گشتی در سایت اینترنتی موزه فرش ایران؛ پرونده یک سایت

علی زمانی
علی زمانی یکشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
گشتی در سایت اینترنتی موزه فرش ایران؛ پرونده یک سایت

پرتال کجارو در راستای ماموریت های اطلاع‌رسانی و خدماتی خود در عرصه گردشگری ایران و جهان، تلاش می‌کند تا برترین پرتال های گردشگری ایران و سایر کشورهای جهان را به علاقه‌مندان گردشگری در ایران معرفی کند و برای ارتقای کیفی و کمی اطلاع‌رسانی پرتال های داخلی نیز، توصیه های دیجیتالی ارائه کند. این وظیفه را، سرویس پرونده یک سایت پرتال کجارو بر عهده گرفته و چند روزی هست که در این زمینه، گفتارهایی ارائه می‌شود. ارائه راهکارهایی فنی و محتوایی جهت توسعه کارکردهای پرتال های رسمی و غیررسمی ایران در فضای گردشگری مجازی کشورمان، ماموریتی هست که بر عهده سرویس پرونده یک سایت است.

بی‌شک، نکاتی که توسط کارشناسان این سرویس در معرفی و تحلیل سایت‌های فعال گردشگری ایران ارائه می‌شود‌،‌ تلاشی است برای بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی در عرصه گردشگری مجازی ایران که به‌زودی،‌ به‌عنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری در قاره کهن،‌مورد توجه جامعه جهانی انشالله قرار خواهد گرفت.

روزهای گذشته به معرفی پرتال‌های کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران، موزه ملی ایران، موزه هنرهای معاصر تهران و همچنین کاخ گلستان تهران پرداختیم و نکاتی را در توسعه اطلاع‌رسانی دیجیتالی آن‌ها بیان کردیم. پرتال کجارو در راستای ماموریت خود در اطلاع‌رسانی گسترده و چند جانبه ظرفیت ها و بسترهای گردشگری ایران به‌خصوص در فضای مجازی،‌ از طریق این سلسله مطالب روزانه می کوشد تا در راستای تقویت گردشگری اینترنتی ایران‌،‌به کارآفرینان و وب مسترها و فعالان این عرصه،‌ همواره نکات ارزنده ای ارائه کند تا شاهد گسترش بسترهای سایبر دیپلماسی ایران در گردشگری مجازی و همچنین کارآفرینی دیجیتالی باشیم.

کجارو همواره آماده شنیدن نقطه نظرات و پیشنهادها فعالان حقیقی و حقوقی در عرصه گردشگری ایران است. با ما در نخستین گفتار سرویس پرونده یک سایت همراه باشید. ششمین مطلب از سلسله مطالب سرویس پرونده یک سایت را به پرتال اینترنتی موزه ملی فرش ایران اختصاص داده‌ایم که یکی از پربازدیدترین پرتال‌های موزه‌ایی و گردشگری پایتخت و از معتبرترین موزه‌های فرش جهان به شمار می‌رود. وقتی صحبت از موزه ملی فرش ایران می‌کنیم، در واقع روی سخن ما به موضوع فرش هست.

بسیارند در دنیا که ایران را با خاویار و هنر فرش بافی آن می شناسند و Persian carpet را به‌عنوان سمبل و نهاد یک تمدن کهن ایران‌زمین قلمداد می‌کنند. برای همین هست که فرش بافی در فرهنگ ایران‌زمین را به عصر برنز نسبت می‌دهند.چون پشم و متریالی که در فرش بافی ایران باستان استفاده می‌شود در طول اعصار از بین رفته و اثری از آن باقی نمانده هست، در واقع اکتشافات باستان‌شناسی قادر به یافتن آثاری از فرش های دست‌باف ایران در هزاران سال پیش نیست. اما قطعات قالی که گاه پیدا شده نشان‌دهنده قدمت چند هزار ساله فرش بافی در سرزمین بزرگ ایران است. به هر حال، قدمت فرش و فرش بافی و به‌طور کل هنرهای دستی در ایران، هزاران سال را در می نوردد و این موضوع، اهمیت تمدن بزرگ ایران و میزان تاثیر گذاریش را بر فرهنگ ها و سنت های مختلف جهان بازگو می‌کند.

