راهنمای سفر به کاتماندو

کاتماندو، پایتخت نپال و بزرگترین شهر این کشور است. این شهر با وجود آثار تاریخی متعدد، معبدهای قدیمی و طبیعت بی‌نظیر و بکر، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری به‌خصوص برای علاقه‌مندان به طبیعت است.

هرآنچه می‌خواهید درباره کاتماندو بخوانید:

معرفی کاتماندو

اطلاعات ضروری کاتماندو

آب‌ و‌ هوای کاتماندو

بهترین زمان سفر به کاتماندو

هزینه‌ های سفر به کاتماندو

جاهای دیدنی کاتماندو

رژیم غذایی در کاتماندو

معرفی کاتماندو

معابد کاتماندو

عکس از unsplash (عکاس: Meghraj Neupane)

برای بسیاری از مردم دنیا، سفر به کاتماندو با وجود شلوغی خیابان‌ها، ترافیک‌های طولانی، تنوع عطرها و رنگ‌ها و جاذبه‌ها و سبک زندگی متفاوت، ممکن است تجربه‌ای دور از تصور باشد و در سفر به این شهر، به سرعت از ازدحام و شلوغی خسته شوند. ولی اگر گشت‌وگذار با ریکشا در خیابان‌های قدیمی و شلوغ، بازدید از معابد دیدنی و تفریح در دامن طبیعت را دوست داشته باشید، بدون تردید سفر به کاتماندو یکی از بهترین سفرهای زندگی شما تبدیل خواهد شد. ده‌ها جاذبه‌ مهیج و جدید و متنوع در کاتماندو منتظر شما است.

زمین‌لرزه‌ سال ۲۰۱۵، چندین معبد کاتماندو را که در میدان قدیمی دوربار قرار داشتند، ویران کرد. این میدان و بسیاری از جاذبه‌های اطراف آن، در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو قرار دارند. قدم زدن در خیابان‌های دنج و بازدید از آثار فرهنگی و هنری و آشنایی با سبک زندگی مردم و حتی معاشرت با آن‌ها، بهترین تجربیات شما در سفر به این شهر خواهد بود.

مردان مقدس در کاتماندو

عکس از unsplash (عکاس: Lesly Derksen)

این شهر شگفت‌انگیز و دیدنی، به‌اندازه‌ کافی جاذبه‌های متنوع دارد که برای یک هفته، هر روز سرگرمتان کند. یکی دیگر از ویژگی‌های کاتماندو این است که معمولا کوله‌گردها از گشت‌وگذار در آن استقبال می‌کنند. برای اینکه نپال واقعی را ببینید و لذت ببرید، سعی کنید از جاذبه‌ها و امکانات توریستی فاصله بگیرید.

راهنمای سفر به کاتماندو، مجموعه‌ای از اطلاعات ضروری برای سفر به این شهر را گرد هم آورده است. با کمک این اطلاعات می‌توانید سفری بهتر، ارزان‌تر و به‌یادماندنی‌تر داشته باشید و از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر، دیدن کنید.

اطلاعات ضروری کاتماندو

اختلاف ساعت با تهران

کاتماندو در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +5:45 قرار دارد و ساعت رسمی این شهر یک ساعت و پانزده دقیقه از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

نپالی

واحد پول

روپیه نپال

نوع برق شهری

برق شهری در کاتماندو ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز و دوشاخه‌ها و پریزها از نوع C، D و M است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریز برق C D M

عکس از وب‌سایت powerplugsocket.com

کد کشور

+۹۷۷

شماره‌های اضطراری

پلیس ۱۰۰

آتش‌نشانی ۱۰۱

آمبولانس ۱۰۲

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی تریبهوان (Tribhuvan International Airport)

آب‌ و‌ هوای کاتماندو

آب و هوا در کاتماندو ملایم و معمولا گرم و معتدل است. تابستان‌ها پرباران‌تر از زمستان‌ها است. در کاتماندو، میانگین دمای هوای سالانه ۱۸/۱ درجه و میزان بارندگی سالانه به‌طور میانگین ۱۵۰۵ میلی‌متر است.

بهترین زمان سفر به کاتماندو

دیدنی‌های کاتماندو

عکس از unsplash (عکاس: Tim van Kempen)

از سپتامبر تا نوامبر بهترین زمان برای سفر به کاتماندو است. این فصل بین تابستان و زمستان قرار دارد و فصل پاییز است. از نظر شرایط آب و هوایی، بهترین موقعیت برای سفر به کاتماندو است. در ماه‌های تابستانی، بارندگی زیاد است ولی در پاییز این فصل بارندگی تمام شده و هنوز آب و هوای سرد زمستان از راه نرسیده است. اگر می‌خواهید در دامن طبیعت به گشت‌وگذار مشغول شوید، این فصل زمان مناسبی است. در این زمان معمولا آسمان صاف است و منظره‌های فوق‌العاده‌ای خواهید دید. یکی از بزرگترین فستیوال‌های هندو یعنی فستیوال Dashain در همین فصل برگزار می‌شود. این فستیوال، شور و هیجان زیادی به شهر کاتماندو می‌آورد و جنبه‌ دیگری از زندگی در این شهر را نشان می‌دهد.

هزینه‌ های سفر به کاتماندو

هزینه‌های روزانه در سفر به کاتماندو

سفر ارزان، کمتر از ۵۰ دلار آمریکا

Big Tree Hostel کاتماندو

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

اقامت در هتل ارزان ۱۵ تا ۳۰ دلار

خوردن نوشیدنی در کافه‌های تبتی ۲ دلار

کرایه تاکسی در سراسر کاتماندو ۲ تا ۵ دلار

سفر میان‌رده از ۵۰ تا ۱۵۰ دلار آمریکا

Nepal Pavilion Inn کاتماندو

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

اقامت در هتل میان رده از ۳۰ تا ۱۰۰ دلار

یک وعده غذا در رستوران شیک از ۷ تا ۱۰ دلار

کرایه موتور برای یک روز ۱۰ تا ۲۰ دلار

سفر لوکس از ۱۵۰ دلار

Baber Mahal Vilas کاتماندو

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

اقامت در هتل میان رده از ۳۰ تا ۱۰۰ دلار

اقامت در هتل لوکس از ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار

کرایه خودرو همراه با راننده برای یک روز ۵۰ دلار

پرواز بر فراز کوهستان ۲۰۰ دلار

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

نپال یکی از مقصدهای گردشگری محبوب برای کوله‌گردها است از آنجایی که در این کشور می‌توان با رعایت چند نکته، سفری ارزان‌تر داشت. البته در سال‌های اخیر و با رشد روزافزون صنعت گردشگری در نپال، هزینه‌ سفر به این کشور نسبت به قبل بیشتر شده ولی هنوز هم جزو مقصدهای نسبتا ارزان است.

