۱۰ آبشار رویایی ایسلند

مریم اصلانی
مریم اصلانی جمعه، ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰
۱۰  آبشار رویایی ایسلند

به نظر می‌رسد ایسلند، سرزمین عجایب و رازها است. گستره‌ای وسیع و دست نخورده که با زیباترین چشم‌اندازها آراسته و با نقوش شگفت انگیز طبیعت پوشانده شده است. در واقع ایسلند تابلوی بدیع خلقت است که با عوارض متعدد زمین‌شناسی شکلی دیگر یافته است. در این میان شاید آبشارها بیش از هر چیز دیگری به چشم آیند. این بار در ????? با زیباترین آبشارهای این کشور آشنا خواهیم شد.

وقتی نام ایسلند به گوش‌مان می‌خورد، قبل از هر چیز دیگر، تصویر سرزمینی سرد و پوشیده از برف و یخ، به ذهن‌مان خطور می‌کند. بلی بی‌شک ایسلند به‌دلیل نزدیکی به قطب شمال، سرزمینی سردسیر است. اما علاوه بر مناظر برفی، طبیعت نیز به جلوه گری مشغول بوده و با مجموعه چشم‌اندازهایی دیدنی و خیال‌انگیز، جلوه‌ای بس متفاوت به این سرزمین بخشیده است.

چشم اندازهای ایسلند چشم اندازهای ایسلند چشم اندازهای ایسلند

اینجا می‌توان طبیعتی بکر، دست نخورده و رام نشدنی را مشاهده کرد که به‌دلیل خصوصیات منحصر بفردش، یکی از انتخاب‌های همیشگی و موردعلاقه‌ی عکاسان و ماجراجویان بوده، هست و خواهد بود.

چشم اندازهای ایسلند

در ادامه با مرور زیباترین آبشارهای این دنیای شگفت انگیز، همراه شما خواهیم بود.

Foss a sidu

10 آبشار معروف ایسلند

این آبشار شاید آن قدرها هم بلند نباشد، اما طبیعت و چشم‌انداز پیرامونش به‌اندازه‌ای زیبا و رویایی است که آن را در شمار آبشارهای تماشایی ایسلند جای داده است. همچنین این آبشار دارای ویژگی عجیب و متفاوتی است، از آن جایی که جریان تغذیه کننده‌ی آن، چندان هم قدرتمند نیست، گاهی و به‌خصوص در زمان وزش بادهای تند از سمت دریا، به‌جای آن که آب به‌سمت پایین جریان داشته باشد، به‌سمت بالا حرکت می‌کند.

10 آبشار معروف ایسلند

دهکده‌ای هم که در نزدیکی این آبشار قرار گرفته، هم به لطف این زیبای چموش و هم به‌دلیل مناظر زیبای اطرافش، مقصد گردشگری رویایی است. این جواهر زیبا در مسیر معروف "Ring Road" قرار گرفته است، پس دسترسی به آن بسیار سهل و ساده خواهد بود. این جاده از میان بی‌شمار منظره‌ی زیبا و چشم اندازهای باشکوه ایسلند عبور کرده و خود خالق یک خاطره‌ی فراموش‌نشدنی خواهد بود.

10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند


سُواش‌تیفوس (Svartifoss)

10 آبشار معروف ایسلند

نام این آبشار در زبان محلی به معنی آبشار سیاه است. آبشاری خاص و منحصربه‌فرد که نامش را وام‌دار دیواره‌ای سنگی است که در دل آن جایی برای خود باز کرده است. نمونه‌ای بارز از جادوی طبیعت که به‌خوبی نشان می‌دهد ایسلند، منزلگاه عجایب دیدنی بی‌شماری است. این آبشار درست از میان تخته سنگ‌های سیاه بازالتی سرازیر شده که به‌شکل ستون‌های شش وجهی باشکوه، جریان سرد و مرموز آن را در آغوش خود جای داده‌اند. این تخته سنگ‌ها در طول قرون متمادی شکل گرفته‌اند، درست بعد از آنکه گدازه‌های آتشفشانی این صخره‌ها را پوشانده و به‌تدریج گرم کرده‌ و این گرما به شکلی مداوم بازالت را تحت‌تاثیر خود قرار داده است.

10 آبشار معروف ایسلند

دورنمای عجیب، مرموز و خاص این آبشار، به شکلی بی‌واسطه الهام‌بخش معماری این سرزمین بوده است. هاکس‌کیریم‌کیرکیا (Hallgrímskirkja) و ساختمان ملّی تئاتر ، دو نمونه‌ی بارزی هستند که در این زمینه می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. شاهکارهایی که طبیعت این کشور را به‌خوبی با هنر معماری در هم آمیخته و خالق معجونی شگفت انگیز بوده‌اند. معجونی جادویی که از دل آن، سازه‌هایی متفاوت و تماشایی پا به عرصه‌ی وجود گذاشتند.