فرش برای ایرانی ها موضوع ناشناخته ای نیست، اما برای ملیت های دیگر، فرش و به‌خصوص فرش ایران، به‌اندازه موزه لوور پاریس برای ایرانی ها، جذابیت دارد. پرتال موزه فرش ایران، کوششی هست برای نشان دادن بخشی از ظرفیت‌های این هنر کمتر شناخته شده این سرزمین در فضای مجازی که به نظر می‌رسد در اطلاع‌رسانی دیجیتالی، موفق تر از پرتال های کاخ موزه ای هست که تاکنون سرویس پرونده یک سایت به آن‌ها مراجعه کرده است.

1

(نمای بیرونی موزه ملی فرش ایران که شبیه دار قال طراحی شده است)

موزهٔ فرش، یکی از موزه‌های استان تهران است که پیش از انقلاب ساخته و پس از انقلاب برای توسعه آن ، فعالیت های زیادی در دستور کار قرار گرفت. ساختمان این موزه دارای معماری جالبی است و نمای بیرونی آن به‌شکل دار قالی است و ساختمان موزه ۳۴۰۰ متر مربع مساحت دارد که از دو تالار جهت نمایش گلیم و قالی دست‌باف ایرانی تشکیل شده است. طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی ۱۵۰ قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده‌است.

2

(نمای داخلی موزه ملی فرش ایران)

هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی دانست. این موزه شامل سایر محصولات از قبیل گلیم هم می‌شود. طراح بنای این موزه، عبدالعزیز فرمانفرمائیان است. همین معماری جذاب و جالب، می‌تواند مورد استقبال گردشگران خارجی علاقه‌مند به سیاحت در کشورمان به‌خصوص در تهران قرار بگیرد. پرتال اطلاع‌رسانی موزه ملی فرش ایران، فرصتی برای آشنایی مجدد با هنر ملی ایرانیان از روزگاران دور تاکنون. بیایید با هم گشتی در سایت موزه ملی فرش بزنیم.

قابلیت‌های موزه ملی فرش ایران

سایت موزه ملی فرش ایران در آدرس www.carpetmuseum.ir قرار دارد و روی پسوند ملی کشورمان ثبت شده است. انتخاب دامنه به‌خوبی صورت گرفته است چراکه هر فردی می‌تواند با تخمین نام، نام دامنه را پیش‌بینی کند یا در باکس جست وجو گوگل وارد کرده و سپس وارد پرتال اصلی شود. این رویه را باید دیگر پرتال های گردشگری مربوط به کاخ ها، موزه ها و گالری های هنری نیز در دستور کار قرار دهند تا بیننده بتواند به‌راحتی پرتال یک مرکز گردشگری را حدث زده و سپس در موتورهای جست وجو دنبال کند. این فرصت خوبی برای در تعامل بودن با پرتال های گردشگری مراکز مهم تاریخی و فرهنگی ایران در فضای دیجیتال است. سایت موزه ملی فرش ایران را باید الحق یکی از بهترین سایت‌های دولتی عرصه گردشگری کشور به حساب آورد که بیش از ۱۵ سال از اطلاع‌رسانی مجازی آن می‌گذرد. چنین ظرفیتی را در کمتر پرتال موزه ای کشور می‌توان جست و جو کرد. اطلاع‌رسانی پرتال کاملا به زبان انگلیسی هست و تلاش شده تا از ظرفیت‌های هایپرلینک و مالتی مدیا در طراحی سایت استفاده شود.