پیدا کردن اقامتگاه ارزان در نپال

Yakety Yak Hostel کاتماندو

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

در نپال اقامتگاه‌های ارزان زیادی پیدا می‌شود. شاید فکر کنید که این اقامتگاه‌ها با توجه به قیمت کمی که دارند امکانات خوبی در اختیارتان نمی‌گذراند و مثلا مجبور می‌شوید با آب سرد دوش بگیرید یا از توالت مشترک استفاده کنید. شاید چندین سال پیش چنین بود ولی سال‌ها است که ورود هتل‌های زنجیره‌ای و هتل‌های نوساز و عالی باعث شده که این اقامتگاه‌های قدیمی، بازار کار خود را از دست بدهند به همین دلیل امکانات خود را افزایش داده‌اند. برای پیدا کردن این مهمان‌خانه‌های قدیمی یا هتل‌های ارزان‌تر، بهتر است که به محله‌های حومه‌ کاتماندو سر بزنید و لازم نیست حتما در مرکز شهر اقامت کنید.

Gurung

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

برای پیدا کردن اقامتگاه ارزان و هتل‌های خوب با قیمت کمتر می‌توانید از مدت‌ها قبل از سفر، سایت‌های رزرو آنلاین را چک کنید

اگر با اقامت در خوابگاه و هم‌اتاق شدن باغریبه‌ها مشکلی ندارید، در کاتماندو می‌توانید در خوابگاه هاستل‌ها با قیمت کمی اقامت کنید. اگر بیشتر هزینه کنید می‌توانید اتاق اختصاصی همراه با حمام در هاستل‌ها کرایه کنید.

برای پیدا کردن اقامتگاه ارزان و هتل‌های خوب با قیمت کمتر می‌توانید از مدت‌ها قبل از سفر، سایت‌های رزرو آنلاین را چک کنید. این سایت‌ها معمولا تخفیف‌های خوبی برای انواع هتل‌ های کاتماندو در نظر می‌گیرند و اگر محدودیت زمانی برای سفر نداشته باشید، می‌توانید برنامه‌ سفرتان را با برنامه‌ تخفیف این هتل‌ها هماهنگ کنید چون هزینه‌ اقامتگاه، یکی از مهم‌ترین و بیشترین هزینه‌های سفر است.

پیدا کردن غذای ارزان در نپال

غذاهای ارزان در کاتماندو

عکس از unsplash (عکاس: Abhishek Sanwa Limbu)

ارزان‌ترین غذاهایی که می‌توانید در نپال پیدا کنید، غذاهای خیابانی است. ولی توصیه‌ ما این است که در سفر به نپال، غذای خیابانی نخورید در غیر این صورت خودتان را برای انواع و اقسام بیماری های گوارشی و آلوده شدن به ویروس‌های مختلف، آماده کنید. غذاهای خیابانی در نپال معمولا آن‌طور که باید با رعایت بهداشت آماده نمی‌شوند.

بهترین انتخاب، رستوران‌های محلی است که غذاهای تازه پخته شده را داغ سرو می‌کنند. از رستوران‌های توریستی فاصله بگیرید. کافه‌ها و رستوران‌های کوچکی در کاتماندو پیدا می‌شوند که معمولا خانوادگی اداره می‌شوند و غذاهای محلی و ارزان سرو می‌کنند.

طبیعت گردی ارزان در نپال

طبیعت‌گردی در کاتماندو

عکس از unsplash (عکاس: titas gurung)

تورهای طبیعت‌گردی را آنلاین و از طریق شرکت‌های گردشگری بزرگ رزرو نکنید. ممکن است ارزان به نظر برسند ولی بعدا به مرور به خاطر بخش‌های مختلف تور، هزینه‌هایی به این مبلغ اضافه می‌شود. می‌توانید در عوض، تورهای داخلی را رزرو کنید یا از راهنماهای محلی استفاده کنید.

تورهای طبیعت گردی به راهنماهای مجرب نیاز دارند و تمام مسائل ایمنی باید در آن‌ها رعایت شود

در انتخاب تور دقت کنید و گول ارزانی بیش از حد را نخورید. چون تورهای طبیعت گردی به راهنماهای مجرب نیاز دارند و تمام مسائل ایمنی باید در آن‌ها رعایت شود. با انتخاب تورهای ارزان و بی‌کیفیت، ممکن است جان خود را به خطر بیندازید. شاید تعجب کنید ولی هم‌هوایی (تطابق بدن با شرایط آب و هوایی جدید به‌خصوص در ارتفاع) موجب مرگ بسیاری از طبیعت‌گردان در نپال شده است.

اگر قبلا تجربه‌ طبیعت‌گردی آن هم در نپال نداشته‌اید، حتما یک راهنمای مجرب استخدام کنید. هرگز تنها نروید و جان خود را با این کار به خطر نیاندازید. اگر راهنمای خوبی انتخاب نکنید، با فرهنگ و طبیعت منطقه به‌خوبی آشنا نمی‌شوید و حتی ممکن است گم شوید و آسیب ببینید.

برای انتخاب راهنما، حسابی دقت کنید و با چند نفر تماس بگیرید و شرایط و قیمت‌ها را بررسی کنید. حتما قبل از شروع تورهای طبیعت‌گردی، بیمه‌ سفری داشته باشید.

هزینه‌ ورودی جاذبه‌های گردشگری

جاهای دیدنی کاتماندو

عکس از unsplash (عکاس: Raimond Klavins)

بسیاری از میراث فرهنگی و جاذبه‌های نپال که تا مدت‌ها قبل، هزینه‌ ورودی نداشتند، امروزه مبلغی را به‌عنوان ورودی دریافت می‌کنند. در ده سال اخیر، این هزینه‌ ورودی گرانتر هم شده است ولی نسبت به هزینه‌های ورودی جاذبه‌های مهم سایر کشورها، تقریبا جاذبه‌های کاتماندو قیمت‌های معقول و مناسبی دارند.