معماری ایسلند

Hallgrímskirkja

معماری ایسلند

ساختمان ملّی تئاتر

این آبشار در پارک ملّی اسکافِدِژ (Skaftafe) واقع شده که خود یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار و مجذوب کننده‌ی ایسلند است. مناظر خیره‌کننده‌ای از مزارع قدیمی، یخچال‌های باشکوه، مسیرهای سنگی خاطره‌انگیز، آتشفشان، مزارع گل‌های خوش رنگ‌وبو و دشت‌هایی که تا چشم کار می‌کند گسترده شده‌اند، از جمله دیگر چشم‌اندازهایی است که در این منطقه قابل‌مشاهده بوده و نظرها را به‌سمت خود جذب می‌کنند.

10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند


Kirkjufellsfoss

10 آبشار معروف ایسلند

این آبشار درست در نزدیکی کوه کیسکیفِت "Kirkjufell" قرار گرفته است. آبشاری که شاید از نظر اندازه، وسعت چندانی نداشته باشد، اما از نظر دورنمای کلی فضای پیرامونش، جایی را در این فهرست به خود اختصاص داده است. کوهستان فوق، خود در شمار جذابیت‌های غیرقابل‌انکار این منطقه است که از چشم‌اندازی زیبا و تماشایی بهره برده و به شکلی خاص و رویایی، محیط اطراف را در جادوی خود اسیر کرده است. از سوی دیگر انوار درخشان شفق قطبی نیز که همچون پارچه‌ای حریر در آسمان این منطقه به رقص و خودنمایی مشغولند، در جای خود به افسون هرچه بیشتر این منطقه کمک فراوانی کرده‌اند.

10 آبشار معروف ایسلند

درمجموع می‌توان گفت که تلفیق این کوهستان زیبا، شفق قطبی و بازتاب خیره‌کننده‌ی آن در آب به‌همراه جوش‌وخروش این آبشار، جوّی خاص، زنده و پر شور و نشاط به این ناحیه بخشیده و آن را در شمار مقاصد گردشگری قابل‌توجه این کشور جای داده است.

10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند


اِسکوافوس (Skógafoss)

10 آبشار معروف ایسلند

این آبشار که در مسیر رودخانه‌ی اِسکوا (Skógá River) منزل کرده، از لبه‌های تند صخره‌ای به پایین سرازیر می‌شود، لبه‌هایی سنگی که خود با پوششی سبز و مخملین آستر شده‌اند. با 60 متر ارتفاع و 25 متر پهنا، آبشار اِسکوافوس را می‌توان در شمار بزرگ‌ترین آبشارهای این کشور دانست.

10 آبشار معروف ایسلند

بر طبق افسانه‌ها، گفته می‌شود که یک وایکینگ جنگجو، گنجینه‌ی با ارزش خود را در غاری که پشت این آبشار قرار گرفته، پنهان کرده است. اگر به داستان‌های خیال انگیز علاقه نداشته و قصد جست‌و‌جوی گنجینه‌های مخفی را ندارید، بی‌شک تماشای زیبایی این آبشار برای شما کافی خواهد بود. به‌دلیل تراوش قطرات آب، معمولا رنگین کمانی زیبایی در این ناحیه به چشم می‌خورد که به مراتب به حالت خاص، رویایی و دوست داشتنی این آبشار  می‌افزاید.

10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند


فیالفاس (Fjallfoss)

10 آبشار معروف ایسلند

این آبشار که همچنین به نام "Dynjandi" نیز شناخته می‌شود، یکی از عجایب دیدنی است که در منطقه‌ی وِستفیورد (Westfjords) واقع شده است. بستر سنگی آن، دارای سطوح مختلفی بوده و درمجموع 100 متر ارتفاع دارد. جریان این آبشار نیز تند و قدرتمند بوده و چشم‌انداز آن از زیبایی خاصی بهره برده است. در واقع فیالفاس خود از یک سری آبشارهای کوچک‌تر یا به عبارت دیگر 6 آبشار کوچک ساخته شده که هرکدام به نوبه‌ی خود بر زیبایی هرچه بیشتر منظره‌ی کلی این آبشار افزوده‌اند. درمجموع باید گفت که این آبشارهای کوچک، به قدر کافی زیبا و چشم‌نواز هستند که در این فهرست جایی را به خود اختصاص دهند.

10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند


گودفاس (Gullfoss)

10 آبشار معروف ایسلند

این آبشار دیدنی و تاثیر گذار، یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در کشور ایسلند بوده که به نام "آبشار طلایی" نیز شناخته می‌شود. این آبشار در جنوب غربی ایسلند و در دره‌ای جای گرفته که محصول رودخانه‌ی پرخروش فیتاو ( Hvítá) است. رودی که با جریان تند و پر افت و خیز خود در طی سال‌های متمادی  آن را ایجاد کرده است. جریان رود در مسیر پر پیچ و تاب خود، ناگهان بدون مقدمه به درون دره‌ای سرازیر می‌شود که خود از سه تراس یا سکوی سنگی تشکیل شده است، به همین دلیل بستر این رود و آبشار، از منظره‌ای نفس‌گیر و به‌یادماندنی برخوردارند. دورنمایی که با طبیعت اطراف و جریان شاد و پر هیاهوی رود، همچون تابلویی باشکوه جلوه می‌کند.