3

(تصویر ایندکس سایت موزه ملی فرش ایران)

همان طور که در تصویر فوق الذکر مشاهده می‌کنید، پرتال پس از یک intro زیبا، وارد صفحه ایندکس شده و ۷ موضوع اصلی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. بخش هایی چون: درباره موزه، برنامه بازدید از موزه، کلکسیون های موزه، تور مجازی در سایت موزه،‌نمایشگاه و همچنین مغازه فروش هدایایی که سمبل اشیاه موزه هستند،‌از جمله مواردی است که در اختیار بیینده است. در بخش معرفی موزه که در نشانی www.carpetmuseum.ir/home.htm قرار گرفته است، اطلاعات چند پاراگرافی درباره فرش ایران ارائه شده که به نظر می‌رسد این اطلاعات باید خیلی کامل و جامع باشد تا درک درست تری از ظرفیت‌های فرش ایران از دوران باستان تاکنون در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. چون مخاطبان سایت به نظر می‌رسد بش تر مخاطبان غیر فارسی زبان باشند که قرار دادن لینک های تکمیلی درباره موزه و ظرفیت‌های فرش ایرانی برای آن‌ها خالی از لطف نباشد. در بخش کلکسیون ها که در آدرس www.carpetmuseum.ir/collections/collections.html قرار گرفته است، مخاطبان به مجموعه اطلاعات بسیار گسترده‌ای از ظرفیت فرش ایران در استان های مختلف دسترسی خواهند داشت که جالب‌توجه است.

4

(تصویر بخش کلکسیون‌ها در سایت موزه ملی فرش ایران)

اگر روی شهرهای ایران روی نقشه کلیک کنید،‌وارد صفحه مربوطه شده و درباره تاریخچه فرش در آن شهر، اطلاعاتی به شماارائه می‌شود که گر چه کامل نیست، اما مقدمه خوبی می‌تواند باشد. بخش تهران به‌عنوان مثال در آدرس :‌ www.carpetmuseum.ir/collections/tehran.htm در دسترس است. اگر می‌خواهید در سایت موزه فرش ایران گشتی اینترنتی بزنید،‌ توصیه می‌کنیم مستقیما وارد نشانی اینترنتی به آدرس www.carpetmuseum.ir/virtuals/virtualtours.htm بشوید. از طریق این آدرس، قادر خواهید بود تا اطلاعات جالبی درباره بخش های مختلف موزه به‌صورت تصویری و نه البته ویدئویی، کسب کنید.

5

(تصویر بخش تور مجازی در سایت موزه ملی فرش ایران)

تصاویر این بخش جالب‌توجه هست. در موزه فرش ایران،نمایشگاه هایی به‌صورت موقت برگزار می‌شود که اطلاعاتش در بخش Temporary exchibition ثبت می‌شود. این قسمت در نشانی اینترنتی به آدرس http://www.carpetmuseum.ir/exhibitions.htm در دسترس است.

6

(تصویر بخش نمایشگاه‌های موقت موزه فرش ایران)

مغازه هدایا که در موزه ملی فرش ایران قرار دارد، تنها دارای یک وب پیج در این پرتال هست که باید توسعه داده شود. اگر علاقه‌مند به فرش ایران هستید، بد نیست سری به این پرتال بزنید و گشتی اینترنتی در این پرتال را تجربه کنید.

۱۵ توصیه برای تقویت اطلاع‌رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع‌رسانی   موزه ملی فرش ایران می‌پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و همچنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد.

۱.بررسی ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰۰ هزار صفحه در اینترنت، دامنه کاخ موزه ملی فرش ایران را در پرتال خود معرفی کرده‌اند. این به‌معنای اهمیت پرتال موزه ملی فرش و شمار زیاد علاقمندانی ایرانی و خارجی هست که مشتاق به بازدید از ظرفیت‌های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در مرکز شهر تهران هستند. وب مستر پرتال باید تلاش کنند تا همواره معرفی بخش های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو،‌ در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقه‌مندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. از طرفی، امکان معرفی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صفحات پرتال در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک نیز فراهم شود. هیچ صفحه ای در شبکه‌های اجتماعی درباره این موزه راه‌اندازی نشده است که امیدوارم بزودی تولید شود.