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه‌های گشت‌وگذار و بازدیدهای توریستی این است که برای رسیدن به جاذبه‌ مورد نظر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

جاذبه‌های مهم شهر هزینه‌های ورودی زیادی دارند. مثلا میدان دوربار که یک میدان تاریخی است. بازدید از این مجموعه را می‌توانید با تورهای پیاده‌گردی مناطق قدیمی شهر که رایگان هم هستند جایگزین کنید.

نکته‌های نهایی

جذابیت‌های کاتماندو

عکس از unsplash (عکاس: Mehmet Turgut Kirkgoz)

ممکن است در بسیاری از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های سفر و گردشگری، به شما توصیه کنند که در سفر از هیچ‌هایکینگ یا رایگان سواری و کوچ‌سرفینگ برای پیدا کردن محل اقامت استفاده کنید.

در نپال بهتر است که از کوچ‌سرفینگ صرف‌نظر کنید چون در سال‌های اخیر گزارش‌های ناخوشایندی از دزدی و حوادث ناگوار در اقامتگاه‌های کوچ‌سرفینگ مشاهده شده است. به هر حال نپال تا حدی امنیت کافی دارد ولی استفاده از وب‌سایت کوچ‌سرفینگ برای پیدا کردن میزبان، ریسک بالایی دارد.

در مورد هیچ‌هایکینگ یا رایگان سواری نیز گزارش‌های تلخی مبنی بر سوء استفاده و دزدی از مسافران ثبت شده است.

همان طور که در قسمت غذای ارزان هم عنوان کردیم، سعی کنید تا جایی که ممکن است غذای خیابانی نخورید. این کار علاوه بر اینکه بیماری را از شما دور می‌کند، باعث می‌شود که مجبور نباشید برای درمان انواع و اقسام بیماری‌ها و خرید دارو، هزینه کنید. برای غذا خوردن، کافه‌ها و رستوران‌های محلی را انتخاب کنید. از روی تعداد مشتریان یک کافه یا رستوران می‌توانید بفهمید که غذای آن‌ها باکیفیت است یا خیر. مسلما کافه یا رستوران، هرچه مشتری بیشتری داشته باشد، غذای تازه‌تری سرو می‌کند.

جاهای دیدنی کاتماندو

زنی در جاذبه‌های کاتماندو

عکس از unsplash (عکاس: Mehmet Turgut Kirkgoz)

کاتماندو به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب به‌خصوص برای دوستداران طبیعت و فرهنگ‌های متفاوت تبدیل شده است و این روزها سفر به کاتماندو بسیار راحت است. البته این شهر، در زمان‌های دور یکی از دور از دسترس‌ترین مقصدهای دنیا بود. سفر به کاتماندو، پایتخت نپال، نقطه‌ شروع مناسبی برای گشت‌وگذار در سایر مناطق دیدنی این کشور است. کاتماندو در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار گرفته است. با وجود سنت‌های زنده، آثار معماری که به‌خوبی حفظ و نگهداری شده‌اند، فرهنگ جالب و شگفت‌انگیز بودایی و هندو، این شهر جاذبه‌های فراوانی برای سر زدن دارد. علاوه بر تعداد جاذبه‌ها، تنوع آن‌ها نیز توجه گردشگران را جلب می‌کند. هر سلیقه‌ای که داشته باشید، جاذبه‌ گردشگری مناسب خود را در کاتماندو پیدا می‌کنید.

کاتماندو، مقصد محبوبی برای کوله‌گردها و دوستداران طبیعت است. اگر اهل ماجراجویی، تفریحات ورزشی در دل طبیعت، رودگردی، کوهنوردی و تفریحات ماجراجویانه هستید، کاتماندو مقصد خوبی برای شما است. به غیر از اینها، تعداد بی‌شماری معبد و  صومعه‌ قدیمی در این شهر وجود دارد که در هیچ جای دیگر دنیا نخواهد دید. بعضی از آن‌ها بسیار مشهور و بزرگترین معابد آیین مربوطه هستند و تعدادی از آن‌ها از نظر تاریخی، فرهنگی و معماری به‌اندازه‌ای اهمیت دارند که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. به غیر از جاذبه‌های خود شهر، تعدادی از جاذبه‌ گردشگری مهم و دیدنی در نزدیکی شهر قرار دارد که برای سفرهای کوتاه و هیجان‌انگیز، مقصدهای مناسبی هستند.

دیدنی‌های جذاب کاتماندو

عکس از unsplash (عکاس: Raimond Klavins)

 اگر اهل ماجراجویی، تفریحات ورزشی در دل طبیعت، رودگردی، کوهنوردی و تفریحات ماجراجویانه هستید، کاتماندو مقصد خوبی برای شما است

در مناطق توریستی شهر، رستوران‌های فراوانی ساخته شده که در آن‌ها می‌توانید لذیذترین غذاهای بومی را امتحان کنید. خوردن غذاهای محلی می‌تواند یکی از جاذبه‌های هر شهر یا کشوری باشد. در فروشگاه‌های مناطق توریستی می‌توانید بهترین سوغاتی‌های بومی و المان‌های مذهبی را بخرید که تک تک خاطرات سفر شما به نپال را زنده می‌کند و به دوستان و نزدیکان شما یادآوری می‌کند که در طول سفر هم به یاد آن‌ها بوده‌اید. فرش‌های تبتی، لباس‌های سنتی و دست‌بافت، نقاشی‌های مذهبی و سبدهای دست‌ساز با الیاف طبیعی از نمونه‌های سوغاتی‌‌های کاتماندو است که در فروشگاه‌ها و مغازه‌های سوغات، توجهتان را جلب می‌کند.

معابد دیدنی کاتماندو

عکس از unsplash (عکاس: Adli Wahid)

در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی کاتماندو آشنا می‌شویم. بعضی از این جاذبه‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. شاید تصویر بعضی از آن‌ها را در فیلم‌های مشهور هالیوودی دیده باشید. مثلا در فیلم دکتر استرنج.

قابل تصور نیست که چقدر تجربه‌های جذاب و متفاوت در سفر به کاتماندو در انتظار مسافران است. گشت‌وگذار در این شهر، شما را با تاریخچه‌ اهالی نپال آشنا می‌کند. با تماشای جاذبه‌ها و موزه‌ها، خواهید فهمید که این کشور چطور روز‌به‌روز در حال گسترش است و روی صنعت گردشگری حساب ویژه‌ای باز می‌کند.

برای گشت‌وگذار در کاتماندو می‌توانید یک هفته‌ کامل را در نظر بگیرید. در این یک هفته حتی می‌توانید برای سفر به مناطق اطراف کاتماندو نیز برنامه‌ریزی کنید. هرآنچه که از یک مقصد گردشگری هیمالیایی انتظار دارید، در این شهر پیدا می‌شود.

