reza Abbasi Museum is administrated by Iranian Cultural Heritage Organization.The head of the museum is Mrs Batool Ahmadi.

بخش معرفی موزه در آدرس http://www.rezaabbasimuseum.ir/museum_info/info.htm ارائه شده است که بهتر است بخش ویدئویی هم داشته باشد. اگر با خواندن این اطلاعات به بازدید از موزه علاقه‌مند شدید، برنامه بازدید را بااطلاعات این قسمت http://www.rezaabbasimuseum.ir/plan_visit/planing.htm چک کنید. موزه رضا عباسی، از معدود مراکز آموزشی نیز محسوب می‌شود که در نشانی http://www.rezaabbasimuseum.ir/education/edu.htm  اطلاعاتی از آن‌ها در دسترس است. سطوح مختلف نقاشی و نگارگری و خوش نویسی در موزه رضا عباسی در اختیار هموطنان تهرانی است که بهتر است علاقه‌مندان نقاشی از این خدمات استفاده کنند. بخش فروشگاهی موزه رضا عباسی در آدرس http://www.rezaabbasimuseum.ir/store/store.htm قرار دارد که توصیه می‌شود تا به‌صورت فروشگاه واقعی الکترونیکی، به فروش سمبل‌هایی از اشیا مورد نمایش در موزه اقدام کند. بخشی برای جست وجوی اطلاعاتی در پرتال ارائه شده است که در http://www.rezaabbasimuseum.ir/search/search.htm قرار دارد اما متاسفانه خالی از اطلاعات است و باید توسط وب مستر محترم پرتال، بازیابی اطلاعاتی گردد. نمایشگاه‌هایی که در موزه رضا عباسی ترتیب داده می‌شود، نمایشگاه‌های مختلفی است که در آدرس http://www.rezaabbasimuseum.ir/exhib/exh.htm در دسترس است.

4

(تصویر بخش نمایشگاه پرتال موزه رضا عباسی تهران)

یکی از بخش‌های جالب سایت، بخش گردش مجازی در سایت است که باید همه سایت‌های موزه ای کشور در اختیار داشته باشند. این بخش در نشانی http://www.rezaabbasimuseum.ir/virtual_tour/virtual.htm ارائه شده است.

5

(تصویر بخش گشت اینترنتی در پرتال موزه رضا عباسی)

امیدواریم مخاطبان سایت، برای بازدید از این موزه ارزشمند کشور برنامه‌ریزی کنند.

۱۵ توصیه برای تقویت اطلاع‌رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع‌رسانی موزه رضا عباسی می‌پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و همچنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد.

۱. بررسی ها نشان می‌دهد که بیش از ۹۲۰ هزار صفحه در اینترنت، دامنه کاخ موزه رضا عباسی در پرتال خود معرفی کرده‌اند. این به‌معنای اهمیت پرتال موزه رضا عباسی و شمار زیاد علاقمندانی ایرانی و خارجی است که مشتاق به بازدید از ظرفیت‌های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در مرکز شهر تهران است. وب مستر پرتال باید تلاش کنند تا همواره معرفی بخش‌های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو،‌ در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقه‌مندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. از طرفی، امکان معرفی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صفحات پرتال در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک نیز فراهم شود. هیچ صفحه ای در شبکه‌های اجتماعی درباره این موزه راه‌اندازی نشده است که امیدوارم به‌زودی تولید شود.

۲. پرتال موزه رضا عباسی باید به‌عنوان یکی از سایت‌های پر بازدید ،‌ بخش‌های زبانی متنوع داشته باشد. مثلا برخی از مخاطبان،‌عرب زبان یا آلمانی زبان و فرانسوی زبان استند و بخش انگلیسی کمک زیادی به آن‌ها برای درک محتوا نمی‌کند. بنابراین توصیه می‌شود این ۳ زبان اصلی که در واقع زبان‌های رسمی‌سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شوند‌،‌ برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع‌رسانی پرتال،‌ در آینده نزدیک به‌عنوان بخش‌های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش‌های زبانی مختلف،‌ فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیر فارسی زبان را تسریع می‌بخشد و مخاطبان بیش تری به سایت وارد می‌شوند.

دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایران به‌دنبال اطلاعات در فضای مجازی استند، به‌سمت خود جذب می‌کند.

سوم آن که بخش‌های متنوع زبانی،‌ منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال‌های پر بیننده ایران می‌شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین‌المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع‌رسانی چند زبانه پرتال نیز به‌خوبی توجه کند. چنین انتظاری از پرتال موزه رضا عباسی، انتظار به حقی است که باید به آن توجه داشت. راه انداازی بخش فارسی زبان در پرتال نیز توصیه می‌شود. اکثر مخاطبان این پرتال و موزه،‌فعلا فارسی زبانان عزیز هستند.

۳. ایندکس سایت موزه رضا عباسی، بهتر است به‌گونه‌ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش‌های دیگر شود تا اگر یک فرانسوی و غیر فارسی زبان به سایت مراجعه کرد،‌ برای آگاهی از بخش‌های مختلف سایت،‌با چالشی مواجه نشود. بهتر است در زمان نمایش intro، انتخاب زبانی به کاربران داده شود.

۴. برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی بخش‌های محتوایی پرتال،‌ توصیه می‌شود که سایت، بخش‌های اطلاعاتی خود را در قالب فایل‌های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. چراکه برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند که درباره ظرفیت‌های موزه ملی فرش و آثاری که در آن به نمایش در آمده است، نیازمند اطلاعات جامع است و این بخش می‌تواند کمک خوبی باشد. بنابراین،‌ اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می‌شود که ارزنده است،‌ساختار اطلاع‌رسانی به‌صورت پی دی اف نیز منتشر شود. بخش مقالات و نوشته ها در پرتال، می‌تواند نسخه پی دی اف هم داشته باشد. اگر هم بخشی هنوز اطلاعات ندارد، لطفا لینک داده نشود.

۵. اکنون مشاهده بخش‌های مختلف کاخ ها و موزه ها و نمایشگاه‌ها،‌ از طریق قابلیت‌های فناوری اطلاعات به‌راحتی امکان‌پذیر است که این موضوع را نیز باید سایت موزه رضا عباسی در نظر گرفته شود. یعنی باید مشاهده بخش‌های مختلف موزه ،‌از طریق فایل‌های ویدئویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه از طریق یک ویدئو،‌ بتواند بخش‌های موزه را مشاهده کند. این ویدئو ها نیز باید در سایت‌های به اشتراک گذاری فایل‌های ویدئویی مانند یوتیوب و اپارات و امثالهم،‌ بارگذاری شوند تا از این طریق،‌شمار بیش تری از مخاطبان به این بخش ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش‌های مختلفی که در فایل‌های ویدئویی به تصویر کشیده می‌شوند‌،‌ انتظاری است که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به ان نیز توجه گردد. انتشار فایل‌های ویدیویی از موزه رضا عباسی کشورمان در شبکه‌های اجتماعی، شمار مخاطبان سایت را بسیار افزایش می‌دهد.

۶. ساخت ویدئوهای اطلاع‌رسانی از بخش‌های مختلف موزه ارزشمند رضا عباسی تهران‌، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می‌کند که در دنیای شبکه‌های اجتماعی و دهکده جهانی،‌ اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. طراحی app برای نصب روی موبایل کاربرانی که علاقه‌مند به دریافت اطلاعات سریع از مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری هفتگی در این موزه استند، از جمله مواردی است که باید در راستای توسعه سطح اطلاع‌رسانی پرتال در دستور کار قرار بگیرد. ناگفته پیدا است که باید از همه ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب گردشگر و ترغیب آنان به مشاهده چنین مکان‌های گردشگری استفاده کرد.