۲. پرتال موزه فرش ایران باید به‌عنوان یکی از سایت‌های پر بازدید ،‌ بخش های زبانی متنوع داشته باشد. مثلا برخی از مخاطبان،‌عرب زبان یا آلمانی زبان و فرانسوی زبان هستند و بخش انگلیسی کمک زیادی به آن‌ها برای درک محتوا نمی کند. بنابراین توصیه می‌شود این ۳ زبان اصلی که در واقع زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شوند‌،‌ برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع‌رسانی پرتال،‌ در آینده نزدیک به‌عنوان بخش های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش های زبانی مختلف،‌ فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیر فارسی زبان را تسریع می بخشد و مخاطبان بیش تری به سایت وارد می‌شوند.

دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایران به‌دنبال اطلاعات در فضای مجازی هستند، به‌سمت خود جذب می‌کند.

سوم آن که بخش های متنوع زبانی،‌ منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال های پر بیننده ایران می‌شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین‌المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع‌رسانی چند زبانه پرتال نیز به‌خوبی توجه کند. چنین انتظاری از پرتال کاخ نیاوران، انتظار به حقی هست که باید به آن توجه داشت. راه انداازی بخش فارسی زبان در پرتال نیز توصیه می‌شود.

۳. ایندکس سایت موزه ملی فرش، بهتر است به‌گونه‌ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش های دیگر شود تا اگر یک فرانسوی و غیر فارسی زبان به سایت مراجعه کرد،‌ برای آگاهی از بخش های مختلف سایت،‌با چالشی مواجه نشود. بهتر است در زمان نمایش intro، انتخاب زبانی به کاربران داده شود.

۴. برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی بخش های محتوایی پرتال،‌ توصیه می‌شود که سایت، بخش های اطلاعاتی خود را در قالب فایل های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. چراکه برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند که درباره ظرفیت‌های موزه ملی فرش و آثاری که در آن به نمایش در آمده هست، نیازمند اطلاعات جامع هستند و این بخش می‌تواند کمک خوبی باشد. بنابراین،‌ اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می‌شود که ارزنده هست،‌ساختار اطلاع‌رسانی به‌صورت پی دی اف نیز منتشر شود. بخش مقالات و نوشته ها در پرتال، می‌تواند نسخه پی دی اف هم داشته باشد.

۵. اکنون مشاهده بخش های مختلف کاخ‌ها و موزه‌ها و نمایشگاه‌ها،‌ از طریق قابلیت های فناوری اطلاعات به‌راحتی امکان‌پذیر هست که این موضوع را نیز باید سایت موزه ملی فرش ایران در نظر گرفته شود. یعنی باید مشاهده بخش های مختلف کاخ و موزه های آن،‌از طریق فایل های ویدئویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه از طریق یک ویدئو،‌ بتواند بخش های موزه را مشاهده کند. این ویدئو ها نیز باید در سایت‌های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی مانند یوتیوب و اپارات و امثالهم،‌ بارگذاری شوند تا از این طریق،‌شمار بیش تری از مخاطبان به این بخش ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش های مختلفی که در فایل های ویدئویی به تصویر کشیده می‌شوند‌،‌ انتظاری هست که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به ان نیز توجه گردد. انتشار فایل های ویدیویی از موزه ملی فرش کشورمان در شبکه‌های اجتماعی، شمار مخاطبان سایت را بسیار افازیش می‌دهد.

۶. ساخت ویدئوهای اطلاع‌رسانی از بخش های مختلف   موزه ارزشمند  فرش تهران‌، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می‌کند که در دنیای شبکه‌های اجتماعی و دهکده جهانی،‌ اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. طراحی app برای نصب روی موبایل کاربرانی که علاقه‌مند به دریافت اطلاعات سریع از مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری هفتگی در این موزه هستند، از جمله مواردی هست که باید در راستای توسعه سطح اطلاع‌رسانی پرتال در دستور کار قرار بگیرد. ناگفته پیدا است که باید از همه ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب گردشگر و ترغیب آنان به مشاهده چنین مکان های گردشگری استفاده کرد.