استوپای بودانات (Boudhanath Stupa)

کاتماندو

استوپای بودانات بزرگترین استوپا در دره‌ کاتماندو است. این استوپا ۴۰ متر بلندی دارد و یکی از بزرگترین و مهم‌ترین استوپاهای بودایی در سراسر دنیا است. در اطراف این استوپا تندیس‌های بودا با رنگ‌آمیزی دیدنی و پرچم‌های مخصوص مراسم مذهبی قرار گرفته است. تصاویری از بودا، زینت‌بخش قسمت‌های مختلف این استوپا است. این مجموعه، یکی از مهم‌ترین آثار فرهنگ تبتی است و می‌گویند که قدمت آن به ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. البته در مورد تاریخ دقیق ساخت آن، هنوز بحث‌هایی وجود دارد.

استوپای بودانات در مسیر تجاری قدیمی تبت تا نپال واقع شده است. برای مدت چندین قرن، زائران و تاجران تبتی در این مکان به زیارت و عبادت مشغول می‌شدند. تاثیر حضور تبتی‌ها در این نواحی باعث شده که بیش از ۵۰ صومعه‌ تبتی در اطراف معبد بودانات ساخته شود. این استوپا یکی از آثار به ثبت رسیده در فهرست میراث جهانی یونسکو و یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری در منطقه‌ کاتماندو است.

این معبد در نزدیکی شهر قرار دارد و فقط ۱۱ کیلومتر از آن فاصله دارد. فستیوال‌های بودایی همواره در این استوپا برگزار می‌شود و مراسم مذهبی همیشه جریان دارد. هزاران بودایی برای شرکت در آیین‌های مذهبی خود در این مکان گرد هم می‌آیند مثلا در سال نوی تبتی یا فوریه‌ هر سال که مراسم مخصوصی دارند.

میدان دوربار (Durbar Square)

کاتماندو

میدان دوربار یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این میدان یکی از مراکز مذهبی و اجتماعی شهر قدیم کاتماندو است. مجموعه‌ای از کاخ‌ها، معبدها، زیارتگاه‌ها، تندیس‌ها و محوطه‌های ساخته شده بین قرن‌های دوازدهم تا هجدهم توسط فرمانروایان باستانی نپال در اطراف این میدان قرار دارند.

این میدان، ترکیبی از زندگی مدرن و سنتی است. آثار معماری دیدنی که با جزییات زیاد، تزیین و طراحی شده‌اند، تندیس‌هایی زیبا از اشخاص مذهبی، مغازه‌های فروش سوغات و صنایع دستی و راننده‌های ریکشا که سعی دارند از بین جمعیت زیادی که در میدان در رفت و آمد هستند، مشتری پیدا کنند. همه‌ اینها گوشه‌ای از حال و هوای پرهیجان این میدان به به تصویر می‌کشد. شیرهای سنگی، نگهبانان یک کاخ قدیمی هستند که در این میدان قرار گرفته و محوطه‌های جذاب و تماشایی اطراف آن را احاطه کرده است. در این کاخ، سنگ‌نوشته‌ای متعلق به قرن هفدهم وجود دارد که به پانزده زبان دنیا ترجمه شده است. در طرف دیگر میدان، معبدی قرار دارد که بر فراز آن، برجی هرمی‌شکل ساخته شده است. تعدادی از قدیمی‌ترین بناهای دره‌ کاتماندو را در این میدان خواهید دید. این میدان و جاذبه‌های اطراف آن، محبوب‌ترین جاذبه‌های کاتماندو هستند که هیچ گردشگری این شهر را بدون بازدید از آن‌ها، ترک نمی‌کند.

معبد پاشوپاتینات (Pashupatinath Temple)

کاتماندو

معبد پاشوپاتینات یکی از مقدس‌ترین زیارتگاه‌های هندو در سراسر دنیا است. پاشوپاتینات یکی از مهم‌ترین معابدی است که به شیوا یا پاشوپاتینات تقدیم شده و هر سال هزاران زائر را پذیرایی می‌کند. شیوا یکی از الهه‌های آیین هندو در نپال است. این معبد در کرانه‌های رود مقدس باگماتی قرار دارد که شاخه‌ای از رود گنگ است و این معبد را بیش از هر چیز به خاطر معماری زیبایش می‌شناسند.

این معبد با تعدادی معبد، زیارتگاه و پاگودای دیگر احاطه شده‌ است و همه‌ این بناها در کنار هم، یک مجموعه‌ مذهبی بزرگ را ایجاد کرده‌اند که زمان زیادی را برای بازدید از آن‌ها باید در نظر بگیرید. در این مجموعه مراسم مذهبی و آیین‌های مربوط به سوزاندن اجساد انجام می‌شود و خاکسترهای اجساد سوزانده شده را در رود مقدس می‌ریزند. گردشگرانی که دوست دارند از این آیین‌های مذهبی دیدن کنند، باید به این رسوم و آیین‌ها احترام بگذارند و به اخطارهای مرتبط با عکس‌برداری توجه کنند.

دسته دسته راهبان هندو و زائران شیوا در سراسر معبد به ذکر و دعا و مدیتیشن مشغولند. این معبد که میراث جهانی یونسکو است، یکی از ثروت‌مندترین معابد نپال نیز به شمار می‌رود. ثروتمندان و فرمانروایان زیاد، میراث ارزشمند خود را وقف این معبد کرده‌اند. ساختمان این معبد به روی بازدیدکنندگان غیر هندو بسته است ولی گردشگران می‌توانند از بخش‌های دیگر این مجموعه بازدید کنند و لذت ببرند.

استوپای Swayambhunath

کاتماندو

استوپای Swayambhunath، یک بنای مذهبی متعلق به قرن پنجم هجری است که گنبد طلایی آن با پرچم‌های رنگی، به زیبایی تزیین شده است. این معبد روی تپه‌ای قرار دارد که مشرف به دره‌ کاتماندو است و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از شهر کاتماندو را به نمایش می‌گذارد. این استوپا، یکی از مهم‌ترین و قابل تشخیص‌ترین سمبل‌های معماری و شهری در نپال است. این مجموعه‌ مذهبی، یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است و به‌عنوان یکی از مقدس‌ترین اماکن مذهبی بودایی در نپال در نظر گرفته می‌شود و منبع آغازی برای دره‌ افسانه‌ای کاتماندو است.