۷. طراحی سایت باید به‌گونه‌ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب ان ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت‌های آن‌ْ‌، موضوعی است که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب،‌به آن توجه داشت. سایت موزه ا عباسی، قابلیت‌های زیادی برای جذاب شدن دارد که باید به آن توجه کرد.

۸. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه ای تر از وضع موجود باشد و کاربران از طریق پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن‌ها صادر می‌کند،‌با مسئولان محترم و زحمتکش موزه رضا عباسی و به‌خصوص بخش آموزشی آن در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می‌شود که بهتر است تخصصی تر تکمیل شود.

۹. اگر بخش‌های مختلف سایت موزه رضا عباسی در سایت ها و شبکه‌های اجتماعی نیز معرفی و تبلیغ شود،‌ شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می‌کنند به‌شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مسئله روابط عمومی‌محترم موزه توجه کند. به‌دلیل نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های جالبی که معمولا در طول سال در این موزه برگزار می‌شود،‌ تبلیغ و معرفی این برنامه ها به قشر دانش‌آموز و جوان کشور در شبکه‌های اجتماعی خالی از لطف نیست. چراکه انتشار اخبار موزه فرش در سایت‌های رسمی‌خبری،‌ احتمال کمتر دیده شدن را دارد.

۱۰. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت تعبیه شود تا اگر فردی بخواهد درباره دنیای فرش ایران و ظرفیت‌های آن به زبان ساده و تخصصی اطلاعات بگیرد، این فرصت برایش مهیا باشد. چراکه این موضوع برای گردشگر خارجی که قصد دارد از طریق سایت به مراجعه حضوری در آینده بپردازد،‌ می‌تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. بعضی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام،‌ بسیار مهم و حیاتی است. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان و ظرفیت‌های صنایع دستی چیز زیادی نمی‌داند.

۱۱.فروش اینترنتی بلیط در موزه رضا عباسی مسئله سختی نیست و می‌توان امروزه از طریق ظرفیت‌های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد.

۱۲. پرتال تلاش کند برنامه‌های بهتری برای جذب مخاطب در سایت و همچنین کسب بازدیدکننده به‌دست آورد. سرویس پرونده یک سایت آماده ارائه توصیه‌های تکمیلی است.

۱۳. امکان خرید اینترنتی محصولاتی با برند موزه فرش مانند تمبر، کتابهای معرفی بخش‌های مختلف آن، آثار صنایع دستی با طرح آثار نمایش داده شده در موزه و مواردی از این قبیل در این پرتال در اختیار بازدیدکننده داخلی و خارجی قرار بگیرد. اکنون با قابلیت‌های تجارت الکترونیک کشورمان، به‌راحتی این قضیه در سایت قابل پیاده سازی است.

۱۴. بخش‌های مختلف سایت با meta tag مربوطه به موتورهای جست و جو گر نمایش داده شود. تلاش شود تا بخش اموزشی با قابلیت‌های مجازی و یادگیری الکترونیکی ELS توسعه یابد تا مخاطب و مشتری بیش تری پیدا کند.

۱۵.فایل‌های ویدئویی که درباره بخش‌های مختلف موزه در سایت به نمایش در آید و در پرتال‌های به اشتراک گذاری فایل‌های ویدئویی نیز نمایش داده شود تا مخاطبان بیشتری را جذب کند و حتما به چند زبان نیز بارگذاری شود تا طیف مخاطبان بیشتری داشته باشد.

سایت در یک نگاه

  • نام دامنه: www.rezaabbasimuseum.ir
  • موضوع‌:‌ سایت اطلاع‌رسانی موزه رضا عباسی ایران
  • زبان سایت: انگلیسی
  • ارتباط با ما:‌ دارد
  • بخش خبری: ندارد
  • نقشه سایت:‌ ندارد
  • پست الکترونیک: info@rezaabbasimuseum.ir
  • آدرس: خیابان شریعتی تهران- پایین پل سیدخندان- مجموعه رضا عباسی
  • شماره تماس: در سایت ارائه نشده است

مطالب مرتبط:

دیدگاه