۷.طراحی سایت باید به‌گونه‌ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب ان ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت های آن‌ْ‌، موضوعی هست که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب،‌به آن توجه داشت. سایت موزه ملی فرش، قابلیت های زیادی برای جذاب شدن دارد که باید به آن توجه کرد.

۸. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه ای تر از وضع موجود باشد و کاربران از طریق پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن‌ها صادر می‌کند،‌با مسئولان محترم و زحمتکش   موزه فرش در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می‌شود که بهتر است تخصصی تر تکمیل شود.

۹. اگر بخش های مختلف سایت موزه فرش در سایت ها و شبکه‌های اجتماعی نیز معرفی  و تبلیغ شود،‌ شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می‌کنند به‌شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مسئله روابط عمومی محترم موزه توجه کند. به‌دلیل نمایشگاه‌ها و جشنواره های جالبی که معمولا در طول سال در این موزه برگزار می‌شود،‌ تبلیغ و معرفی این برنامه ها به قشر دانش‌آموز و جوان کشور در شبکه‌های اجتماعی خالی از لطف نیست. چراکه انتشار اخبار موزه فرش در سایت‌های رسمی خبری،‌ احتمال کمتر دیده شدن را دارد.

۱۰. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت تعبیه شود تا اگر فردی بخواهد درباره دنیای فرش ایران و ظرفیت‌های آن به زبان ساده و تخصصی اطلاعات بگیرد،  این فرصت برایش مهیا باشد. چراکه این موضوع برای گردشگر خارجی که قصد دارد از طریق سایت به مراجعه حضوری در آینده بپردازد،‌ می‌تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. بعضی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام،‌ بسیار مهم و حیاتی هست. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان  و ظرفیت‌های صنایع دستی به‌ویژه کالای گران قیمتی چون فرش ایرانی، چیز زیادی نمی‌داند.

۱۱. فروش اینترنتی بلیط در موزه فرش مسئله سختی نیست و می‌توان امروزه از طریق ظرفیت‌های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد. ۱۲. پرتال تلاش کند برنامه‌های بهتری برای جذب مخاطب در سایت و همچنین کسب بازدیدکننده به‌دست آورد. سرویس پرونده یک سایت آماده ارائه توصیه های تکمیلی است. ۱۳.امکان خرید اینترنتی محصولاتی با برند موزه فرش مانند تمبر، کتابهای معرفی بخش های مختلف آن، آثار صنایع دستی با طرح آثار نمایش داده شده در موزه و مواردی از این قبیل در این پرتال در اختیار بازدیدکننده داخلی و خارجی قرار بگیرد. اکنون با قابلیت های تجارت الکترونیک کشورمان، به‌راحتی این قضیه در سایت قابل پیاده سازی است.

۱۴. بخش های مختلف سایت با meta tag مربوطه به موتورهای جست و جو گر نمایش داده شود. ۱۵.فایل های ویدئویی که درباره بخش های مختلف موزه در سایت به نمایش در   آید و در پرتال های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی نیز نمایش داده شود تا مخاطبان بیش تری را جذب کند و حتما به چند زبان نیز بارگذاری شود تا طیف مخاطبان بیش تری داشته باشد.

سایت در یک نگاه

  • نام دامنه : carpetmuseum.ir
  • موضوع‌:‌ سایت اطلاع‌رسانی  موزه ملی فرش ایران
  • زبان سایت: انگلیسی
  • ارتباط با ما:‌ دارد
  • بخش خبری :ندارد
  • نقشه سایت:‌ ندارد
  • پست الکترونیک: info@carpetmuseum.ir
  • آدرس: تقاطع شمال غربی پارگ لاله تهران- تقاطع کارگر و فاطمی
  • شماره تماس:  ۸۸۹۶۲۷۰۳

مطالب مرتبط:

دیدگاه