ازدحام زائران و راهبه‌هایی با شنل‌هایی قرمز در اطراف این بنای مذهبی دیده می‌شوند. در اطراف این مجموعه‌ مذهبی انواع میمون‌ها به جست‌و‌خیز مشغول‌اند و البته این معبد را با نام معبد میمون هم می‌شناسند. علاوه بر استوپا، در حوالی این مجموعه تعدادی مقبره، تندیس‌های بودا و الهه‌های هندو وجود دارد که زائرانی از هر دو مذهب در اطراف آن‌ها به عبادت و راز و نیاز مشغول می‌شوند؛ تصویر جالبی که تنوع مذهبی در این شهر دیدنی را نشان می‌دهد. گردشگران و بازدیدکنندگان از این مجموعه باید این نکته را هم در نظر بگیرند که تماشای رفتار و حرکات میمون‌ها شاید سرگرم‌کننده و جذاب باشد ولی گاهی ممکن است این میمون‌ها رفتار خشونت‌آمیز داشته باشند به‌خصوص اگر چیزی همراه داشته باشید که توجهشان را جلب کند.

شهر تاریخی بهکت‌پور (Bhaktapur)

کاتماندو

شهر قدیمی بهکت‌پور فقط چند کیلومتر از کاتماندو فاصله دارد و یکی از مقصدهای محبوب برای سفرهای کوتاه چند ساعته است. این شهر را بیش از هر چیز به خاطر تنوع و ارتفاع معبدهای باشکوهش می‌شناسند. یکی از مشهورترین معبدهای این شهر، یک معبد پنج طبقه با ارتفاع ۳۰ متر است که در سال ۱۷۰۲ ساخته و وقف Siddhi Lakshmi شده است. این معبد بعد از زلزله‌ سال ۲۰۱۵ و در بین معبدهای باقی مانده، بلندترین معبد دره‌ کاتماندو است.

این شهر به غیر از معبدهای زیبایش، حال و هوای خاصی دارد که معمولا مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد و بازدید از آن برای اکثر گردشگران، جذاب و سرگرم‌کننده است. در سفر به کاتماندو می‌توانید یک روز را به گشت‌وگذار در این شهر اختصاص دهید.

موزه‌ ملی نپال (National Museum Nepal)

موزه ملی نپال

عکس از وب‌سایت nicktravel.com (عکاس: نامشخص)

موزه‌ ملی نپال، موزه‌‌ای شگفت‌آور و دیدنی است و در نزدیکی معبد Swayambhunath قرار دارد. در این موزه‌ ملی، جالب‌ترین و ارزشمندترین میراث نپال نگهداری می‌شود که بدون تردید، ارزش وقت گذاشتن و بازدید دارد. در تالار اصلی موزه، یک گالری به نمایش آثار و اشیای فلزی، سفالی و سنگی اختصاص دارد. تندیس‌های سنگی و گلی از خدایان نپالی در این مجموعه نگهداری می‌شود. علاوه بر این، آثار هنری جذاب و فوق‌العاده‌ای در این موزه به نمایش درآمده است.

تندیسی به نام تندیس جایاوارنما در این موزه نگهداری می‌شود که در سال ۱۹۹۲ کشف شده و بیش از ۱۸۰۰ سال، قدمت دارد. تندیس‌های بودا و کتاب‌های قدیمی از دیگر اشیایی است که در این موزه خواهید دید. در سفر به کاتماندو، چه با خانواده سفر کنید و چه تنهایی، حتما زمانی را برای بازدید از این موزه اختصاص دهید.

باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی کاتماندو (Royal Botanical Gardens Kathmandu)

کاتماندو

کاتماندو در بعضی از فصل‌های سال بسیار شلوغ و پرازدحام می‌شود. اگر شما هم جزو آن دسته گردشگرانی هستید که در فصل شلوغ به این شهر سفر می‌کنید، احتمالا در طول سفر لحظاتی پیش می‌آید که دوست دارید به محیطی ساکت و آرام پناه ببرید و از شلوغی و ازدحام شهر و گردشگران فاصله بگیرید. اگر دنبال محیطی آرام و جذاب هستید، باغ‌های گیاه شناسی سلطنتی برایتان مناسب است به‌خصوص اگر به گیاهان و گل‌ها علاقه داشته باشید. باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی کاتماندو، یک خانه‌ کاکتوس دارد که بسیار جذاب و دیدنی است. خانه‌ ارکیده و خانه‌‌ گیاهان استوایی از دیگر بخش‌های این مجموعه است که تماشای آن‌ها، حال و هوای دیگری به سفرتان می‌دهد.

این مجموعه کاملا برای گشت‌وگذار و پیاده‌روی طراحی شده و امکانات و مسیرهای لازم را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد. برای هوا خوری یا پیک‌نیک کوتاه می‌توانید روی این باغ حساب کنید. با وجود اینکه این مکان هم در سال ۲۰۱۵ بر اثر زلزله آسیب دید، ولی عملیات بازسازی به سرعت انجام شده و این باغ دوباره ظاهر اصلی خود را بازیافته است.

پارک ملی چیتوان (Chitwan National Park)

پارک ملی چیتوان نپال

عکس از وب‌سایت andbeyond.com (عکاس: نامشخص)

پارک ملی چیتوان در ۱۵۸ کیلومتری کاتماندو قرار دارد. این پارک دیدنی یکی از اکوسیستم‌هایی است که در آن فرصت تماشای حیات وحش برایتان فراهم می‌شود و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی کاتماندو است. در این پارک ملی می‌توانید انواع پستانداران، خزندگان، پرندگان و حیوانات آبی را تماشا کنید. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش هستید، در سفر به کاتماندو نباید فرصت حضور در این پارک را از دست بدهید.

سافاری در این پارک ملی فرصتی برای تماشای کرگدن‌های تک شاخ آسیایی را برای گردشگران فراهم می‌کند. ببرهای بنگال در اطراف جنگل‌های این پارک، دیده می‌شوند. علاوه بر حیات وحش، این پارک مقصد بسیار مناسبی برای دوستداران طبیعت است. انواع گیاهان و درختان بومی را در این پارک خواهید دید که هرکدام افسانه و تاریخچه‌ای شنیدنی دارند. سافاری‌های صبحگاهی بهترین فرصت برای لذت بردن از تنوع پرندگان این منطقه است.