10 آبشار معروف ایسلند

هیچ جاده یا مسیری در اطراف این آبشار وجود نداشته و تا چشم کار می‌کند، این طبیعت است که گسترده شده و بر سحر انگیز شدن هرچه بیشتر محیط می‌افزاید. این آبشار یکی از معروف‌ترین آبشارهای قاره‌ی سبز بوده و شکل و ساختار بستر سنگی آن، بر شناخته شدن آن در سطح جهانی کمک فراوانی کرده است.

10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند


سالیالَندزفاس (Seljalandsfoss)

10 آبشار معروف ایسلند

این آبشار نیز یکی از معروف‌ترین و در عین حال زیباترین آبشارهای این سرزمین است. جریان آب رودخانه‌ی "Seljalandsá" در امتداد مسیر خود از صخره‌های سنگی به ارتفاع ۶۰ متر به پایین سرریز می‌شود. درست در پشت این آبشار غاری زیبا قرار گرفته که دسترسی به آن چندان سخت نیست. منظره‌ی این آبشار چه از دور وچه از درون این غار دنج و زیبا، به‌اندازه‌ای تماشایی و رویایی است که عکس‌های متعددی از آن را می‌توان در فضای اینترنت، کتاب، مجلات و تقویم مشاهده کرد.

10 آبشار معروف ایسلند

این آبشار نیز در مسیر "Ring Road" قرار گرفته است، به همین دلیل دسترسی به آن بسیار سهل و راحت است، مسیری تماشایی که از تمام جزیره عبور می‌کند. در واقع خود این مسیر نیز جاذبه‌ای توریستی است که در شمار فعالیت‌های مورد توجه گردشگران ایسلند، جایی خاص برای خود باز کرده است. گشت و گذاری جاده‌ای که بازدیدکنندگان را از زاویه‌ای دیگر با طبیعت زیبای این کشور، آشنا می‌کند.

10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند


گوادافاس(Godafoss)

10 آبشار معروف ایسلند

دیگر آبشار دیدنی ایسلند از رودخانه‌ی پهناور و چشمنواز اِسکیال‌آندِفیوت (Skjálfandafljót)، سرچشمه میگیرد. این آبشار نقشی مهم وتأثیر گذار در تاریخ این سرزمین داشته است، به‌ویژه با توجه به ارتباط این آبشار با مسیحیان این کشور. در واقع ماجرا از زمانی شروع شد که حدود سال‌های 999 تا  1000 مأمور قانونگذاری به نام  " Thorgeir Thorkelsson"، به صورت رسمی مذهب این ناحیه را مسیحیت اعلام کرده و سپس تمامی بت‌های خدایان نورس یا اساطیر نوردیک (Norse) خود را به درون این آبشار انداخت. همچنین معنای کلی نام این آبشار، "آبشار خدایان" است.

10 آبشار معروف ایسلند

از دو سوی رودخانه می‌توان به این آبشار فریبنده و جادویی دسترسی داشت. همچنین این آبشار در مسیر جاده‌ی کوهستانی "Sprengisandur " قرار گرفته که رفت و آمد به این منطقه را آسان‌تر کرده است.

10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند


دِتّیفوس (Dettifoss)

10 آبشار معروف ایسلند

یکی از قدرتمندترین آبشارهای قاره‌ی اروپا که حقیقتاً زیبا و مسحور کننده است. سرعت این آبشار بسیار بالا بوده به‌طوری که با سرعت ۱۹۳ متر مکعب بر ثانیه به پایین سرازیر می‌شود. دِتّیفوس 100 متر پهنا داشته و به درون دره‌ی یوکول‌سارفیور (Jökulsárgljúfur) می‌ریزد. همچنین جاده‌ای آسفالته در نزدیکی این آبشار قرار داشته که رفت و آمد گردشگران را ساده‌تر کرده است.

10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند 10 آبشار معروف ایسلند


هَاوآی‌فاس (Haifoss)

آبشار هایفوس

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: G8w)

باز هم آبشاری دیگر، و باز هم چشم‌اندازی بکر، تماشایی و خیره‌کننده. این آبشار نیز با عشوه و ناز به درون دره‌ای عمیق و خوش منظره سرازیر می‌شود، چشم‌اندازی که بی‌شک زیبا، خیال‌انگیز و جادویی است. این آبشار در نزدیکی کوه هِکا "Hekla" قرار گرفته که در شمار مهم‌ترین کوه‌های آتشفشانی ایسلند جای دارد.

10 آبشار معروف ایسلند

همان گونه که گفتیم دورنمای گسترده و منظره‌ی بدیع این آبشار و طبیعت بکر پیرامونش، بسیار زیبا و فریبنده است. به‌طوری که عکاسان زیادی به این نقطه سفر کرده و از زوایای گوناگون، این شگفتی بی‌بدیل طبیعت را در قاب تصویر جاودانه می‌کنند.

10 آبشار معروف ایسلند

منبع placestosee

مطالب مرتبط:

دیدگاه