منطقه‌ کوهستانی هلامبو (Helambu)

منطقه‌ کوهستانی هلامبو در نپال

عکس از وب‌سایت treks-in-nepal.com (عکاس: نامشخص)

هلامبو یک دهکده و منطقه‌ کوهستانی در ۸۰ کیلومتری کاتماندو است. این منطقه جزو دوست‌داشتنی‌ترین مقصدهای گردشگری در نپال است و برای کسانی مناسب است که گشت‌وگذار در طبیعت و روستاهای کوهستانی را دوست دارند. این منطقه به غیر از مسیرهای زیبای پیاده‌روی و سیب‌های لذیذ  و شیرینی، چند زیارتگاه بودایی هم دارد. گشت‌وگذار در مسیر پیاده‌گردی این منطقه، یک سفر ۸ تا ۱۰ روزه است و اگر حرفه‌ای باشید و با سرعت بیشتری مسیر را طی کنید، در پنج روز هم قابل طی کردن است. ابتدای این مسیر از مکانی به نام Sundarijal است و شما را از دهکده‌ها و شهرهای کوچک متعددی می‌گذراند. البته  این مسیر چند نقطه‌ شروع دیگر هم دارد.

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و محیط کوهستانی را دوست دارید، عبور از این مسیر دیدنی را نباید از دست بدهید. اگر با هدف گشت‌وگذار در این منطقه سفر می‌کنید، حتما وسایل لازم برای پیاده‌گردی در دل طبیعت را همراه ببرید از جمله کفش و لباس مناسب، کوله‌پشتی مناسب، کیت کمک‌های اولیه، چراغ قوه و سوت و...

پارک ملی شیواپوری (Shivapuri)

کاتماندو

پارک ملی شیواپوری، ۱۴ کیلومتر از کاتماندو فاصله دارد و نزدیک‌ترین پارک ملی به این شهر است. در این منطقه، قله‌های بلند و پوشش‌ گیاهی خاص و جذابی وجود دارد که بدون تردید مورد توجه دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد. پیاده‌گردی در مسیرهای مخصوص به مقصد پارک ملی شیواپوری، سفری کوتاه و جذاب است که از طریق آن می‌توانید معابد اطراف و جاذبه‌های طبیعی منطقه را ببینید. رودهای دیدنی، صومعه‌های قدیمی و مناطق جنگلی، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه است که بازدید از آن‌ها، حال و هوای دیگری به سفرتان می‌دهد.

تپه‌ پولچوکی Phulchowki

تپه پولچوکی نپال

عکس از وب‌سایت metroeverest.com (عکاس: نامشخص)

تپه‌ پولچوکی Phulchowki، مرتفع‌ترین نقطه در جنوب دره‌ کاتماندو است و فقط ۲۸ کیلومتر از شهر کاتماندو فاصله دارد. اگر از عاشقان طبیعت هستید و دوست دارید پرندگان را تماشا کنید، اینجا مکان ایده‌آلی برای گشت‌وگذار است. مسیر سفرتان را با ماشین و طی کردن مسیر ۱۴ کیلومتری به‌سمت جنوب کاتماندو آغاز کنید. از نقطه‌ای به بعد می‌توانید ادامه‌ مسیر را در راه‌های جنگلی با پوشش گیاهی انبوه و نیمه‌گرمسیری دنبال کنید. در این مسیر، چشم‌اندازهای بسیاری زیبایی از مناطق اطراف را خواهید دید. همین مسیر را می‌توانید برای برگشت به شهر دنبال کنید. کل مسیر رفت و برگشت را می‌توانید در کمتر از یک روز طی کنید بنابراین اگر دوست دارید یک فعالیت تفریحی جذاب در دل طبیعت داشته باشید و زمان کوتاهی در اختیار دارید، این سفر یک‌روزه را امتحان کنید و از تماشای زیباترین چشم‌اندازها لذت ببرید.

پارک ملی لانگ‌تانگ (Langtang National Park)

پارک ملی لانگ‌تانگ در نپال

عکس از وب‌سایت muchbetteradventures.com/Getty (عکاس: نامشخص)

پارک ملی لانگ‌تانگ، فقط ۵۰ کیلومتر از کاتماندو فاصله داردو مجموعه‌ای از جنگل‌های کاج و درختان بامبو است و بدون تردید توجه همه‌ گردشگران را جلب می‌کند. به غیر از مراتع سرسبز و جنگل‌های دیدنی، این پارک چشم‌اندازهای کوهستانی فوق‌العاده‌ای دارد. درمجموع هرآنچه که از یک پارک ملی زیبا انتظار دارید، در این پارک پیدا می‌شود. فضای سبز و پوشش گیاهی این پارک، بسیار چشمگیر و فوق‌العاده است و به همین دلیل برای پیاده‌گردی، کوهنوردی و سفرهای تفریحی و پیک‌نیک در دل طبیعت، بسیار مناسب است.

چایخانه‌های متعددی در سراسر پارک وجود دارد. اهالی منطقه در پارک به گشت‌وگذار مشغول‌اند و می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید یا همراه با آن‌ها، مسیرهای جذاب پارک را دنبال کنید. بهترین زمان برای بازدید از این پارک ملی، فصل بهار است یعنی زمانی که طبیعت در زیباترین و چشمگیر ترین وضعیت خود به سر می‌برد.

روستای ناگارکوت (Nagarkot)

روستای ناگارکوت در نپال

عکس از وب‌سایت visittnt.com (عکاس: نامشخص)

روستای ناگارکوت بهترین نقطه‌ کاتماندو برای تماشای چشم‌اندازهای زیبا از هیمالیا است. ناگارکوت در ۲۸ کیلومتری از کاتماندو قرار دارد و پر از هتل و مهمان‌خانه است. این منطقه را بیش از هر چیز به خاطر همین چشم‌اندازهای کوهستانی می‌شناسند. در این روستا می‌توانید از پنجره‌ اتاق هتل، منظره طلوع و غروب آفتاب بر فراز اورست را ببینید و لذت ببرید. این محدوده از نظر تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت است و یکی از قدیمی‌ترین مناطق دره‌ کاتماندو و مقر امپراتوری‌های مختلف نپال است.

امروزه این منطقه به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب تبدیل شده که برای لذت بردن از مناظر هیمالیا، انتخابی فوق‌العاده است. تماشای طلوع آفتاب بر فراز اورست، بدون تردید به بهترین تجربه‌ سفر شما در نپال تبدیل خواهد شد. البته به غیر از چشم‌اندازها از کوهستان در همین محدوده می‌توانید منظره‌های زیبایی از پارک‌های ملی شیواپوری، دره‌ کاتماندو و پارک لانگ‌تانگ را ببینید. درمجموع اگر از علاقه‌مندان به طبیعت هستید، بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

رودگردی

کاتماندو

یکی از فعالیت‌های تفریحی جذابی که در نپال فرصت آن برای گردشگران فراهم شده است، رودگردی در آب‌های خروشان یا رفتینگ است. با وجود رودخانه‌ها و جریان‌های شگفت‌انگیزی که در کاتماندو و مناطق اطراف آن وجود دارد، تعجبی ندارد که بسیاری از گردشگران این منطقه به قصد این تفریحات سفر می‌کنند. غیر از رودگری، امکان انجام فعالیت‌های تفریحی جذابی مثل قایق‌سواری و پیاده‌گردی در مسیرهای جنگلی و کوهستانی در کاتماندو وجود دارد.

تصمیم گیری در مورد مقصد رودگری به میزان مهارت و تجربه‌ شما بستگی دارد و اینکه چه مقدار پل می‌توانید برای این کار هزینه کنید. اگر به‌دنبال کاهش هزینه‌های سفر هستید و می‌خواهید تا جایی که ممکن است هزینه‌های سفرتان را کم کنید، سفرهای کوتاه یک‌روزه به مقصدهای نزدیک، برایتان بهتر است. بهترین زمان سال برای انجام تفریحات این‌چنینی از قبیل رودگردی از ماه مه تا سپتامبر است.

بالن‌سواری بر فراز کاتماندو

بالون‌سواری در کاتماندو

عکس از وب‌سایت balloonnepal.com (عکاس: نامشخص)

بالن‌سواری یکی از ناب‌ترین تجربیاتی است که می‌توانید در سفر به کاتماندو از آن بهره ببرید. این تفریح جداب، به شما فرصتی می‌دهد تا از کوهستان‌های آرام و زیبای نپال، از بالا نگاه کنید و از فاصله‌ ۳ هزار متری از سطح زمین، زیباترین منظره‌های کوهستانی را تماشا کنید. کوه‌های سربه‌فلک کشیده با قله‌های پوشیده از برف از جمله کوه اورست، منظره‌ای است که به زیبایی زیر پایتان خواهید دید.

برای این تفریح لذت‌بخش، رمان طلوع آفتاب، زمانی ایدئال است. تورهای بالن‌سواری از کاتماندو شروع می‌شوند و ۱۰۰ دلار هزینه دارد. در هر بالن ۱۲ نفر سوار می‌شوند. این تجربه‌ جذاب و هیجان‌انگیز، تجربه‌ای فوق‌العاده در سفرهای خانوادگی است و یکی از خاطراتی که تا مدت‌ها فراموش نخواهید کرد. علاوه بر این، اگر در حال برنامه‌ریزی برای تولدتان در سفر هستید، بدن تردید  از این فرصت استفاده کنید و تولدتان را در بالن برگزار کنید.

رژیم غذایی در کاتماندو

رزیم غذایی در نپال

عکس از وب‌سایت altitudehimalaya.com (عکاس: نامشخص)

آشپزی نپالی، ترکیبی از مواد، تکنینک‌ها و ویژگی‌هایی است که با الهام از کشورهای اطراف و سنت‌های قدیمی آشپزی در این منطقه، رژیم غذایی نپالی را تشکیل داده‌اند. اهالی نپال، ویژگی‌های فرهنگی بسیار متنوع و متفاوتی دارند و از کشورها و ملت‌های مختلفی طی قرن‌های متمادی تاثیر پذیرفته‌اند. به همین دلیل، در رژیم غذایی این کشور می‌توانید نشانه‌هایی از غذاها و سبک آشپزی کشورهای همسایه را ببینید.

غذاهای نپالی معمولا سالم‌تر از غذاهای سایر کشورهای جنوب آسیا است. در این غذاها از روغن کمتری استفاده می‌شود و میزان مصرف سبزیجات بیشتر است

غذاهای نپالی معمولا سالم‌تر از غذاهای سایر کشورهای جنوب آسیا است. در این غذاها از روغن کمتری استفاده می‌شود و میزان مصرف سبزیجات بیشتر است. از انواع ترشی و سالاد به‌وفور استفاده می‌شود و بیشتر، از گوشت کم‌چربی و بدون چربی در تهیه‌ غذاها استفاده می‌کنند. با وجود اینکه این کشور تاثیرات زیادی از نظر فرهنگی و سبک زندگی از کشورهای همسایه‌ خود پذیرفته است ولی دروازه‌های این کشور از دهه‌ ۱۹۵۰ به روی خارجی‌ها باز شده است. این ویژگی در کنار کوهستانی بودن و موقعیت جغرافیایی نپال که تجارت و حمل و نقل را بسیار سخت می‌کرده، باعث شده که تمرکز اصلی غذاها بر استفاده از مواد و محصولات بومی و محلی باشد.

غذاهای خاص نپال

عکس از unsplash (عکاس: Sajan Rajbahak)

مواد غذایی رایج در رژیم غذایی این کشور عبارت است از عدس، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، زیره، جعفری، چیلی، انواع فلفل، سیر و روغن خردل.

ماست، یکی دیگر از خوراکی‌های رایج نپال است چون به‌راحتی از آن می‌توان در تهیه‌ سایر غذاها نیز استفاده کرد. هم می‌تواند ساید دیش باشد و هم در تهیه‌ نوشیدنی‌ها و دسرها کاربرد دارد. معرفی فهرستی از غذاهایی که کاملا نپالی باشند، کار سختی است چون همان طور که گفتیم این کشور از مناطق اطرافش تاثیرات قابل‌توجهی در همه زمینه‌ها پذیرفته است. با وجود این، در ادامه غذاهایی را معرفی می‌کنیم که بیشتر در این کشور رواج دارند و در زمان اقامت خود در کاتماندو می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید و از خوردن غذاهای متفاوت با غذاهای روزمره‌ خود، لذت ببرید.

پولائو

پالائو، از غذاهای نپال

عکس از وب‌سایت girlcooksworld.com (عکاس: نامشخص)

برنج یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در آشپزی نپالی است و در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درست مثل بسیاری از کشورهای آسیایی دیگر که برنج جزو اقلام غذایی اصلی آن‌ها است. پولائو غذایی است که با برنج سرخ شده تهیه می‌شود و یکی از غذاهای محبوب و رایج بین اهالی این کشور و گردشگران است. انواع پولائوی سبزیجات را به‌راحتی می‌توان در سراسر این کشور پیدا کرد. این غذا متشکل از برنج سرخ شده و انواع سبزیجات است که با زیره و زردچوبه طعم‌دار شده‌اند. همراه با این غذا انواع ساید دیش را سرو می‌کنند مثلا ماست یا ترشی. این غذا را معمولا برای مهمانی‌ها و جشن‌ها نیز تهیه می‌کنند و بسیار معطر و لذیذ است.

دال بات

دال بات، از غذاهای نپال

عکس از وب‌سایت altitudehimalaya.com (عکاس: نامشخص)

به‌دلیل محدودیت‌های کشاورزی در مناطق مرتفع نپال، معمولا برنج را با غلات و حبوبات دیگر جایگزین می‌کنند. مثلا به‌جای برنج و آرد برنج از آرد ذرت، جو، سیب‌زمینی و بعضی از انواع حبوبات محلی. یکی از غذاهایی که با این حبوبات تهیه می‌شود دل بات نام دارد و اگر نپال یک غذای ملی داشت، بدون شک دال بات این جایگاه را در اختیار می‌گرفت.

این غذا با برنج یا حبوبات و غلات جایگزین برنج و عدس تهیه می‌شود. ساید دیش این غذا متنوع است و ممکن است ترشی، ماست، انواع کاری، گوشت یا ماهی و چاتنی باشد. برنج را در نپال معمولا با روتی جایگزین می‌کنند که نوعی نان است که خمیر آن اصطلاحا ورنیامده است. تنوع این غذا بسیار زیاد است. در سفر به کاتماندو سعی کنید حتما یکی دو مدل از این غذا را امتحان کنید تا عطر و طعم اصیل آشپزی نپالی را تجربه کنید.

مومو

مومو، از غذاهای نپال

عکس از وب‌سایت beckandbulow.com (عکاس: نامشخص)

مومو در واقع ورژن نپالی دامپلینگ است و معمولا شامل سبزیجات بخارپز شده و گوشت است. این غذا را معمولا همراه با دو نوع دیپ یا سس مخصوص سرو می‌کنند؛ یکی سس تهیه شده بر پایه‌ سس گوجه فرنگی و دیگری سس تهیه شده با سبزیجات تخمیر شده. چاشنی‌ها در نپال گاهی اوقات بسیار تند و پرادویه هستند و معمولا فلفل و سیر خام دارند. این غذا در کشورهای همسایه هم تقریبا با دستور مشابه، رواج دارد و یکی از اسنک‌های بسیار محبوب در این منطقه است.

مومو انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها عطر و طعمی متفاوت و لذیذ دارند. مثلا فیلینگ آن‌ها ممکن است متغیر باشد؛ یکی از انواع فیلینگ این غذا پنیر یا سیب‌زمینی است. برای اینکه لذیذترین و اصیل‌ترین موموی نپالی را امتحان کنید باید مدلی را که با سبزیجات و گوشت تهیه می‌شود، نوش جان کنید. در رستوران‌ها و کافه‌های کاتماندو می‌توانید این غذای محبوب نپالی را به‌راحتی پیدا کنید و از خوردن یک غذای متفاوت و لذیذ، لذت ببرید.

توکپا

توکپا، سوپ نودل نپالی

عکس از وب‌سایت independent.co.uk (عکاس: Matt Russel/PA)

توکپا، سوپ نودل نپالی است که داغ سرو می‌شود و شامل قطعات گوشت و انواع سبزیجات است. این غذای محبوب زمستانی، در کاتماندو سایر مناطق کوهستانی نپال بسیار رواج دارد و غذایی راحت و مناسب برای روزهای سرد سال است. توکپا در زبان تبتی به‌معنای نودل یا رشته است. این غذا را گاهی همراه با مومو سرو می‌کنند.  

برای تهیه‌ این سوپ لذیذ، گوشت را با دقت تمام با انواع ادویه‌ها طعم‌دار می‌کنند که باعث می‌شود این غذا، عطر و طعمی خاص داشته باشد. برای تهیه‌ سوپ از انواع گوشت و حتی مرغ استفاده می‌کنند. این غذا در کشورهای همسایه‌ نپال هم رواج دارد ولی مدل نپالی این سوپ، پرادویه‌تر است و به همین دلیل از سایر رقبای خود، طرفداران بیشتری دارد. انواع گیاهی این سوپ هم در رستوران‌ها و کافه‌های گیاهی سرو می‌شود تا گیاهخواران هم بتوانند از عطر و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرند.

سل روتی

سل روتی، از نان‌های نپال

عکس از وب‌سایت altitudehimalaya.com (عکاس: نامشخص)

سل روتی تقریبا بین دونات و بیگل است ولی سل روتی معمولا با آرد برنج تهیه می‌شود و عطر و طعم آن شبیه هیچ نان دیگری در دنیا نیست. بافت بیرونی این نان شیرین و ترد و بافت درونی آن نرم و پف‌دار است. برای تهیه‌ این نان خمیر آرد برنج را در روغن سرخ می‌کنند و به‌شکل دایره درمی‌آورند. این نان برای صبحانه یا به‌عنوان اسنک بسیار مناسب است و معمولا آن را در فستیوال‌های مذهبی سرو می‌کنند. این نان را هم می‌توان به‌تنهایی مصرف کرد و هم همراه با ماست یا در کنار سبزیجات. سل روتی را می‌توانید از فروشنده‌های خیابانی  بخرید و بهتر است که آن را تازه‌ مصرف کنید.

خوراک بره گورخالی (Gorkhali Lamb)

یکی دیگر از غذاهای محبوب زمستانی در نپال خوراک بره است که جزو لذیذترین و مقوی‌ترین غذاهای نپالی است. این غذا را با پختن گوشت بره در مدت طولانی و با شعله کم تهیه می‌کنند. از دیگر مواد به کار رفته در این غذا می‌توان به سیب‌زمینی و پیاز اشاره کرد. برای اینکه عطر و طعم بهتری به غذا بدهند، گوشت بره را قبل از افزودن به سس، کباب می‌کنند و با ترکیبی از انواع فلفل و چیلی، طعم‌دار می‌کنند.

برنج یکی دیگر از موادی است که در انتها به غذا افزوده می‌شود. البته این غذا را با نان‌های محلی هم سرو می‌کنند. در رستوران‌های سنتی و محلی کاتماندو می‌توانید این خوراک لذیذ را نوش جان کنید.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به نپال؛ سرزمینی کوهستانی

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map